Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skal til psykolog men redd han ikke forstår meg..


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hallo, sitter i en ganske vanskelig situasjon her, skal til psykologen i neste uke, angående depresjon og lignende..

 

Jeg er ikke særlig deprimert, bare tenker utrolig mye, og linker ting opp til hverandre uansett om det ikke trenger å gi mening i det hele tatt. Blir jævlig lett ufokusert av dette, det holder meg oppe om nettene, og forstyrrer under alt som trenger min konsentrasjon. Bare nå som jeg skriver denne teksten har jeg uttallige løsninger og ideer på hva alt dreier seg om, ideene blir på en måte "kastet" om og om igjen i tryne mitt, og det er nesten slik at jeg får hodepine... Og når jeg har funnet løsningen på det ene dilemmaet, så spør jeg automatisk meg selv spørsmål om løsningen igjen, sånn kan det fortsette leeenge..

Dere tror kanskje det er en "gave", kanskje det er, men jeg har få kunnskaper jeg kan faktisk bruke denne "brainstorming" tingen på :/

 

Prøvd å forklare det "briefly" til mamma, men jeg merket det lett på hun at hun verken forstår eller kan relatere til det.. Er redd det vil være det samme hos psykologen, at han bare slenger en standard "prosedyre" på meg..

 

Hahah hjelp! :p



Anonymous poster hash: ac95a...64f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste du gjør er å være så åpen og ærlig til din psykolog som du klarer, og ikke lager en historie som skal være "enklere å forstå". De er utdannet og har ofte lang erfaring med å skjønne hvordan du har de,t og tror ikke du behøver å være redd for å ikke bli tatt på alvor eller ikke forstått.

 

Usikkerheten du sitter med er ganske så vanlig for de som sliter med slike ting og skal begynne hos en psykolog.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

Det som er typisk med folk som går til psykolog er vel det at dem tror at behandlingen, og hjelpen hjelper med en gang. En psykolog må først og fremst finne ut av hva du faktisk sliter med, for å hjelpe deg, og det går ikke etter en eller to timer, men etter en god stund.

 

Psykologens måte å hjelpe er rett og slett kognitivt, det er å snakke ut om følelsene, og om situasjoner som oppstår. Noen kan f.eks ha en dårlig dag, og de tenker på det lenge, og da kan den personen prate om det med psykologen, slik at ikke vedkommende trenger å bære på det alene.

 

For meg har psykolog hjulpet vanvittig mye, og har stoppet meg fra å være deprimert o.l. Det som kan sies er også at det finnes medisin for depresjon, noe jeg går på. Det funker vanvittig bra for meg, og har i grunnen forandret livet mitt til det bedre.

 

Det som er viktig for deg TS å forstå er at du må la det gå, og ikke stoppe å møte opp hos psykologen, hun/han er der for å hjelpe deg, husk det! :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Det som er typisk med folk som går til psykolog er vel det at dem tror at behandlingen, og hjelpen hjelper med en gang. En psykolog må først og fremst finne ut av hva du faktisk sliter med, for å hjelpe deg, og det går ikke etter en eller to timer, men etter en god stund.

 

Psykologens måte å hjelpe er rett og slett kognitivt, det er å snakke ut om følelsene, og om situasjoner som oppstår. Noen kan f.eks ha en dårlig dag, og de tenker på det lenge, og da kan den personen prate om det med psykologen, slik at ikke vedkommende trenger å bære på det alene.

 

For meg har psykolog hjulpet vanvittig mye, og har stoppet meg fra å være deprimert o.l. Det som kan sies er også at det finnes medisin for depresjon, noe jeg går på. Det funker vanvittig bra for meg, og har i grunnen forandret livet mitt til det bedre.

 

Det som er viktig for deg TS å forstå er at du må la det gå, og ikke stoppe å møte opp hos psykologen, hun/han er der for å hjelpe deg, husk det! :)

 

Takker for svar, jeg er klar til å gå, og jeg kommer til å fortelle så mye som mulig :) Er litt skeptisk til å begynne på tabelletter så tidlig i livet, har en følelse at alt bare vil bli verre om jeg hadde sluttet på dem igjen, og da kan det jammen meg bare være..

 

Fikk også nettopp svar fra psykologen, 1000kr timen, da blir det nei på strak arm, iogmed at det kommer til å bli ett par timer..

 

Anonymous poster hash: b3027...761

Lenke til kommentar

Alle som er deprimerte TROR at ingen forstår dem, ingen kan forstå MEG, ingen kan forstå MINE problemer. Men det kan de. Du faller raskt inn i en "bås" som de er godt trente på å oppdage og behandle deretter.

 

Det er ingen selvfølge at man skal sitte på en sofa og hylgrine, det er bare på film.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Alle som er deprimerte TROR at ingen forstår dem, ingen kan forstå MEG, ingen kan forstå MINE problemer. Men det kan de. Du faller raskt inn i en "bås" som de er godt trente på å oppdage og behandle deretter.

 

Det er ingen selvfølge at man skal sitte på en sofa og hylgrine, det er bare på film.

Wise words! :D Jeg er ikke noe grinete av meg så jeg skal nok få det sagt.

 

Anonymous poster hash: b3027...761

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Fikk også nettopp svar fra psykologen, 1000kr timen, da blir det nei på strak arm, iogmed at det kommer til å bli ett par timer..

 

Du har ikke kontaktet fastlegen din om dette? Det finnes ordninger hvor det bare blir egenandel, framfor at du må betale et firesifret beløp.

 

Vil anbefale deg å kontakte legen din med en gang, og få en time hos h*n, og forklar situasjonen. Da vil h*n nok hjelpe deg med å bli henvist til enten en statlig, eller privat psykolog, som da går igjennom folketrygden.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

Fikk også nettopp svar fra psykologen, 1000kr timen, da blir det nei på strak arm, iogmed at det kommer til å bli ett par timer..

 

Du har ikke kontaktet fastlegen din om dette? Det finnes ordninger hvor det bare blir egenandel, framfor at du må betale et firesifret beløp.

 

Vil anbefale deg å kontakte legen din med en gang, og få en time hos h*n, og forklar situasjonen. Da vil h*n nok hjelpe deg med å bli henvist til enten en statlig, eller privat psykolog, som da går igjennom folketrygden.

 

Null problem, har hatt kontakt med mange om gangen i tilfelle det skulle skje, var hos legen idag å forklarte kort, så kunne bare ringe så skulle han fikse meg plass, men det blir reserve visst det ikke går gjennom helsevernet som jeg har time hos i neste uke ;) Og så vidt jeg vet er det veldig rimelig, om ikke gratis, uansett om de kanskje ikke har samme kompetanse..

 

Anonymous poster hash: b3027...761

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Null problem, har hatt kontakt med mange om gangen i tilfelle det skulle skje, var hos legen idag å forklarte kort, så kunne bare ringe så skulle han fikse meg plass, men det blir reserve visst det ikke går gjennom helsevernet som jeg har time hos i neste uke ;) Og så vidt jeg vet er det veldig rimelig, om ikke gratis, uansett om de kanskje ikke har samme kompetanse..

 

Anonymous poster hash: b3027...761

 

 

 

Du får se, dersom du f.eks ikke liker psykologen er det bare å bytte, men som sagt, jeg anmoder at du lar deg gå en stund.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Null problem, har hatt kontakt med mange om gangen i tilfelle det skulle skje, var hos legen idag å forklarte kort, så kunne bare ringe så skulle han fikse meg plass, men det blir reserve visst det ikke går gjennom helsevernet som jeg har time hos i neste uke ;) Og så vidt jeg vet er det veldig rimelig, om ikke gratis, uansett om de kanskje ikke har samme kompetanse..

 

Anonymous poster hash: b3027...761

 

Du får se, dersom du f.eks ikke liker psykologen er det bare å bytte, men som sagt, jeg anmoder at du lar deg gå en stund.

Jeg skal prøve, men har tidligere hatt problemer med f.eks noen som skulle hjelpe meg å slutte å lespe. Det er en prinsippsak;Respekterer jeg ikke personen eller ser på han/hun som rar, vil jeg ikke klare å ta han/hun seriøst.. Kanskje jeg trenger hjelp med det også :hmm:

 

Anonymous poster hash: b3027...761

Lenke til kommentar

Det går å bytte. En kompis av meg som har vært rusmisbruker i årevis ble sendt til psykolog for diverse problemer. Men allerede første timen klæsja de totalt da hun begynte å legge skylda på dopmisbruket hans. Han gikk i forsvarsmodus og det kom ingenting ut av det annet enn krangling.

 

Men nå er han en jævla kranglepeis også, da.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går å bytte. En kompis av meg som har vært rusmisbruker i årevis ble sendt til psykolog for diverse problemer. Men allerede første timen klæsja de totalt da hun begynte å legge skylda på dopmisbruket hans. Han gikk i forsvarsmodus og det kom ingenting ut av det annet enn krangling.

 

Men nå er han en jævla kranglepeis også, da.

Sånn som du beskriver det høres det jo faktisk ut som om den timen gikk skikkelig bra.

Lenke til kommentar

Har vært hos psykologen, gikk helt greit, men følte ikke jeg forklarte det godt nok og han forstod meg ikke helt(etter min mening). Jeg klarte bare ikke nevne det, men føler hasj kan ha en stor del med dette å gjøre, de sisste månede har jeg bare røykt et par ganger, men har fått "bad" trip hver gang. Når jeg prøvde det for første gang for ca et år siden, fikk jeg veldig gode opplevelser, og dermed ble livet mitt bedre på alle forskjellige måter når jeg ikke var high også. Jeg klarer ikke si dette til han fordi jeg er redd for at han ikke kan relatere og jeg vil bli tatt mye mindre seriøst, jeg føler liksom at om person ikke har vært borti det samme som meg vil han ikke klare å relatere på mine forskjellige synspunkter på ting.. For meg har denne tråden vært bedre "terapi" enn selve timen jeg hadde idag...

 

Sitter også her paranoid å tenker på psykologen sitter å leser denne tråden, og klarer å identifisere meg på en eller annen måte, da hadde neste time blitt småklein :wee:



Anonymous poster hash: b3027...761
Lenke til kommentar

Kan love deg at rusbruk ikke er ukjent for psykologer.

Veldig mange kommer til en psykolog med tanker om at vedkommende er som alle andre fordi det er det som er det man har møtt tidligere. Det er andre som har hatt problemer før deg og denne type informasjon er innsamlet og destillert til pensum for bl.a. psykologer for flere tiår siden. Det beste du gjør er å være åpen om ting og si det akkurat som det er. Hvis du trenger noen ganger før du gjør det er det helt nomalt. Du har kommet langt fordi du har kommet deg over dørstokkmila og etablert alliansen med psykologen. Synes du skal være stolt over hva du fikk gjort på bare et oppmøte. Det blir lettere og lettere med tiden. Du blir ikke tatt mindre seriøst med et rusproblem hos en psykolog. Rusproblemet er bare et symptom på lik linje med alle andre symptomer som igjen er en del av det man går igjennom. De erfaringene du har hatt med rus er veldig vanlige og godt kjent av psykologen.

 

Her har du en referanse du kan sjekke ut;

http://www.webpsykologen.no/artikler/narkotika-fungerer-forferdelig-bra/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...