Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

sluttet å spise


QueenZell

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 20 år, som alltid har vært veldig tynn. Jeg er ca 165 og veier 40 kg. Jeg har alltid vært så tynn og det har alltid vært ett "problem" for andre. Og det har ikke vært sånn at jeg ikke har prøvd å legge på meg, tvert imot. Men det har bare aldri gått og jeg har akseptert det. Men i det siste har jeg gått gjennom en del ting, som har gjort at jeg slutter å spise. Jeg har funnet ut at kjæresten min har vært utro med noe jeg mener er dette distriktets peneste jente. Hun ser bare helt fantastisk ut. Og jeg har vell gått rundt å tenkt at jeg blir aldri så perfekt som henne. Jeg har egentlig aldri hatt dårlig selvtillit, men samtidig så vet jeg at jeg er helt okay. Ikke stygg, ikke WOW! Dette er alikevell noe som drar meg ned i gjørma. Jeg tar Meg selv ofte i å tenke "hun har penere rumpe", "hun har penere mage", hun har ditt og hun har datt. Men det hele starter for alvor når bestemoren min døde for tre uker siden. Før dette så spiste jeg max to ganger om dagen, og da kunne jeg spise en normal posjon med middag. Men etter hun døde så spiser jeg en gang om dagen hvis ikke så spiser jeg ikke i det hele tatt. Og når jeg først spiser er det snakk om en brødskive. Jeg blir uhyre kvalm etterpå, men har ikke kastet opp. Jeg kjenner at kroppen er svak og at den trenger mat og jeg vil gjerne spise, men jeg blir helt kvalm av tanken på mat. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, og jeg vet ikke om det er noe psykisk eller fysisk. Jeg lurer på om det er noen som har vært gjennom det samme og om det er noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å få matlysten tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv erfaring med at jeg mister matlysten når jeg er nervøs, forelsket, eller lignende.

 

Tror ikke det er veldig unormalt at sterke følelser kan påvirke matlysten. Men for meg personlog har det vært relativt kortvarig og har hatt fettresverver til overs.

 

Det har ikke du, og vil nok i ditt tilfelle være så graverende at du bør få hjelp for å rett og slett få følelsene i sjakk, og dermed kanskje også matlysten tilbake.

 

Ja kanskje andre måter å få i seg mat? Alt hjelper, og kanskje visse ting er lettere å få i seg?

 

Er ikke

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg drikker protein shake, og det er det eneste som går ned uten at jeg blir kvalm i lange tider etterpå. Men jeg har allerede besvimt en gang og jeg føler bare at det går helt over styr her nå. Jeg vet ikke om det ville vært litt dramatisk å kontakte en lege? Eller om jeg kanskje skal prøve å fikse dette på en eller annen måte på egenhånd?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Hvorfor skal du fikse det på egenhånd? Å gå til lege og forklare situasjonen vil være en trygg begynnelse, liker du ikke fastlegen din kan du også bytte veldig enkelt.

Lenke til kommentar

Er nok en psykisk sorgreaksjon du har. Jeg synes det er bekymringsverdig at du spiser enda mindre enn før, for du er som du skriver ganske tynn fra før av, og som du merker selv tærer dette på kroppen. Jeg synes du bør ta opp problemet med legen din og få en sjekk. Hvis det er vanskelig å spise kan du prøve å spise litt flere ganger om dagen. Små porsjoner ofte. Det kan virke som kroppen har det psykisk vanskelig å fordøye det som har skjedd, noe som kan vise seg ved kvalme når du spiser. Hvis du klarer å nå 50 kg ligger du på et sunt nivå. Her er en video som viser et punkt du kan massere. Det er effektivt mot kvalme og bedrer fordøyelsen.

 

 

Kan også være lurt å lete litt rundt på kroppen for å finne ømme punkter du kan massere. Gjør dette gjerne 3 ganger om dagen til det går bort.

Lenke til kommentar

Der skal sies at jeg har vippet mellom 40-42 kg nå i fire år. Jeg kommer aldri over 43, det er max og da har jeg spist som en gal. Å komme opp på 50 er så og si umulig før kroppen min aksepterer det selv. Det er akkurat som om den bestemmer, uansett hvor mye jeg trener og uansett hvor mye jeg spiser. På disse tre ukene så har jeg gått ned fra 40kg til 38kg og det begynner å bli ganske skremmende. For jeg har ikke vært så lavt nede på mange mange år.

Lenke til kommentar

Der skal sies at jeg har vippet mellom 40-42 kg nå i fire år. Jeg kommer aldri over 43, det er max og da har jeg spist som en gal. Å komme opp på 50 er så og si umulig før kroppen min aksepterer det selv. Det er akkurat som om den bestemmer, uansett hvor mye jeg trener og uansett hvor mye jeg spiser. På disse tre ukene så har jeg gått ned fra 40kg til 38kg og det begynner å bli ganske skremmende. For jeg har ikke vært så lavt nede på mange mange år.

Vel, det er nå altså slik at kroppen bestemmer, og spesielt det å gå oppover

(at man går ned i vekt uten å spise er en ufravikelig sannhet, da det trengs energi for å leve)

 

Men det er ikke noe direkte KRAV kroppen har til å lagre fett i sine fettlagre, eller at den ikke kan forbrenne eller ikke ta opp næringen. Det finnes flere grunner, noen medisinske, andre er at man spiser FOR sunt eller bruker alt på å trene. Men med litt hjelp så skal du se at det sannsyneligvis blir lettere.

 

Dog, jeg har hørt om eksempler der noen har slukt opp alle "helse tips" i aviser, forum osv.. som gjelder for sikkert 95 % av folk, som altså ikke er undervektige. Men for undervektige så blir det i visse tilfeller motsatt.

Greit nok, du får ned proteinshake, og masse trening, men spiser du nok godteri, is sjokolade, og drikker du nok brus da? Dette klarer folk flest helt topp selv, og litt for for å sette det litt på spissen.

 

For kroppen din trenger karbohydrater, mange karbohydrater (ja i tillegg til mye annet, men det ser du ut til å ha en viss kontroll på), men dette må du snakke med lege og ernæringsfysolog nærmere ved.

Lenke til kommentar

Mhm, for jeg ville sagt at kroppen hennes trenger masse proteiner og fett, men de lærde strides! Steinalderkost kunne vært prøvd?

 

Altså lite kjøtt,

resten går i bær, nøtter og røtter?

 

Du må ikke tro de som levde i steinalderen bare spiste kjøtt,

det måtte de jo tross alt jakte etter.

 

Det samme gjelder forsåvidt vikingene som hadde ett meget allsidig kosthold.

 

Men nok offtopic,

gjør som flere har nevnt,

dra til legen og forklar hvordan du føler deg,

så skal du se at du for en ordning på dette. :)

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Har ganske likt problem som TS men veier ikke 40kg men 75kg, Jeg spiser ganske mye,men jeg har også som TS ikke hatt matlyst av forskjellige grunner. Det jeg gjør da er å spise veldig fettende is og saltekjeks for å få mat lysten igjen. Vet ikke hvordan det hjelper meg,men det gjør det :). Prøvd det å hvis ikke det hjelper kontakt lege.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...