Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Hvor stor er sjansen for at man må kjøre ved bryggen og mellom de enveiskjørte gatene ved torgallmenningen? Må jeg kjøre der stryker jeg. Hadde en kjøretime litt rundt om i byn i går, og kjørelærer sa at om dette hadde vært oppkjøring hadde jeg strøket et par ganger. Lover ikke bra, men skal kjøre mange turer med mor og far før oppkjøringen så har ikke mistet troen på å greie det enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en kjøretime litt rundt om i byn i går, og kjørelærer sa at om dette hadde vært oppkjøring hadde jeg strøket et par ganger. 

Negativ holdning av kjørelæreren. Veldig dumt å bruke slike ord før du skal kjøre opp og skade selvfølelsen din. H*n skulle heller sagt at her trenger du mer trening og deretter gått igjennom hva du bør øve på. Kanskje satt opp en time der du bare øver på dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Etter å ha brukt maaaaaange timer på å lese gjennom denne tråden har jeg fått pakka masse nyttig og hjelsom informasjon i hodet mitt. Hadde siste kjøretime idag og kjørelærer er ganske sikker på at jeg skal bestå. Oppkjøring er kl. 08.10 på Fredag i Trondheim. Gleer meg masse å ser på oppkjøringen som en bra utfordring. Fram til Fredagen prøver jeg bare å få tiden til å gå.. Noen tips? Sitter bare å tenker på oppkjøringa.. :p

 

Erlend

Lenke til kommentar

Hei! Etter å ha brukt maaaaaange timer på å lese gjennom denne tråden har jeg fått pakka masse nyttig og hjelsom informasjon i hodet mitt. Hadde siste kjøretime idag og kjørelærer er ganske sikker på at jeg skal bestå. Oppkjøring er kl. 08.10 på Fredag i Trondheim. Gleer meg masse å ser på oppkjøringen som en bra utfordring. Fram til Fredagen prøver jeg bare å få tiden til å gå.. Noen tips? Sitter bare å tenker på oppkjøringa.. :p

 

Erlend

Hei! Hvordan gikk det? Hvilken kjørerute fikk du og hvordan var sensor? Jeg bor også i Trondheim. Har bare obligatorisk igjen, så er det tid for oppkjøring. Gruer meg, selv om kjørelærer sier h*n tror jeg består.

Lenke til kommentar

Yes! Besto oppkjøring i dag!  :w00t:  Hadde en utrolig behagelig sensor som snakket om datamaskiner fra 80-tallet. Skjønte ikke så mye av det han snakket om, men det roet ned nervene mine i hvertfall.  :tease: Var også heldig med kontrollspørsmål ettersom jeg fikk beskjed om å finne fram refleksvesten, pluss at jeg måtte forklare hvor langt unna jeg vil plassere varseltrekanten.

 

En helt ubeskrivelig følelse å endelig bestå!  Besto på mitt 3. forsøk, så jeg holdte på å gi opp etter at jeg strøk forrige gangen. Blir en utrolig god følelse når jeg kjører bil uten L'en for første gang.  :dribble:

Endret av m20k
Lenke til kommentar

Hei jeg er en som skal ha førerprøve om to måned og skal kjøre opp i molde og eg lurer på nokken som har kjørt i Molde eller spesielle ting man bør være oppmerksom. kjøre læreren min roser meg alltid og hun sier at eg blir bare bedre og bedre og samme sier min ledsager?nokken som kjørte opp i Molde? nokken som væt hva man skal gjøre når man får beskjed om å snu eller rygge

Lenke til kommentar

nokken som væt hva man skal gjøre når man får beskjed om å snu eller rygge

 

Du bør nok spørre kjørelæreren din om dere kan øve på snuing og rygging. I førerprøven får man beskjed om å finne et passende sted å snu, så da må du finne et lovlig sted hvor du kan snu på. Bare pass på at det er god plass der hvor du skal snu bilen. Jeg snudde på en bussholdeplass - bare vær obs på at det kun er lovlig å snu på en bussholdeplass hvis du ikke hindrer bussen. 

 

Når det gjelder rygging, fikk jeg kun beskjed om å rygge da vi var tilbake på biltilsynet. Sensoren ba meg rygge mellom de to røde bilene som sto på biltilsynet. Så hvis han ber deg rygge akkurat mellom to visse biler, er det viktig å følge instruksene og ikke rygge et helt annet sted.

 

Men du får spørre læreren din om dere kan øve på rygging og snuing, jeg øvde masse på det før oppkjøringen. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei !

 

Tenkte å skrive min opplevelse med klasse B oppkjøring her siden jeg brukte mange av tipsene her inne i min egen føreropplæring. Leste igjennom hele tråden før oppkjøringen og mange av tipsene var veldig gode.

 

Selv valgte jeg å starte med lappen i en alder av 27 år grunnet mangel på penger, tid og motivasjon tidligere.

 

Fordi jeg ikke hadde tilgang til manuell bil (kun automat) måtte jeg ta ca. 20 kjøretimer før jeg var klar for oppkjøring (ikke inkludert veiledningstimene). Brukte i underkant av 30,000 kr på lappen. 

 

Startet med min første kjøretime den 31. August og var ferdig med alt det obligatoriske den 11. September (intensivkurs), men måtte vente til den 2. Oktober som var dagen for oppkjøring.

 

Dagen før oppkjøringen valgte jeg å ta en dobbeltime med kjørelærer, og på selve dagen tok vi en oppvarming på 30 minutter. Oppvarmingen handlet for det meste om å stille inn speil, sete, sikkerhetskontroll, finne gripepunktet og øve litt på bakkestart. 3 kjørelærere hadde fortalt meg at jeg var klar for oppkjøring og at de ikke hadde noen bekymringer. Jeg måtte bare ikke finne på noe sprell eller bli altfor nervøs.

 

Fikk meg god natts søvn, spiste en god frokost og tok toget til Drammen der oppkjøringen skulle finne sted klokken 0930. Selve oppvarmingen gikk ikke så bra fordi jeg sleit med å finne gripepunktet, bilen trillen for langt bakover ved bakkestart og jeg kjørte for fort. I tillegg bekymret sola meg fordi den var veldig sterk og blendende og jeg hadde ikke tatt med solbriller. Etter oppvarmingen kjørte vi bort til biltilsynet, gikk inn og betalte gebyret, gikk på do, drakk vann og gikk bort til bilen og venta på at sensor skulle dukke opp. Fikk opplyst fra kjørelærer at det er vanlig å vente ute ved bilen, men på vinterstid kan man vente inne siden det kan være kaldt ute. 

 

Når tiden nærmet seg så jeg to menn 40-60 år komme gående mot oss, han til venstre var min sensor, mens han til høyre skulle vurdere jenta som også skulle kjøre ut samtidig som meg. Sensor presenterte seg ved navn og tok meg i hånda og vi satte oss i bilen. Han sjekket legitimasjon sammen med lappen jeg hadde fått i skranken når jeg betalte inn gebyret. Deretter ble jeg fortalt av han at sikkerhetskontrollen allerede hadde blitt trukket ut for meg. Jeg måtte forklare sensor hvor jeg kunne finne refleksvesten og hvor langt unna jeg skulle plassere varseltrekanten. Jenta fikk spørsmålet som handlet om å ta på seg refleksvesten og montere varseltrekanten, samt forklare hvordan man vil holde varseltrekanten mens man går bortover for å plassere den. Et ganske enkelt spørsmål, men jeg kunne jo alle 36 svarene utenat, så var ikke så veldig bekymret for denne biten. Deretter gjennomgikk sensor det formelle, det som skulle skje, og fortalte at han kom til å følge med på alt jeg gjør, fra klargjøring av bilen før kjøring og til jeg er tilbake til biltilsynet og har parkert bilen. En helhetlig vurdering vil danne grunnlag for resultatet av prøven (bestått eller Ikke bestått) og til slutt fikk jeg lov til å stille spørsmål hvis det var noe jeg lurte på. Her valgte jeg å bare spørre om han kjapt kunne gjennomgå ruta, slik at jeg kunne danne meg et bilde av hva som venta. Stikkord var : "motorvei, rundkjøringer og sentrum".

 

Ut fra biltilsynet fikk jeg beskjed om å ta til høyre, rett frem i første rundkjøring, til venstre i andre rundkjøring og følge skilt mot E-18 Kristiansand. Etter noen minutter på E-18 fikk jeg beskjed om å ta av og følge skilt mot "strømsø sentrum". Inne i sentrum fikk jeg klare og tydelige beskjeder i god tid før jeg måtte foreta meg noe. Deretter bar det igjen på motorveien før jeg igjen fikk beskjed om å ta av ved avkjøringen til Åskollen og følge skilt tilbake til Drammen. Igjen ute på motorveien fikk jeg beskjed om at det snart skulle dukke opp en bensinstasjon på høyre side hvor jeg skulle parkere, slik at vi kunne gå inn og ta oss en kopp kaffe. Når jeg hadde gjort det fikk jeg beskjed om at vi ikke skulle ha oss kaffe allikevel og at det bare var å kjøre ut igjen på motorveien. Deretter fikk jeg beskjed om å følge E134 mot Kongsberg. Igjen havnet vi i sentrum og etter masse høyreregel, rundkjøringer og fotgjengerfelt fikk jeg beskjed om å følge skilt mot Drøbak. På dette tidspunkt skjønte jeg at jeg var på vei tilbake til biltilsynet og sensor begynte å skrive noe voldsomt på arket sitt. Antok at han gjorde seg ferdig med vurderingen sin. Etter å ha fulgt skiltet mot Drøbak kom det en rundkjøring og jeg fikk beskjed om å ta av ved Jensvoll, kjøre inn på biltilsynet og parkere (rygge inn). Helt til slutt fikk jeg muligheten til å fortelle hvordan det hele gikk og her benyttet jeg anledningen til å fortelle min versjon av kjøreturen og eventuelle feil jeg tror jeg hadde gjort. 

 

Sensor : "Syns du, basert på hvordan du har kjørt idag, at du fortjener førekort?"

Meg: " JA"

Sensor : "Men da sier vi det da, gratulerer *tar meg i hånda* "

 

På tilbakemeldingen fra sensor sto det følgende : 

 

"Kjøremåten er sikker og gir god avvikling.

 

Gjennomgående god : 

  • trafikktilpasning
  • fartstilpasning
  • sikkerhetskontroll vel utført
  • parkering vel utført."

Etter dette var det bare å gå inn igjen til biltilsynet, trekke kølapp, vise frem sensors vurdering (står på arket man fikk fra sensor) og betale 270 kr for å få utstedt førerkort. Man får et midlertidig førerkort som er gyldig innenfor landets grenser i 1 måned mens den permanente kommer i posten etter 5 dager ca.

 

På tilbakemelding fra sensor var det to ting han ikke likte at jeg gjorde :

  • På vei inn i en to-felts rundkjøring skulle jeg til venstre og valgte å legge meg i venstre. Inne i rundkjøringen valgte jeg å skifte til høyre felt slik at jeg lå i høyrefeltet når jeg kom ut av rundkjøringen (sjekket blindsone før skiftet av felt). Sensor mente jeg burde ha holdt meg i feltet mitt. Denne rundkjøringen kjørte jeg to ganger hvor jeg ved første tilfellet valgte å skifte felt, mens andre gangen valgte jeg å holde feltet mitt. Jeg hadde tenkt å bytte felt andre gangen også, men når jeg sjekket blindsonen var det en bil der fra før, så jeg valgte å bli i mitt eget felt. Så dem liker visst ikke feltbytter i rundkjøringer.
  • Det andre punktet han ikke likte så godt var at jeg konsekvent gikk ned til 2. gir før rundkjøringer og kjørte gjennom dem i 2. gir hver gang. Noen ganger gikk jeg helt ned til 1.gir. Av de 20 rundkjøringene jeg var igjennom mente han at jeg kjørte 18 av dem i 2. gir, når jeg kunne ha kjørt dem i 3. gir. Sensor så at jeg var veldig flink til å se til venstre før rundkjøringene og mente det var klart nok for meg til å ta dem i 3. gir. Han ga meg riktignok pluss for å ha tatt "Drammens farligste rundkjøring" i 3. gir, men dette var eneste gangen jeg gjorde det. 

Jeg fikk plusspoeng for en situasjon som oppsto i Strømsø sentrum hvor det var fotgjengerfelt og høyre regel. Jeg satt i Bil A som skulle rett frem, da det dukket opp en bil B fra min høyre side som blinket til venstre for seg selv som jeg hadde vikeplikt for og valgte da å stoppe. Samtidig kom det en bil C fra min motgående som også blinket til venstre. Så her hadde Bil A vikeplikt for Bil B, Bil B hadde vikeplikt for Bil C og Bil C hadde vikeplikt for bil A. Alle stoppet for alle og vi kunne egentlig stått der hele dagen. For å opprettholde flyten i trafikken valgte jeg å kjøre i denne situasjonen. Noe sensor mente var helt riktig. Alle hadde også kommet såpass langt inn i krysset at det var veldig lite plass. Det beste var derfor å bare kjøre.

 

En annen ting jeg vil nevne er at det er veldig viktig å være oppmerksom på skilt mens man kjører. For eksempel inne i Strømsø sentrum fikk jeg beskjed om å ta til høyre i rundkjøringen. Etter å ha gjort det så jeg et skilt rett frem hvor det sto "innkjøring forbudt for motorvogn med mer enn to hjul". Da er det naturlig for meg at jeg blinker til høyre da det er eneste mulighet, noe jeg også gjorde. Videre inne i sentrum fikk jeg beskjed om å kjøre rett frem. Da jeg kom til et lyskryss sto det et skilt med "påbudt kjøreretning til høyre i dette krysset". Igjen er det naturlig at jeg her ser skiltet og gjør det eneste riktige (svinger til høyre) ved hjelp av tegn, plassering og fartstilpasning (husk sjekk av midtspeil, sidespeil og blindsone før du skifter posisjon). Ved begge disse tilfellene sa sensor ingenting, jeg bare gjorde det automatisk. 

 

Sensor nevnte det ikke under oppsummeringen men jeg spurte han selv om hva han syntes om den parkeringen jeg gjorde på bensinstasjonen. Her valgte jeg å bare kjøre rett inn (ikke rygge inn). Han mente det var helt riktig gjort. Han sa også at han vet at mange trafikklærere lærer sine elever å rygge inn, men det er jo ingen som gjør det når de får lappen og at det å bare kjøre rett inn var helt riktig gjort av meg. Jeg tenkte sjøl da han sa jeg skulle parkere inne på bensinstasjonen at det her gjaldt å holde hodet kaldt og gjøre ting enkelt. Hadde han derimot sagt at jeg måtte rygge inn så hadde jeg selvfølgelig fulgt instruksjonene hans, men han sa bare "kjør inn på bensinstasjonen som dukker opp på høyre side og parker slik du ville gjort om du hadde hatt lappen og skulle ta deg en kopp kaffe". 

 

Sensor var veldig hyggelig, vi hadde på radio og snakket av og til. Han spurte om jeg ville prate, men jeg ville ikke risikere å gå glipp av viktig informasjon (gjort det under kjøretimer fordi jeg prater så mye av og til). Men litt prat ble det på motorveien.

 

Mine beste tips :

 

  • Vær nysgjerrig og still masse spørsmål til kjørelærer (ingen spørsmål er dumme).
  • Lær deg teorien godt og bruk den aktiv i opplæringen din. Knytte teori opp mot praksis.
  • Vær kritisk til egen kjøring og kjenn dine begrensninger, styrker og svakheter. 
  • Sett opp mål før hver kjøretime og se om du har nådd dem etter at timen er over.
  • Sov godt, spis godt og hold deg rolig før oppkjøringen. Fokuser på arbeidsoppgavene dine og vis at du kan kjøre bil.
  • Lær deg de 5-se reglene og bruk dem aktivt i opplæringen slik at du gjør det naturlig under oppkjøring. 
  • Når du kjører bil som fersk fører må du aktivt søke etter informasjon som dine medtrafikanter og veimiljøet kaster på deg. Denne informasjonen må du bruke som en del av kjøreprosessen (sanse, oppfatte, beslutte, etterkontroll, handle) og hele tiden ta beslutninger.
  • Øv på sikkerhetskontrollen, parkering og rygging (trafikkbildet de 60 minuttene kan du ikke øve på). Her handler det om å fjerne enhver usikkerhet du måtte ha slik at du blir mindre nervøs.

Spør gjerne hvis det er noe som er uklart.

 

mvh

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Veldig mange gode tips i denne tråden. Men, jeg har et par spørsmål. Noen som har kjørt opp fra Risløkka før? Hvilke ruter fikk dere og har dere noen tips til hva jeg burde være obs på? Skal kjøre opp fredag 4 des kl 0930, ikke den verste dagen med tanke på trafikk. Har kjørt en del i Oslo og omegn (landeveier), men er veldig nervøs for hvordan det skal gå. Har dobbeltime med kjørelærer rett før oppkjøringen,

 

Ronniba

Lenke til kommentar

Hvilke ruter fikk dere og har dere noen tips til hva jeg burde være obs på?

Det er 25 ruter hvor det plukkes en på måfå. Jeg tror ikke du vil være i stand til å huske dem, selv om noen skulle lage en komplett liste.

 

Populære strykesituasjoner poengtert for meg av min kjørelærer:

 

1) Påkjøring fra en liten vei ut på E18 med vikeplikt (skilt og haitenner). Påkjøringen går ut i et felt som er synlig adskilt fra de andre feltene på E18 og der ruller det ofte busser. Det er *veldig* dumt å ignorere vikeplikten der, men folk gjør det.

2) Små veier hvor det er likestilte kryss. Høyre vikeplikt gjelder. Særlig viktig i situasjoner hvor det er veldig dårlig sikt til høyre. Du må både gjøre det tydelig over at du er klar over regelen som gjelder og bør nok redusere farten.

3) En fotgjengerovergang ikke langt unna Bekkestua, der det er en 50-grense, men å kjøre over den overgangen i 50 medfører omtrent automatisk stryk -- man ser veldig dårlig stien bak gjerdene/vegetasjonen som leder til overgangen. Du vil ikke være i stand til å stoppe for en fotgjenger som plutselig bare dukker opp. Hastigheten må redusere betydelig, når du ikke ser om det kan komme en person.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

 

Hvilke ruter fikk dere og har dere noen tips til hva jeg burde være obs på?

Det er 25 ruter hvor det plukkes en på måfå. Jeg tror ikke du vil være i stand til å huske dem, selv om noen skulle lage en komplett liste.

 

Populære strykesituasjoner poengtert for meg av min kjørelærer:

 

1) Påkjøring fra en liten vei ut på E18 med vikeplikt (skilt og haitenner). Påkjøringen går ut i et felt som er synlig adskilt fra de andre feltene på E18 og der ruller det ofte busser. Det er *veldig* dumt å ignorere vikeplikten der, men folk gjør det.

2) Små veier hvor det er likestilte kryss. Høyre vikeplikt gjelder. Særlig viktig i situasjoner hvor det er veldig dårlig sikt til høyre. Du må både gjøre det tydelig over at du er klar over regelen som gjelder og bør nok redusere farten.

3) En fotgjengerovergang ikke langt unna Bekkestua, der det er en 50-grense, men å kjøre over den overgangen i 50 medfører omtrent automatisk stryk -- man ser veldig dårlig stien bak gjerdene/vegetasjonen som leder til overgangen. Du vil ikke være i stand til å stoppe for en fotgjenger som plutselig bare dukker opp. Hastigheten må redusere betydelig, når du ikke ser om det kan komme en person.

 

 

Dette var jo veldig gode tips. Skal definitivt tenke nøye over dem før fredagen. Har fire dager på meg der jeg skal kjøre byen rundt, spesielt de vansklige kryssende som f.eks Majorstua og ned ved Valyrien osv. Takk for rådene

Lenke til kommentar

Hei hei,

 

Jeg kunne vel ha vært moren til de fleste her men kan uansett skrive min historie.

 

Jeg tok mine første kjøretimer når jeg var 18 men pga dårlig økonomi bestemte jeg meg for å ta en pause. Jeg har alltid bodd i Oslo, og egentlig ikke hatt behov for lappen, så den pausen varte i nesten 30 år.

 

I høst fikk jeg plutselig et innfall om å prøve å ta lappen, og jeg hadde min første kjøretime 23. september. Det var ganske skummelt etter ikke å ha rørt et ratt på så mange år men siden jeg hadde kjøpt en pakke hos kjøreskolen måtte jeg bare fullføre. Etter fem dobbeltimer (inkludert to veiledningstimer) og sikkerhetskurs på bane og vei var jeg i følge kjørelæreren klar for oppkjøring 24. november.

 

Jeg var kjempenervøs og helt sikker på at dette ikke kom til å gå bra, men tenkte at jeg fikk jo bare prøve. Våknet opp til nyheter om at det var superglatte veier og man burde la bilen stå om man hadde mulighet. Heldigvis hadde jeg time litt utpå dagen, så det meste av isen hadde smeltet før jeg skulle kjøre.

 

Jeg fikk spørsmål om hvor tung henger jeg kunne dra med bilen jeg kjørte, og hva konsekvensen av å ha for tung henger var. Svarte riktig på det, og så var det bare å kjøre.

 

Kjørte fra trafikkstasjonen på Lillestrøm mot Gjelleråsen, med en liten stopp på Mortens kro hvor jeg skulle parkere og sikre bilen. Deretter gikk turen mot Stovner og rundt der før jeg kjørte mot Lørenskog, så til Lillestrøm og litt bykjøring før vi dro mot trafikkstasjonen igjen. Der måtte jeg ryggeparkere og så var det klart for dommen.

 

På lappen jeg fikk står det: Kjøremåten er trafikksikker og gir god samhandling. God fartstilpasning f.eks inn mot kryss og forbi buss. God trafikktilpasning f.eks myke trafikanter og påkjøring motorvei.

 

Så da har jeg lappen, bedre sent enn aldri :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal kjøre opp i Stavanger (på Forus) til uke! 

Er litt nervøs, og har ikke fått noen tips fra læreren min ang mulige kjøreruter. "Er man god fører, så klarer man å kjøre fint uansett hvor det er" blir det sagt, og det er jo fair enough:) Men blir ikke mindre nervøs av den grunn.

 

Er det noen her som kjørte opp i Stavanger nylig og har noen last-minute tips? Er det noe å være spesielt obs på? Vet at mange stryker på trafikklys i Sandnes sentrum o_O  :ermm:  :omg:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...