Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

rar hodepine på høyre side.


Gjest anonym fugl

Anbefalte innlegg

Gjest anonym fugl

Har hatt en spesiell hodepine av og til de siste 2-3 ukene, alltid på samme stedet, men i varierendes kraft.

den er på høyre siden bak og litt oppenfor øyet (tinningen?) og har kjent smerter i halve høyre ansiktet når den sto på som verst.

Et par-tre ganger har den vært så ekstrem at det har vært vanskelig å konsentrere seg i en time eller to før den gir seg, og i de to siste dagene har den blitt mildere, men konstant. den bare ligger der liksom, som en slags...påminnelse?

 

jeg er en gutt på 27 år.

 

Med vennlig hilsen anonym fugl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest anonym fugl

glemte i farten å spørre om noen har peiling på hva som kan være årsaken til dette, og å nevne at den kommer og går tilfeldig (har blant annet våknet et par ganger med den nå)..

Lenke til kommentar

Hei, det finnes noe som heter trigeminus-nevralgi.

 

Denne smerten følger utbredelsen til en nerve i ansiktet kalt trigeminus, derav navnet. Smertene kan være svært intense, nærmest som elektrosjokk i lepper, øyer, nese, hode, pane, over- og underkjeve. Som regel kommer smerten kun på en side, men kan en sjelden gang opptre på begge sider.

 

Som regel oppstår slik smerte etter fylte 50 år, men det er rapportert tilfeller også hos unge og barn.

 

Tannpuss, en lett bris på kinnet, legging av sminke, kun lette berøringer kan utløse et anfall som er svært vondt og plagsomt.

 

Det går an å behandle disse smertene med medikamenter, og noen ganger med kirurgi på nerven.

 

Årsaken til disse smertene er for det meste uklart, men sannsynligvis så foreligger det en irritasjon av nerven på ett eller annet vis, og noen ganger kan kirurgi lette trykket på en nerve i klem.

 

Jeg fant denne beskrivelsen på Lommelegen.no., noe av det er et direkte sitat. Det er jo ikke sikkert det er dette som plager deg, men jeg tenkte umiddelbart på denne tilstanden, som jeg har lært om en gang for lenge siden og søkte litt på nettet om det.

Lykke til hos legen, klem L

Endret av lissabon
Lenke til kommentar
Hei, det finnes noe som heter trigeminus-nevralgi.

 

Denne smerten følger utbredelsen til en nerve i ansiktet kalt trigeminus, derav navnet. Smertene kan være svært intense, nærmest som elektrosjokk i lepper, øyer, nese, hode, pane, over- og underkjeve. Som regel kommer smerten kun på en side, men kan en sjelden gang opptre på begge sider.

Dette er et godt svar.

Mest sannsynlig har du en liten infeksjon et eller annet sted rundt hodet/fjeset.

 

vaio ;)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest vondtihodet

Jeg har akkurat dette selv og det er, tror jeg, meget milde anfall av Klasehodepine, også kjent som Cluster headache. Les mer på Pasienthåndboka. Det finns masse informasjon hvis du leter litt på nette, og i Norge finns det en egen interessegruppe som heter Clustercompagniet, de er også på nett.

 

Ellers kan jeg si at det er en ganske grusom sykdom, som en desverre er nødt til å leve med, hvis man ha den. Jeg bruker medisinen Imigran, som injeksjon (pennesprøyte) når det er for ille, ellers venter jeg bare anfallene ut. Oksygen på tank er den mest vanlige metoden.

 

Sykdommen er vanigst hos unge menn (20-40), jeg er selv 30, men veldig sjlden generelt. Rundt 4000 nordmenn har clusterhodepine.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Har det på samme måte selv. Vondt i hodet på ene siden, bak øynene, og nedover halve ansiktet. Har også noe som minner om tannpine når jeg får det.

 

Bruker du briller?

 

Selv drog jeg til legen, mistenkte at jeg hadde dårlig syn eller migrene. Synet var bra, men legen mente det var migrene..

 

Har noen i familien din migrene? Besteforeldre, foreldre, søsken?

 

I følge det du skriver, høres det ut som det er det du også har.

 

Prøv å bestille deg time til lege og øyenlege, så du kan få noe som hjelper. For det der er ordentlig fælt...

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Gjest Torunn G. Nygaard

Hei! Sitter selv og sliter fryktelig med noen lignende smerter. Kjennes ut som halve ansiktet mitt er hovnet opp, og om nettene sliter jeg med å sove, fordi det "presser" så sterkt når jeg ligger med siden av hodet på puta.

 

Har fått beskjed tidligere hos øyelege at jeg hadde passelig dårlig syn, og måtte da bruke briller. Som alle andre unge, turte jeg ikke å vise meg med de, og lot være å bruke de. Siden har synet mitt vært bra, men nå i det siste begynner jeg å tro at det kanskje kan ha noe å gjøre med synet.

 

Poenget mtit er i alle fall at det gjør noe så brutalt sykt vondt, det distraherer og jeg aner ikke hva som lindrer smertene siden vanlig smertestillende ikke fungerer.

 

Hva kan være årsaken/hva feiler meg? Ååå :-(

Jeg er forresten bare 16, snart 17 år, så disse nevnte sykdommene som kunne forekomme hos eldre, virka litt upassende for meg, da.

 

Setter pris på svar. :-))

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

ja go mårn..

idag starta dagen min sånn at æ fikk en faentastisk haupina/nakkesmerte.. har hatt d i litt over 1 år nu å har vært hos legen 2-3 ganga, husker ikke kor mange gang mn d e et par ganga.. å legen sir at d e en muskel som e overanstrengt mn får å være helt ærlig så kjennes d ikke sånn ut... først så trudde æ at d va ei nærva som dreiv å kødda m mæ, mn vet egentli ikke helt ka æ sku tru.. mn trur gjør æ i kirka så nok om d.. har også tenkt litt d dr m hjernehinnebetennelse får en kompis av mæ hadde d, mn ekke sikker på at d kan være no sånt... å han va 20 år når d skjedde, å æ e 21 år.. så viss d e nån som kan gi mæ et svar så hadde æ vært veldig takknemlig :)

 

MVH

en oppgitt finnmarking m hode/nakke smerter :)

Lenke til kommentar

Be legen henvise deg til MR undersøkelse. Viss legen sier nei så si du vil ta en MR undersøkelse for å vite om alt er i orden der. Viss ikke så skift lege og be om MR undersøkelse.

Har du slik hele tiden eller kommer og går det ?

En type migrene er slik at du har vondt i halvdel av hodet og smertene går mot nakken.

Men be om MR undersøkelse. Bildene vil vise om du har noe der som kan forårsake smertene.

Lenke til kommentar

Har hatt en spesiell hodepine av og til de siste 2-3 ukene, alltid på samme stedet, men i varierendes kraft.

den er på høyre siden bak og litt oppenfor øyet (tinningen?) og har kjent smerter i halve høyre ansiktet når den sto på som verst.

Et par-tre ganger har den vært så ekstrem at det har vært vanskelig å konsentrere seg i en time eller to før den gir seg, og i de to siste dagene har den blitt mildere, men konstant. den bare ligger der liksom, som en slags...påminnelse?

 

jeg er en gutt på 27 år.

 

Med vennlig hilsen anonym fugl.

Høres ut som migrene. Jeg har vært plaget med lang hodepine før. Men ville tatt en tur til lege uansett. Tror det kan være musklatur rundt hode som gjør vondt og. Det er utrolig vondt.

Lenke til kommentar

Be legen henvise deg til MR undersøkelse. Viss legen sier nei så si du vil ta en MR undersøkelse for å vite om alt er i orden der. Viss ikke så skift lege og be om MR undersøkelse.

Har du slik hele tiden eller kommer og går det ?

En type migrene er slik at du har vondt i halvdel av hodet og smertene går mot nakken.

Men be om MR undersøkelse. Bildene vil vise om du har noe der som kan forårsake smertene.

glemte å skrive at æ har vært på MR undersøkelse å dr fant dm ikke en shit.. mn etter mye om å men så har funnet at æ har ei tann som verke.... fette fantastisk... så æ ska ordne mæ time hos tannlegen å så gjør æ en del øvelsa får å "fikse" nakken litt, har bynt å bruke vekter å armhevninger bare får å se om d hjelper. Har fått øvelsa fra fysikalsken her i Kirkenes som æ ska gjøre en del ganga, kan innrømme æ har slurva m dm :p æ har konkludert m at æ ska gjøre di her øvelsan ganske oftere om dagen, har sotte alarm på tlf på 1 time. hjelpe ikke alle di her øvelsan etter en stund så blir æ forbanna.. mn alle leseran her ska få en oppdatering på korsen d går etter vært :)

 

MVH Finnmarkingen ;)

Lenke til kommentar

Virker som en god plan. Ved midlertidig lindring kan du forsøke å legge noe varmt (ikke noe glovarmt, bare så det er sagt) på nakke og skulder-området, varme kan virke muskelavslappende, utvider blodårer. Er det muskulære spenninger er det en sjanse for lindring. Ved trening så øker du blodsirkulasjon og skaper bedre miljø i musklene, ved inaktivitet gjør man det omvendte. Hvertfall det jeg har lest og erfart :)

Lenke til kommentar

Virker som en god plan. Ved midlertidig lindring kan du forsøke å legge noe varmt (ikke noe glovarmt, bare så det er sagt) på nakke og skulder-området, varme kan virke muskelavslappende, utvider blodårer. Er det muskulære spenninger er det en sjanse for lindring. Ved trening så øker du blodsirkulasjon og skaper bedre miljø i musklene, ved inaktivitet gjør man det omvendte. Hvertfall det jeg har lest og erfart :)

glemte må si at æ bruker sånn dr risposa som man har i mikroen å sett æ d på skulder/nakken område, eller dr d gjør ondt :p å æ gjør øvelsan ganske ofte, mn hittill så har æ ikke merka nåt enda.. mn etter å blitt fortalt 1 million ganga om at æ må gjøre øvelsan mye oftere, selvom smertan går bort så betyr ikke d at probleme e borte. så æ må nu styre m d her faenskapet en stund :) æ har enda ikke klart å komme mæ t tannlegen.... må få sjekke litt rundt i kjeften får d kjennes ut som en visdomtann som prøver å komme sæ ut... utroli så kan æ innrømme at æ e litt skeptisk t tannlega å alt d dr :p

 

nei dokker får nu ha en fin dag videre :) nu så ska æ trøkke litt på pcn :) snx seinere :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei finnmarking. har hatt noe av de samme plagene i 4-5 uker nå. Hadde vært supert om du kunne fortelle hvordan det gikk hos tannlegen?

 

Hadde/har du tannproblemet på samme side/høyre side som hodepinen?

 

setter pris på svar :D

go mårn :)

 

æ har enda ikke værtfall hos tannlegen får æ har ikke nå løst :p mn muttern kunne nu fortelle d at d va ikke pga tannverk. Mn kan fortelle at di øvelsan æ har gjort har funka utroli bra :) bynne først m å strekke ut nakken/ryggen mot ei dørkarm, å etter d tar æ 2kilos vekter å tar arman opp i være m vektan, å tar strak arm frem over. å d gjør æ sirka 10 gang, å etter d tar æ armhevninger bare får å se om d funka. Som tydlivis har gjort ^^ å når æ e ferdi m alt av øvelsan mine så tøyer æ ut så klart :p visst ikke blir man jo stiv så inni helvete :p

 

Hadde et kjempe problem m å gjøre øvelsan mine får et par helger sia.. D va et band som kom t Kirkenes som hete Rammsund (Y) d va drit bra, bare synd man headbanga så djevelsk :p så æ klart ikke å gjøre øvelsan mine på ei hel uka :p så d va gøy :p

 

MVH Finnmarking123 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...