Gå til innhold

hvordan få utskrift til å matche 100%?


Anbefalte innlegg

hei

 

har begynt å skrive litt ut hos japan photo, hovedsakelig på hard skumplate. Resultatene er derimot litt variable, hvor kontraster, lysstyrke og fargebalanse matcher skjerm(kalibrert eizo skjerm) ganske så bra. Når det gjelder fargene derimot, så er resultatene ikke helt heldige alltid.

 

Har merke spesielt at utskriftene viser litt mer rødt, så farger som fremstår som gult(feks solnedgang) på skjerm, blir mer oransje på utskrfit. Sliter også med å få grønt til å matche med skjerm.

 

Er dette ting jeg bare må regne med? Må man ha en egen printer kalibrert opp mot skjerm, for å få 100% match?

 

Og hvilke type lys utskriftene utsettes for, har også stor påvirkning på hvordan fargene fremstår, mer en hva jeg hadde trodd tidligere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvilke type lys utskriftene utsettes for, har også stor påvirkning på hvordan fargene fremstår, mer en hva jeg hadde trodd tidligere!

Det er fordi det tillates sparepærer med "RA" 80, som betyr at de bare inneholder 80% av fargene, noe som i praksis er helt ræva. De fargene lyset ikke inneholder vil "forsvinne" på ting som lyses på. Når du kjøper pærer, les bakpå. Kjøp LED-lys med RA 100.

Lenke til kommentar

Det er ekstremt vanskelig å få alt 100% likt da utskrift og skjerm er to fundamentalt forskjellige teknologier. Men det bør være mulig å få det rimelig likt. Belysningen du ser printen i kan påvirke som Emancipate skriver, men det kan også være andre årsaker.

 

Hvis avvikene alltid er de samme kan du jo starte med å se på de i annet lys for å se om det påvirker vesentlig. Et annet spørsmål er hva du sender inn til Japan Photo, lagrer du bildene i sRGB før du sender inn? Er avvikene ikke konsistente (dvs varierer fra gang til gang på de samme fargene) er det lett å tro at prosessen hos Japan Photo ikke er godt nok kvalitetssikret.

Lenke til kommentar

Det er ekstremt vanskelig å få alt 100% likt da utskrift og skjerm er to fundamentalt forskjellige teknologier. Men det bør være mulig å få det rimelig likt. Belysningen du ser printen i kan påvirke som Emancipate skriver, men det kan også være andre årsaker.

 

Hvis avvikene alltid er de samme kan du jo starte med å se på de i annet lys for å se om det påvirker vesentlig. Et annet spørsmål er hva du sender inn til Japan Photo, lagrer du bildene i sRGB før du sender inn? Er avvikene ikke konsistente (dvs varierer fra gang til gang på de samme fargene) er det lett å tro at prosessen hos Japan Photo ikke er godt nok kvalitetssikret.

jepp, sender kun inn sRGB bilder til utskrift. Bruker japen photo XXL på nettet. Etter hva jeg vet, så bruker de en lab i tyskland, som faktisk eier japan photo(mulig jeg tar feil her)

 

Når jeg bruker proof preview i LR, så matcher det utskriftene relativt bra, men utskriftene har nesten alltid litt mer rødt som sagt! Grønt derimot, blir totalt forskjellig, Hvorfor, har jeg ingen anelse om!?

 

Har kalibrert skjermen til  en lysstyrke på 80dc/m2. Men allikevel så føler jeg at utskriftene blir litt mørkere en ønsket. Kanskje 60cd/m2 matcher bedre? Men som sagt, lyset utskriftene blir eksponert for spiller ganske stor rolle.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det kan også ha noe å si hva du har kalibrert skjermen din med. Hvis meteret ditt er ute på viddene, slik at det f.eks leser blått for lavt, vil det resultere i at hvitpunktet ditt får en blålig farge. For å kompensere for dette må du jo inn med mer rødt, og dermed grunnen til utskriftene fra Japan photo blir for rødlige.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...