Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dagdrivergjengen, fører dette noe godt med seg?


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

http://www.aftenposten.no/amagasinet/morch...icle3465079.ece

 

Når jeg leser denne artikkelen så opplever jeg noe kjent ved det. Veldig mange av kompiser og venner til ungane mine lever slikt. Droppet skulen, sitter foran data døgnet rundt og bidra generelt lite til hjemmet og samfunnet.

Stort sett alltid blakke og trøtte. Mangler tiltakslyst og evnen til å se fremover her i livet.

 

Hva kan være årsaken? Data-alderens forbannelse? Eller for slappe foreldre?

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv vært i en lignende situasjon der jeg følte noe lignende som blir beskrevet. man kan se slik på det: tenk dere at dere sitter foran pc'en hele dagen og spiller, man er så oppslukt i det at man ikke klarer å rive seg løs. Man prøver å gå så sjeldent på do som mulig, man føller seg ikke sulten siden maten tar så lang tid å spise, og søvn... vel man føller seg ikke noe særlig søvnig når man sitter foran en datamaskin generelt tenker jeg. Etterhver som man blir lei av spillet så for man en følelse av tomhet, men man fyller ikke det med noe. Selv om man plutselig har fått ledig tid på hendene er man så vant med å ikke gjøre noe annet enn å spille at man ikke orker å gjøre noe annet. man blir slapp, trøtt, svekket og sløv. Enhver ting man må gjøre blir til et ork og man vil heller slippe unna det hele og dermed miste det lyse synet på livet.

 

Derfor er det viktig å holde seg ellers aktiv i livet, ikke la datamaskinen/ spill/ internett ta over livet. Det å ta et friår kan man gjerne gjøre, så lenge man ikke BARE bruker det på ting nevnt ovenfor.

 

Er ihvertfall slik jeg ser på det. :)

Lenke til kommentar

Tiltaksløshet fra folk som ikke tør å flytte vekk fra mamma. Jeg er 21 og har enda ikke seriøst påbegynt noe universitetsstudium, men jeg flyttet når jeg fyllte 18 og har bodd for meg selv siden. Det at man er studietrøtt er ingen unnskyldning for ikke å begynne å ta ansvar for seg selv. Men jeg kan se hvordan enebarn med velstående foreldre faller i denne fellen da det ikke går veldig utover foreldrene at barnet bor hjemme rent økonomisk sett selv om de sikkert bekymrer seg for hvorfor utviklingen har stoppet opp.

 

Min mor har 3 andre barn, og jeg har altid vært storebror. Da ble det mer eller mindre både ønskelig og naturlig å flytte for seg selv. Jeg hadde også venner som jeg hadde planlagt å studere og flytte sammen med, noe som gjorde det morsommere og lettere. Har man ikke det må man ofte flytte sammen med folk man ikke kjenner hvis de fleste av vennene allerede har ordnet seg med leilighet med andre. Det er også et stort ansvar å påta seg når man inngår leiekontrakt eller kjøper seg et hus. I hvertfall i forhold til å bo hjemme når mange ikke har noe ansvar i det hele tatt. I tillegg skal man forholde seg til sin egen pengebruk, renhold, større ansvar for egne studier og mye mer. Dette kan sikkert virke avskrekkende på mange.

 

Det kan også ha noe å gjøre med følelsen av meningsløshet. Hvis man ikke ser noen mening i det å skaffe seg et eget liv fordi man har det såpass komfortabelt der man er. På den annen side altid vært slasker i verden og det er mulig at dette kun er noe som blir opphauset slik at media har noe å skrive om.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...