Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Flinke soldater:

 

http://www.youtube.com/watch?v=C4C8_dyIiHw&feature=player_embedded

 

Videoen er fra en protest utenfor Ofer fengsel på Vestbredden, utenfor Ramallah. En jente, identifisert som en Rana Hamadeh, klatrer opp på et militærkjøretøy og står der med et palestinsk flagg. Jeg vil gå så langt som å kalle det en fredelig demonstrasjon. De israelske soldatene løser denne fullstendig ufarlige situasjonen på den eneste måten de vet om, med vold. De andre demonstrantene prøver å beskytte jenta, og får dermed en ganske pen dose pepperspray i ansiktet på kloss hold (dette kan være ganske farlig, i noen tilfeller til og med dødelig). På slutten, når to israelere skal sjekke om de var så heldige å skade noen med peppersprayen sin, ser man fremdeles en israelsk soldat som står og drar i jentas genser.

 

IDF: Verdensmestre i å løse ufarlige situasjoner de selv har skapt på en særdeles voldelig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mot ny storkoalisjon i Israel

 

En ny regjeringskoalisjon mellom høyrepartiet Likud og sentrumspartiet Kadima kan nå bli en realitet i Israel. Planene om nyvalg skal samtidig ha blitt lagt

på is.

 

 

Israels statsminister Benjamin Netanyahu kunngjorde mandag at

han ønsket nyvalg den 4. september.

 

I nasjonalforsamlingen Knesset ble det umiddelbart innkalt til møte for å drøfte

forslaget, men natt til tirsdag kunngjorde Knesset at forhandlingene inntil videre er lagt på is. Det skyldes at Likud og Kadima har vært i krisemøter om dannelse

av en nasjonal samlingsregjering, heter det i en pressemelding fra Knesset.

 

Israelsk radio melder samtidig at en koalisjonsavtale allerede

er på plass, og at Kadimas leder Shaul Mofaz vil gå inn i regjeringen som ny visestatsminister.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8124168

 

Det kan bli interessangt å se hvordan dette utvikler seg.

Lenke til kommentar

Flinke soldater:

 

http://www.youtube.com/watch?v=C4C8_dyIiHw&feature=player_embedded

 

Videoen er fra en protest utenfor Ofer fengsel på Vestbredden, utenfor Ramallah. En jente, identifisert som en Rana Hamadeh, klatrer opp på et militærkjøretøy og står der med et palestinsk flagg. Jeg vil gå så langt som å kalle det en fredelig demonstrasjon. De israelske soldatene løser denne fullstendig ufarlige situasjonen på den eneste måten de vet om, med vold. De andre demonstrantene prøver å beskytte jenta, og får dermed en ganske pen dose pepperspray i ansiktet på kloss hold (dette kan være ganske farlig, i noen tilfeller til og med dødelig). På slutten, når to israelere skal sjekke om de var så heldige å skade noen med peppersprayen sin, ser man fremdeles en israelsk soldat som står og drar i jentas genser.

 

IDF: Verdensmestre i å løse ufarlige situasjoner de selv har skapt på en særdeles voldelig måte.

 

Også norsk politi kan bruke vold dersom det er nødvendig. I denne situasjonen skulle jenta pågripes, og det er helt rimelig at voldsnivået øker etter hvert som situasjonen utarter.

 

Jenta skulle ikke oppført seg som en tulling. Da hadde det ikke blitt nødvendig å arrestere henne.

Lenke til kommentar

Også norsk politi kan bruke vold dersom det er nødvendig. I denne situasjonen skulle jenta pågripes, og det er helt rimelig at voldsnivået øker etter hvert som situasjonen utarter.

 

Jenta skulle ikke oppført seg som en tulling. Da hadde det ikke blitt nødvendig å arrestere henne.

Jeg vet ikke om du troller eller om du faktisk er seriøs. Så du i det hele tatt på videoen? Jenta sto oppe på en bil med et flagg. Hun er liten og ubevæpnet, og utgjør ingen trussel mot noe eller noen. Trenger man da ørten tungt bevæpnede menn for å pågripe henne? Hva gjorde hun galt i utgangspunktet? Hvorfor er det livsnødvendig å pågripe denne jenta? Er "å være en tulling" imot loven? Hva mener du med at situasjonen utarter? Det er ingen aggresjon å spore hos de palestinske demonstrantene, hvis situasjonen utarter seg så er det israelerne som forårsaker det.

 

Jeg kan komme på flere ikke-voldelige metoder for å få henne ned, som ikke involverer skudd, spark eller pepperspray. Du vet at pepperspray kan føre til alvorlige pusteproblemer hos noen? Du vet at et titalls mennesker dør av pepperspray årlig? Vær helt ærlig, synes du denne jenta og hennes meddemonstranter sine handlinger rettferdiggjør bruk av deadly force (av mangel på et bedre norsk ord)?

Lenke til kommentar

Flinke soldater:

 

http://www.youtube.com/watch?v=C4C8_dyIiHw&feature=player_embedded

 

Videoen er fra en protest utenfor Ofer fengsel på Vestbredden, utenfor Ramallah. En jente, identifisert som en Rana Hamadeh, klatrer opp på et militærkjøretøy og står der med et palestinsk flagg. Jeg vil gå så langt som å kalle det en fredelig demonstrasjon. De israelske soldatene løser denne fullstendig ufarlige situasjonen på den eneste måten de vet om, med vold. De andre demonstrantene prøver å beskytte jenta, og får dermed en ganske pen dose pepperspray i ansiktet på kloss hold (dette kan være ganske farlig, i noen tilfeller til og med dødelig). På slutten, når to israelere skal sjekke om de var så heldige å skade noen med peppersprayen sin, ser man fremdeles en israelsk soldat som står og drar i jentas genser.

 

IDF: Verdensmestre i å løse ufarlige situasjoner de selv har skapt på en særdeles voldelig måte.

 

Dette var da ikke så ille?? Har sett værre fra Occupy Wall Street.

Lenke til kommentar

Het debatt om det nye jødehatet

 

Over halvparten av Oslo-elevene har opplevd jødehets. Hva gjør vi? Temperaturen var høy på Litteraturhuset mandag kveld.

 

Nye undersøkelser viser at nordmenns negative holdninger til jøder har forsterket seg i det siste. Kl 19 i kveld møttes kunnskapsminister Kristin Halvorsen, Fritt Ord-vinner Sarah Azmeh Rasmussen, forsker Claudia Lenz fra Wergelandsenteret og den jødiske forfatteren og journalisten Mona Levin til debatt om jødehat på Litteraturhuset i Oslo.

 

Om du trodde jødehat hører fortiden til, har du ikke fulgt med. En undersøkelse fra Oslo-skolen, landets klart mest multietniske og største kommune, viser at jødene er den gruppen som er aller mest utsatt for rasistisk hets.

 

Undersøkelsen fra Oslo kommune forteller oss at en av tre jødiske barn blir rammet av rasisme ofte, mens bare 5 prosent av muslimske barn har opplevd det samme. Hele 52 prosent av elevene har opplevd negativ bruk av ordet "jøde". Undersøkelsen viser at ordet "jøde" faktisk blir brukt som et generelt skjellsord, både mot jøder, muslimer og andre i Norge.

 

Dette er jo nettopp det som folk som forsvarer Staten Israel til enhver tid og alltid er imot den palestinske befolkningen og den arabiske delen av verden generelt sier, men så kommer det viktige poenget som de alltid overser fram:

 

Norge er på dette feltet langt fra det harmoniske landet mange ønsker å tro. Våre holdninger til jøder blir i overraskende stor grad formet av staten Israel, til tross for at landet langt fra er representativt for norske jøder.

 

I en undersøkelse som ble lagt frem av amerikanske organisasjonen Anti-Defamation League i mars, svarte 78 prosent av nordmenn at deres holdninger til jøder er forverret. Bare Ungarn og Nederland har høyere svarprosent på dette spørsmålet enn Norge.

 

På spørsmålet "Er din holdning til jøder påvirket av handlinger gjennomført av staten Israel?", svarte hele 39 prosent ja. Nær fire av ti innrømmer altså at de ikke klarer å skille mellom jødiske mennesker og Israel. Ingen av de ti europeiske landene har så "dårlig" score på dette spørsmålet. Selv i Ungarn, et land som har vært mye i fokus på grunn av høyreekstreme holdninger, sier bare 27 prosent seg enig i dette.

 

http://www.aftenpost...et-6823037.html

 

Det er nettopp dette jeg har sagt hele tiden fom. den første tråden jeg deltok i der dette ble diskutert: Staten Israel er selv skyld i at jødehatet har blusset opp igjen! Det begynte da tideligere statsminister Ariel Sharon førte den utryddelsesstrategien han kalte "en hard linje" mot den palestinske befolkningen og overså hva hele resten av verden mer eller mindre utenom USA mente. Og siden har det bare fortsatt under Ehud Olmert og nå under Benjamin Netanyahu. Og det ser bare til å fortsette også for Israel nekter plent å ta til fornøft og endre kurs...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål: hvorfor bryr nordmenn seg om denne konflikten overhodet? Seriøst? Hvorfor er det en fanesak for blitzere, Rødt og Sosialistisk Ungdom? Forstår det virkelig ikke. Har vi noe som helst forhold til disse folka i hverdagen? Preger de oss? Hvorfor ikke tenke på hjemlig forhold i stedet, eller i alle fall skandinaviske?

Å, så søtt. En fornærmet nasjonalist.

 

Er lov å bry seg om mennesker andre steder i verden som ikke har det så bra, vet du. Palestinerne ble fordrevet fra sitt hjemland for 65 år siden, og de som klarte å bli boende, bor i dag under okkupasjon og kummelige forhold. Israels mål om et Palestina fritt for arabere er i så måte enestående i dagens verdenssamfunn. Israel er et av få land, om ikke det eneste, som i nyere tid har blitt grunnlagt på ruinene av en annen sivilisasjon, og selv den dag i dag har de høy status blant stort sett alle vestlige land, til tross for sine krigsforbrytelser. Jeg bryr meg om Palestina fordi verdenssamfunnet, da spesielt vesten med Israel og USA i spissen, har behandlet palestinerne som dritt i 70 år.

 

Det er ikke sånn at jeg ikke bryr meg om "hjemlige forhold", men at Turid på 120 år ikke får sykehusplass eller at Geir ikke får ny rullestol av NAV, det blekner litt når man sammenligner det med staten Israels krigsforbrytelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Staten vurderer å fjerne skattefrådrag for Israel-vener

 

Staten vurderer å fjerne skattefrådrag for å donere pengar til ein norsk organisasjon som støttar etablering av ulovlege israelske busetjingar. – Me vil svare med å doble støtta, svarar leiaren av organisasjonen.

 

 

Stiftinga Karmel-Instituttet har i lengre tid støtta busetjinga Alonei Shilo på Vestbreidda, som har hausta kritikk frå det internasjonale samfunnet om brot på folkeretten.

 

I Norgeg får ein skattefritak for inntil 12.000 kroner ved støtte til frivillege organisasjonar.

 

Dermed får altså nordmenn i praksis statsstøtte ved å støtte ei busetjinga som er eit brot på internasjonal folkerett.

 

 

Men snart kan dette gå mot slutten.

 

Då regjeringa la fram statsbudsjettet i fjor haust, vart det samstundes annonsert at regjeringa ville kome til å stramme inn ordninga med skattefritak for gåver til frivillege organisasjonar.

 

Gåver til organisasjonar som medverkar til brot på folkeretten skal ikkje lenger kvalifisere til skattefritak.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8125616

 

En god nyhet. De ulovelige bosettningene på okkupert jord får bare mindre og mindre støtte!

Lenke til kommentar

Interessant artikkel fra det egyptiske valget: Vil reforhandle fredsavtalen mellom Egypt og Israel.

 

Begge de to favorittene foran presidentvalget i Egypt ser på Israel som en fiende og vil reforhandle fredsavtalen med landet.

 

Dette er bra. Ikke det at jeg har noe særlig til overs for verken Moussa eller Abol Fotouh, men jeg synes nå det er bra at egyptiske politikere endelig kaller en spade for en spade og tar til orde for å slutte å behandle Israel som en alliert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om du troller eller om du faktisk er seriøs. Så du i det hele tatt på videoen? Jenta sto oppe på en bil med et flagg. Hun er liten og ubevæpnet, og utgjør ingen trussel mot noe eller noen.

 

Bare fordi en person er liten og tilsynelatende ikke utgjør noen trussel så betyr ikke det at vedkommende ikke skal pågripes dersom det er grunnlag for det. Mange små og ufarlige personer blir til stadighet pågrepet, også her i Norge. Bryter man loven blir man pågrepet uansett. Størrelse er ingen unnskyldning for å slippe unna loven.

 

Trenger man da ørten tungt bevæpnede menn for å pågripe henne? Hva gjorde hun galt i utgangspunktet? Hvorfor er det livsnødvendig å pågripe denne jenta? Er "å være en tulling" imot loven? Hva mener du med at situasjonen utarter? Det er ingen aggresjon å spore hos de palestinske demonstrantene, hvis situasjonen utarter seg så er det israelerne som forårsaker det.

 

Videoen viser da tydelig at hun prøver å rømme, og andre prøver å hindre at hun blir arrestert. Da er det nødvendig å eskalere maktbruken, ellers kommer man ingen vei.

 

Hva hun gjorde galt kan være så mangt. Vi ser jo ikke hele opptrinnet, men bare det å klatre på kjøretøyer på denne måten kan være en grunn til at hun blir pågrepet.

 

Jeg kan komme på flere ikke-voldelige metoder for å få henne ned, som ikke involverer skudd, spark eller pepperspray. Du vet at pepperspray kan føre til alvorlige pusteproblemer hos noen? Du vet at et titalls mennesker dør av pepperspray årlig? Vær helt ærlig, synes du denne jenta og hennes meddemonstranter sine handlinger rettferdiggjør bruk av deadly force (av mangel på et bedre norsk ord)?

 

"Deadly force"? Hva er det du snakker om? Det jeg ser er at de prøver å arrestere noen som så blir beskyttet av andre, og disse andre prøver med makt å hindre henne i å bli arrestert, og eskalerer derfor maktbruken fra de som er der for å arrestere henne. Så enkelt er det. Jeg synes faktisk det går ganske rolig for seg i forhold til at de som skal arrestere forbryteren blir fysisk hindret fra å gjøre det av flere andre.

 

Palestinerne ble fordrevet fra sitt hjemland for 65 år siden

 

Hvilket hjemland var det?

 

Israels mål om et Palestina fritt for arabere er i så måte enestående i dagens verdenssamfunn.

 

Hvor har du det fra at dette er Israels mål?

Lenke til kommentar

De elendige forholdene for palestinske fanger i israelske fengsler fortsetter, sultestreiken er nær ved å utvides og president Mahmoud Abbas advarer om hva følgende kan bli dersom noen av fangene dør som følge av streiken:

 

Alvorets time for palestinsk sultestreik

 

Palestinske myndigheter sier at de venter et gjennombrudd i forsøket på å få slutt på en massiv sultestreik blant palestinske fanger i Israel.

 

 

 

Ifølge Israel er det 1.550 palestinere som sultestreiker i protest mot soningsforholdene i de isolerte israelske fengslene. De krever også å kunne få oftere besøk fra slektninger.

 

Flere av dem skal være døden nær.

 

 

Om ikke Israel innfrir kravene kommer fangene til å intensivere aksjonen, ifølge Amin Shoman, leder for en palestinsk overvåkingsgruppe.

 

– Fangene slutter å ta vitaminer og drikke vann og stanser forhandlingene med det israelske fengselsvesenet hvis de får et negativt svar, sier han.

 

Palestinernes president Mahmoud Abbas sa samme dag at det vil være svært farlig hvis en av de sultestreikende fangene dør.

 

– Hvis noen dør, vil det være en katastrofe, og ingen vil kunne kontrollere situasjonen, sa Abbas.

 

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8134047

Lenke til kommentar

Netanyahu og Abbas med felles uttalelse

 

En felles kunngjøring fra israelske og palestinske myndigheter er sjelden kost. Men lørdag kom en uttalelse der begge parter forplikter seg til å arbeide for fred.

 

Uttalelsen ble offentliggjort etter at Israels statsminister Benjamin Netanyahu svarte på et brev som den palestinske presidenten Mahmoud Abbas sendte ham i forrige måned.

 

– Israel og de palestinske selvstyremyndighetene har forpliktet seg til å oppnå fred, og partene håper at utvekslingen av brev mellom president Abbas og statsminister Netanyahu vil bidra ytterligere til dette målet, heter det i uttalelsen.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Netanyahu-og-Abbas-med-felles-uttalelse-6827558.html

 

Det er jo en flott nyhet, men siden Israel sikkert ikke stanser byggingen i de ulovelige bosettningene på okkupert, palestinsk jord blir det sikkert ikke noen nye samtaler. Fred er helt utelukket i dag med den regjeringen Israel har!

Lenke til kommentar
Palestinerne ble fordrevet fra sitt hjemland for 65 år siden

Hvilket hjemland var det?

Det het Palestina. Jeg vet dette er et faktum dere liker å benekte når det passer, men det bodde faktisk arabere i området før 1947, og området het Palestina. Nei, det var ikke en selvstendig stat, men jeg forbeholder meg retten til å kalle Palestina for palestinernes hjemland, selv om Palestina aldri har vært medlem av FN. Jeg ville gjort det samme for Darfur, Sikkim eller Kurdistan.

 

Israels mål om et Palestina fritt for arabere er i så måte enestående i dagens verdenssamfunn.

Hvor har du det fra at dette er Israels mål?

Å, jeg vet ikke, staten Israels generelle politikk de siste 64 årene? Hele konseptet Israel dreier seg om et land eksklusivt for jøder i det historiske Palestina, og du kan ikke ha et land kun for én folkegruppe et sted det allerede bor en annen folkegruppe uten å fordrive områdets opprinnelige befolkning. At du benekter at dette har skjedd og fremdeles skjer, kan ikke jeg gjøre noe med. Bevisene er der, problemet er bare at jeg kaller det etnisk rensing, mens du kaller det population transfer.

Lenke til kommentar

Flinke soldater:

 

http://www.youtube.com/watch?v=C4C8_dyIiHw&feature=player_embedded

 

Videoen er fra en protest utenfor Ofer fengsel på Vestbredden, utenfor Ramallah. En jente, identifisert som en Rana Hamadeh, klatrer opp på et militærkjøretøy og står der med et palestinsk flagg. Jeg vil gå så langt som å kalle det en fredelig demonstrasjon. De israelske soldatene løser denne fullstendig ufarlige situasjonen på den eneste måten de vet om, med vold. De andre demonstrantene prøver å beskytte jenta, og får dermed en ganske pen dose pepperspray i ansiktet på kloss hold (dette kan være ganske farlig, i noen tilfeller til og med dødelig). På slutten, når to israelere skal sjekke om de var så heldige å skade noen med peppersprayen sin, ser man fremdeles en israelsk soldat som står og drar i jentas genser.

 

IDF: Verdensmestre i å løse ufarlige situasjoner de selv har skapt på en særdeles voldelig måte.

 

Om vi skal prøve å være litt redlige her, og det skal man jo, så kan man jo sammenligne med en eventuell demonstrasjon i Norge. En demonstrant hopper på en politibil og oppildner andre demonstranter samtidig som dette gjør det vanskelig/risikabelt for politiet å flytte bilen. Vil demonstranten bli fjernet? Antagelig. Vil vedkommende bli pågrepet? Overveldende sansynelig. Så her er ikke handlingen i utgangspunktet noe unormalt eller ille.

 

Vedkommende pågripes dermed. Her bruker de "nonlethal" våpen (som er det riktige navnet) pepperspray/cs som i utgangspunktet er temmelig harmløst, og prøver å dra personene fra hverandre. Legg merke til at soldatene ikke bruker brutale eller skadelige grep eller teknikker men prøver å dra dem fra hverandre og bruke spray for å "løsne" dem opp. Det hadde antagelig blitt en mye styggere scene og de skulle gjort dette uten CS.

 

Jeg tror dette er enda en situasjon der alt blir galt. Uansett hvordan de hadde taklet situasjonen hadde de endt opp som skurker. Kritiser heller Israel for de tingene de fortjener kritikk. Å hakke på enkeltsoldater blir bare trist.

 

Ellers så er vell IDF heller i verdenstoppen på helt andre ting. Dette vet selvfølgelig alle med litt militær innsikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nettopp dette jeg har sagt hele tiden fom. den første tråden jeg deltok i der dette ble diskutert: Staten Israel er selv skyld i at jødehatet har blusset opp igjen! Det begynte da tideligere statsminister Ariel Sharon førte den utryddelsesstrategien han kalte "en hard linje" mot den palestinske befolkningen og overså hva hele resten av verden mer eller mindre utenom USA mente. Og siden har det bare fortsatt under Ehud Olmert og nå under Benjamin Netanyahu. Og det ser bare til å fortsette også for Israel nekter plent å ta til fornøft og endre kurs...

Det er slike meninger som du og dine meningsfeller har som gjør at Norge er det landet i verden med det største jødehatet.

 

Regjeringen må også ta en stor del av skylden. Deres støtte til Palestinerne og Støres telefonsamtaler med terrororganisasjonen Hamas hjelper ikke på. At folk ikke kan skille mellom Myndigheter i Israel og jøder er skremmende!

 

Lenke til kommentar

For det første, når fyren fra Hamas bekrefter uten å nøle at han og Støre har hatt samtaler, og Støre også bekrefter dette (etter litt kludring, ja, men han bekrefter det likefullt), så er det ikke hemmelige samtaler. Dette går vel mer på den norske media, da spesielt TV2 sine til tider patetiske forsøk på å "avsløre" hvor udugelig regjeringen er.

 

For det andre, du høres ut som en generisk Dagbladet-artikkel. Regjeringen må ta sin del av skylden? Hvorfor? Kan ikke mennesker tenke selv? Må regjeringen tenke for dem? Regjeringen kan da for faen ikke noe for hva mennesker mener. Hva skulle de liksom har gjort da mener du, hjernevasket folk?

 

For det tredje, nøyaktig hva er problemet med å samtale med Hamas? Mener du varig fred (nå går jeg ut ifra at dette er noe du ser på som ønskelig, noe jeg tviler på når jeg tenker meg om, men det er en annen sak) kan oppnås uten Hamas ved samtalebordet? De er nå engang Gazastripens folkevalgte representanter, og jeg ser ingen forskjell på en palestinsk rakett i Israel eller en israelsk rakett i Gaza. Forskjellen er vel heller at de palestinske rakettene som oftest ramler ned i ørkenen, mens de israelske rakettene ramler ned i moskeer under fredagsbønnen. IDF har da bedrevet mye mer terror enn Hamas. Når det er sagt, så har jeg ikke noe særlig til overs for Hamas heller, verken målet eller metodene deres.

 

Og en kilde på at Norge er det landet i verden med mest jødehat hadde vært ønskelig.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...