Gå til innhold

Installere WIndows 7 på ny PC uten OS


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte en ferdigbygget PC fra Komplett, men siden jeg hadde en Windows 7 dvd og produktnøkkel fra før valgte jeg å få den levert uten OS.

 

Problemet er at jeg ikke får installert det. Jeg setter i DVDen og installasjonen starter, men når jeg kommer til punktet hvor jeg skal velge hvilken harddisk jeg vil installere til, får jeg opp at den ikke finner noen harddisker. Det er et alternativ for å laste inn drivere, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre her.

 

Takker på forhånd for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står ofte med en gang du kommer inn i BIOS. Men du kan se under boot også. Der burde hdd og cd+floppy + eventuelle andre boot medier være listet. Og kan dermed se om hdd er tilkobla.

 

Ellers kan du boote på win7 cden og kjøre recovery og velge kommando linje.

Da får du opp et cmd(command prompt) vindu hvor du kan kjøre "diskpart" og så "list disk" for å se hvilke harddisker som er kobla til.

"list vol" under diskpart for å se stasjonsbokstaver, navn og størrelse på de forskjellige volumene.

 

håper det hjelper noe ;)

Lenke til kommentar

Har letet rundt i BISO, finner ingenting om harddisk i det hele tatt.

 

Jeg har et Gigabyte GA-P55-UD3 skjermkort. Gikk til hjemmesidene deres, fant hovedkortet og lastet ned alt av SATA drivere. Prøvde å laste disse inn under Windows 7 installasjonen uten at dette hjalp i det hele tatt.

 

BIOS settingsene mine er forøvrig det som heter "Optimized settings", helt default altså. Sitter helt fast nå uten anelse om hva jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar

Finner ikke harddisken noen steder, verken i BIOS, GParted eller i Windows installasjonen.

 

Åpnet PCen og der er harddisken koblet til SATA_0 på hovedkortet. Komplett kunne ihvertfall ikke hjelpe, de sa at jeg enten måtte sjekke om det var løse kabler eller resette BIOS instillingene til default. Har gjort begge disse tingene og ingenting hjelper..

Endret av DoffenPHP
Lenke til kommentar

Har bare en harddisk. Satt i minnepenn for å forsøke å laste inn drivere, og det gikk fint (bortsett fra at selve driverne ikke hjalp i det hele tatt). "Cd tingen" er koblet til SATA_1.

 

Kan sikkert få tatt et bilde og laste opp. Alt inni ser ihvertfall ut til å være som det skal. Ifølge Komplett så skal PCene der være testet og klare til å bare sette i Windows 7 og installere uten problemer.

Lenke til kommentar

Da ser du sata-1 dvd-rom i bios?

Siden den booter på cden også/kommer inn i install.

 

Flytter du den rundt og ser den i bios fungerer iallefall stat-slottene.

Har harddisken rett kontakt og støm, samt spinner opp kan det ikke være mye mer som er feil.

 

Du kan evt kobble den på en annen pc som har sata-port og se om du finner den i bios/OS evt hurtigformatere den /teste den på den måten.

Fungerer det da må det være driverproblem.

 

Finnes det en ny bios til hovedkortet ditt? Isåfall flash den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...