Gå til innhold

Hvordan handle trygt?


Anbefalte innlegg

Har nå lagt ut en ønskes kjøpt annonse på FINN, hvor jeg er på utkikk etter en Xbox One til en grei pris (har kontroll, så er egentlig bare interessert i konsollen). Fikk da en melding om en som påstår at han selger en Xbox One fordi barnebarna ville ha PS4 i stedet, så han ga meg et tilbud på 500kr + 150 i frakt.

 

Spurte da om denne fungerte og om jeg kunne få et bilde av den og om FINN betalings garanti var greit for å gjennomføre betalingen. Fikk da svar om at den fungerte, men han kunne ikke skaffe bilde før om 14 dager når datteren kom på besøk med et fungerende kamera. Han ville absolutt ikke bruke FINN betalingsgaranti pga han påstår å ha blitt svindlet på den måten en gang før.

 

Kontaktet FINN kundeservice for å spørre om de hadde fått noen negative kommentarer på denne brukeren før (ettersom det ser ut som svindel forsøk, siden det var latterlig billig). De kunne ikke gi noe informasjon om dette, men da de spurte hvorfor han ikke ville gjennomføre handelen med FINN betalingsgaranti forklarte jeg at han visstnok skal ha blitt svindlet. De sa, "Nei det stemmer ikke".

 

Finnes det noen sikre måter å gjennomføre handelen på om dette virkelig er til å stole på? Må kunne sjekke at den funker om vedkommende i det hele tatt har en Xbox One. Fikk beskjed om at jeg kunne se på den om jeg skulle innom det området han bodde i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som svindel ja. Hvem er det som ike har mobil(eller kjenner noen i nærheten) med kamera idag? 14 dag?

Ja, det hørtes merkelig ut. Var veldig spent og interessert da jeg leste raskt gjennom meldingen i det jeg fikk den. Gikk kort opp for meg at det var bare til å glemme dette. Prøvde å se om jeg kunne finne ut hvem dette egentlig var, så begynte å spørre han litt spørsmål, virke som jeg var interessert. Mest sannsynlig en litt ung person, fant ingenting på navnet. Men han var rask til å gi konto nummer.

Lenke til kommentar

 Det er bedre å takke nei en gang for mye, enn å risikere å bli utsatt for svindel.....

 

 Men hvordan klarte han egentlig å bli svindlet gjennom den betalingsgarantien til FINN? Hva er historien hans der?

 

Han påstår at han skulle selge en PC en gang, sendte den til kjøperen. Kjøperen sa at det var noe gale, logget inn på Finn betalings garanti og krysset av for at noe var gale og at selger derfor ikke måtte få pengene. Så påstår han at kjøperen sendte en pakke karameller tilbake og ingen PC, og han fikk aldri pengene sine tilbake.

 

Da jeg snakket med FINN kundeservice live chat og sa dette, sa de at "Nei, det stemmer ikke". I utgangspunktet skal det være helt sikkert å betale med Finn betalings garanti, og siden dette 99% sikkert er en svindler så er det nok unnskyldningen for å ikke betale med FINN betalings garanti, dermed kan han svindle meg (ved forhåndsbetaling) dersom jeg hadde sagt ok, jeg vil ha Xbox'en.

 

Om man skal tro på dette, så ser jeg en logisk forklaring på dette, men som sagt, det er mest sannsynlig en oppdiktet historie. Dersom kjøperen ikke sender varen tilbake skal jo ikke kjøperen få pengene tilbake. Men om man skal tro på denne historien så forestiller jeg meg at han ikke logget på Finn betalingsgaranti og ga beskjed om at han ikke fikk pengene tilbake, og ventet for lenge, og at kjøper derfor fikk penger tilbake + pc'en. Men jeg har brukt Finn betalings garanti flere ganger uten å måtte velge alternativet "noe er gale med varen, ikke overfør penger, handel er ikke ferdig", så jeg vet ikke hvordan den delen funker.

Lenke til kommentar

Bare fortell han at du skal på gjennomreise der hvor han bor, at du stikker innom? Så ser du hva slags reaksjon han kommer med da. Om han finner på en eller annen unnskyldning om at han er bortreist da, så kan du jo tenke deg selv hva som vil skje :p

Vurderte å gjøre det, eventuelt si at jeg kjenner noen som kan stikke innom og hente den. Men det er ikke noe vits i å gjøre det. Må jo være svindel, får jo ikke en Xbox One som fungerer helt fint for 500kr med to kontrollere. Politiet er vel ikke interessert i slike små beløp, og jeg har jo ikke blitt svindlet heller da, siden jeg ikke har handlet med han. Men ja, hadde vært interessant å se hva reaksjonen hadde vært!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...