Gå til innhold

Leseranmeldelse: Dark Souls II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Git gud - er svaret du unisont ville fått i et Dark Souls fora.

Selvsagt kan du bevege deg når du er i menyen, hvordan ellers skal du klare å overleve om du må bytte våpen i mitt i en kamp for ditt gikk i stykker?

 

Beklageligvis er en spake ett begrenset antall knapper, så belte har sine begrensninger. Men det er da uansett ingen problemer. I selve kampen har man normalt Estus flaska klar. Alt annet kan man bare hurtig bla seg frem til om nødvnedig mid-fight.. veldig sjelden.

 

Hva har det å si at ting respanwer når du sitte rmed leirbålet? Det er jo kun BAK deg dette skjer, du skal jo gå videre fremover. Har du behov for å gå bakover, kan du jo bare aktiver nytt leirbål men ikke sitte ned (rest). Da er alt fremdeles dødt bak deg.

 

Og ditt behov for å gå frem og tilbake mellom equpiment og inventory, viser bare at du ikke kan bruke menyen? Du kan se alt du etterlyser fra equpiment siden også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så "tekniske mangler" er ett meny-system som er litt tungvint å bruke?

Du går ikke inn på noe med spillet bortsett fra akkurat denne ene tingen som plager deg.

Hva med at de har kjørt en falsk reklame-kampanje som er nesten på høyde med Aliens: CM?

Hva med andre aspekter ved spillet, både positive og negative?

 

Dette må være den verste anmeldelsen jeg noen gang har lest av ett spill. Det minner bare om en "rant" på ett eller annet spill-fora.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du skal jo spekulere litt hva du trenger å ha i beltet ditt for de ulike områdene du vandrer inn i. Forberede deg før en kamp å tenke ut hva som er smart å ha. Kan ikke se at dette er noe som trekker ned? Meget uenig i anmeldelsen, men dette er din mening :). Souls serien er ikke laget for massene helt ennå. Så dette passer nok ikke alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Hratgard, jeg kjøper ikke anmelders argumenter. Som Hratgard påpeker, kan du finne informasjon om eksempelvis Witching Urn i utstyrslisten. Dessuten trenger du ikke å gå ut av utstyrslisten og så gå til inventoriet, man kan bare klikke på L1/R1 for å navigere fra utstyrslisten, til inventoriet, til listen over dine stats, til instillingene osv.

 

Dessuten forstår jeg ikke helt hva du mener med bonfire-avsnittet - ønsker du at fiender ikke skal gjenoppstå når du hviler ved et leirbål? Isåfall hadde jo spillet blitt mange ganger lettere, det merker vi godt i Dark Souls 2 hvor fiender forsvinner etter at du har drept dem 10(?) ganger. Områdene føles bare tomme og øde, og mister mye av sjarmen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med at de har kjørt en falsk reklame-kampanje som er nesten på høyde med Aliens: CM?

 

Hvilken kampanje?

 

At det ser dårligere ut på konsol enn i trailerene (som definitivt er laget på PC) er jo ikke så rart. Titanfall kommer jo også til å se dårligere ut på 360 enn på xbone og PC. Men de sier jo ikke det i trailerene.

Lenke til kommentar

- Jeg behøvde aldri å røre inventoriet mitt for å se hva et item gjør. Trykk X for å velge hva du vil equippe (både våpen/rustninger, og "belte"), så har du "inventory" der.

 

- Et item av gangen, ja - fordi man veldig sjelden trenger noe mer. Samme system som i DS1.

 

- Bosser respawner? Nei, med mindre du bruker et sjelden item.

 

Kjære deg, du kan jo ikke basere en "anmeldelse" på feilinformasjon?

Lenke til kommentar

Alle nevnte "tekniske mangler" var like mye til stede i det originale Dark Souls, og selv om dette ikke gjør dem til gode design-valg så er det vel forunderlig at man først legger merke til dem i oppfølgeren?

 

Menyen ble åpnet på samme måte, bare i høyre hjørne. Det skal sies at jeg har løpt inn i fiender selv, og erfart at det som var ment som en heftig backstab resulterte i frenetisk blaing gjennom menyen, men jeg ser heller på dette som mangel på fokus fra min side.

 

Beltefunksjonen er den samme som i både Demon's Souls og Dark Souls, og krever at man vurderer hva man vil trenge før man går inn i et område (ofte etter å ha dødd en gang eller to, siden det å lære av sine feil er poenget med disse spillene). Hva de forskjellige gjenstandene gjør står beskrevet om man trykker på dem, noe man også kan gjøre på utstyrssiden.

 

Ingen bosser, store eller små, dukker opp igjen selv om man hviler ved et leirbål. Noen av fiendene som blir gjenopplivet er riktignok tøffere enn andre, men har man brukt 30 forsøk på å ta en fiende så bør man vel begynne å ha en vag formodning om hvordan man bør angripe denne? Det anbefales uansett ikke å løpe tilbake og hvile når neste leirbål kanskje er rett rundt hjørnet.

 

Kontrollene er dessuten, såvidt jeg har erfart, de samme som i originalspillet, bortsett fra at man nå hopper ved å trykke inn venstre stikke, noe jeg synes er en forbedring.

 

Du har selvfølgelig lov til å ha din mening, men å basere en anmeldelse utelukkende på "tekniske svakheter" som var mer eller mindre de samme i originalspillet (som du sier du elsket), blir i overkant tynt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes Dark Souls I og II er fantastiske spill. At fiendene dukker opp på nytt (med mindre du dreper dem 10-15 ganger) er litt av sjarmen. Man må rett og slett ta en vurdering om det er verdt å hvile litt eller fortsette, med de fordeler og ulemper det medfører. Selv trenger jeg bare et sverd, et skjold og Estus Flask, så er jeg good to go, uten noe behov for inventory-menyen. Ved et par anledninger har lock-on mekanismen lurt meg i en tidlig død, men ellers må jeg si at Dark Souls II er årets hittil beste spill for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Git gud - er svaret du unisont ville fått i et Dark Souls fora.
Selvsagt kan du bevege deg når du er i menyen, hvordan ellers skal du klare å overleve om du må bytte våpen i mitt i en kamp for ditt gikk i stykker?

Sett spillet på pause i menyen som i så godt som samtlige andre spill i samme sjanger?

 

Alle nevnte "tekniske mangler" var like mye til stede i det originale Dark Souls, og selv om dette ikke gjør dem til gode design-valg så er det vel forunderlig at man først legger merke til dem i oppfølgeren?

Ja, det var dessverre til stede i Dark Souls 1, og det var et slit allerede der. At de ikke engang har vurdert å ordne det til nå er ikke akseptabelt.

 

Til sist: Hadde dette spillet ikke vært Dark Souls, hadde ingen av dere klaget på anmeldelsen min. Men som vi ser med f.eks Metal Gear Solid: Ground Zeroes aksepterer fans hva som helst av favorittserien sin. 350 spenn for en meningsløs "historie" på en time? Løp og kjøp. :p

Lenke til kommentar

Det er ikke noe pause i Dark Souls pga online modellen spillet kjører. Spillere skal jo ikke bare trykke pause så må den andre parten vente i pvp. Vi hamrer ikke ned på deg det er bare at grunnene for at du trekker spillet virker litt absude. Virker som du ikke har forstått spillet du anmelder helt.

Endret av Tønne
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette var en merkelig anmeldelse! Det er ganske tydelig at du enten har gitt opp rimelig kjapt eller ikke forstått mye ved spillet i utgangspunktet. Noe som er enda merkligere siden du hevder å elske Dark Souls 1.

Menyen åpnes øverst i skjermen som en rad ikoner, og når den er åpen kan vi fortsatt spille som før. Det burde være første hint på at noe er svært galt her. Det betyr at menyen ikke bare er lett å overse, men det betyr også at man kan risikere å løpe inn i kamp, og så åpne inventory i stedet for å denge fienden. Dette skjedde mye med meg, spesielt siden menyen ikke lukkes automatisk.

 

Ehm.... ja? Akkurat som i Dark Souls 1? Som du elsker? For det første er dette pirkete kritikk, og burde ikke dette ha noe å si for totalvurderingen av spillet. For det andre er det jo ikke spillet sin feil at du glemmer det. Jeg kan ikke se for meg at noen glemmer dette gang på gang på gang uten å skjønne etter hvert når du har menyen oppe, og når den ikke er det. Den er ikke akkurat usynlig. Er det ikke tross alt dette Dark Souls handler om? Å ikke gi opp - og lære av feil?

 

Når man skal se på utstyret man har og hva det gjør, må vi først gå til en skjerm for utstyret, se hva vi har, lukke skjermen, gå til inventoriet og se hva tingen faktisk gjør.

 

Nei, det stemmer ikke. Du kan både se hva ting gjør fra utstyrmenyen ('equipment') og fra det generelle inventaret ('inventory'). Det er bare å velge slot, og deretter trykke på 'firkant' på Playstation og 'x' på Xbox. Dette er verken vanskelig å finne ut av eller vanskelig å manøvrere i. Og nei, det er kanskje ikke spesielt intuitivt, men det fungerer helt greit.

 

Vi kan ha mange ting i beltet, men vi kan bare bruke én ting om gangen. Så har du fire ting i beltet, må du pent bla gjennom dem for å finne frem til den tingen du skal ha. Hva er vitsen? Er det bare latskap, eller er det gjort på pur faen for å "gjøre spillet vanskeligere"? Uansett er det bare enda et tegn på hvor elendig spillet faktisk er laget.

 

For det første: Det er heller sjeldent at man trenger å bruke mer enn én av noe av gangen. Og hvis man trenger det, kan man gjøre det lett via menyen. Skjønner heller ikke hvordan dette er spesielt ødeleggende for spillet. For det andre: Du vet at du lett kan regulere ting i beltet, ikke sant? Hvis du synes det er et mas å trykke fire ganger for å få tilgang på tingen du trenger, hvorfor ikke bare ta vekk ting som du ikke trenger fra beltet? For den del kan du fint greie deg med bare én eneste gjenstand i beltet, feks. Estus Flask. Men hvis du på død og liv må fylle opp beltet ditt med all slags stæsj, så er det jo egentlig din feil at det tar lengre tid å trykke seg til det du vil ha. Jeg er enig i at håndteringen av beltet kunne vært bedre, men kontrollen har bare så mange knapper å ta av.

 

Hva med leirbål? Disse er ment å la oss hvile, få tilbake kreftene og fortsette som før. Problemet er at "som før" er tatt bokstavelig. Har du endelig klart å ta en liten boss etter tretti forsøk? Synd, nå du ta ham om igjen. Når du hviler, vil fiendene ganske enkelt dukke opp igjen. Ja, det er så ræva som det høres ut. Dette var slitsomt allerede i Dark Souls 1, og uholdbart nå.

*sukk*

Det er dette som får meg til å tenke at du ikke har forstått en del aspekter ved spillet. For det første, og det er ganske urovekkende at du ikke har fått med deg dette, så respawner ikke bosser. For det andre fungerer leirbål som såkalte 'checkpoints' - hvis du har nådd et nytt leirbål og tent det, så har du også låst opp et nytt område. Hvorfor skal du gå bakover igjen, med mindre du faktisk er ute etter å drepe fiender fra det gamle området og finne skatter der? Og for det tredje: Dette er et essensielt element ved Dark Souls som dreier prøv-og-feil-til-du-klarer-det prinsippet inn i deg, Fiendene som respawner er der for å teste deg. Hver eneste en av dem er små tester for å se om du har det som skal til for å holde ut og takle spillets utfordringer. Jeg opplever det aldri kjedelig at fiender respawner fordi alle sammen kan drepe meg. Alle er en utfordring. Spillet hadde vært sykt mye enklere og mistet mye av sin beinharde holdning om fiender ikke respawnet. Faktum er at Dark Souls 2 er enklere enn ener'n på dette punktet, fordi fiendespawnen nå vil justere seg ut ifra hvor mye man dør på et område.

 

Jeg kunne fortsatt, men dere ser poenget.

 

Du skulle gjerne fortsatt, fordi jeg ser faktisk ikke poenget ditt. Du peker på en del småting, noe av det direkte feilaktig, og bedømmer spillet deretter. Merkelig.

 

 


Git gud - er svaret du unisont ville fått i et Dark Souls fora.
Selvsagt kan du bevege deg når du er i menyen, hvordan ellers skal du klare å overleve om du må bytte våpen i mitt i en kamp for ditt gikk i stykker?

Sett spillet på pause i menyen som i så godt som samtlige andre spill i samme sjanger?

 

Du skal aldri kunne føle deg helt trygg i Dark Souls 2. Det eneste unntaket er vel Majula.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Git gud - er svaret du unisont ville fått i et Dark Souls fora.

Selvsagt kan du bevege deg når du er i menyen, hvordan ellers skal du klare å overleve om du må bytte våpen i mitt i en kamp for ditt gikk i stykker?

Sett spillet på pause i menyen som i så godt som samtlige andre spill i samme sjanger?

Alle nevnte "tekniske mangler" var like mye til stede i det originale Dark Souls, og selv om dette ikke gjør dem til gode design-valg så er det vel forunderlig at man først legger merke til dem i oppfølgeren?

Ja, det var dessverre til stede i Dark Souls 1, og det var et slit allerede der. At de ikke engang har vurdert å ordne det til nå er ikke akseptabelt.

 

Til sist: Hadde dette spillet ikke vært Dark Souls, hadde ingen av dere klaget på anmeldelsen min. Men som vi ser med f.eks Metal Gear Solid: Ground Zeroes aksepterer fans hva som helst av favorittserien sin. 350 spenn for en meningsløs "historie" på en time? Løp og kjøp. :p

Dette er også feil ... folk liker ikke "anmeldelsen" din fordi den er dårlig argumentert for og minner om en oversatt versjon av en eller annen "ragequit-rant" ute på nettet, samt feilinformasjon og løgner rennende ut av USB-porten tastaturet ditt er plugget i.

 

Jeg vet ikke om denne er ment seriøst i det hele tatt, men jeg begynner å ane trollvibber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke noe pause i Dark Souls pga online modellen spillet kjører. Spillere skal jo ikke bare trykke pause så må den andre parten vente i pvp. Vi hamrer ikke ned på deg det er bare at grunnene for at du trekker spillet virker litt absude. Virker som du ikke har forstått spillet du anmelder helt.

Å skylde på online-biten funker ikke helt når man spiller offline...

 

@Schreiber
Du burde ta fram PS3'n igjen og spille spillet slik det er meint. I tillegg har du fått mange gode hint som garantert vil hjelpe deg og spillinga di mot ein betre forståelse av kva DS2 egentlig er.

Leste dere i det hele tatt det jeg sa om at jeg elsket Dark Souls 1? Jeg er ikke en nykommer til serien.

 

Men uansett, jeg har levert anmeldelsen min, så bare riv den i stykker og brenn den om dere føler for det. Jeg ser ikke noen grunn til hvorfor jeg skal måtte forsvare meningene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ikke noe pause i Dark Souls pga online modellen spillet kjører. Spillere skal jo ikke bare trykke pause så må den andre parten vente i pvp. Vi hamrer ikke ned på deg det er bare at grunnene for at du trekker spillet virker litt absude. Virker som du ikke har forstått spillet du anmelder helt.

Å skylde på online-biten funker ikke helt når man spiller offline...

 

@Schreiber

Du burde ta fram PS3'n igjen og spille spillet slik det er meint. I tillegg har du fått mange gode hint som garantert vil hjelpe deg og spillinga di mot ein betre forståelse av kva DS2 egentlig er.

Leste dere i det hele tatt det jeg sa om at jeg elsket Dark Souls 1? Jeg er ikke en nykommer til serien.

 

Men uansett, jeg har levert anmeldelsen min, så bare riv den i stykker og brenn den om dere føler for det. Jeg ser ikke noen grunn til hvorfor jeg skal måtte forsvare meningene mine.

 

Er du så original at du spilte det første Souls spillet da? Hvor det hele begynte mener jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...