Gå til innhold

Stadig billigere ADSL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes billig internett er litt.... skummelt.

 

Norge er et såpass lite land med variet infrastruktur hvor dersom man vil få til noe sikkelig, kommer det til å koste skjorta.

 

Billige nettleverandører utnytter eksisterende (dårlige) infrastruktur for å skvise en marginal fortjeneste ut av det, for så å ikke investere penger tilbake for å forbedre linjene. Dersom folk er villige til å betalt for godene, vil vi muligens se fiber i bakken innen 40 år ? :)

 

Veldig kjekt med 2 Mbit innfart, men det folk ikke tenker på er at utfarten er desto mer viktig for trafikkflyt, IP telefoni, sending av filer, spilling på nett med mere.

 

Jeg betaler 648 kr per måneden for 2 Mbit SHDSL, og synes det er forkastelig at Telenor fortsatt selger 150 minutter oppringt internett per måned for 499 kr på modemfart.

 

Dersom selskapene hadde fokusert på å selge internettlinjer til normal pris og ikke spottpris, hadde vi alle sittet med 10 Mbit inn og ut nå.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar

Tror jeg skal si tak og farvel til 700/100 linja fra Tele2 nå, og heller bestille Freewave surfer 2200/350 for samme pris :thumbup: Noen som vet om de er like stabile som de andre store aktørene? Jeg har også adslmodem fra før også, så blir ikke noe utgifter ekstra :cool:

Lenke til kommentar
Norge er et såpass lite land med variet infrastruktur hvor dersom man vil få til noe sikkelig, kommer det til å koste skjorta.

 

Billige nettleverandører utnytter eksisterende (dårlige) infrastruktur for å skvise en marginal fortjeneste ut av det, for så å ikke investere penger tilbake for å forbedre linjene.  Dersom folk er villige til å betalt for godene, vil vi muligens se fiber i bakken innen 40 år ? :)

 

 

 

Perosnlig hadde jeg gjerne sett at staten tok litt mer ansvar når det gjaldt infrastruktur, det er en langsiktig investering som er veldig viktig for samfunnet, så jeg hadde gjerne sett at staten bygde ut, og leide ut linjene til levrandørene. (og da kunne man hatt ett fastnett, og 1-2 trådløse nett som ble brukt til alt, istedet for å ha et system for hvert ting (Tv, radio, osv).)

 

AtW

Lenke til kommentar
Ifølge Freewave (tidligere Sensewave) er deres "ADSL surfer"-tilbud markedets billigste 2 Mbit-linje.

www.Telepriser.no er har ikke oppdatert prisen ennå, men det skal også nevnes at Freewave har markedets nest dårligste opp-hastighet på til å være et 2Mbit-abb. Kun start.no kan tilby dårligere upload på sin 2Mbit-linje, med 0,300 Mbit/s. De andre billige 2Mbit-abbomementene tilbyr som vanligvis 384 - 512 kbit/s opp-hastighet. De dyrere tilbyr opptil synkront inn/ut på 2Mbit.

Lenke til kommentar
Jeg synest at prosen på ADSL har gått for tregt ned. Utviklingen av nye og raskere internett-tilkoblinger har gått raskt de siste årene, men prisen har ikke gått raskt ned.

5684040[/snapback]

Leverandørene vil neppe redusere inntekten sin så de ser ut til å holde prisen jevn, men heller gi oss mer båndbredde for den samme prisen.

Lenke til kommentar
Jeg synest at prosen på ADSL har gått for tregt ned. Utviklingen av nye og raskere internett-tilkoblinger har gått raskt de siste årene, men prisen har ikke gått raskt ned.

5684040[/snapback]

Leverandørene vil neppe redusere inntekten sin så de ser ut til å holde prisen jevn, men heller gi oss mer båndbredde for den samme prisen.

5684121[/snapback]

 

Agreed. Det er for meg fullstendig likegyldig om jeg betaler 400 eller 600 kroner, bare (opp)hastigheten er så høy som mulig.

Lenke til kommentar
At man må betale en månedsavgift når man ikek har fasttelfon er rimlig dust,

5683790[/snapback]

 

Telenor får dekket kostnader de har med en linje som de må drifte men ellers ikke ville fått inntekter av, i hvertfall ikke relevante direkte inntekter. Eller skulle din ISP miste sin profitt, kanskje gå med tap pga at du ikke har fasttelefon. Har dog erget meg en del over gebyret selv :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...