Gå til innhold

fjerne partisjoner og formatere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
om man har en disk med to partisjoner f.eks e: og f: hvordan fjerne disse og formatere til en disk sånn att man kan begyne på nytt og lage c: til os og en d partisjon?

6435389[/snapback]

Boote på OS-CDen og foreta partisjonering og formattering der? Du vet selvfølgelig at du mister alle data på partisjoner du sletter.

Lenke til kommentar

Når er vi er inne på dette med partisjoner. Har bla.a 300 gigg'er hvor jeg vil ha OS-partisjonen min på (50 gb) og resten av plassen på en annen partisjon. Sånn som det er nå så får jeg ikke valgt størrelsen på OS-partisjonen min i XP-setup'en og heller ikke krympa partisjonen i XP. Hvordan gjør jeg dette i XP? Må jeg skaffe meg Partition Magic?

Lenke til kommentar

I XP, setup og OS, kan du velge størrelsen når du lager en partisjon. Du kan ikke forandre størrelsen etterpå, uten å fjerne partisjonen og lage ny.

Det finnes flere program som kan forandre størrelsen av en partisjon med data på, f.eks PM.

Selv bruker jeg aldri slike program. Det er enklere å kopiere innholdet til en annen disk og partisjonere på nytt.

Lenke til kommentar
I XP, setup og OS, kan du velge størrelsen når du lager en partisjon. Du kan ikke forandre størrelsen etterpå, uten å fjerne partisjonen og lage ny.

Det finnes flere program som kan forandre størrelsen av en partisjon med data på, f.eks PM.

Selv bruker jeg aldri slike program. Det er enklere å kopiere innholdet til en annen disk og partisjonere på nytt.

6451153[/snapback]

 

Hvor i XP-setup'en kan man velge partisjonsstørrelse? Er jo ikke veldig mange alternativer og "ukjente" menyer i setup'en så det er rart jeg har oversett det.. :S

Lenke til kommentar

Windows finner en harddisk som er splitter ny. Du får da valget om å lage en partisjon. Valget du får er en automatisk merket i X antall MB= maks diskplass. Du kan forandre det antall MB som du får servert til det antall du ønsker.

Og du behøver ikke å partisjonere all av ledig plass der og da. Resterende ledigplass kan du fikse fra diskbehandlingen eller via cmd--Diskpart.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

@ Foxer:

Det koster ikke noe å opprette en egen tråd vet du ;)

 

Formater en floppy. kryss av for "kopier systemfiler".

Kopier filene "fdisk.exe" og "format.exe" til disketten.

Boot fra floppy, kjør fdisk, slett alle eksisterende partisjoner.

 

Dersom du nå vil lage *1* ny partisjon, gjør det, bruk 100% av disken,

sjekk at partisjonen er aktiv, reboot fra floppy og kjør "format c:".

 

Harddisken din har nå *1* partisjon, og du har "mistet" ALT som var på den.

 

 

PS.

Har du tenkt å installere noe annet på den ?

Endret av BearCat
Lenke til kommentar
Jeg har Windows 98 på en gammel laptop her, med to partisjoner. CD-plata er borte, og jeg lurer på hvordan jeg skal gå fram for å formatere hele maskinen og fjerne partisjonene.

6583041[/snapback]

Jeg ville gjort det fra installasjonsmediet som du kommer til å bruke for å installere PCen etterpå. Hvis du har planer om å installere Windows 98 på nytt så er jeg stygt redd for at du må skaffe deg installasjonsmedium.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...