Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Moms på bruk av spesialkompetanse


henrikwl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker jo her åpenlyst, ut i fra loven, som at han har levert en tjeneste fra enkeltmannsforetalet til seg selv privat, og dermed skal betale mva. Men mva er en prosentsats. Hvor er lovhjemmelen for at 25% av 0 kroner blir 90 000 kroner?

 

Merverdiavgiftsloven pgf 4-9:

 

§ 4-9. Hovedregel

(1) Ved uttak av varer og tjenester er beregningsgrunnlaget den alminnelige omsetningsverdien for tilsvarende varer og tjenester.

(2) Departementet kan gi forskrift om hva som menes med alminnelig omsetningsverdi ved uttak av varer og tjenester.

 

Så nei, det er ikke 25 % av 0 kroner. Det er 25 % av den alminnelige omsetningsverdien for en tilsvarende tjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
En avgiftspliktig rørlegger (som også har fagbrev som tømrer) kan helt fint bygge hus på bakgrunn av sin tømrerbakgrunn, men legger han opp rørene tar han ut kompetanse fra sin bedrift.
Men skal en avgiftspliktig tømrer, som IKKE har formell kompetanse som tømrer (la oss si han er utdannet sosionom), betale mva for å bygge sitt eget hus?

 

Og hvordan stiller dette seg digitalt? En høy andel av de som har programmering som jobb har det også som hobby, og en høy andel eier også eget firma eller er selvstendig næringsdrivende.

Lenke til kommentar
En avgiftspliktig rørlegger (som også har fagbrev som tømrer) kan helt fint bygge hus på bakgrunn av sin tømrerbakgrunn, men legger han opp rørene tar han ut kompetanse fra sin bedrift.
Men skal en avgiftspliktig tømrer, som IKKE har formell kompetanse som tømrer (la oss si han er utdannet sosionom), betale mva for å bygge sitt eget hus?

 

Om han har formell kompetanse eller ikke er irrelevant så lenge han tydeligvis er kompetent nok til å drive næring som tømrer.

 

Og hvordan stiller dette seg digitalt? En høy andel av de som har programmering som jobb har det også som hobby, og en høy andel eier også eget firma eller er selvstendig næringsdrivende.

 

På samme måte som analogt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og hvordan stiller dette seg digitalt? En høy andel av de som har programmering som jobb har det også som hobby, og en høy andel eier også eget firma eller er selvstendig næringsdrivende.

 

På samme måte som analogt.

Men det regnes jo her moms på utførsel. Hva om man også regner "hobbyen" med til en del av firmaet? Hvis man mekker på noe vet jo ikke skatteetaten (eller man selv egentlig) om det er egnet for salg eller ikke senere.

 

Jeg skjønner at hvis man lager noe som man bruker privat, som man selger til andre, så er det mva på det. Men hvis man lager noe "på jobben" som man bruker privat, men også lar alle andre få tilgang til gratis? Da er jo markedspris 0. Det kan da vitterlig ikke være mva på å distribuere gratis programvare? Da måtte f.eks. Opera betalt mva for hver gang noen lastet ned Opera gratis.

Lenke til kommentar

Men det regnes jo her moms på utførsel.

 

Det regnes merverdiavgift på uttak av firmaets merkompetanse, ja.

 

Hva om man også regner "hobbyen" med til en del av firmaet? Hvis man mekker på noe vet jo ikke skatteetaten (eller man selv egentlig) om det er egnet for salg eller ikke senere.

 

Benytter du deg av kompetanse enhver programmerer har, eller benytter du deg av den merkompetansen som gjør at du er i stand til å drive som selvstendig næringsdrivende?

 

Jeg skjønner at hvis man lager noe som man bruker privat, som man selger til andre, så er det mva på det. Men hvis man lager noe "på jobben" som man bruker privat, men også lar alle andre få tilgang til gratis? Da er jo markedspris 0. Det kan da vitterlig ikke være mva på å distribuere gratis programvare? Da måtte f.eks. Opera betalt mva for hver gang noen lastet ned Opera gratis.

 

Hvis du lager noe på jobb som du bruker privat på de samme vilkår som selskapet selger det som (eller gir det bort som, i tilfellet Opera) er det ikke uttak.

Lenke til kommentar
Hva om man også regner "hobbyen" med til en del av firmaet? Hvis man mekker på noe vet jo ikke skatteetaten (eller man selv egentlig) om det er egnet for salg eller ikke senere.

 

Benytter du deg av kompetanse enhver programmerer har, eller benytter du deg av den merkompetansen som gjør at du er i stand til å drive som selvstendig næringsdrivende?

Enhver programmerer har (bør ha) nok kompetanse til å drive som selvstendig næringsdrivende.

 

Gjør denne regelen det umulig å drive 50% som selvstendig næringsdrivende og være ansatt 50% i et annet firma innen samme fagområde (dog forskjellige produkter) uten at det første firmaet betaler uendelige mengder mva?

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Nei. I situasjonen du beskriver vil vurderingstemaet for Skatteetaten når de vurderer merverdiavgiftsspørsmålet for ditt firma A være om ansettelsesforholdet ditt i firma B er en skjult måte å selge firma B tjenester på. Det er ikke et spørsmål om uttaksregelen, men om omsetningsregelen.

 

Trådens opprinnelige tema handlet tross alt om det å ta ut tjenester fra firmaet, implisitt gratis. Her er det snakk om kompensasjon for tjenestene, og da er det øyeblikkelig snakk om omsetning. En nærmere redegjørelse for forholdet mellom (avgiftspliktig) tjenesteyting kontra (skattepliktig) lønnsarbeid blir derfor off-topic.

Lenke til kommentar

Nå er denne tråden full av ord jeg ikke helt forstår her jeg sitter og svetter vekk mellom sprekkene i parketten, men jeg lurer på noe.

 

Hvis denne tømreren "ikke kan" bygge seg et hus, betyr det at jeg som maler ikke får lov til å male mitt eget hus?

 

Er du personlig næringsdrivende?

Det er ikke slik at du ikke får lov å male huset ditt, men om du gjør det, har staten bestemt at du må betale moms på de timene du arbeider.

Endret av Backslash
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du ansatt og ikke selvstendig næringsdrivende, faller du ikke inn under dette så vidt jeg har forstått.

 

Hvis du maler huset til sjefen gratis i din fritid (vet ikke om det gjelder selv om det er i din arbeidstid - krikkert vet garantert) er det lett å se at sjefen din dermed har gjort et tjenesteuttak i fra bedriften sin, og dermed må betale moms av det - på samme måte som han strengt tatt må betale moms dersom han kjøper en malerkost gjennom firmaet til sitt private bruk (for å være pedantisk).

 

I tilfellet selvstendig næringsdrivende, så er sjef og ansatt samme person, men regelverket er det samme: å bruke bedriftens spesialkompetanse til personlig, privat fordel er et tjenesteuttak og skal dermed momsbelegges.

 

Jeg ser at det for noen yrker er rimelig ullent, mens for andre er det tydeligere skiller. Det å male sitt eget hus er ikke spesielt uvanlig, men som maler av yrke så har man gjerne både utstyr, metodikk og ikke minst erfaring som ikke vanlige folk har - og som endatil skiller ens bedrift i fra konkurransen - slik at dersom man selvstendig næringsdrivende maler drar nytte av alt dette vil det kunne bli å anse som et tjenesteuttak.

 

Slik jeg har forstått det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...