Gå til innhold

Faktura fra UPS - rett?


iGlenn

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte meg to par sko fra Kickz.com for en stund siden. Summen ble totalt på 344 euro. Skoene ble sendt med UPS, men ble overlevert til Posten når den ankom Oslo tror jeg, fordi UPS ikke leverer her som jeg bor.

 

I går, ca. 2 uker etter at jeg fikk skoene, fikk jeg en faktura fra UPS. Summen på denne regningen er på 923 kroner.

 

Dette står under importforsendelser:

Utleggsprovisjon: 155.

Utlegg MVA: 768.

Totalt NOK: 923.

 

Faktura sammendrag:

Omkostninger: 923

Totalt MVA fritt: 923

Totalt Beløp NOK: 923.

 

Kickz.com viser norske priser, i tillegg står det at prisene er inkludert VAT (altså MVA etter hva jeg har forstått). Se her f. eks: http://www.kickz.com/no/catalog/product/id/1113019

 

Det jeg lurer på er om jeg skal betale MVA to ganger? Er det noe jeg har misforstått? Er det rett eller er det en feil av UPS?

 

Er det noe som er uklart må dere bare si ifra. På forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg kjøpte meg to par sko fra Kickz.com for en stund siden. Summen ble totalt på 344 euro. Skoene ble sendt med UPS, men ble overlevert til Posten når den ankom Oslo tror jeg, fordi UPS ikke leverer her som jeg bor.

 

I går, ca. 2 uker etter at jeg fikk skoene, fikk jeg en faktura fra UPS. Summen på denne regningen er på 923 kroner.

 

Dette står under importforsendelser:

Utleggsprovisjon: 155.

Utlegg MVA: 768.

Totalt NOK: 923.

 

Faktura sammendrag:

Omkostninger: 923

Totalt MVA fritt: 923

Totalt Beløp NOK: 923.

 

Kickz.com viser norske priser, i tillegg står det at prisene er inkludert VAT (altså MVA etter hva jeg har forstått). Se her f. eks: http://www.kickz.com/no/catalog/product/id/1113019

 

Det jeg lurer på er om jeg skal betale MVA to ganger? Er det noe jeg har misforstått? Er det rett eller er det en feil av UPS?

 

Er det noe som er uklart må dere bare si ifra. På forhånd takk for alle svar!

 

Kicks AG er et tysk selskap. VAT i denne sammenheng er derfor tysk avgift (19%). Denne avgiften er man som norsk kunde ikke pålagt å betale. Den kan likevel være noe vrien å inndrive etter at den er betalt.

Det enkleste er å be om varen ex VAT før kjøp, da de er ikke pålagt å ta VAT for varer som eksporteres ut av EU. Mange tyske bedrifter (dessverre ikke alle) fjerner den tyske VAT`en automatisk når du registrerer deg som norsk kunde.

 

Du har m.a.o betalt tysk VAT og ikke norske avgifter.

 

Regningen du har fått er m.a.o speditørens utlegg for dine avgifter.

Endret av eller
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da er regningen fra UPS rett? Men prisene som står oppført er jo inkludert tysk VAT(?), og da betaler jeg jo MVA på varene + tysk VAT? Er det rett? Er jeg helt på bærtur? :p

 

Så da bør jeg kontakte Kickz.com og høre om de kan tilbakebetale den tyske VATen..? :)

 

Har du screenshot av betalingsbekreftelsen? Står der om vat er inkl eller ikke..

 

Nei, det sto ingenting på bekreftelsen etter jeg betalte. Sto kun oppført norsk pris, og summen var i euro. Fikk aldri noe betalingsbekreftelse av dem på mail, kun sendingsbekreftelse. Bilde fra tlf av bekreftelsen (tok siden jeg ikke fikk på mail) i spoiler:

 

 

2whm2b9.jpg

 

 

Endret av iGlenn
Lenke til kommentar

Så da er regningen fra UPS rett? Men prisene som står oppført er jo inkludert tysk VAT(?), og da betaler jeg jo MVA på varene + tysk VAT? Er det rett? Er jeg helt på bærtur? :p

 

Så da bør jeg kontakte Kickz.com og høre om de kan tilbakebetale den tyske VATen..? :)

 

Regningen er nok rett. Og inntil du får VAT`en refundert ender du opp med å måtte betale begge deler.

 

Kicks er ikke pålagt å hjelpe deg med tilbakebetaling av VAT. Det skader likevel ikke å prøve, mange selskaper strekker seg langt for å yte god service :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deler av beløpet er norsk MVA mens rundt 300 kroner er andre ting, mulig avgift til UPS for å ta seg av mumsingen.

Gebyret til UPS ("utleggsprovisjon") er på 155kr, mens resten er moms, som oppgitt i åpningsinnlegget. 344 euro er (med dagens kurs) ganske nøyaktig 3000kr, og da stemmer det ganske rett med 768kr i moms. (det vil si at Tollvesenets kurs er litt høyere enn dagens; 768/25*100=3072kr)

Lenke til kommentar

Du må kontakte selger for å få tilbakebetalt moms. For å ekspedere dette bør du inkludere kopi av kvittering for innbetalt norsk moms.

Og når du har bevis på tilbakebetalt moms, kan du søke tolvesenet om refusjon av momsen du ahr betalt på den tyske momsen.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bare undres, men når jeg klikker på:

http://www.kickz.com/no/catalog/product/id/1113019

 

som er samme produkt som i bestillingsbekreftelsen, så får jeg opp:

 

 

1.510,18 NOK
(174,85 €)you will be charged in €
excl. VAT, packing and shipping extra

 

Merk: det står EXCL - hvilket betyr eks mva.

 

Prisen er nå riktignok ned 80 kr siden bestillingen, men det kan neppe forklares med 19% mva.

 

Det samme står på http://www.kickz.com/no/jordan-basketball-shoes-jordan-melo-m10-red_red_black_white-112843601

 

som jeg antar er vare nummer 2 TS kjøpte.

 

 

Så vidt jeg ser fremstår da regningen til UPS riktig, mva er bare betalt _en_ gang.Og en rask utregning viser at europrisen er korrekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det stemmer. Jeg har tydeligvis lest feil gjentatte ganger og vært ganske sikker på at det sto INCL og ikke EXCL. Eventuelt er dette endret i ettertid, men det er jo lite sannsynlig.

 

Litt rart at prisen ikke endrer seg når man endrer til Tyskland inne i nettbutikken. Ser ut som prisen er den samme med eller uten Tysk VAT. Eneste forskjellen er at det står en stjerne (*) før den tyske VATen hvis man velger Tyskland. Sånn som er typisk for telefoner som selges med abonnement, men jeg klarer ikke å finne ut hva den stjernen betyr i dette tilfellet, eventuelt hvor mye ekstra som må betales for de som bor i Tyskland.

 

Takk for alle svarene ihvertfall. :)

Lenke til kommentar

Bare en liten bemerkning, USA har Sales Tax og ikke VAT, forskjellen er at med VAT/mva. legges avgiften på hvert ledd i kjeden mens Sales Tax kun legges på det siste leddet, altså ut til forbruker, Sales Tax kan man heller ikke få refundert heller på samme måte som VAT eller mva., at man ikke betaler Sales Tax om man bor i Norge og handler fra USA er en ting men man får den ikke refundert ved utførsel som man gjør ved VAT eller mva.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...