Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det i det hele tatt noen som noengang har strøket pga feil under sikkerhetskontrollen? Etter det jeg har erfart så er det ikke den man skal bekymre seg over.

Sensor ser på helheten av oppkjøringstimen din, så om du svarer feil er jo det så klart en strek i boka. Men det er klart at å svare feil alene ikke er nok til å stryke. Selv husker jeg at jeg fikk beskjed om å stille inn temperaturen i bilen å fjerne dugg fra frontruta. :p

Lenke til kommentar

Er det i det hele tatt noen som noengang har strøket pga feil under sikkerhetskontrollen? Etter det jeg har erfart så er det ikke den man skal bekymre seg over.

 

Du stryker ikke på den direkte, men det er jo dette med den evinnelige helheten. Er du helt blank på sikkerhetskontrollen så stryker du lettere på kjøringen.

 

Og så skal du ikke undervurdere dette med å gjøre et godt førsteinntrykk, selv om det egentlig ikke skal ha noe å si. Svarer du helt bak mål på sikkerhetskontrollen kan sensor lett tenke "ja, her har vi en strykkandidat".

Lenke til kommentar

Oppkjøring om 5 dager og har noen spørsmål!

 

Dette med å "holde begge hendene på rattet". Er det seriøst en negativ ting å ha en hånd på rattet når man svinger, da gjerne en dyp sving? Det blir jo bare humpete mikke mus-kjøring om man skal holde begge hendene på rattet da? For det 2. ser det dumt ut å sitte med hendende i 10 på 2 posisjon, og det er jævli stressende og igrunn ikke NOE positivt. Jeg kjører med en hånd (høyre) på rattet oppe og venstre hånden slakt nede på rattet. er dette ok? Jeg kjører bra slik, og jævli kronglete og dårlig hvis ikke.

 

Er det ok å ligge i eks 64 i en 60-sone? Jeg har forstått det slik av kjørelærer at sensorene godtar et avvik på 10%? Men gjør de EGENTLIG det? Og er dette kun innimellom? Jeg kan jo ikke tenke meg at det gir ett positivt inntrykk hvis du ligger i 55 i 50-sonen og 66 i 60-sonen hele tiden?

 

Til slutt er jeg ikke alltid heldig med skarpe høyresvinger ut fra kryss og det hender jeg kommer litt oppå (en sjelden gang over) den gule stripen i midten, er dette ett sterkt minus så lenge det blir rettet opp i med engang jeg er kommet inn på selve veien? Jeg har bare så noia for å svinge for skarpt og havne på fortauskanten. haha!

Lenke til kommentar

Oppkjøring om 5 dager og har noen spørsmål!

 

Dette med å "holde begge hendene på rattet". Er det seriøst en negativ ting å ha en hånd på rattet når man svinger, da gjerne en dyp sving? Det blir jo bare humpete mikke mus-kjøring om man skal holde begge hendene på rattet da? For det 2. ser det dumt ut å sitte med hendende i 10 på 2 posisjon, og det er jævli stressende og igrunn ikke NOE positivt. Jeg kjører med en hånd (høyre) på rattet oppe og venstre hånden slakt nede på rattet. er dette ok? Jeg kjører bra slik, og jævli kronglete og dårlig hvis ikke.

 

Er det ok å ligge i eks 64 i en 60-sone? Jeg har forstått det slik av kjørelærer at sensorene godtar et avvik på 10%? Men gjør de EGENTLIG det? Og er dette kun innimellom? Jeg kan jo ikke tenke meg at det gir ett positivt inntrykk hvis du ligger i 55 i 50-sonen og 66 i 60-sonen hele tiden?

 

Til slutt er jeg ikke alltid heldig med skarpe høyresvinger ut fra kryss og det hender jeg kommer litt oppå (en sjelden gang over) den gule stripen i midten, er dette ett sterkt minus så lenge det blir rettet opp i med engang jeg er kommet inn på selve veien? Jeg har bare så noia for å svinge for skarpt og havne på fortauskanten. haha!

 

I utgangspunktet ville jeg alltid holdt begge hender på rattet under oppkjøring, men jeg tror ikke det er noe problem om du holder dem i en posisjon som du er komfortabel med. Jeg har aldri hørt at "ti på to"-posisjonen er obligatorisk, så du kan sikkert holde dem litt forskjellig (obs: pass på å ikke "hvile" armen din på noe). Når du gjør en dyp sving så vil det være feil å holde begge hender på rattet samtidig, men du må jo fortsatt bruke begge hender dersom du skal klare svingen.....

Om du holder bare èn hånd på rattet under store deler av oppkjøringen så vil det telle veldig negativt.

 

Jeg ville ikke kjørt 64 i 60-sonen på en oppkjøring nei. Fartsgrensen er absolutt, og det å kjøre for fort er alltid ulovlig. Kjører du konsekvent 4-5 over fartsgrensen vil det telle negativt og kan i verste fall være grunn til stryk alene. Jeg har aldri hørt at sensorer gir 10 % slingringsmonn. Det jeg derimot har hørt er at dersom du krysser fartsgrensen så får du fem til ti sekunder på å bremse ned før de regner det som en feil. Men det er uansett ikke noe poeng i å bryte fartsgrensen, så jeg ville absolutt ikke gjort det på en oppkjøring.

 

Når det gjelder å krysse midtlinjen så ville jeg ikke gjort det på oppkjøring heller. Dvs om du gjør det èn gang i en sving der du har god sikt og det ikke kommer biler imot så kan det være det ikke telles som en "feil", men dersom du gjør det ofte så vil sensor tenke at du en vakker dag kan komme til å gjøre det med biler imot og da kan det oppstå en farlig situasjon. Det er sånn sett mindre farlig å kjøre i grøfta enn å risikere en frontkollisjon, men gjør ditt beste for å holde deg innenfor kjørefeltet ditt.

Endret av Goonar
Lenke til kommentar

Oppkjøring om 5 dager og har noen spørsmål!

 

Dette med å "holde begge hendene på rattet". Er det seriøst en negativ ting å ha en hånd på rattet når man svinger, da gjerne en dyp sving? Det blir jo bare humpete mikke mus-kjøring om man skal holde begge hendene på rattet da? For det 2. ser det dumt ut å sitte med hendende i 10 på 2 posisjon, og det er jævli stressende og igrunn ikke NOE positivt. Jeg kjører med en hånd (høyre) på rattet oppe og venstre hånden slakt nede på rattet. er dette ok? Jeg kjører bra slik, og jævli kronglete og dårlig hvis ikke.

Slik skal du ha hendene på rattet. Må du inn i en dyp sving er det ikke noe problem med en hånd, ettersom du med stor sannsynlighet må gire uansett.

stock-photo-boy-is-holding-a-toy-steerin

Lenke til kommentar

Jeg ville blitt strøket på flekken om speedometeret viste over fartsgrensen. Innenfor måte selvsagt, men 10% ville garantert vært stryk.

 

Begge hendene skal være i 10/2 posisjon og du skal aldri krysse armene når du svinger. Det er nok ikke like alvorlig som å bryte fartsgrensen, men du kan ende opp med toer-feil om du er slurvete med stillingen.

Lenke til kommentar

Off. Nå kommer jeg til å stryke pga håndplasseringen på rattet..

Jeg øvelseskjørte i sted og forsøkte å holde hendene i 10 på 2, og jeg kjørte vnglete og JÆVLI.!! :(

så lenge du kjører trygt ift andre trafikanter, og så miljøsikkert og økonomisikkert som mulig vil du bestå. åssen du holder på rattet kan du selv velge, men prøv å hold to hender samtidig. :-) det vil gå bra det

Lenke til kommentar

så lenge du kjører trygt ift andre trafikanter, og så miljøsikkert og økonomisikkert som mulig vil du bestå. åssen du holder på rattet kan du selv velge, men prøv å hold to hender samtidig. :-) det vil gå bra det

 

Det er greit med oppløftende ord, men dessverre så kan man ikke være så avslappet på oppkjøringen. Om man ikke har begge hendene på rattet over lenger tid så stryker man, så her må det mer til enn bare prøving. Angående stilling så klarer jeg ikke å finne konkret informasjon rundt hvordan det er på oppkjøring, men som tidligere nevnt så kan man få mindre feil ved feil kjøreteknikk, som kan lede til stryk om det blir et problem.

 

Off. Nå kommer jeg til å stryke pga håndplasseringen på rattet..

Jeg øvelseskjørte i sted og forsøkte å holde hendene i 10 på 2, og jeg kjørte vnglete og JÆVLI.!! :(

 

Jeg kan ikke forstå hvordan en hånd oppå rattet kan være mer stabilt enn to på sidene.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå hvordan en hånd oppå rattet kan være mer stabilt enn to på sidene.

Samkjøring i mellom de to hendene vil antageligvis være vanskelig i starten for en som kun har brukt en hånd på rattet.

 

Forsåvidt finner jeg det veldig merkelig at en person blir satt opp til oppkjøring uten at dette har blitt terpet inn av kjørelæreren. Min var ihvertfall flink til å påpeke viktigheten av dette. Om ikke annet enn for oppkjøringens del.

Lenke til kommentar

Off. Nå kommer jeg til å stryke pga håndplasseringen på rattet..

Jeg øvelseskjørte i sted og forsøkte å holde hendene i 10 på 2, og jeg kjørte vnglete og JÆVLI.!! :(

 

Men slik jeg skjønte deg så pleide du å holde begge hender på rattet, bare i en annen posisjon?

 

I såfall vil jeg anbefale deg å gjøre slik du er vant med. Det er bedre at du føler deg sikker på kjøringen din fremfor at du vingler av gårde.

Jeg kan ikke tro at "feil posisjon" skal være strykgrunn alene, så lenge du har kontrollen og faktisk har begge hender på rattet. Men pass som sagt på at du ikke hviler en arm på noe annet.

Endret av Goonar
Lenke til kommentar

 

Off. Nå kommer jeg til å stryke pga håndplasseringen på rattet..

Jeg øvelseskjørte i sted og forsøkte å holde hendene i 10 på 2, og jeg kjørte vnglete og JÆVLI.!! :(

 

Men slik jeg skjønte deg så pleide du å holde begge hender på rattet, bare i en annen posisjon?

 

I såfall vil jeg anbefale deg å gjøre slik du er vant med. Det er bedre at du føler deg sikker på kjøringen din fremfor at du vingler av gårde.

Jeg kan ikke tro at "feil posisjon" skal være strykgrunn alene, så lenge du har kontrollen og faktisk har begge hender på rattet. Men pass som sagt på at du ikke hviler en arm på noe annet.

 

Ja jeg holder jo for så vidt begge hendene på rattet. Men venstre hånden er bare slapt nederst. så er jo ikke akkurat ett ordentlig grep. hender jeg kjører med begge armene nede også, på strake strekninger. er det ok å holde lavt grep?

 

hva mener du med å hvile armene på noe? når jeg holder lavt grep hviler jeg jo på en måte underarmen/albuen på lårene. er dette noe jeg bør unngå? jeg synes det er behagelig. kjører alltid slik med kjørelærer. han har ikke brydd seg/nevnt noe rundt dette. :/

Lenke til kommentar

 

 

Off. Nå kommer jeg til å stryke pga håndplasseringen på rattet..

Jeg øvelseskjørte i sted og forsøkte å holde hendene i 10 på 2, og jeg kjørte vnglete og JÆVLI.!! :(

 

Men slik jeg skjønte deg så pleide du å holde begge hender på rattet, bare i en annen posisjon?

 

I såfall vil jeg anbefale deg å gjøre slik du er vant med. Det er bedre at du føler deg sikker på kjøringen din fremfor at du vingler av gårde.

Jeg kan ikke tro at "feil posisjon" skal være strykgrunn alene, så lenge du har kontrollen og faktisk har begge hender på rattet. Men pass som sagt på at du ikke hviler en arm på noe annet.

 

Ja jeg holder jo for så vidt begge hendene på rattet. Men venstre hånden er bare slapt nederst. så er jo ikke akkurat ett ordentlig grep. hender jeg kjører med begge armene nede også, på strake strekninger. er det ok å holde lavt grep?

 

hva mener du med å hvile armene på noe? når jeg holder lavt grep hviler jeg jo på en måte underarmen/albuen på lårene. er dette noe jeg bør unngå? jeg synes det er behagelig. kjører alltid slik med kjørelærer. han har ikke brydd seg/nevnt noe rundt dette. :/

 

 

Var det i dag du hadde oppkjøring? Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar

 

 

 

Off. Nå kommer jeg til å stryke pga håndplasseringen på rattet..

Jeg øvelseskjørte i sted og forsøkte å holde hendene i 10 på 2, og jeg kjørte vnglete og JÆVLI.!! :(

 

Men slik jeg skjønte deg så pleide du å holde begge hender på rattet, bare i en annen posisjon?

 

I såfall vil jeg anbefale deg å gjøre slik du er vant med. Det er bedre at du føler deg sikker på kjøringen din fremfor at du vingler av gårde.

Jeg kan ikke tro at "feil posisjon" skal være strykgrunn alene, så lenge du har kontrollen og faktisk har begge hender på rattet. Men pass som sagt på at du ikke hviler en arm på noe annet.

 

Ja jeg holder jo for så vidt begge hendene på rattet. Men venstre hånden er bare slapt nederst. så er jo ikke akkurat ett ordentlig grep. hender jeg kjører med begge armene nede også, på strake strekninger. er det ok å holde lavt grep?

 

hva mener du med å hvile armene på noe? når jeg holder lavt grep hviler jeg jo på en måte underarmen/albuen på lårene. er dette noe jeg bør unngå? jeg synes det er behagelig. kjører alltid slik med kjørelærer. han har ikke brydd seg/nevnt noe rundt dette. :/

 

 

Var det i dag du hadde oppkjøring? Hvordan gikk det?

 

Imorgen kl 10.50 :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...