Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Forvirret ang. foreldrepenger og nye regler - noen som kan hjelpe?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg og kona venter vårt første barn i mai 2010. Er 19 uker på vei, og ikke halvveis ennå en gang, men har så smått begynt å planlegge både økonomi og "fremtiden" med en liten en i huset.

 

Så sjekket jeg nav.no og Foreldrepengeveilederen, noe som gir meg følgende tilbakemelding:

 

Mor får 692 kr per uke i foreldrepenger.

Far får 4800 kr per uke i foreldrepenger.

 

Stønaden kan tas ut fra 10.05.2010 til 03.06.2011. Dette utgjør 56 uker, hvorav mor må ta 9 uker, far 0 uker, og de resterende 47 uker kan foreldrene dele.

Dataene jeg puttet inn var nok ikke helt riktige, men er proposjonale med våre inntekter akkurat nå. Har også valgt 80% dekningsgrad, for å ha muligheten til å være lengst mulig hjemme. Mor har jobbet lite (studert de siste 3 årene, jobbet deltid siden sommeren) - og jeg (far) har jobbet fast de siste 5 årene.

 

Men, til det jeg lurer på: Hva betyr dette i praksis? Betyr det at vi får 692+4800 kr pr. uke utbetalt fra nav fra første uke og ut de 56 ukene? Eller betyr det at vi vil få henholdsvis 692 kr eller 4800 kr (og kun en av de) de dagene vi er hjemme "alene" med barnet?

 

I siste nevnte tilfelle, blir det jo veldig merkelig... jeg vil få omtrent det samme som jeg har utbetalt i lønn ved 80% stilling, men mor vil ikke få halvparten av det hun vanligvis har i sin normale deltidsstilling en gang?

 

Takker for alle tilbakemeldinger!

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort fortalt, man får enten 100% lønn i 46 uker, eller 80% lønn i 56 uker.

Dette er begrenset oppad til maks 6G, så om man tjener mer enn det blir foreldrepengene redusert.

 

Det som kan være verdt å legge merke til er at man faktisk får mer utbetalt om man velger 100% lønn i 46 uker, enn om man velger 80% i 56 uker. Man har uansett krav på fri (uten lønn), så det mest økonomisk gunstige vil være å velge 100% i 46 uker, og så 10 uker ulønnet permisjon. Her ville jeg imidlertid sjekket opp litt ekstra dersom det ikke er mor som skal ta denne permisjonen, det kan tenkes det er noen merkelige regler som trår inn her.

 

Det står også at 9 uker (tre uker før fødsel og seks uker etter) er forbeholdt mor, 10 uker er forbeholdt far, og resten kan fordeles. Her er det greit å vite at dersom far skal ta ut mer enn fedrekvoten på ti uker, kreves det at mor går tilbake i jobb eller på skole (veldig forenklet).

Om dere ønsker å ha fri samtidig når du har pappaperm, får dere opptil 150% foreldrepenger de ukene. Permisjonstiden blir da også forkortet tilsvarende siden dere tar "doble uker".

 

Det er litt kronglete å forklare dette, si ifra om det er uforståelig så kan jeg prøve å forklare det bedre! Send meg gjerne en PM om du vil jeg skal prøve meg på noen konkrete eksempler :)

 

NB! Vær også klar over at det er inntektskrav for at mor (og dermed også far) skal ha krav på foreldrepenger. Kort fortalt må mor ha pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før fødsel. Inntekten må være over en halv G på årsbasis.

 

Edit: Angående foreldrepengene til mor kan det være at kalkulatoren regner ut et snitt over de siste tre år (som man må oppgi til kalkulatoren). Hvis ikke husker helt feil blir det tatt en skjønnsmessig vurdering her, slik at om man f.eks har gått på skole eller av andre årsaker vært uten inntekt i løpet av de siste tre årene, vil inntekten den senere tiden bli mer vektlagt. Her kan sikkert NAV gi en pekepinn på hva stønaden vil bli :) Du kan jo prøve å lure kalenderen ved å oppgi nåværende inntekt i alle tre årene for å se om det blir mer riktig.

 

Edit2: Om mor får lite i foreldrepenger, kan det hende det lønner seg å få engangsstønad (ca 36k). Da mister imidlertid far sine 10 uker..

Endret av RVF
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Klarnet opp litt, men jeg har fortsatt litt problemer med å forstå et par ting. Skal prøve å stille spørsmålene så konkret jeg kan.

 

Verdt å vite, er at mor har tjent nok det siste halve året til å få rett på foreldrepenger (halv G), og jobbet 6 av 10 måneder, men ikke nok til at far kan få fedrekvoten. Det er ikke så viktig egentlig, da jeg som far får den tiden jeg vil alikevel.

 

Men, over til konkrete spørsmål:

 

- Mor går jo hjemme uansett de 9 første ukene. Det kan jeg som far tenke meg å gjøre også, ihvertfall et par uker etter fødsel. Hvor mye penger vil vi få de ukene?

 

- Vi har snakket om å kanskje dele opp permisjonstiden slik at mor kan jobbe 3 dager i uken, far 2 - eller omvendt. De dagene mor er hjemme - og de dagene far er hjemme - vil vi få forskjellig støtte?

 

Hadde vært helt supert om du sendte meg noen konkrete eksempler på PM eller her i tråden, alt som kan hjelpe meg til å forstå disse reglene er veldig velkomment ;)

 

Forsøkte forøvrig å sende en mail til NAV hvor jeg forklarte hva jeg lurte på, og om det var mulig å få snakke med en rådgiver/konsulent derfra... fikk til svar: "Mye kan skje innen Mai. Med vennlig hilsen NAV" ... Flott svar? :S

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Jeg skal selv ha barn i disse dager, så jeg kan jo prøve å bidra med det jeg kan. Er i en litt annen situasjon enn hva du er, så jeg skal prøve å ikke være alt for skråsikker.

 

Verdt å vite, er at mor har tjent nok det siste halve året til å få rett på foreldrepenger (halv G), og jobbet 6 av 10 måneder, men ikke nok til at far kan få fedrekvoten. Det er ikke så viktig egentlig, da jeg som far får den tiden jeg vil alikevel.

 

Hmm, må si jeg er litt forvirret her. Så vidt jeg kan se, så er det samme krav for at far skal få foreldrepenger som at mor skal få det :/

 

Men, over til konkrete spørsmål:

 

- Mor går jo hjemme uansett de 9 første ukene. Det kan jeg som far tenke meg å gjøre også, ihvertfall et par uker etter fødsel. Hvor mye penger vil vi få de ukene?

 

I forbindelse med fødsel har far krav på 10 dager permisjon (merk disse er i utganspunktet ubetalt). Du har ikke lov til å ta ut permisjon ut over disse 10 dagene mens mor har permisjon. Du kan derimot ta ut ferie/avspasering av plusstid el.

 

Mor vil få 80% av det hun tjente i fjor (fordelt ut over året) inntil 7G (dvs ca 420 000). Du får som nevnt i utgangspunktet ingen ting i denne perioden, men det kan være at arbeidsgiver dekker full lønn i denne perioden - det må du ta opp med din arbeidsgiver.

 

- Vi har snakket om å kanskje dele opp permisjonstiden slik at mor kan jobbe 3 dager i uken, far 2 - eller omvendt. De dagene mor er hjemme - og de dagene far er hjemme - vil vi få forskjellig støtte?

 

Dette skal gå helt greit, så lenge arbeidsgiver motsetter seg det. Du vil få din støtte, dvs 80% av lønn opp til 7G. Hun vil få det samme, 80% av sin lønn opp til 7G.

 

Dere får altså forskjellig støtte, iom at støtten beregnes ut i fra personens lønn når permisjonen starter.

 

Hadde vært helt supert om du sendte meg noen konkrete eksempler på PM eller her i tråden, alt som kan hjelpe meg til å forstå disse reglene er veldig velkomment ;)

 

Kan prøve å lage et lite eksempel iom at reglene er så kompliserte som de er:

 

Anntar at mor har tjent 100 000 kr siste år (hun har studert) og at far har tjent 450 000 kr siste år (i full jobb). Dere har også valgt lang permisjon, dermed får dere begge 80% i stedet for 100% i stønad.

 

Mor har da krav på å få stønad som tilsvarer 80% av 100 000 = 80 000 i årslønn. Dvs dersom permisjonstiden hennes tilsvarer 6 mnd så vil hun få utbetalt 40 000 kr fordelt ut over disse månedene.

 

Far har da krav på å få stønad som tilsvarer 80 % av 450 000, begrenset til 7G. Dvs 80% av ca 420 000 = 336 000 i årslønn. Dersom du tar ut 3 mnd permisjon, får du 84 000 fordelt ut over de tre månedene.

 

Merk at du får mye mindre feriepenger under permisjon, ved 80% permisjon får dere kun feriepenger for 15 uker tilsammen.

Lenke til kommentar
Verdt å vite, er at mor har tjent nok det siste halve året til å få rett på foreldrepenger (halv G), og jobbet 6 av 10 måneder, men ikke nok til at far kan få fedrekvoten. Det er ikke så viktig egentlig, da jeg som far får den tiden jeg vil alikevel.

Hmm, må si jeg er litt forvirret her. Så vidt jeg kan se, så er det samme krav for at far skal få foreldrepenger som at mor skal få det :/

For at far skal ha rett til fedrekvoten må mor ha tjent opp rett til foreldrepenger, og ha jobbet i mer enn 50% stilling. Det er nok det siste som gjør utslaget her.

 

I forbindelse med fødsel har far krav på 10 dager permisjon (merk disse er i utganspunktet ubetalt). Du har ikke lov til å ta ut permisjon ut over disse 10 dagene mens mor har permisjon. Du kan derimot ta ut ferie/avspasering av plusstid el.

Så lenge arbeidsgiver tillater det kan han jo ta permisjon så lenge han ønsker - men dette vil da bli ubetalt som du sier..

 

Mor vil få 80% av det hun tjente i fjor (fordelt ut over året) inntil 7G (dvs ca 420 000). Du får som nevnt i utgangspunktet ingen ting i denne perioden, men det kan være at arbeidsgiver dekker full lønn i denne perioden - det må du ta opp med din arbeidsgiver.

Det er ingenting i veien for at far tar ut deler av permisjonen - han kan faktisk ta alt utenom mors 9 uker. Det er imidlertid et krav at mor går ut i jobb for at far skal få foreldrepenger.

 

- Vi har snakket om å kanskje dele opp permisjonstiden slik at mor kan jobbe 3 dager i uken, far 2 - eller omvendt. De dagene mor er hjemme - og de dagene far er hjemme - vil vi få forskjellig støtte?

Dette skal gå helt greit, så lenge arbeidsgiver ikke motsetter seg det. Du vil få din støtte, dvs 80% av lønn opp til 7G. Hun vil få det samme, 80% av sin lønn opp til 7G.

Greit å være klar over at mor må jobbe når far skal være hjemme, hvis ikke får ikke far foreldrepenger. Mor må også jobbe 75% eller mer for at far skal få full støtte. Jobber hun mindre blir fars foreldrepenger redusert tilsvarende.

 

Merk at du får mye mindre feriepenger under permisjon, ved 80% permisjon får dere kun feriepenger for 15 uker tilsammen.

Her finnes det også noen "snarveier", avhengig av arbeidsgiver. Om NAV utbetaler foreldrepengene direkte blir det som du sier, om utbetalingene går via arbeidsgiver blir opptjeningen av feriepenger "som normalt". Dette må taes med en klype salt da jeg ikke kan "bevise" dette, men jeg har fått det fortalt av andre at det har fungert slik for de :)

Lenke til kommentar

Beklager sen tilbakemelding av meg som trådstarter, glemte dette litt bort i nyttårshelga... :)

For at far skal ha rett til fedrekvoten må mor ha tjent opp rett til foreldrepenger, og ha jobbet i mer enn 50% stilling. Det er nok det siste som gjør utslaget her.

Det er korrekt, mor har jobbet deltidsstilling som ekstrahjelp, uten fastsatt stillingsprosent og totalt under 50%. Så fedrekvoten får jeg ikke, noe som er helt ok.

 

Takker for alle svar! Jeg forstår at ingen kan gi meg helt konkret tilbakemelding om hva vi får av støtte til enhver tid, men dessverre virker det ikke som om NAV kan gi det direkte heller, da det i vårt tilfelle vil gå på skjønnsmessige vurderinger på grunn av studietidene til mor...

 

Uansett ordner det seg for oss, det er jeg ganske sikker på.

 

Men ett spørsmål til jeg lurer litt på: Dersom mor melder seg opp til studier igjen (hjemmestudie, internettstudie eller lignende) - hvordan vil det gi utslag? Er det dumt? Er det feil tidspunkt å gjøre det på?

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...