Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dysmorfofobi eller defekt i utseende


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har fått diagnosen dysmorfofobi, uten vrangforestillinger. Både jeg og psykologen er enige at jeg faktisk har disse defektene i utseende. Men psykologen mener at jeg overdramatiserer og at det ikke er så sjenerende.

 

Disse defektene jeg plages med har blitt påført/utviklet i tidlig voksen alder. Jeg har selvfølgelig googlet mine problem, og finner ut at det er normalt og ikke minst forventet at man fikser på slikt.

 

Psykologen kunne også påpeke at jeg har andre synlige defekter. Men dette er noe som ikke plager meg, og noe som jeg anser som normale defekter blant befolkningen.

 

Her er en tråd fra psychforums.com. Det er riktignok satt på spissen av ts, men jeg er likevel veldig enig i de fleste utsagn.

 

Jeg mener selv at jeg burde ha god effekt av å fikse på utseende, selv om mine psykiske plager sannsynligvis stammer fra utseende.

Og det er vel gjerne en forutsetning at man plages med utseende for å faktisk gjøre noe med? I hvilke tilfeller vil det i så fall være mest hensiktsmessig å rette på utseende fremfor behandling hos psykolog med antidepressiva?

 

Jeg vil gjerne ha svar fra andre i lignende situasjon og råd/synspunkt fra andre.


Anonymous poster hash: 859e1...19d



Anonymous poster hash: 859e1...19d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kunne gjerne tenkt meg en objektiv vurdering, men ikke ved hjelp av bilde på et forum.

 

Jeg er oppmerksom på hvem som skriver ut medisiner, jeg formulerte meg noe dårlig. Jeg har forresten også takket ja til antidepressiva under tvil. Får resept av min fastlege når han er tilbake på jobb.


Anonymous poster hash: 859e1...19d



Anonymous poster hash: 859e1...19d
Lenke til kommentar

Hvis det i ditt tilfelle er mulighet for å foreta et kirurgisk inngrep som med høy sannsynlighet vil gi et vellykket resultat, ville jeg vurdert dette. Ikke av grunnen for å se bedre ut, men som mål at du selv skal føle deg komfertabel med ditt utseende og få bukt med dine komplekser som skaper et problem for deg. Det å se annerledes ut og ha sine særpreg er noe helt typisk for menneskeheten, og jeg synes ikke du eventuelt skal korrigere utseende for andres skjyld, kun for din egen del. Hvis dette vil få deg til å føle deg bedre og gi deg et bedre liv, så synes jeg du skal ta de mulighetene du har, men du må ta de på rette primisser. På en annen side; hvis misdannelsen din ikke går ut over dine kroppslige funksjoner, det "bare" er et utseendemessig kompleks, så kan man også jobbe med dette og prøve å akseptere at man ser annerledes ut enn andre, men, det er kun utenpå. Det å ha sine særpreg trenger ikke alltid å knyttes til noe negativt, det er også positivt. Jeg håper du finner ut av dette, lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...