Gå til innhold

Bruk av nettbrett/hybridPC til redigering av foto


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vurdert å skifte ut min laptop med et godt alternativt pad-alternativ, siden jeg foretrekker brett/pad når jeg er ute og reiser.

 

Jeg bruker pr. dato androidbrett og de er fine å ha til surfing o.l., men brettet er ikke så kraftig og appene er ikke noe særlig til å redigere bilder med.

 

Ipad er for meg ikke et alternativ.

 

Surface pro 4 er nok det jeg har ventet på og som jeg nok kommer til å investere i (når det snarlig kommer i salg). Selv om det har en PC's "styrke" og er tyngre enn vanlige brett, så vil det for meg kunne fungere som ett brett (tror jeg), men det jeg funderer på er hvor praktisk det er å bruke til redigering uten tastatur-delen (ekstrautstyr).

Så det jeg lurer på om det er noen som har erfaring med forgjengerene (Surface pro 3 eller 2) og hvordan det er å redigere bilder i Photoshop og/eller Lightroom kun med hjelp av touch (fingeren) eller med hjelp av pennen som er med.

 

Jeg kommer til å kjøpe tastaturet, men ved redigering av bilder under reise (fly/tog) så anser jeg det som mer praktisk å kun bruke finger/penn ved redigering.

 

Så før jeg trykker på "bestill" så tar jeg gjerne i mot positive og negative erfaringer fra dere som eventuelt har erfaring med dette.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Surface Pro og lignende gir mulighet for fullversjon av Photoshop, Lightroom og andre kjente editeringsprogram. Trenger du det er ikke iPad eller andre Pad'er noe reelt alternativ foreløpig selv om maskinvaren i seg selv nå er kraftig nok.

 

Så det er egentlig hva du ønsker å ha tilgang til av programvare som må bestemme om du går for full Windows eller ikke. Surface Pro 4 ser veldig lovende ut, men billig er det ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke brukt Surface Pro selv, men av gutta i fotoklubben bruker det. Og de så greit ut det; men i og med at det er en PC, så tror jeg tastatur og mus er fortsatt veien å gå ...

 

Hvilke brett er det du har brukt hittil? Det finnes jo nå Lightroom for Mobile, og Snapseed.

Jeg har et (ikke nyeste versjon) nexus 7" som er modent for utskifting. Et nyere (større) androidbrett ville vært et alternativ, men siden jeg liker såpass godt fullversjonene av LR/PS så er nok et WIN-brett veien å gå.

 

Jeg er også tilhenger av tastatur og mus, og den stasjonere med to skjermer blir mitt hovedverktøy i lang fremtid, men jeg ser for meg et alternativ til laptop når jeg er ute og reiser der jeg lettere kan bruke litt av "reisetiden" til en viss redigering. 

 

Jeg skal som sagt også ha det "løse" tastaturet, og et slikt brett skal selvsagt brukes til så mye mer enn bilderedigering, men ett eventuelt hovedargument mot kjøp ville være at redigering uten tastatur fungerte dårlig. Slik jeg forstår ditt inntrykk av "klubbgutta" så fungerer "touchmetoden" brukbart.

 

Edit: Selv om jeg nå ser at iPad "ikke er et alternativ" - men hva med iPad Pro?

Jeg har valgt å holde meg unna i*** uansett om det handler om telefon, brett eller data. Årsakene skal jeg ikke ta her  :closedeyes:

 

Surface Pro og lignende gir mulighet for fullversjon av Photoshop, Lightroom og andre kjente editeringsprogram. Trenger du det er ikke iPad eller andre Pad'er noe reelt alternativ foreløpig selv om maskinvaren i seg selv nå er kraftig nok.

 

Så det er egentlig hva du ønsker å ha tilgang til av programvare som må bestemme om du går for full Windows eller ikke. Surface Pro 4 ser veldig lovende ut, men billig er det ikke.

Det stemmer nok, det å ha fullversjon for hånden også når jeg er ute og reiser ser jeg som et pluss. Jeg har både ett aldrende androidbrett og en aldrende laptop. Nettbrettet viser tegn til å måtte skiftes ut. Laptoppen var relativt godt "spekket" da den ble kjøp og skal jeg værlig så holder den sikkert ett par år til, men jeg har medlemmer i familien som trenger en laptop så det gjør at det er lettere å la "kjektåhaviruset" ta litt overhånd når det gjelder nyinvestering.

 

Jeg har nok tenkt på Surface snart i ett år og vurderte da forgjengeren pro 3, men siden ryktene før lanseringen av Win10 ymtet fram på om et kommende pro 4 så fant jeg ut at jeg skulle vente.

Et alternativ som kom i mellomtiden er Surface 3 med atom-prosessor, og selv om det koster halve prisen av pro 4, så føler jeg at det er noe som jeg nok vil angre på ganske raskt når det gjelder ytelse. Et annet alternativ er også det utgående Pro 3, men totalt sett ut fra det jeg leser så konkluderer jeg med at det er verdt å gå for de innkommende istedet for det utgående.

At Surface pro 4 er dyrt er jeg enig i og hovedgrunnen til at jeg ikke allerede har forhåndsbestilt det er akkurat det, men jeg kan egentlig ikke se noe godt "rimelig" alternativ til å kjøre fullversjon av Adobeprogrammene på. I tillegg til Surface så har jeg det siste året studert en del på diverse "hybrid-pc'er" med tastatur som kan vris eller snus for å fungere som et brett, men prisen er også høy på de (selv om de ikke er oppe i Surface-pris). 

 

Foruten usikkerheten om at det fungerer godt å redigere bilder på et slikt brett, så er egentlig mitt eneste usikkerhetsmoment om hvilken versjon av Surface pro 4 jeg skal velge. M3 versjonen tror jeg er i "svakeste" laget og i7-versjonene er for dyre, så det går på om jeg skal ha i5 med 128gb/4gb eller 256gb/8gb. Jeg tror nok at jeg skulle klart meg med 128 gb "disk", men er usikker på om 4 gb ram er nok. Jeg klarer ikke helt å "vurdere" hvor mye ram jeg bør ha, jeg kjører 16 gb på min stasjonere så det høres lite ut med bare fjerdeparten på et slikt brett. Det blir vel å gå for 256/8 selv om den versjonen er 2500 kr dyrere enn 128/4, men akkurat dette får jeg fundere litt mer på.  Brettet er jo tross alt ikke kommet i norske butikker ennå (forventet om ca en uke og jeg har ikke hastverk).

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Jeg ville gått for minimum 8GB i dag, og 256GB disk. Aller helst mer av begge, men 8GB/256GB holder til en god del. På Surface Pro kan du vel også sette inn et Micro Sd-kort som er på opp til 200GB i øyblikket, og med stadig synkende priser.

 

Det er flere andre merker f.eks Dell som har eller kommer med Surface-lignende modeller. Blant annet Lenovo har modeller (Yoga) hvor tastaturer kan brettes helt rundt. Akkurat det synes ikke jeg er så god løsning hvis man skal bruke den mye som nettbrett, men helt OK for sporadisk bruk. Lenovo har også Thinkpad Helix hvor skjermen kan tas helt av, og Asus har også noen slike modeller.

 

Ellers kan du jo som Tomsi42 se hvor langt du kommer med Lightroom mobile på et nettbrett. Har du LR-abbonement og tilgang til et ikke alt for gammelt nettbrett kan du jo bare prøve litt før du bestemmer deg. Vil tro Lightroom mobile bare vil få mer og mer funksjonalitet fremover.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg ville gått for minimum 8GB i dag, og 256GB disk. Aller helst mer av begge, men 8GB/256GB holder til en god del. På Surface Pro kan du vel også sette inn et Micro Sd-kort som er på opp til 200GB i øyblikket, og med stadig synkende priser.

 

Det er flere andre merker f.eks Dell som har eller kommer med Surface-lignende modeller. Blant annet Lenovo har modeller (Yoga) hvor tastaturer kan brettes helt rundt. Akkurat det synes ikke jeg er så god løsning hvis man skal bruke den mye som nettbrett, men helt OK for sporadisk bruk. Lenovo har også Thinkpad Helix hvor skjermen kan tas helt av, og Asus har også noen slike modeller.

 

Ellers kan du jo som Tomsi42 se hvor langt du kommer med Lightroom mobile på et nettbrett. Har du LR-abbonement og tilgang til et ikke alt for gammelt nettbrett kan du jo bare prøve litt før du bestemmer deg. Vil tro Lightroom mobile bare vil få mer og mer funksjonalitet fremover.

Det du skriver er gode punkter som jeg for det meste har vurdert/studert i min "søken" etter hva jeg skal kjøpe.

 

Når det gjelder Lightroom mobile så er jeg ikke i tvil om at den vil få flere og bedre funksjoner etterhvert, men det er noe med at når man er blitt fortrolig med "originalen" så er den greiest å bruke, og siden CC kan installeres på to separate maskiner så har jeg mulighet til å bruke mitt abonnement også på en Surface.

 

Når det gjelder RAM så er jeg helt enig, og det er jeg forsåvidt også når det gjelder disk. Selvsagt ville mer av begge vært hyggelig, man da er det opp til i7-versjonene som koster merkbart mye mer. Jeg har som regel med en ekstern disk (til backup) når jeg er ute og reiser så det reduserer behovet for masselagring på enheten. SDmicro er selvsagt en god ekstra mulighet. De største (200 gb) er vel kostbare foreløpig, men ved å gå ned til 128 gb så finnes det mange alternativ til en god pris.

 

Jeg har studert diverse alternative modeller (dog ikke de siste månedene) først og fremst Lenovo-alternativene, men ser fremdeles Surface som det beste alternativet (selv om de er kostbare).

 

Heldigvis så er utviklingen på datafronten slik at et slikt kjøp nok vil vare en god stund. Min nåværende laptop ble kjøpt da Win 7 var standard (godt før win 8) og jeg vil påstå at selv om den nå er noen år så holder den seg godt mot budsjettmodellene som nå er i handelen. Jeg har forresten kjørt Win10 på den siden lanseringen uten noen problemer. Denne skal som sagt videre i familien (det er selvsagt en god "unnskyldning" for meg selv at man da sparer penger på en ny laptop der).

Så selv om jeg så absolutt synes prislappen er drøy nok, så tror jeg den vil bli brukt betydelig lenger enn ett alternativt Android-brett (eller iPad for den saks skyld), og det kan også tas inn i regnestykket når jeg skal "overbevise" meg selv om at Surfac'en er verdt pengene :closedeyes: .

 

Jeg takker for svarene og så sant jeg ikke finner noe negativt i tiden fremover når det gjelder det å bruke bildebehandlingsprogram når maskinen brukes i "brettformat" så blir dette nok årets julegave til meg selv  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter å ha hatt Surface Pro 4 (i5 - 8gb - 256gb) i hus ett par dager så gir testingen av PS/LR på denne positive "vibber". Jeg har også testet brettet i "reisemodus" (redigering uten tastatur, men med medfølgende penn) og jeg tror at jeg skal kunne ha en bra opplevelse hvis/når jeg ønsker å jobbe litt med bildene f.eks. i et flysete.

 

Når det gjelder prisen så blir slikt utstyr aldri billig nok, men sett i forhold til hva man ofte bruker på fotoutstyr så anser jeg prisen for å være innenfor den grensen jeg vil godta. Jeg er i alle fall overbevist om at det ikke ville blitt mye fotoredigering for min del med et "vanlig" brett (android/ipad). Samtidig så er Surface noe jeg kun vil anbefale hvis man selv vurderer det slik at man ønsker et brett som fungerer mer enn til nettbruk, spilling og underholdning. Det etter min mening en for dyr investering som et rent "surfebrett".

 

Tastaturet er relativt greit å skrive på, pekeplaten fungerer greit men det blir nok investert i en rimelig bluetooth-mus til bruk når Surfacen brukes i "skrivebordmodus".

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg har lenge vurdert å skifte ut min laptop med et godt alternativt pad-alternativ, siden jeg foretrekker brett/pad når jeg er ute og reiser.

 

Jeg bruker pr. dato androidbrett og de er fine å ha til surfing o.l., men brettet er ikke så kraftig og appene er ikke noe særlig til å redigere bilder med.

 

Ipad er for meg ikke et alternativ.

 

Surface pro 4 er nok det jeg har ventet på og som jeg nok kommer til å investere i (når det snarlig kommer i salg). Selv om det har en PC's "styrke" og er tyngre enn vanlige brett, så vil det for meg kunne fungere som ett brett (tror jeg), men det jeg funderer på er hvor praktisk det er å bruke til redigering uten tastatur-delen (ekstrautstyr).

Så det jeg lurer på om det er noen som har erfaring med forgjengerene (Surface pro 3 eller 2) og hvordan det er å redigere bilder i Photoshop og/eller Lightroom kun med hjelp av touch (fingeren) eller med hjelp av pennen som er med.

 

Jeg kommer til å kjøpe tastaturet, men ved redigering av bilder under reise (fly/tog) så anser jeg det som mer praktisk å kun bruke finger/penn ved redigering.

 

Så før jeg trykker på "bestill" så tar jeg gjerne i mot positive og negative erfaringer fra dere som eventuelt har erfaring med dette.

 

 

Jeg har faktisk selv begynt å ta en titt på dette alternativet og såtr mellom - Surface Book, Surface Pro, Lennovo Yoga X1 og MBPr 15''. ++ ... har lagt ut noen tråder i håp om kyndige svar. 

 

Kom du noen vei? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Jeg har lenge vurdert å skifte ut min laptop med et godt alternativt pad-alternativ, siden jeg foretrekker brett/pad når jeg er ute og reiser.

 

Jeg bruker pr. dato androidbrett og de er fine å ha til surfing o.l., men brettet er ikke så kraftig og appene er ikke noe særlig til å redigere bilder med.

 

Ipad er for meg ikke et alternativ.

 

Surface pro 4 er nok det jeg har ventet på og som jeg nok kommer til å investere i (når det snarlig kommer i salg). Selv om det har en PC's "styrke" og er tyngre enn vanlige brett, så vil det for meg kunne fungere som ett brett (tror jeg), men det jeg funderer på er hvor praktisk det er å bruke til redigering uten tastatur-delen (ekstrautstyr).

Så det jeg lurer på om det er noen som har erfaring med forgjengerene (Surface pro 3 eller 2) og hvordan det er å redigere bilder i Photoshop og/eller Lightroom kun med hjelp av touch (fingeren) eller med hjelp av pennen som er med.

 

Jeg kommer til å kjøpe tastaturet, men ved redigering av bilder under reise (fly/tog) så anser jeg det som mer praktisk å kun bruke finger/penn ved redigering.

 

Så før jeg trykker på "bestill" så tar jeg gjerne i mot positive og negative erfaringer fra dere som eventuelt har erfaring med dette.

 

 

Jeg har faktisk selv begynt å ta en titt på dette alternativet og såtr mellom - Surface Book, Surface Pro, Lennovo Yoga X1 og MBPr 15''. ++ ... har lagt ut noen tråder i håp om kyndige svar. 

 

Kom du noen vei? 

 

Jepp. Jeg gikk for Surface Pro og har ikke angret ett sekund.

 

Jeg valgte den mest vanlige konfigurasjonen med i5 - 8 gb ram - 256 gb lagring.

 

For meg var det viktig å ha en enhet som fungerer like godt på reise som i sofakroken. Muligheten til å kjøre full Windows med Officeprogrammer og også fullverdige billedbehandlingsprogram fra Adobe var et must for meg. Samtidig så skulle den også være en "underholdningsenhet" (film o.l.) på lange kjedelige reiser.

 

Det eneste minuset, men det er et svært svakt minus, er viftestøyen som ikke er å unngå en sjelden gang.

 

Uansett så er dette for meg et betydelig bedre valg enn en laptop som jeg ikke alltid klarer å plassere rett når jeg er plassert utenfor kontorområdet og mulighetene for bruksområde er mye bedre enn en Androidpad (eller ipad).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...