Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

medisin mot depresjon som fungerer der og da?


Gjest deppa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes medisiner mot depresjon ja. Men tviler på at du kan ta en tablett også virker den etter en halvtime slik Sobril gjør mot angst. Du må nok gå fast på det ivertfall noen uker, gjerne måneder. Det som er litt dumt er at det kan være noen bivirkninger med disse medisinene, men det kan du jo spørre fastlegen din om. Utenom tabletter vil jeg anbefale å være ute i sollys, og ta omega3 daglig. Det kan hjelpe mot depresjon.

Lenke til kommentar

Det finnes mange forskjellige tabletter for depresjon.

Men felles for dem alle er at det tar uker før de virker helt.

Det finnes ikke tabletter imot depresjon som virker her og nå.

 

Men først må du gå til legen å få stillet diagnosen depresjon.

Symptomer på depresjonkan nemlig også skyldes andre årsaker - f.eks. stoffskiftesykdommer og mangel på visse vitaminer

 

Du kan lese litt om depresjon her: Helsedoktoren.no - depresjon

Endret av Morrille
Lenke til kommentar
Gjest deppa

@Morrille

 

er ikke sobril noe som funker dero g da mot angst?

 

uansett så lurte jeg ike på om jeg burde snakke med legen, men om det finnes medisin som fungerer med en gang.

Lenke til kommentar
Må man bli analysert av psykolog/psykiater og slikt før man får bruke depresjonsmedisiner?

 

 

Ja, jeg måtte prate med psykologen for å for resept.

 

Må man bli analysert av psykolog/psykiater og slikt før man får bruke depresjonsmedisiner?

 

 

Ja, jeg måtte prate med psykologen for å få resept.

Lenke til kommentar
@Morrille

 

er ikke sobril noe som funker dero g da mot angst?

 

uansett så lurte jeg ike på om jeg burde snakke med legen, men om det finnes medisin som fungerer med en gang.

 

Jo, men det virker kortvarig, er vanedannende og kroppen krever hele tiden større dose.

Desuten var jo det depresjon og ikke angst du hadde??

Lenke til kommentar
@Morrille

 

er ikke sobril noe som funker dero g da mot angst?

 

uansett så lurte jeg ike på om jeg burde snakke med legen, men om det finnes medisin som fungerer med en gang.

 

Jo, men det virker kortvarig, er vanedannende og kroppen krever hele tiden større dose.

Desuten var jo det depresjon og ikke angst du hadde??

 

Sobril kan være vanedannende ja, men du blir ikke avhengig av å ta en, en og annen gang. Da trenger ikke kroppen større og større dose heller. Bruker du det fast i over 2 uker øker sjansen for å bli avhengig. Men medisin som hjelper der og da mot depresjon har jeg aldri hørt om. Men vil anbefale omega3 altså som jeg skrev over. Men det vil ikke virke før etter noen uker kanskje.

Lenke til kommentar
@Morrille

 

er ikke sobril noe som funker dero g da mot angst?

 

uansett så lurte jeg ike på om jeg burde snakke med legen, men om det finnes medisin som fungerer med en gang.

 

Jo, men det virker kortvarig, er vanedannende og kroppen krever hele tiden større dose.

Desuten var jo det depresjon og ikke angst du hadde??

 

Sobril kan være vanedannende ja, men du blir ikke avhengig av å ta en, en og annen gang. Da trenger ikke kroppen større og større dose heller. Bruker du det fast i over 2 uker øker sjansen for å bli avhengig. Men medisin som hjelper der og da mot depresjon har jeg aldri hørt om. Men vil anbefale omega3 altså som jeg skrev over. Men det vil ikke virke før etter noen uker kanskje.

 

Sobril er ikke vannedannende???

Og Omega-3 skulle hjelpe på depresjon???

Har du dokumentasjon for disse påstander du kan henvise til??

Lenke til kommentar

Altså, nå skrev jeg jo at det kan være vanedannende, MEN, at en ikke behøver å bli avhengig av å ta en tablett av og til når angsten herjer som værst i kroppen. Og omega-3 hjelper, det kan jeg selv skrive under på, og tok også et kjapt søk nå på nettet og fant dette: http://www.mollers.no/c-69-Omega-3-og-psykisk-helse-.aspx og dette: http://www.forskning.no/artikler/2004/februar/1077722458.27

Lenke til kommentar

En real dose spesielt med Niacin (Vitamin B3) og C-vitamin kan fungere bra, sammen med tryptofan (f.eks Cashew-nøtter, kylling, kalkun).

 

Et par håndfuller med cashew-nøtter har i et studie vist seg like effektiv som Prozac(!).

 

Personlig fungerer mørk sjokolade (rundt 70%) og gjør meg nesten euforisk, så kansje det funker på deg også :)

 

Du kan også gjennomgå kostholdet ditt og se om det er muligheter for å forbedre det, i tillegg til trening.

Lenke til kommentar

Det finnes nok desværre ingen legemidler som virker der og da mot depresjon. De fleste legemidlene bruker 4-6 uker før de får effekt (noen merker effekt også etter kun 2 uker men det er mer sjeldent), og en må gjerne prøve seg litt frem før man ser hva som passer best for den enkelte. For mange så hjelper samtaleterapi relativt raskt, så dersom du ikke er inne i dette enda er det absolutt å anbefale. Det å snakke med en psykolog/psykiater er ofte grunnbehandlingen i det meste av psykiske lidelser og sammen med legemiddelbehandling øker det effekten i forhold til å ta dette hver for seg. Den raksest virkende medisinen er nok derfor å ha noen å prate med om depresjonen.

 

Når det gjelder dette med omega-3 så har noen studier vist at det kan ha positive egenskaper på depresjon, men dette er langt fra bevist, og det er nok ingen vidunderkur. Sannsynligheten er også stor for at dette ikke har noe for seg. Jeg har ingen linker til eventuelle studier her og nå som underbygger dette, og det jeg sier her er kun utfra hva jeg husker fra de jeg har lest tidligere (burde ikke være så vanskelig å finne studier på dette). Jeg ville ikke satset på at omega-3 ville hjulpet stort, og i såfall dårligere og sannsynligvis tregere enn andre antidepressiva, men omega-3 er uansett ikke skadelig, og har mange positive helseeffekter, så det skader ikke å prøve.

 

Når det gjelder dette med ulike vitaminer og mineraler så kan det være en mulighet. Depresjon kan komme som et symptom på ulike mangelsykdommer og da vil inntak av det man mangler kunne hjelpe. Likevel så er ikke dette den vanligste årsaken til depresjon, og dersom det er spesielle opplevelser, hendelser eller lignende som har utløst din depresjon er dette også mindre sannsynlig.

 

Zoloft som blir nevnt her er et antidepressivum og vil kunne virke bra mot depresjon, men er ikke nødvendigvis bedre enn noen av de andre. Som sagt er det ganske individuelt hva som har best effekt på den enkelte. Zoloft vil også som de andre antidepressiva bruke flere uker på å gi effekt.

Endret av Avathar
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...