Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

18-åring vil ha skjeggvekst!


Mr.Viking

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg er 18 år gammel, født i Norge, og har foreldre med utenlandsk bakgrunn.

 

Jeg har et lite skjeggvekst på haka og det er stort sett alt. Har nå kjøpt shaving gel på butikken og har tenkt å barbere ansiktet 1 gang om dagen.

 

Vokser det skjegg på de områder hvis jeg barberer der? Altså, dette er områder der det er helt blankt, så det blir som å barbere på glatt hud.

 

Hvordan får man økt skjeggvekst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det er bortkastet tid å barbere ansiktet hver dag? Bortimot 10 skolekamerater har prøvd å barbere ansiktet hver dag i ett år, og har fått mye raskere skjeggvekst nå. (Fleste av disse hadde ikke ett eneste hårstrå i ansiktet i begynnelsen).

Det er fordi de har blitt eldre, ikke fordi de har barbert seg ofte.

Hår er død materie og du kan barbere deg hver time hvis du vil, håret kommer til å vokse med konstant hastighet uansett. Det som derimot fungerer er å bli eldre...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så det er bortkastet tid å barbere ansiktet hver dag? Bortimot 10 skolekamerater har prøvd å barbere ansiktet hver dag i ett år, og har fått mye raskere skjeggvekst nå. (Fleste av disse hadde ikke ett eneste hårstrå i ansiktet i begynnelsen).

Hvis de står i naturfag skal jeg saksøke skolen, læreren og utdanningsministeren.

 

1. Hvis du klipper over spaghetti, vokser det mer spaghetti i andre enden? Nei.

 

2. Hvis du klipper i lufta, vokser det mer spaghetti i "andre enden" sånn at du får mer å klippe på sånn at du får enda mer spaghetti? Nei.

 

Barbergele er bare for at høvelen skal gli bedre. Høvelen er bare en kniv. Hvorfor skal det komme skjegg av at du vifter med en kniv på huden?!?!?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hvis de står i naturfag skal jeg saksøke skolen, læreren og utdanningsministeren.

 

1. Hvis du klipper over spaghetti, vokser det mer spaghetti i andre enden? Nei.

 

2. Hvis du klipper i lufta, vokser det mer spaghetti i "andre enden" sånn at du får mer å klippe på sånn at du får enda mer spaghetti? Nei.

 

Barbergele er bare for at høvelen skal gli bedre. Høvelen er bare en kniv. Hvorfor skal det komme skjegg av at du vifter med en kniv på huden?!?!?

 

 

Personlig skjønner jeg ikke denne negativiteten. Og din sammenligning med spaghetti er ikke korrekt. Spaghetti trådene skapes ikke som et resultat av en biologisk funksjon slik som hår blir. Sant nok at det er lite sannsynlig at det å kun klippe hår får håret til å gro, men det du ikke tenker på er at baberhøvelen stimulerer huden fysisk når du barberer med høvel.

 

Jeg har prøvd å søke litt rundt på nettet etter noen vitenskaplige artikler rundt barbering og vekst av hår, og fant en artikkel fra 1926: http://ajplegacy.physiology.org/content/ajplegacy/78/2/281.full.pdf samt et sammendrag fra en annen artikkel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6140129

 

I følge disse artikelene/sammendragene indikeres det at barbering av hår kan stimulere håret til å vokse. Om dette hjelper på hud hvor skjegget ennå ikke har kommet fram vet jeg ikke. Men søk gjerne etter mer literatur på dette området, eller les igjennom artiklene mer nøye for å finne feil eller svakheter (den ene ser ut til å være bak en "paywall").

 

Eventuelt, IwantAbeard, kan du utføre et eksperiment på deg selv, hvor du velger å barbere halve fjeset ditt får å se om skjeggveksten kommer raskere frem på den halvdelen som blir barbert!

Endret av kendo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvis de står i naturfag skal jeg saksøke skolen, læreren og utdanningsministeren.

 

1. Hvis du klipper over spaghetti, vokser det mer spaghetti i andre enden? Nei.

 

2. Hvis du klipper i lufta, vokser det mer spaghetti i "andre enden" sånn at du får mer å klippe på sånn at du får enda mer spaghetti? Nei.

 

Barbergele er bare for at høvelen skal gli bedre. Høvelen er bare en kniv. Hvorfor skal det komme skjegg av at du vifter med en kniv på huden?!?!?

 

 

Personlig skjønner jeg ikke denne negativiteten. Og din sammenligning med spaghetti er ikke korrekt. Spaghetti trådene skapes ikke som et resultat av en biologisk funksjon slik som hår blir. Sant nok at det er lite sannsynlig at det å kun klippe hår får håret til å gro, men det du ikke tenker på er at baberhøvelen stimulerer huden fysisk når du barberer med høvel.

 

Jeg har prøvd å søke litt rundt på nettet etter noen vitenskaplige artikler rundt barbering og vekst av hår, og fant en artikkel fra 1926: http://ajplegacy.physiology.org/content/ajplegacy/78/2/281.full.pdf samt et sammendrag fra en annen artikkel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6140129

 

I følge disse artikelene/sammendragene indikeres det at barbering av hår kan stimulere håret til å vokse. Om dette hjelper på hud hvor skjegget ennå ikke har kommet fram vet jeg ikke. Men søk gjerne etter mer literatur på dette området, eller les igjennom artiklene mer nøye for å finne feil eller svakheter (den ene ser ut til å være bak en "paywall").

 

Eventuelt, IwantAbeard, kan du utføre et eksperiment på deg selv, hvor du velger å barbere halve fjeset ditt får å se om skjeggveksten kommer raskere frem på den halvdelen som blir barbert!

 

 

>The dorsal resting hair of C3H mice at various ages was shaved

>C3H mice at various ages was shaved

>hair of C3H mice

>mice

Endret av Locrin
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Personlig skjønner jeg ikke denne negativiteten. Og din sammenligning med spaghetti er ikke korrekt. Spaghetti trådene skapes ikke som et resultat av en biologisk funksjon slik som hår blir. Sant nok at det er lite sannsynlig at det å kun klippe hår får håret til å gro, men det du ikke tenker på er at baberhøvelen stimulerer huden fysisk når du barberer med høvel.

 

Jeg har prøvd å søke litt rundt på nettet etter noen vitenskaplige artikler rundt barbering og vekst av hår, og fant en artikkel fra 1926: http://ajplegacy.physiology.org/content/ajplegacy/78/2/281.full.pdf samt et sammendrag fra en annen artikkel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6140129

 

I følge disse artikelene/sammendragene indikeres det at barbering av hår kan stimulere håret til å vokse. Om dette hjelper på hud hvor skjegget ennå ikke har kommet fram vet jeg ikke. Men søk gjerne etter mer literatur på dette området, eller les igjennom artiklene mer nøye for å finne feil eller svakheter (den ene ser ut til å være bak en "paywall").

 

Eventuelt, IwantAbeard, kan du utføre et eksperiment på deg selv, hvor du velger å barbere halve fjeset ditt får å se om skjeggveksten kommer raskere frem på den halvdelen som blir barbert!

 

 

>The dorsal resting hair of C3H mice at various ages was shaved

>C3H mice at various ages was shaved

>hair of C3H mice

>mice

 

 

Nå brukes vel mus i mange eksperimenter for å forutsi effekter på mennesker. Personlig har jeg ikke erfaring med å bruke mus i eksperimenter, og mye som skjer med mus skjer sikkert ikkje i mennesker. Men jeg tror allikevel at mus er fremdeles en relevant modell for resultater som er relevante for mennesker. I tillegg har vi artikkelen fra 1926 som er utført på mennesker. Og, personlig, vil jeg si at dette er kun indikasjoner. Jeg ville ikke si konklusivt at barbering av skjegg fører til raskere skjeggvekst hos mennesker før jeg ser mer literatur som bygger opp under påstanden.

Endret av kendo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager, men det er ingenting som tyder på at noe man kan gjøre fra utsiden påvirker hårvekst hverken her eller der. Min mor pleide å påstå at håret vokste fortere om man klippet det. Hun var ikke så glad i min ungdoms hippie-look. Det var selvsagt ikke sant.

 

Håret vokser i roten, innenfor huden. Og det er ingenting som tyder på at hårsekkene påvirkes av fysiske stimuli. Fasene dikteres av proteiner.

 

Jeg har i årenes løp vært gjennom perioder med hyppig barbering (når jeg jobbet med kundebesøk), sjelden barbering (når jeg hadde hjemmekontor) og ingen barbering (når jeg fikk det for meg at jeg så tøff ut med skjegg.) Det har ikke gjort noen merkbar forskjell på min skjeggvekst. På toppen av hodet har jeg knapt hårvekst i det hele tatt lenger, og den kommer ikke tilbake selv om jeg barbere det.

 

Nå har jeg hatt mange kamerater med liten skjeggvekst, og et par sønner med det samme. Det går seg til med alderen for de fleste. De som ikke gjør det får trøste seg med at mange menn - og de fleste tenåringsgutter - ser bedre ut uten skjegg.

 

BTW: Siden dette er aktuelt problem idag også, ville jeg tro man fant nyere artikler enn fra 1926 som behandlet dette.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Så det er bortkastet tid å barbere ansiktet hver dag? Bortimot 10 skolekamerater har prøvd å barbere ansiktet hver dag i ett år, og har fått mye raskere skjeggvekst nå. (Fleste av disse hadde ikke ett eneste hårstrå i ansiktet i begynnelsen).

Det hjelper å barbere seg ofte, det blir mer skjeggvekst da. Derimot er 18 år meget ungt, det er ikke uvanlig at skjeggveksten er lav i denne alderen. Jeg kan garantere deg at du vil ha mer hårvekst senere i livet, derimot som du selv poengterer her - det hjelper absolutt å barbere seg ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så det er bortkastet tid å barbere ansiktet hver dag? Bortimot 10 skolekamerater har prøvd å barbere ansiktet hver dag i ett år, og har fått mye raskere skjeggvekst nå. (Fleste av disse hadde ikke ett eneste hårstrå i ansiktet i begynnelsen).

Det hjelper å barbere seg ofte, det blir mer skjeggvekst da. Derimot er 18 år meget ungt, det er ikke uvanlig at skjeggveksten er lav i denne alderen. Jeg kan garantere deg at du vil ha mer hårvekst senere i livet, derimot som du selv poengterer her - det hjelper absolutt å barbere seg ofte.

 

Ehh - nei, det hjelper nok ikke. Det eneste barbering hjelper på er å uønsket hår.

Om du begynner å barbere deg tre ganger om dagen, eller slår deg selv i hodet med en banan hver time, vil effekten være den samme. I løpet av et år har du mer skjeggvekst enn i dag.

Du kan da, om et år påvise at det hjelper å slå seg i hodet med en banan, eller ta til fornuft og skjønne at du har blitt et år eldre, og derfor har mer skjegg.

 

Men, selvfølgelig, om du barberer deg når du har lite skjeggvekst, ser du bare nybarbert ut, i stedet for å vise hele verden at du bare har noen få fjoner på haka...

Uansett -ta med med knusende ro. Skjegget dukker nok opp før eller siden, og med mindre du tilhører et miljø hvor det er nødvendig med skjegg, kommer du fort nok til å irritere deg over å måtte barbere deg støtt og stadig.

Endret av avo
Lenke til kommentar

Samme hva du gjør i den alderen får du mer skjeggvekst. (Muligens unntatt hårfjærningskrem eller laser)

Tror jeg vil anbefale bananer...

 

Man kan selvfølgelig tro at kroppen vil prøve å tilpasse seg, at den reagerer med å produsere mer hår, når du hele tiden høvler det bort, men de av oss som har prøvd merker ingen forskjell...

Jeg har barbert meg ofte eller sjelden, i ansiktet og på hode - ingen forskjell.

Men fra 17 til nærmere 30 ble det mer og mer skjegg, helt uavhengig av barbering...

Lenke til kommentar

 

De personlige meningene til en overlege sier veldig lite. Han ser også vekk i fra den fysiske stimuleringen av å dra en baberhøvel over huden. Med mindre han kan referere til faktiske publikasjoner i peer-reviewed journaler setter eg lite tro i meningene hans. Som sagt, før man kan si noe konklusivt, så bør man ha resultater fra flere studier som bekrefter det samme.

 

Fant forsåvidt en motstridene studie om hårvekst: http://www.nature.com/jid/journal/v55/n3/pdf/5618137a.pdf

Dog, etter å skummet igjennom deler av studien synes jeg antallet menn var litt lavt (5) og de så kun på hår på leggen, som, etter det eg hr skjønt, er annerledes enn skjegghår.

 

Oppfordrer andre til å finne literatur på dette området slik vi kanskje kan komme til en konklusjon. Eventuelt en review artikkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...