Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har noe slags peiling, så er vel intel sine varianter et veldig mye bedre kjøp?

 

https://www.komplett.no/intel-750-ssd-400gb-pcie-30-hhhl-kit/842806#!tab:extra

2500MB/1200MB/s til 1000,- mindre enn HyperX

Bedre og billigere, ikke værst. Takk for tipset, bra jeg ikke kjøpte den andre. :p

Bare å komme med forslag om det er noen som finner noe enda bedre, skal ikke bestille med en gang uansett.

Lenke til kommentar

 

Uten at jeg har noe slags peiling, så er vel intel sine varianter et veldig mye bedre kjøp?

 

https://www.komplett.no/intel-750-ssd-400gb-pcie-30-hhhl-kit/842806#!tab:extra

2500MB/1200MB/s til 1000,- mindre enn HyperX

Bedre og billigere, ikke værst. Takk for tipset, bra jeg ikke kjøpte den andre. :p

Bare å komme med forslag om det er noen som finner noe enda bedre, skal ikke bestille med en gang uansett.

 

 

Neste hakk er Intel P3700 eller P3600. Dette er entepriseprodukter og er priset deretter. Det er NVMe du vil ha uansett, så 750 er nok det desidert beste valget :) Du kan jo vurdere 1.2TB versjonen om du trenger mere lagringsplass. Gjennomsnittlig responstid på NVMe er veldig mye bedre enn vanlige ssder.

 

For å få serveren din enda mere "snappy" må du ha høyest mulig cpu og minnefrekvens for å holde tritt med Intel 750 og P3700. Hos meg kan jeg gå fra ca 33MB/s ved stock cpu hastighet til 46 MB/s 4k Random read ved å overklokke cpuen til 45-4600mhz og ha høy minnehastighet. 3200mhz cl14.

 

Dog for en server er jo ustabilitet det siste man vil ha, så da må man finne en gylden middelvei.

Lenke til kommentar
Nåværende maskinvare:

  • Minne: KINGSTON DELL 32GB DDR3 1333MHz ECC
  • Harddisk: Intel® SSD 330 Series 180GB 2.5", 25nm, Seagate Barracuda® 3TB
  • Prossesor: Intel Xeon Processor E3-1270V2
  • Hovedkort: ASUS P8C WS, Socket-1155
  • Strømforsyning: Cooler Master GX 550W PSU

Har ikke så raske minnebrikker, men prosessoren min er greit nok antar jeg. Intel P3700 har dårligere skrivehastighet, men bittlelitt bedre lesehastighet. Du sier den har bedre responstid, har det mye å si når det gjelder SSD harddisker?


Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nåværende maskinvare:

  • Minne: KINGSTON DELL 32GB DDR3 1333MHz ECC
  • Harddisk: Intel® SSD 330 Series 180GB 2.5", 25nm, Seagate Barracuda® 3TB
  • Prossesor: Intel Xeon Processor E3-1270V2
  • Hovedkort: ASUS P8C WS, Socket-1155
  • Strømforsyning: Cooler Master GX 550W PSU
Har ikke så raske minnebrikker, men prosessoren min er greit nok antar jeg. Intel P3700 har dårligere skrivehastighet, men bittlelitt bedre lesehastighet. Du sier den har bedre responstid, har det mye å si når det gjelder SSD harddisker?

Responstid er jo derfor vi har ssd i stedenfor harddisk :p

 

Ville tatt 750 1.2 tb pga pris.

 

Acronis fikser overflytting med clone :)

Lenke til kommentar

Med 10GB i databasen og 32GB RAM, så har du en knøttedatabase. Virker rart om du skulle hatt ytelsesproblemer pga. disk. Har du lagt på indexer på de rette stedene i basen?

Den laster ikke ned fra disken raskt nok. Jeg har ikke problemer med ytelsen, men innlastingen kan gå mye raskere med raskere disk.

Lenke til kommentar

 

SSD harddisker?

 

SSD og harddisker er to forskjellige ting. Prøver ikke være frekk, men en SSD skrives ikke som mer enn det, ikke SSD disk eller SSD harddisk :)

 

Solid State Drive og Hard Disk Drive. Greit nok, blir kanskje litt feil å si det sånn da.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Litt gammel tråd, men lurte på om det er mulig å kjøre RAID oppsett med to Intel 750 SSD. Isåfall, hvordan er det man egentlig setter opp RAID? Og det bør vel gå fint å installere selve OS-et på RAID SSD-ene?

Windows støtter ikkje boot med software raid. Bare linux ol. Hva skal du bruke serveren til som "krever 2x 750 i raid? Ville tro at 1 stk p3700/750 holder for de fleste. Du må jo ha en heftig bedrift eller.no?

 

Husk at du må ha 10GBit lan med helst fiber, om du skal få max ytelse.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Merk at https://www.komplett.no/product/846481/datautstyr/harddiskerssd/ssd-m2/intel-750-ssd-400gb-pcie-30-hhhlikke er på 2500/1200 MB/s men på 2200/900 MB/s. Ikke rare forskjellen men greit å få med seg. Har også lest at RAID med PCIe-SSD er knotete. Spesielt hvis du skal boote fra de. For min del var det ille nå å bare få én til å boote.

Få en til å boote er lett om man har nytt nok hovedkort :)

 

Det har man jo hvis man skal ha så heftig ssd ;)

Lenke til kommentar

 

Merk at https://www.komplett.no/product/846481/datautstyr/harddiskerssd/ssd-m2/intel-750-ssd-400gb-pcie-30-hhhlikke er på 2500/1200 MB/s men på 2200/900 MB/s. Ikke rare forskjellen men greit å få med seg. Har også lest at RAID med PCIe-SSD er knotete. Spesielt hvis du skal boote fra de. For min del var det ille nå å bare få én til å boote.

Få en til å boote er lett om man har nytt nok hovedkort :)

 

Det har man jo hvis man skal ha så heftig ssd ;)

 

Nei. På noen kan det være knotete selv om det er nytt. Mitt var ett av de. Men det er kun første gangen man installerer noe på den.

Lenke til kommentar

 

 

 

Merk at https://www.komplett.no/product/846481/datautstyr/harddiskerssd/ssd-m2/intel-750-ssd-400gb-pcie-30-hhhlikke er på 2500/1200 MB/s men på 2200/900 MB/s. Ikke rare forskjellen men greit å få med seg. Har også lest at RAID med PCIe-SSD er knotete. Spesielt hvis du skal boote fra de. For min del var det ille nå å bare få én til å boote.

Få en til å boote er lett om man har nytt nok hovedkort :)

 

Det har man jo hvis man skal ha så heftig ssd ;)

Nei. På noen kan det være knotete selv om det er nytt. Mitt var ett av de. Men det er kun første gangen man installerer noe på den.
Hvilket hovedkort var det og hvilket os?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...