Gå til innhold

FINN Betalingsgaranti - kun garanti for kjøperen


Anbefalte innlegg

Siste ordet har kjøperen. Selgeren må sende avgårde varen uten noen garantier, kjøperen kan la være å godkjenne handelen. Kjøper har da varen og selger har null sikkerhet.

 

Det er da mye større sjanse for at kjøperen driver snuskete forretning. Selgeren har tross et publisert navn og rykte å ta vare på.

 

Har nå mottatt en sånn betalingssak på noe jeg selger. Et svært mystisk navn. Kommunikasjonen har vært på Finn-meldinger med enstavelsesord. Har ikke fått adr eller telefon-nr fra dette mennesket, er det ugler i mosen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøper må ikke bekrefte at alt er ok, men må klage innen 10 dager ellers blir pengene overført til selger automatisk. Opprettes det en klage innen ti dager så må selger svare på klagen innen 7 dager, ellers får kjøper automatisk pengene tilbake igjen. Med andre ord, det er pasitivitet som sørger for at selger sitter med postkassen fult i hentelapper på skjegg.

 

Dersom kjøper og selger så ikke blir enige seg imellom så må de til forliksrådet og få de til å mekle og evnt komme med en dom. Den dommen føyer Finn seg etter og betaler ut til den som vinner saken.

 

Forskjellen her ligger i at uten Finn betalingsgaranti så må kjøper faktisk ha pengene som selger har krav på, når dommen er avsagt. Og ikke minst vilje til å betale de. Om ikke dette finnes så må selger enda ett steg videre som både er tidkrevende og krever innsats. Det samme gjelder også for kjøper.

 

Med andre ord er man plutselig sikker på at en nøytral tredjepart sikrer begge parter at pengene er disponible den dagen en blir enig eller har en dom i saken. Noe som langt derifra er tilfelle i mange av sakene som havner skeis ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg enig i at finn sin betalingsgaranti/payex først og fremst er en sikkerhet for kjøperen, men samtidig er det omvendt for tradisjonell forhåndsbetaling. Da er det kjøperen som legger sin lit til at selgeren er av den hederlige sorten, og selgeren kan lett la være å sende pakken.

 

Så lenge varen må sendes vil det alltid være en part som vil måtte stole på at den andre parten holder avtalen. En liten bakgrunnsjekk hvor en får bekreftet at person, tlf. og adresse hører sammen (+ ting som facebook-profiler) vil ofte være betryggende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med kjøp og salg av varer er alltid risikoen som er innvolvert.

 

Dersom eg som privatperson selger noe så har eg minst risiko med forhåndsbetaling og størst risiko med betaling etter at kjøper har fått varen.

Dersom eg derimot kjøper noe har eg minst risiko med betaling etter at eg har fått varen, og størst risiko om eg forhåndsbetaler.

 

Og risikoen er direkte knyttet til å sitte uten pengene og uten en fungerende gjenstand. Både for selger og for kjøper.

 

Noen må ta den største risikoen. En måte å fordele risikoen på er ved fysisk oppmøte hvor kjøper får undersøke varen og selger får pengene direkte.

En annen måte å flytte risikoen på er å bruke tredjeparter som Finns betalingsgaranti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...