Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tannproblemer, misfarging og hakk


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Dere ser på bildet. Jeg hadde tannregulerkng som jeg tok bort for ikke så lenge siden. Etter det så har det vært noe som føles ut som et hakk over noen av tenna (over nesten hele (det brune) og man merker at det er et hakk innover)

 

Dette var ikke brunt før og da var det bare hakk, men ikke misfarga. Så tok jeg kanskje 10 snus i løpet av 5 dager, og etter det har jeg ikke turt å snuse lenger. Det var da det begynte å bli så brunt. Jeg røyker til vanlig, men har begynt å holde meg unna begge deler nå.

 

Jeg har vært veldig dårlig med tannpuss i år og noen ganger gått over en uke til jeg pussa tenna. Nå har jeg begynt å pusse tenna morgen og kveld. Men jeg er så redd for hva det der er. Jeg er bare 16 og sånt skal ikke skje meg. Jeg er også livredd for at foreldrene mine skal finne ut av snusen hvis jeg drar til tannlegen. Har uansett time den 5. September hos reguleringstannlegen.

 

Og angående det. Jeg har mistet gommen så tennene er ikke like rette som de var når jeg brukte den hver natt. Hvordan vil det gå? Noen måte å fikse det på uten å måtte gå med regulering igjen?

 

Og hva er det brune og hakket? Er livredd for at noe skal skje nå :(

 

Anonymous poster hash: 2dd04...db9

post-226106-180204_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Ikke puss tennene for hardt. Begynn med munnskyll som inneholder fluor. Bruk tanntråd.

Uansett så tror jeg ikke dette er noe å være redd for :) Tannlegen kan nok hjelpe deg.

 

Det finnes tannblekningsmidler, men jeg hadde rådfør meg med tannlegen før jeg hadde begynt på det.

Og hvis tannlegen din spør deg om du snuser så er det bare å si nei. Så går nok det helt bra :)

 

Det beste er uansett å slutte med røyk og snus!!

Lenke til kommentar

Hei.

 

Ikke puss tennene for hardt. Begynn med munnskyll som inneholder fluor. Bruk tanntråd.

Uansett så tror jeg ikke dette er noe å være redd for :) Tannlegen kan nok hjelpe deg.

 

Det finnes tannblekningsmidler, men jeg hadde rådfør meg med tannlegen før jeg hadde begynt på det.

Og hvis tannlegen din spør deg om du snuser så er det bare å si nei. Så går nok det helt bra :)

 

Det beste er uansett å slutte med røyk og snus!!

Som jeg sa så prøver jeg å holde meg unna, og det går fint

 

Er det av at jeg pusser tenna for hardt? Skjønner ikke hva de hakkene skulle kommet fra. Det ser skikkelig stygt ut og det virker merkelig at det ble så brunt av bare noen få snus. Kanskje det satt seg inni hakkene bare. Blir bedre når jeg pusser, men fortsatt ille.

 

Takk for svar forresten.

 

Anonymous poster hash: 2dd04...db9

Lenke til kommentar

Dette er bare antagelser fra min side, men hvis du har hvert dårlig med tannpussen mens du har hatt regulering kan det være at bakteriene har fått ligge i fred og derfor har det gått utover emaljen din enkelte steder. Da får du et hakk i tannen hvor ting samler seg. Så hver nøye med tannpussen, men ikke bli helt nevrotisk i pussingen for da sliter det på emaljen.

 

(det her kan være en myte) men ikke drikk cola Ol. rett før tannpuss.

Lenke til kommentar

Plakk, gå til tannlegen ,

Jeg var ikke hos tannlegen fra 1999 til 2014 (tannlegeskrekk) men tok meg sammen og gikk tidligere i år. Jeg hadde også missfarging fremme på et par tenner, men var rett og slett plakk, for meg så det bare ut som det var selve tannen. Er nok grunnet reguleringen :)

 

(Hadde forøvrig bare et lite hull , ikke gale det, men mye tannstein)

Lenke til kommentar

Plakk, gå til tannlegen ,

Jeg var ikke hos tannlegen fra 1999 til 2014 (tannlegeskrekk) men tok meg sammen og gikk tidligere i år. Jeg hadde også missfarging fremme på et par tenner, men var rett og slett plakk, for meg så det bare ut som det var selve tannen. Er nok grunnet reguleringen :)

 

(Hadde forøvrig bare et lite hull , ikke gale det, men mye tannstein)

Var det sånn jeg har?

 

Takk for svar alle sammen, jeg leser alt, jeg vil bare høre fra flere :) Hva går jeg med gommen? Skulle bruke den hver natt i hele august, men mista den i slutten av juni. Vil dette gå bra, eller må jeg bruke regulering åå nytt tror dere?

 

Anonymous poster hash: 2dd04...db9

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...