Gå til innhold

Kontonummer. Hvem "stå bak?"


Sessan

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vet virkelig ikke hvor jeg skal poste dette, så jeg prøver her. Beklager hvis det er feil.

Kan man finne ut hvem som eier en konto ved å vite bare kontonummeret? Hvordan gjøres i så fall det? Ta utgangspunkt i at man ikke har betalt noe inn på kontoen,(eller fått noe betalt inn) men bare vet kontonr. Kan man finne ut av det da?

 

S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har forleden kommet en ny regel, som gir deg tilgang til å finne ut hvem som eier kontoen om du f.eks har betalt til feil konto. Kontakt da banken din.

Men banken kan ikke hjelpe deg med å inndra pengene igjen.

 

Men banken vil nok nekte deg å få noen informasjon om den andre kontoen om du ikke selv har overført penger til nevnt konto med en feil.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Den første delen kontonummeret, kan jo i det minste gi deg en pekepinn.

 

Jeg tror at de første 4 siffere i et kontonummer, angir stedet der kontoen er åpnet (samt hvilken bank kontoen tilhører?).

 

Hadde vært morsomt om noen kjenner dette systemet, og kan bidra med noe mer konret enn det jeg kan.

 

BTW; jeg har nylig byttet bank fra DnBNOR til en bank i Terra systemet. Tidligere kunne jeg se alle motakere/avsendere på kontoutskriften min i nettbank. I Terra ser jeg ingen (heller ikke andre med konto i Terra systemet). Dvs. i DnBNOR kan man i praksis sjekke hvem som eier et kontonummer, ved å overføre 1 krone til vedkommende, og deretter sjekke kontoutskriften (samtidig gir du selvfølgelig ut din identitet og kontonummer til vedkommende)....

 

Jeg har ringt Terra kundesenter ved en tidligere anledning, og fått oppgitt eier av konto uten problem. Sa jeg skulle overføre en større sum penger, og ville være 100% sikker på å ha riktig kontonummer (som for øvrig var sant).

Lenke til kommentar

De 4 første siffrene i et kontonummer forteller deg i hvilken bank kontoen er opprettet. Kjent som banken reg.nr. Her finner du en liste over de bankene og de reg.nr. du kan komme borti pr. i dag.

 

De 2 neste brukes ofte til å skille på de forskjellige kontoproduktene, men det er ingen felles regler for disse. Dette varierer fra bank til bank.

 

De 4 neste er ikke stort annet enn tall som skiller kontoen din fra andre kontoer hvor de andre siffrene er identiske med ditt. Øker gjerne med en fast verdi for hver konto som opprettes.

 

Det aller siste sifferet er et såkalt kontrollsiffer. Dette beregnes ved hjelp av Modulus11-systemet. Ta en titt på wikipedia for å få en bedre forklaring.

 

@ ThaDude:

 

Når noen setter inn penger på en konto, så er man også nødt til å merke innskuddet med hvem som har utført det. Derfor har man alltid ha mulighet til å finne ut hvem som har satt inn penger på kontoen din.

Jeg er derimot ikke sikker på om man har noen rett på å vite hvem man selv har satt inn penger til, bare ved hjelp av kontonummeret. Jeg er usikker på om hvorvidt DNBNor opptrer på riktig måte ved å oppgi denne informasjonen på denne måten eller ikke, da det høres litt suspekt ut i mine ører. Men dette vet sikkert noen andre mer om enn meg.

Lenke til kommentar
De 4 første siffrene i et kontonummer forteller deg i hvilken bank kontoen er opprettet. Kjent som banken reg.nr. Her finner du en liste over de bankene og de reg.nr. du kan komme borti pr. i dag.

 

De 2 neste brukes ofte til å skille på de forskjellige kontoproduktene, men det er ingen felles regler for disse. Dette varierer fra bank til bank.

 

De 4 neste er ikke stort annet enn tall som skiller kontoen din fra andre kontoer hvor de andre siffrene er identiske med ditt. Øker gjerne med en fast verdi for hver konto som opprettes.

 

Det aller siste sifferet er et såkalt kontrollsiffer. Dette beregnes ved hjelp av Modulus11-systemet. Ta en titt på wikipedia for å få en bedre forklaring.

 

@ ThaDude:

 

Når noen setter inn penger på en konto, så er man også nødt til å merke innskuddet med hvem som har utført det. Derfor har man alltid ha mulighet til å finne ut hvem som har satt inn penger på kontoen din.

Jeg er derimot ikke sikker på om man har noen rett på å vite hvem man selv har satt inn penger til, bare ved hjelp av kontonummeret. Jeg er usikker på om hvorvidt DNBNor opptrer på riktig måte ved å oppgi denne informasjonen på denne måten eller ikke, da det høres litt suspekt ut i mine ører. Men dette vet sikkert noen andre mer om enn meg.

9052579[/snapback]

 

Finner ingen av bankene jeg lette etter på listen :hmm:

En ting jeg lurer på, er at hvorfor står det ikke kontorummer oppført når noen sender meg penger? Det står bare avsenders navn. Er det pga personvern eller noe?

Lenke til kommentar
Den listen du lastet opp, er langt fra fullstendig. Min Handelsbank-filial er ikke med, ei heller min DnB NOR-konto. Men interresant, absolutt.

9055474[/snapback]

My bad. Det der var selvsagt kun en oversikt over banker og reg.nr. som ikke lenger brukes ved oppretting av konti, men som kan henge igjen på gamle konti. Jeg fant denne når jeg selv lette etter et ukjent reg.nr. og tenkte ikke på å sjekke om den var fullstendig.

 

Jeg tror dessverre ikke at bankplassregisteret (som vi bruker som oppslagsverk i bankene) eller noe tilsvarende ligger tilgjengelig på nett for hvermannsen, så da må man nok ta kontakt med banken sin for å få dem til å sjekke hvilken bank det er. Men jeg skal se hva jeg finner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...