Gå til innhold

Test: Verken fugl eller fisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat som jeg spådde, sånn går det når noen prøver å finne opp reservehjulet en gang til...

 

Hvis du ser på omtrent all historikk innen digital fotografi vil du se at mange av de ovennevnte negative punktene har blitt forbedret gang på gang, på omtrent alle kameraer med noe så lite som en firmware upgrade.

 

Jeg tror dette kommer til å bli en hit blant mennesker som er ikke-fullt-så-seriøse når det gjelder fotografering, og jeg tror at innen kort tid (3-5mnd) vil én eller flere firmware-upgrades ha blitt sluppet med forbedringer i henhold til det forbrukere ender opp med å klage på.

 

Bare se for deg hvor vanvittig Elkjøp-selgere kommer til å prøve å selge disse. For en selger er ofte helt nye produkter som dette det aller enkleste å selge, og de fleste gjennomsnittlige nordmenn lar seg imponere av innovasjon/nytenking. Jeg tror derfor dette vil bli en hit, fordi konseptet kommer til å selge litt uavhengig av om det er feilfritt eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Akkurat som jeg spådde, sånn går det når noen prøver å finne opp reservehjulet en gang til...

 

Hvis du ser på omtrent all historikk innen digital fotografi vil du se at mange av de ovennevnte negative punktene har blitt forbedret gang på gang, på omtrent alle kameraer med noe så lite som en firmware upgrade.

 

Jeg tror dette kommer til å bli en hit blant mennesker som er ikke-fullt-så-seriøse når det gjelder fotografering, og jeg tror at innen kort tid (3-5mnd) vil én eller flere firmware-upgrades ha blitt sluppet med forbedringer i henhold til det forbrukere ender opp med å klage på.

 

Bare se for deg hvor vanvittig Elkjøp-selgere kommer til å prøve å selge disse. For en selger er ofte helt nye produkter som dette det aller enkleste å selge, og de fleste gjennomsnittlige nordmenn lar seg imponere av innovasjon/nytenking. Jeg tror derfor dette vil bli en hit, fordi konseptet kommer til å selge litt uavhengig av om det er feilfritt eller ikke.

Det er ikke feil og mangler som er problemet her, det er hele ideen som er helt fjern. Grunnen til at ekstremt mange bruker mobilen er fordi det er en liten enhet som går i lomma, skal man slepe med det her rundt i tillegg så er poenget borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke feil og mangler som er problemet her, det er hele ideen som er helt fjern. Grunnen til at ekstremt mange bruker mobilen er fordi det er en liten enhet som går i lomma, skal man slepe med det her rundt i tillegg så er poenget borte.

Jeg synes egentlig ideen er god; det er implementasjonen som er helt på jordet.

 

Slik det er nå så blir koblingen mellom telefon og kameramodul for knotete. Brukt frislept fra kamera er enda mer knotete. At enheten er håplås treg i tillegg, er "adding insult to injury".

 

Jeg ikke sikker på om Sony er de som flinkest i klassen når det gjelder å komme med oppdateringer som fikser slike feil. Så jeg sitter ikke og venter, for å si det sånn.

 

Nokia tenker noe anderldes - de har et batterigrep for noen telefoner som settes på telefonen som et vanlig deksel. Det er mulig at en enkel utvidelse hadde vært å sette inn et dedikert kamera med zoom i samme "deksel".

Lenke til kommentar

Kan man håpe ting løser seg med bedre apps?

Om qx100 dropper til halv pris, er den da verdt pengene?

Tror dere de lanserer forbedra versjoner av disse om et år eller to?

Jeg er ikke overbevist om at problemet sitter i appen (som for øvrig er den samme appen som brukes for å snakke med andre kameramodeller fra Sony, f.eks DSC-RX100 II), det er vel mere hvilke funksjoner som er aktive i elektronikken i kameraet...

 

Det er vel heller ikke appen sin feil at det tar sånn tid å koble mobilen og kameraet sammen - dette er ei nøtt som muligens må løses på andre måter - problemet er at det ikke er utenkelig at det må brukes en annen basisteknologi enn Wi-Fi for å få dette til å gå unna.. Det er uansett mange hensyn som må tas, ikke minst batteriet i mobilen...

 

Det er vel litt individuelt når noe blir verd pengene - personlig hadde jeg ikke kjøpt QX100 for halv pris heller - rett og slett fordi jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet at jeg ikke hadde brukt det så mye som det hadde fortjent, fordi det tar altfor mye plass i lomma. Det hadde ligget og samlet støv hjemme hos meg.

 

Vi håper jo selvsagt at Sony ikke gir opp tanken som ligger til grunn for QX10/100 - det ER et problem med bildekvalitet vs mobilitet. Noe annet er kanskje at løsningen kommer fra mobilfabrikantene i stedet, i takt med at det skjer forbedringer i komponentene der. Det foregår uansett aller mest forsking og utvikling i den enden for tiden, så kanskje det er derfra vi kommer til å se løsningen - framtiden er spennende, ingen tvil om det!

 

Lenke til kommentar

Det er ikke feil og mangler som er problemet her, det er hele ideen som er helt fjern. Grunnen til at ekstremt mange bruker mobilen er fordi det er en liten enhet som går i lomma, skal man slepe med det her rundt i tillegg så er poenget borte.

Ei kollega av meg har kjøpt QX10 og er strålende fornøyd. Dette er rett og slett det kameraet hun har ventet på. Det er bedre enn mobilkameraet, og det er ikke så vanskelig å bruke (les: koble på). Mobiltelefonen er med uansett, og QX10 går ned i lomme/veske uten problemer. For henne så har QX10 tatt over etter mobilkameraet.

Lenke til kommentar

Mobiltelefonen vil vel uansett forbli snapshot "kameraet" fremfor alle andre kameraer ettersom mobilen er noe de fleste "alltid" har med seg. Dette "tilbehøret" er noe jeg godt kan tenke meg at man vil ha med seg hvis man vet at man skal ett sted hvor det er sannsynlig at man kommer til å ta en del bilder som f.eks. sightseeing (med andre ord i situasjoner hvor man normalt sett/som oftest ville tatt med ett annet kamera enn telefonen uansett) og da vil man vel muligens også velge å la det forbli sammenkoplet en stund

 

 

PS: ser ikke helt poenget med at telefonen var skrudd av når dere skulle teste hvor lang tid det ville ta før "kameraet" var klart til å ta bilder. Er vel ikke mange som flyr rundt med telefonen avslått i lomma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 1 måned senere...

God ide men for denne prisen får du faktisk et amatør speilreflekskamera

 

 

Irelevant sammenligning da konseptet med disse er å -ikke- være et systemkamera :)

Blir som å si at for prisen av en Ferrari kan man få en Audi Q7 + Audi RS4. Spiller ingen rolle når det er Ferrari man ønsker seg.

 

Poenget her er ikke å konkurrere med system på pris, men i hovedsak på størrelse og anvendelighet, i tillegg til at de skal konkurrere med de beste mobilkameraene på bildekvalitet og bruksområder :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...