Gå til innhold

Hjelp til styrestrømsskjema/rekkeklemme liste dreierevningsvender


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal begynne med gjennomføringsdelen av fagprøve som elektriker nå på mandag,

og jeg har noen spørsmål rundt dreieretningsvender.

 

Oppgaven lyder som følger:

 

TREFASET ASYNKRON KORTSLUTNINGSMOTOR (IT 230V)

 

Det skal tilkobles:

-S0 Nødstopp

-S1 Start venstre

-S3 Start høyre

-S2 Felles stopp

-H1 Lampe for drift

-H2 lampe som lyser ved termisk utløsning av vern

 

Motorens kortslutningsvern og kurs for styrestrøm skal plasseres i fordelingsskap.

 

Motoren skal være koblet i trekant.

 

vedlegg 1 : post-246441-0-44564900-1305974185_thumb.png

 

vedlegg 2: post-246441-0-62823300-1305972552_thumb.png

 

Mitt utkast til hovedstrømsskjema: post-246441-0-27052100-1305973389_thumb.jpg

 

Mitt utkast styrestrømsskjema: post-246441-0-24385800-1305973141_thumb.jpg

 

Om styrestrømsskjema skulle stemme så langt, så sliter jeg med å tegne inn -S2 (felles stopp) - heller ikke sikker på om det jeg har tegnet stemmer 100% heller.

 

Så en eller annen veiledning/hjelp til styrestrømsskjema og rekkeklemme liste for hoved og styrestrøm hadde vært supert!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Er en stund siden jeg holdt på med dette selv. Jeg har følgende kommentarer:

  • Vil h1 lyse når motoren går til venstre?
  • Foreslår å bytte om på -S1 og -S2 slik at nummereringa stemmer overens med det reléet de aktiverer.
  • Se på h2. Hvor skal strømmen komme fra når vernet løser ut? (du finner garantert ut hva jeg mener)

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Er en stund siden jeg holdt på med dette selv. Jeg har følgende kommentarer:

  • Vil h1 lyse når motoren går til venstre?
  • Foreslår å bytte om på -S1 og -S2 slik at nummereringa stemmer overens med det reléet de aktiverer.
  • Se på h2. Hvor skal strømmen komme fra når vernet løser ut? (du finner garantert ut hva jeg mener)

 

Det aner meg at det styrestrømsskjemaet mitt ikke henger helt på greip.

I allefall skal lampe H1 lyse ved drift, altså i begge retninger, hvordan man tegner det? u got me..

har ett forslag til hvordan lampe H2 kan tegnes, men vet ikke om det er riktig heller.

Bryter -S3 felles stopp greier jeg heller ikke å plassere.

 

nytt utkast styrestrømsskjema:

 

post-246441-0-10801200-1305992858_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det aner meg at det styrestrømsskjemaet mitt ikke henger helt på greip.

I allefall skal lampe H1 lyse ved drift, altså i begge retninger, hvordan man tegner det? u got me..

har ett forslag til hvordan lampe H2 kan tegnes, men vet ikke om det er riktig heller.

Bryter -S3 felles stopp greier jeg heller ikke å plassere.

 

nytt utkast styrestrømsskjema:

H2 er tegnet riktig nå, den vil lyse når vernet slår ut.

For at H1 skal lyse i begge retninger kan du ha Q2 i parallell med Q1.

Dersom den navnløse bryteren over Q2 er S3, vil S3 stoppe i begge retninger.

Du har ikke holdekrets til Q2.

 

Redigert: Er riktig det BigJackW sier om H2, jeg glemte NC-kontakten.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

Du trenger ekstra kontaktblokker for Q1 og Q2 der du bruker to kontaktsett fra hver i parallel for H1.

H1 på første linje kan fjernes.

Når det gjelder Felles stopp er vel det letteste å sette den rett etter S0 før "forgreningen".

 

Og som Bozzeye sier har du ikke holderkrets på Q2.

 

Har også sett at det har blitt satt inn forigling på selve bryterne om du skjønner hva jeg mener som en ekstra forsikring. Dvs. Normalt lukka modul på S2 kobla inn i Q1 kretsen, samme med S1 i Q2 kretsen.

 

Når det gjelder H2 motorvernlampa, så vil den aldri lyse om motorvernet løser ut siden den er innenfor NC-kontakten til vernet - som bryter alt. Denne må kobles utenfor.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

nå begynte det hele å bli litt mer komplisert..

er det bedre om jeg begynner helt på nytt med styrestyrømsskjema mon tro.

 

har funnet ett skjema her:

post-246441-0-99686000-1305996786_thumb.jpg

 

 

kan jeg ikke bare endre navnene på bryterne, og tegne inn lampene slik som på forrige utkast?

også -s3 felles stopp

Lenke til kommentar

F2 NO skal vere 97 og 98 mener jeg. men husk på og tegne strekene sånn at du ikke får 3 ledere på samme punkt og sånn at du slipper mer enn 1 leder per rekkeklemme (hvis du bruker skruklemme eller ikke har ledige plasser i klemma). ved weidmuller sin WDU klemmer så er det skru tilkobling. liker ikke å ha 2 ledere på samme punktet da jeg syns det blir en dårlig kontakt. skru tilkoblinger bør ha niter og. bruker man vedlikholdsfrie rekkeklemmer skal man egentlig ikke bruke niter. weidmuller og wago har sånne klemmer. unngå å tegn ledere der du må ut av fordelingskapet. da unngår du mer arbeid bare ved å tegne riktig.

Lenke til kommentar

okay har laget enda ett nytt skjema..

nå (tror jeg) slik at jeg slipper 3 ledninger i koblingspunkt.

 

post-246441-0-96595300-1306055494_thumb.jpg

 

Edit: tror jeg har fått til -H1 som skal lyse ved drift nå. ser det riktig ut?

Hvor skal jeg plassere -S3 felles stopp

 

men har enda ikke skjønt hvordan jeg skal tegne inn -h1 som skal lyse ved drift, og -S3 felles stopp.

noen som kan være behjelpelige med det?

 

Bare jeg har ett styrestrømsskjema som er riktig, så skal jeg greie å skrive inn rekkeklemme nummerne.

må ha det til klart til i morgen da permene blir samlet inn kl 0900 i morgen.

 

Du skreiv: "unngå og tegne ledere det du skal ut av fordelingsskapet" mener du da øverst og nederst til venstre på skjemaet? de er vel bare ut i fra L1 og L2 på rekkeklemmene?

 

stusser også på at ikke motorvernet har eget rekkeklemme nummer oppgitt i utdelt skjema?

Endret av Tor Ader
Lenke til kommentar

Selve styringen for motordriften har du prinsipielt i orden.

Felles stopp setter du rett etter nødstopp før du fordeler deg ut til holdekontaktene og start for begge retningene.

Du må også hente strøm til kretsen for lampe termisk utløser før motorværnet ellers vil ikke lampa lyse når motorværnet har løst ut.

Lenke til kommentar

Selve styringen for motordriften har du prinsipielt i orden.

Felles stopp setter du rett etter nødstopp før du fordeler deg ut til holdekontaktene og start for begge retningene.

Du må også hente strøm til kretsen for lampe termisk utløser før motorværnet ellers vil ikke lampa lyse når motorværnet har løst ut.

 

Okay, har byttet plass på lampene, blir det noe slik?

 

post-246441-0-18213400-1306058606_thumb.jpg

 

La forresten merke til at det finnes ikke rekkeklemme nummer for -S2 NO (3 og 4)

har jeg gått glipp av noe her, eller ser det ut som en mangel i rekkeklemme lista som var med oppgaven?

Lenke til kommentar

Du har helt rett BigJackW! takk skal du ha! :thumbup:

 

Da har jeg kommet frem til følgende tegninger, håper disse ser riktige ut nå? :innocent:

 

Hovedstrøm:

 

post-246441-0-18567200-1306061565_thumb.jpg

 

Styrestrøm:

 

post-246441-0-16810500-1306061113_thumb.jpg

 

 

på skjemaene har jeg skrevet ned rekkeklemme liste så langt jeg kan, men kommer litt til kort føler jeg..

skal man ikke ha rekkeklemme nummer på motorvernet og L1 og L2 også? og hvem skal inn på x1:1 og hvem skal ut fra x1:6 på styrestrømsskjemaet?

 

Legger ved ett vedlegg jeg fikk på skola, for når jeg ser på det lurer jeg på hvor jeg skal få alle rekkeklemme på hovedstrømsskjemaet mitt fra..

 

post-246441-0-67865600-1306062094_thumb.jpg

Lenke til kommentar
skal man ikke ha rekkeklemme nummer på motorvernet og L1 og L2 også?

Eneste du trenger ekstra rekkeklemmer til er tilførselen til selve skapet. Så du trenger ikke rekkeklemmer for motorvern da du går fra sikring til motorvern.

 

og hvem skal inn på x1:1 og hvem skal ut fra x1:6 på styrestrømsskjemaet?

På apparatsida for X1:1 kobles F1:95, mens på kabelsida kobles S0:1.

På apparatsida for X1:6 kobles Q2:21, mens på kabelsida kobles S1:4. Det vil si at du får to kabler inn på Q2:21. Èn fra X1:6 og èn fra Q1:14.

 

Om det var det du mente?

 

Legger ved ett vedlegg jeg fikk på skola, for når jeg ser på det lurer jeg på hvor jeg skal få alle rekkeklemme på hovedstrømsskjemaet mitt fra..

 

Er en del unødvendige rekkeklemmer på det skjemaet der siden du har alle komponenter i samme skap untatt motoren.

Lenke til kommentar

Har også sett at det har blitt satt inn forigling på selve bryterne om du skjønner hva jeg mener som en ekstra forsikring. Dvs. Normalt lukka modul på S2 kobla inn i Q1 kretsen, samme med S1 i Q2 kretsen.

Har ikke sett dette selv men har alikavel gjort meg opp noen tanker rundt emnet etter tidligere diskusjoner om det.

Problemet med en forigling på startbryterne er at om man trykker inn startknappen for motsat vei av det motoren går for øyeblikket vil den bråsnu.

I det du trykker inn knappen vil foriglingen stoppe gjeldende dreieretning og da er forholdene til rette for å starte opp den andre veien, og det gjør den tverdt.

Om foriglingen på startbryterne ikke er koblet inn i kretsen vil det å trykke start motsatt vei mens motoren går ikke få noen konsekvenser ettersom foriglingen til kontaktoren forhindrer dette.

Ved å måtte trykke felles stopp får motoren tid til å sakke ned før motsatt bei trykkes inn.

Det gjør også eventuelle brukere til å måtte bruke hodet litt før de snur dreieretningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nå har jeg ikke sett på hele oppgava da. det jeg vil fram til er å tegne ledningene sånn at du slipper mest mulig rekkeklemmer og ledere ut av skapet. eks. en nødstopp skal stå ved et transportband. i skjemaet står det at det skal 3 ledere til nødstopp for at alt skal fungere. trenger egentlig bare 2 ledere. da må man trekke en 3 leder PR f.eks. og ikke en 2 leder PR. samme tingen er det med remote start/stop. når du er ferdig med tegningen så ser du om du må flytte ledere for å unngå å trekke ledere lengre enn nødvendig. dette er mye tid å spare på når man skal gjøre jobben i en virkelig jobb. ved remote så har du mangen lys/brytere i samme boksen. her kan det bli mangen ledere fra skapet. er forlegningsmåten C på vegg eller kabelgate og du skal trekke en kabel med x antall ledere i så må man tenke litt. vil du trekke og jobbe med en kabel som er 12x1,5mm2 eller en 7x1,5mm2? har man liten plass i utstyret så bør man ta en mindre kabel. fins og kabeler som er 4x2x0,75mm2. da er det fire par som tilsvarer 8 ledere. dette gjør jobben mye enklere. jeg kan lage til mange funsjoner med 8 ledere.

Lenke til kommentar

Har også sett at det har blitt satt inn forigling på selve bryterne om du skjønner hva jeg mener som en ekstra forsikring. Dvs. Normalt lukka modul på S2 kobla inn i Q1 kretsen, samme med S1 i Q2 kretsen.

Har ikke sett dette selv men har alikavel gjort meg opp noen tanker rundt emnet etter tidligere diskusjoner om det.

Problemet med en forigling på startbryterne er at om man trykker inn startknappen for motsat vei av det motoren går for øyeblikket vil den bråsnu.

I det du trykker inn knappen vil foriglingen stoppe gjeldende dreieretning og da er forholdene til rette for å starte opp den andre veien, og det gjør den tverdt.

Om foriglingen på startbryterne ikke er koblet inn i kretsen vil det å trykke start motsatt vei mens motoren går ikke få noen konsekvenser ettersom foriglingen til kontaktoren forhindrer dette.

Ved å måtte trykke felles stopp får motoren tid til å sakke ned før motsatt bei trykkes inn.

Det gjør også eventuelle brukere til å måtte bruke hodet litt før de snur dreieretningen.

 

 

Er det slik at hvis man ikke ønsker at motoren skal snu tvert, er det da man bruker tidsrele?

eller er det en annen måte å sette opp styrestrømsskjema slik at man slipper den momentane dreiretningen?

 

eller er det som du sier perpyro og bruke hodet og vente til motoren har stoppet før man starter motoren den andre veien?

Lenke til kommentar

Om man ikke bruker forigling på startknappen må man stoppe motoren med felles stoppknapp før man kan starte den den andre veien.

I aplikasjoner der man benytter dreieretninbgsvender f.eks. transportbånd stopper båndet ganske fort og er ofte nok tid til at båndet har stoppa før man rekker å trykke inn start igjen.

Er man kjapp på knappene rekker man sikkert å starte det opp igjen motsatt vei før det har rukket å stoppe helt men alikavel ikke så fort som om man hadde lagt inn en forigling på startknappen som ville fått motoren til å bråsnu.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...