Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Kimm0n0, om man ikke har TRIM har det ikke noe å si om det er ledig plass dersom plassen har blitt brukt én gang. For å hjelpe på sustained write / random write ytelse er det da å la det være upartisjonert plass rett etter en secure erase som er trikset. Normalt vil man ikke trenge å gjøre dette med nyere SSDer, men om man mistenker at man vil bruke dem hardt kan man sette av 10-20% som upartisjonert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

xp bruker 512B sektorer, og de fleste nye SSDer er native 4KB, så de kan ha lavere random write på XP. Intel 320 mener jeg på har 512B sektorer. Om ikke har x25-M både G1 og G2 det (men da anbefales det å sette av litt ekstra spare area siden den ikke får TRIM). SandForce er ikke noe særlig glad i 512B sektorer, samme med Marvel kontrolleren. Sjekk grafer som viser random write som en funksjon av blokk størrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo spørre ekspertene her inne hva de syntes, har nettopp satt opp en FreeBSD / FreeNAS fil-server bestående av:

 

Asus P8B-E/4L Intel C204, LGA1155 hovedkort
Intel Xeon E3-1270 CPU
4x 4GB (16GB) 1333MHz, unbuffered ECC RAM
GeForce GT 520 skjermkort (var dum nok til å velge Xeon E3-1270 istedenfor E3-1275, altså null integrert skjermkort)
LSI MegaRAID 9260-8i RAID kontroller (skal byttes med IBM M1015 som skal flashes med LSI MegaRAID 9211-8i IT-firmware da 9260-8i uten IT-firmware ei heller mulighet for JBOD er ubrukelig til FreeBSD og ZFS..)
1x Intel 520 60GB SSD for FreeNAS 8.2 BETA2 installasjon
7x Western Digital RE4 2TB som skal opp i ZFS RAIDZ eller RAIDZ2 (10TB eller 8TB)

 

 

 

 

Når jeg først er i gang så vurderer jeg om jeg skal smelle opp to SSD-er, en for caching av ZIL (ZFS logg) som vil bedre skrivehastigheter drastisk og caching av L2ARC som vil øke leseytelsen drastisk. Spørsmålet er jo hvilke SSD-er som passer seg til dette formålet, caching er jo noe som normalt vil tilsi konstant skriving og sletting av data kontinuerlig hele tiden og det er jo ikke nødvendigvis sånn at en SSD som er perfekt som systemdisk (mye lesing, generelt lite skriving) vil egne seg best til dette litt mer spesielle formålet.

 

SSD til ZIL (logg) trenger vell knapt å være større enn 10GB, så her er jo ikke kravene til størrelse spesielt stort, mens SSD til L2ARC er avhengig av hvor mye data jeg faktisk ønsker at skal være cachet for rask lesing fra fil-serveren, også har vi alle disse spørsmålene rundt MLC og SLC osv osv..

ZIL bør være en SSD som håndterer veldig mye skriving og oppretholder ytelsen over tid. Ikke bare den første halve dagen. Hvis du har flere filsystemer som deler ZIL så blir effektiv workload random write, ikke sekvensiell slik ved kun ett filsystem. Videre leses det ikke noe fra ZIL med mindre du har mista strømmen og dermed mistet data i RAM, så leseytelsen er uinteressant. Asynkron skriving treffer heller aldri ZIL så hvis du har lite synkron skriving er ikke ZIL så viktig. NFS med filer åpnet i synkron modus er en notorisk kilde til synkrone skrivejobber og kan hamre kraftig på ZIL i et flerbruker miljø. ZIL behøver ikke være større en RAM da mengden data i ZIL aldri vil være større enn den mengden write cache en har i RAM. Hele poenget er jo at den skal være en kopi av write cache RAM slik at en ikke skal miste synkrone skrivejobber en har kvittert for ved power fail.

Lenke til kommentar

Marvell kommer med en ny 6Gb/s kontroller.

9187 heter den.

 

 

88SS9187_SOC_B.jpg

 

 

 

 

Featuring an open, world-class architecture, the 88SS9187 supports industry-standard, high-speed NAND Flash interface up to 200MB/s per channel. Additionally, it offers a innovative correction capability due to its high performance ECC engine with Adaptive Read and Write Scheme and on-chip RAID functionality, which enables the use of the latest generation of NAND Flash devices.

 

With its lower costs and greater power efficiency, the 88SS9187 features the industry’s lowest active and stand-by power consumption rates for its performance level while meeting the requirements of the most demanding Ultrabook.

 

Other features of Marvell’s third-generation SSD controller include:

 

 

 

  • Supports on-chip RAID technology for the NAND device with flexible customer firmware based algorithm to optimize retiring of defective NAND block, plane, die or device.
  • Supports high-speed DDR3 DRAM interface with support for up to 1GB of memory that permits customer to implement highly performance optimized mapping algorithms.
  • Maximum sequential read performance for a SATA 6G device.
  • 500MB/s of sequential write performance even at dirty drive conditions.
  • Best-in-class Random Read and Write IOPS with minimum over-provisioning and minimal performance degradation.

 

 

 

 

Kilde

 

Pressemelding

Endret av johome
Lenke til kommentar

Er Samsung sine 830 disker de mest pålitelige etter Intel 320?

Intel 320 er vel hakket bedre, men de fleste high-end SSD'er er i dag ganske pålitelige.

 

Marvell kommer med en ny 6Gb/s kontroller.

9187 heter den.

Blir spennende å se hva Corsair, Crucial og Plextor kan gjøre med denne nye kontrolleren! (og andre)

Lenke til kommentar

Marvell kommer med en ny 6Gb/s kontroller.

9187 heter den.

<bilde>

Featuring an open, world-class architecture, the 88SS9187 supports industry-standard, high-speed NAND Flash interface up to 200MB/s per channel. Additionally, it offers a innovative correction capability due to its high performance ECC engine with Adaptive Read and Write Scheme and on-chip RAID functionality, which enables the use of the latest generation of NAND Flash devices.

 

With its lower costs and greater power efficiency, the 88SS9187 features the industry’s lowest active and stand-by power consumption rates for its performance level while meeting the requirements of the most demanding Ultrabook.

 

Other features of Marvell’s third-generation SSD controller include:

 

 

 

  • Supports on-chip RAID technology for the NAND device with flexible customer firmware based algorithm to optimize retiring of defective NAND block, plane, die or device.
  • Supports high-speed DDR3 DRAM interface with support for up to 1GB of memory that permits customer to implement highly performance optimized mapping algorithms.
  • Maximum sequential read performance for a SATA 6G device.
  • 500MB/s of sequential write performance even at dirty drive conditions.
  • Best-in-class Random Read and Write IOPS with minimum over-provisioning and minimal performance degradation.

 

 

 

 

Kilde

 

Pressemelding

Jeg merket de mest relevante delene.

"Up to" 200MB/s pr kanal betyr produsentene kan benytte synkron ONFI 2.1 NAND med full hastighet. Denne standarden var ferdig i 2009.

Dette er interresant for "gumstick" type SSDer der man kun benytter 2-4 chips (med 1-4 dies pr chip/package).

 

Adaptive read and write scheme? Som i chaching for random read/write?

 

Det om møte kravene som stilles av ultrabooks imponerer ikke så veldig. Om de derimot hadde reklamert med å møte kravene som stilles av de stasjonære maskinene til de mest kravstore "powerusers", f.eks. i7 3770K/3830k @ 4,5 GHz med 2400 MHz RAM ville jeg blitt mer imponert.

 

1GB DDR3 RAM onboard er fint for bedre mapping, men jeg håper også de finner ut at det kan være kjekt å bruke litt av den til read-ahead cache så man kan treffe max sekvensiell les selv med mindre blokker ved QD1.

 

500MB/s i "dirty condition", tviler, med mindre det er snakk om Sync SLC. Gi meg en, så skal jeg kjøre IOmeter med 512B random write QD32 over hele lagringskapasiteten tilgjengelig for sluttbruker i et par døgn på den, og så teste seq write. Om den klarer over 300MB/s da (før den får tid til å hente seg inn) blir jeg imponert. (forutsatt ingen kompressjon...)

 

"with minimum over-provisioning and minimal performance degradation", tror de bommet her, du trenger mer enn minimum over-provisjonering for å få minimal performance degradation, med mindre du har TRIM og holder en del plass ledig på partisjonen. (eller eventuelt bruker kompressjon og har mye komprimerbar data)

 

Om det kommer varianter av denne med Async NAND går det nok hardt utover ytelsen.

Lenke til kommentar

Har nå fått meg min første ssd, intel 320 120GB og kan ikke se noen nevneverdig hastighetsforbedring bortsett fra boot i forhold til den 320GB 5400rpm single platter disken den erstattet. Core2duo P8400, 4gb ram, win7. Førsteinntrykket er altså at den ikke ga et "nytt liv" i en 3 år gammel laptop. Kanskje jeg hadde for store forventninger (?)

Lenke til kommentar

Har nå fått meg min første ssd, intel 320 120GB og kan ikke se noen nevneverdig hastighetsforbedring bortsett fra boot i forhold til den 320GB 5400rpm single platter disken den erstattet. Core2duo P8400, 4gb ram, win7. Førsteinntrykket er altså at den ikke ga et "nytt liv" i en 3 år gammel laptop. Kanskje jeg hadde for store forventninger (?)

Bruk ssden noen uker , og deretter gå tilbake til harddisken. Da merker du nok forskjellen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå fått meg min første ssd, intel 320 120GB og kan ikke se noen nevneverdig hastighetsforbedring bortsett fra boot i forhold til den 320GB 5400rpm single platter disken den erstattet. Core2duo P8400, 4gb ram, win7. Førsteinntrykket er altså at den ikke ga et "nytt liv" i en 3 år gammel laptop. Kanskje jeg hadde for store forventninger (?)

 

Om du har en helt uforandret win7 installasjon, så precacher win7 de mest brukte programmene under bootup, så det er ikke uvanlig at en og annen bruker dukker opp av og til med dette synet. Førsteinntrykket ditt er basert på precachede programmer dvs. SSD vs. RAM(+HDD), når du stresser denne sinken av en HDD ned et program som ikke er i RAM, så legges den i støvet av alt av SSD'er. Førsteinntrykket er derfor somregel bare piss, du må bruke den over tid der du garantert kommer ofte bort i ikke precachede programmer i fleng. Prefetch og superfetch skal også deaktiveres på SSD...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...