Gå til innhold

Ansvar rundt å betale for lite for vare


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en diskusjon med en kamerat angående å betale for lite for en vare. Vi kan ta et hypotetisk eksempel for enkelhets skyld:

- Du kjøper to bøker i en bokhandel. Når du kommer hjem ser du at du kun har betalt for den ene.

 

Jeg tolker straffeloven § 270 om bedrageri slik at når du har sett på kvitteringen at du har betalt for lite blir handlingen gjort med hensikt om du velger å ikke rette opp i dette, og deler av ansvaret faller på deg som kunde.

 

Dette enkelt sagt fordi du selv er klar over at butikken har gjort en feil, og du utnytter deg av dette til egen vinning.

 

Hvordan tolker andre dette?

 

Ref Straffeloven § 270

"For bedrageri straffes den som i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning

(1) ved å fremkalle, styrke eller utnytte en villfarelse rettsstridig forleder noen til en handling som volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for, eller (2) ved bruk av uriktig eller ufullstendig opplysning, ved endring i data eller programutrustning eller på annen måte rettsstridig påvirker resultatet av en automatisk databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.

Straffen for bedrageri er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte.

"
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strengt tatt kan du egentlig lese loven slik

 

 

 

For bedrageri straffes den som i hensikt å skaffe seg en uberettiget vinning ved å utnytte en villfarelse rettstridig forleder noen til en handling som volder tap for ham.

 

Mao. blir man straffet om man med hensikt utnytter en annen persons villfarelse som forleder denne til en handling som volder ham tap.

 

Slik jeg ser det måtte du ha forberedt tapspåførelsen på forhånd for at bestemmelsen skal slå inn. Altså, noe i den dur at du hadde byttet prislapper eller liknende. Du gjemte den ene boka inni noen av de andre varene også videre.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...