Gå til innhold

Mario Party 10 -tråden.


Donkey Kong

Anbefalte innlegg

Noen som ser frem til det siste tilskuddet til denne serien?

 

Mario Party 10 er det første spillet i serien på Wii U. Det er primært tre forskjellige moduser i spillet:

 

1: Man kan spille i "Bowser Mode". I denne modusen vil én av spillerne styre Bowser med gamepaden, og opptil fire spillere (sittende i en bil på brettet) skal samarbeide mot denne spilleren. Dersom Bowser (ved å trille terning) tar igjen bilen på brettet oppstår et minispill. Se traileren nedenfor for nærmere beskrivelse.

 

2: Man kan også spille i det Nintendo (misvisende, tør jeg påstå) kaller "Classic Mode". Dette er ikke det klassiske Mario Party, hvor spillerne beveger seg rundt på et brett og samler stjerner, for deretter å møtes i minispill etter at alle har trillet terning. Det er snarere Mario Party 9 det refereres til i denne modusen.

 

3: Man kan også spille i "Amiibo mode". Denne modusen kan minne om en forenklet versjon av det klassiske Mario Party. Dessverre krever modusen tilsynelatende fire amiibos for å fungere.

 

For meg kan det virke som at dette spillet er litt "hit and miss": Personlig synes jeg Bowser Mode kan virke spennende, men det er neppe denne modusen jeg vil spille de få gangene jeg klarer å samle fire kompiser foran skjermen. Mario Party er gøy når det kåres én vinner, og det er ikke så artig å kjempe for å dele en førsteplass med tre andre.

 

Videre er jeg skuffet over at bil-mekanikken fra Mario Party 9 er tilbake. I det klassiske Mario Party måtte man manøvrere seg på kartet for å finne stjerner, kjøpe "items", sette opp feller og unngå uheldige felt på brettet ( bowser-felt). Dette strategiske aspektet forsvinner når alle er samlet i én bil.

 

Uavklarte spørsmål:

 

1: Det ER mulig at det bak "classic mode" skjuler seg en mulighet til å velge mellom bilmodus og ikke-bilmodus.

2: Krever amiibo-mode virkelig at man har gått til innkjøp av fire amiiboer?

3: Hvilke kontrollere kan man bruke? Jeg frykter at man er låst til wii-kontrollere (med unntak av Gamepad i Bowser mode). Altså ingen Wii U pro-kontrollerstøtte.

 

Hva synes folket?

 

Trailer

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper da virkelig at det blir en modus som minner om gamle Mario Party 2 og 3. Det er jo DET som er Mario Party.

 

Jeg kunne ikke vært mer enig. Den modusen du snakker om var faktisk i Mario Party 1-8 (!).

 

Det ironiske er at det kan virke som Nintendo er klar over at fansen vil ha den gamle stilen tilbake. De har vært veldig sparsomme med å vise frem "classic mode" i trailere- de har nærmest utelukkende fokusert på Bowser Mode.

 

I denne videoen fra E3 viser de frem Bowser. I innledningen sier kvinnen at spillet har "tradisjonell Mario Party", før hun utelukkende viser frem (og snakker om) Bowser Mode.

 

Jeg tror amiibo-modusen er noe de rasket sammen i siste liten for å prøve å blidgjøre fansen. Det var nok for sent å lage en skikkelig "classic mode". Brettet virker veldig lite (ca 25 felt) og er helt kvadratisk.

 

Jeg frykter dette kan bli en skuffelse.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Alle Nintendo spill som lages nå til dags er dummifisert til et nivå der en 2 åring fint greier å vinne alene. Siste to tilskuddene er alle fire spillerne plassert i et kjøretøy og har ingen frihet til å velge bane.

 

Ut i fra det jeg lseser i første innlegg så er dette bare nok et tullespill i serien som prøver å bruke nye spillmekanikker som sørger for alt annet enn en morsommere spillopplevelse for de av oss som er veteraner til serien.

Lenke til kommentar

Du må da huske at de som er veteraner nå var barn når disse spillene først kom ut. Altså spilte dere det først som barn dere også. Nå er dere voksne og "gamle" og alt var bedre før.

 

At nyere nintendo-spill er laget med barn i tankene er jo akkurat det samme som at NES/SNES-spillene ble laget for barn også. Bare at dere var SELV barn i den tiden. Det er dere ikke lengre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Du må da huske at de som er veteraner nå var barn når disse spillene først kom ut. Altså spilte dere det først som barn dere også. Nå er dere voksne og "gamle" og alt var bedre før.

Flere yngre spillere jeg kjenner i 12-14 års alderen foretrekker faktisk den gamle modellen som Mario Party er bygget opp på og ikke den nye forenklede versjonen med fire personer i et kjøretøy og en lineær vei som kun splittes i to og tilbake til en. Muligens fordi du kan planlegge ruten din selv for å gjøre livet surt for de du spiller mot.

Lenke til kommentar

Du må da huske at de som er veteraner nå var barn når disse spillene først kom ut. Altså spilte dere det først som barn dere også. Nå er dere voksne og "gamle" og alt var bedre før.

 

At nyere nintendo-spill er laget med barn i tankene er jo akkurat det samme som at NES/SNES-spillene ble laget for barn også. Bare at dere var SELV barn i den tiden. Det er dere ikke lengre.

 

Er enig i at det er greit å ha i mente at man ikke skal være forutinntatt overfor nyvinninger. Det er viktig at en spillserie får utvikle seg.

 

Men i Mario Partys tilfelle er det rimelig opplagt at endringen som ble gjort i Mario Party 9 (bil-mekanikken, stjerner og penger erstattet med mini-stars osv.) ikke gjorde spillet bedre. Det er greit at de forsøker seg på nye veier, men her viste det seg at den gamle oppskriften var langt bedre. Som ordtaket sier: Det er ingen skam å snu.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Mario party er en av de få spillene der oppskriften faktisk er perfekt. Jeg skjønner heller ikke hvorfor Nintendo må endre på det.

 

At de prøvde på noe nytt i MP9 var forsåvidt greit, det var nytt og spennende, men problemet er at folk ikke ønsker MER av det, da det holdt med det ene spillet. Nintendo har dessverre blitt litt påvirket av alle som sier at alt må bli nytt og bedre, og dermed prøver de fortvilt å lage til noe nytt som skal slå ann, noe det overhodet ikke gjøre med 4 spillere i en bil.

 

De kan godt lage masse tilleggsmoduser i tillegg til den tradisjonelle MP der det er alle mot alle, som feks bowser mode, det er kult. Men dersom de velger å erstatte den vanlige MP med dette bilgreiene, så kommer hvertfall jeg ikke til å fortsette å kjøpe.

 

Nintendo kan umulig være så dum at de tror den nye oppskriften er bedre, det kan dem jo ikke syns.

Lenke til kommentar

Har nok noe med generasjonsskifter i Nintendo å gjøre også. Ferske designere har ingen tilfredsstillelse av å gjenskape det de før dem har gjort. De vil lage sitt eget preg på det de lager, ikke bare copy/paste noen andre sitt forarbeid.

 

Det er sånn kreative folk fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...