Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen spørsmål om soning


L4r5

Anbefalte innlegg

1: Hvordan er reglene OG praksis når det gjelder soning av lengere straffer. (les: over 1 år)

Tenker da på hvor lang straff man er idømt vs. hvor lenge man faktisk soner. Har hørt noen nevne 70%, men jeg mangler gode kilder.

2: Hvordan påvirkes dette av at man ikke møter til soning til når man skal?

Påvirkes det i det hele tatt?

3: Er det straffbart å ikke møte til rett tidspunkt?

Hva risikerer man av å ikke møte når man skal?

 

Og vær så snill å henvis til kilder. Det hjelper meg fint lite å bare kunne si "en jeg snakket med på nettet hadde hørt at det var sånn og sånn".

 

 

PS: Nei, det er ikke meg det gjelder. Dere blir ikke kvitt meg SÅ lett. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja... Når det gjelder dømt soning vs faktisk soning så er det nok ikke satt 70% men en ramme basert på oppførsel, dommens lengde og årsak.

 

Det som kan sies i allefall er at 1 år høres ut som lukket soning, og etter at en del av perioden er sonet, så kan man søke om å få flyttet seg til åpen soning. Dette er et alternativ for milde dommer, folk som nærmer seg slutten av soning og har hatt god oppførsel.

 

Dersom man ikke møter opp så vil dette bli slått strengt ned på, men dersom man varsler soningsstedet på forhånd så er det alltid rom for enighet her. Men vil tro at ferie til syden ikke kan forhandler der. :) Men lokale søknader til soningsplasser er fint mulig.

Dersom man ikke møter uten å varsle så vil heller ikke dette akuratt være det beste utgangspunktet for å si det slik.

Lenke til kommentar

Er nok snakk om lukket soning ja.

Utgangspunktet er en telefon jeg fikk tidligere i dag fra en som skulle ha møtt til soning på onsdag, men som fant ut at det ikke helt var det hun ville hehe. Så det ble ikke varslet akkurat.

Det er snakk om 1 år og 8 mnd for bl.a. vold med jernrør m.m.

 

Søkte litt rundt og det eneste jeg fant ut er at regjeringen ønsket å gjøre det å ikke møte til soning straffbart. Men det var i 2006. Fant ikke noe nyere om temaet, så jeg vet ikke hva "fasiten" ble.

 

Jeg fikk også spørsmål om hun kunne "gjemme" seg her over helgen. Noe jeg avslo. Men om jeg hadde latt henne gjøre det og hun ble tatt, hadde jeg fått noe straff?

Lenke til kommentar

Jeg satt inne for fyllekjøring for noen år siden, i et åpent fengsel. Det var noen som ikke møtte til soningen, og disse ble ble hentet og overført til lukket fengsel. Var også en som hadde kommet kjørende i fylla til fengselet, sikkert ikke nødvendig å si at han fikk ekstra straff. Dersom noen stikker av fra åpent fengsel, blir de også overført til lukket.

 

De som har en mer enn bare en kort soning (husker ikke hvor mye) kan søke om permisjon etter en viss tid, men husker ikke hvor ofte. Da er det lurt å skrive f.eks. at man savner familien eller lignende, istedenfor det man egentlig har lyst til.

 

Det er også mulig å få slippe ut før tiden hvis man f.eks. har løslatelsesdag i nærheten av jul eller lignende. Hvis man oppfører seg plettfritt, arbeider hardt osv. så antar jeg at det også er mulig å få slippe ut før tiden hvis man søker om benådning fra fengselssjefen. Der jeg var var det f.eks. en som vasket rommene til alle uten at han måtte det, og bidro ellers for å skape et godt miljø. Sånne ting tror jeg hjelper.

 

Minn hun på å ta med 5 tobakker med papir hvis hun røyker, samt noen hundre kroner i tyvekroninger.

Lenke til kommentar

Det med penger står skrevt i "velkomstbrevet" somregel. Jeg fikk i allefall det når jeg skulle sone for å kjøre for fort. Det var i 2004 og tror beløpet var 600,- (i mynt) uten å si det for sikkert og tobakk, men jeg røyker ikke..

 

Om hun vil eller ikke, så må hun inn. Litt surt midt i sommeren. Men hun bør ta en telefon og i allefall samarbeide. Om hun kommer til å "gjemme" seg litt hos deg så spill i allefall dum og si at du ikke viste noe om den biten.

Lenke til kommentar

Straffegjenomføringsloven regulerer løslatelse, og etter dennes §42 så kan man bli løslatt etter 2/3, 1/2 eller ikke bli prøveløslatt i det hele tatt se 5.ledd. Uten at jeg har så stor innsikt i dette så er min oppfatning at 2/3 er nærmest hovedregelen for når man løslates, og at det skal mye til for at man kan slippe etter 1/2.

Lenke til kommentar

Jeg refererer til straffegjennomføringsloven:

 

1:

§ 42. Løslatelse fra fengselsstraff

 

Kriminalomsorgen kan løslate domfelte på prøve når vedkommende, medregnet mulig varetektsopphold, har gjennomført to tredjedeler av straffen og minst 60 dager. Dersom løslatelse på prøve medfører at den gjenstående straffetid blir mindre enn 14 dager, kan prøveløslatelse bare skje dersom tungtveiende grunner taler for det. Domfelte som er dømt i utlandet til fengsel i mer enn 21 år, og som er overført til gjennomføring av straffen i Norge, kan løslates på prøve etter å ha vært fengslet i minst 14 år.

 

Kriminalomsorgen kan beslutte at domfelte som ikke lenger er fengslet, men som fyller vilkårene for løslatelse på prøve etter første ledd, skal løslates på prøve uten ny innsettelse.

 

Dersom halvdelen av fengselsstraffen og minst 60 dager fengsel er gjennomført, medregnet varetektsopphold, kan kriminalomsorgen løslate domfelte på prøve dersom særlige grunner tilsier det.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan kriminalomsorgen løslate domfelte kort tid før løslatelse ellers skulle skje.

 

Kriminalomsorgen skal ikke beslutte prøveløslatelse hvis omstendighetene etter en totalvurdering gjør løslatelse utilrådelig. Kriminalomsorgen skal særlig legge vekt på domfeltes atferd under gjennomføring av straffen, og om det er grunn til å anta at domfelte vil begå nye straffbare handlinger i prøvetiden.

 

Kriminalomsorgen kan gjøre prøveløslatelsen betinget av at et utvisningsvedtak blir iverksatt.

 

Dersom det er av betydning for fornærmede i straffesaken eller dennes etterlatte å få kjennskap til tidspunktet for løslatelse, skal kriminalomsorgen varsle fornærmede eller etterlatte på forhånd. Varsel kan også gis dersom den løslatte endrer bosted i løpet av prøvetiden, og det er av betydning for fornærmede eller dennes etterlatte å få kjennskap til endringen.

 

Varsel etter denne paragrafen skal også omfatte informasjon om vilkår som er satt med hjemmel i § 43 annet ledd bokstav d) og e), hvis disse vilkårene direkte gjelder fornærmede i straffesaken eller dennes etterlatte.

 

Prøvetiden utløper på det tidspunkt den idømte fengselsstraff ville vært gjennomført i sin helhet.

 

 

 

2 og 3:

§ 40. Reaksjon på brudd ved gjennomføring av fengselsstraff, forvaring og strafferettslige særreaksjoner.

 

Kriminalomsorgen kan ilegge reaksjon etter denne bestemmelse dersom innsatte forsettlig eller uaktsomt har brutt reglene for ro, orden og disiplin eller forutsetninger og vilkår fastsatt i eller i medhold av denne loven. Dette omfatter brudd som er begått under midlertidig fravær fra fengsel eller under transport til og fra fengsel. Reaksjon kan også besluttes overfor den som har medvirket til brudd.

 

Følgende reaksjoner kan anvendes

a) skriftlig irettesettelse,

b) tap av dagpenger i en bestemt periode,

c) tap av begunstigelse,

d) utelukkelse fra fritidsfellesskapet eller andre aktiviteter i fritiden for et tidsrom av inntil 20 dager for brudd som utmåles i samme reaksjonssak, eller

e) tap av adgang til permisjon for et tidsrom av inntil fire måneder.

 

Domfelte som gjennomfører straff utenfor fengsel etter § 16 kan, hvis ikke tilbakeføring til fengsel besluttes etter § 14 fjerde ledd, gis skriftlig irettesettelse. Dersom domfelte som følge av brudd er eller vil bli overført til fengsel, skal reaksjoner bare besluttes dersom domfelte har unndratt seg gjennomføringen av straffen.

 

Dersom innsatte har begått flere brudd, skal kriminalomsorgen beslutte en felles reaksjon. Tap av en begunstigelse kan besluttes i tillegg til en reaksjon etter annet ledd bokstavene a, b, d og e. Alternativt kan kriminalomsorgen beslutte tap av to begunstigelser. Reaksjon skal ikke besluttes dersom innsatte som følge av bruddet er eller vil bli overført til mer restriktivt fengsel, med mindre innsatte har unndratt seg gjennomføringen.

 

Reaksjonen kan gjøres betinget med en prøvetid på inntil tre måneder. Dersom innsatte i prøvetiden gjør seg skyldig i nytt brudd, avbrytes prøvetiden. I disse tilfelle skal kriminalomsorgen beslutte en ny felles reaksjon.

 

Dersom helsemessige eller andre særlige grunner taler for det, kan en reaksjon avbrytes eller helt eller delvis ettergis. Hvis gjennomføringen av en avbrutt reaksjon ikke er iverksatt på nytt innen tre måneder, er reaksjonen ettergitt.

 

Den som forsettlig eller grovt uaktsomt unnlater å etterkomme pålegg som nevnt i straffeprosessloven § 461 første ledd, eller medvirker til dette, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 måneder. Fengselsstraff under 14 dager kan idømmes.

 

Den som forsettlig unndrar seg gjennomføringen av fengselsstraff, forvaring eller strafferettslige særreaksjoner, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder. Offentlig påtale finner bare sted etter kriminalomsorgens begjæring.

 

Dersom det er av betydning for fornærmede i straffesaken eller dennes etterlatte å få kjennskap til at domfelte unndrar seg gjennomføringen av fengselsstraff, forvaring eller strafferettslige særreaksjoner, skal kriminalomsorgen så snart som mulig varsle fornærmede eller dennes etterlatte om unndragelsen.

 

Lenke til kommentar

Jeg leste i en avis for ikke lenge siden, at siden soningskøene nærmest er borte, så blir det mindre løslatelser før tiden framover.

 

Og nei, det er ikke straffbart å IKKE møte til soning. Men løslatelsen blir forskyvet like mange dager som den ble "forsinket".

 

Likeledes om man rømmer under soning, så blir bare soningen utsatt med like mange dager. Men man kan vel da glemme frigang for god oppførsel...

Lenke til kommentar

Jeg hadde nå ihvertfall en små-kriminell person i familien tidligere, og han var inn og ut av de fleste fengsler i sør-Norge. Han møtte noen ganger ikke opp, og han stakk en gang av fra en fremstilling til tannlegen. Han fikk aldri noen ekstra straff, eller bøter for dette. Kun lagt til tilsvarende dager som han var borte.

 

Han er nå ikke lenger en del av min familie, siden jeg nå er (lykkelig) skilt....

Lenke til kommentar
Jeg hadde nå ihvertfall en små-kriminell person i familien tidligere, og han var inn og ut av de fleste fengsler i sør-Norge. Han møtte noen ganger ikke opp, og han stakk en gang av fra en fremstilling til tannlegen. Han fikk aldri noen ekstra straff, eller bøter for dette. Kun lagt til tilsvarende dager som han var borte.

 

Han er nå ikke lenger en del av min familie, siden jeg nå er (lykkelig) skilt....

 

Uansett hvor mye skilt du er gjør ikke det det mer lovlig..

Lenke til kommentar
Jeg hadde nå ihvertfall en små-kriminell person i familien tidligere, og han var inn og ut av de fleste fengsler i sør-Norge. Han møtte noen ganger ikke opp, og han stakk en gang av fra en fremstilling til tannlegen. Han fikk aldri noen ekstra straff, eller bøter for dette. Kun lagt til tilsvarende dager som han var borte.

 

Han er nå ikke lenger en del av min familie, siden jeg nå er (lykkelig) skilt....

 

Uansett hvor mye skilt du er gjør ikke det det mer lovlig..

 

Og du burde ikke lese innlegg så sent på kvelden, så kanskje du hadde forstått innholdet....

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...