Gå til innhold

Passbilde? Mulig å ta hjemme eller no?


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg trenger et passbilde og vil unngå å betale 50,- for det. Kall meg gjerrig, men i mine øyne er dette en unødvendig utgift jeg helst vil unngå.

Så for eksempel profilbildet mitt, er det overhodet lovlig som passbilde, eller må jeg gå til "profesjonell fotograf" eller fotoboks og betale dyre dommer for et likt bilde?

Isåfall, hva er spesifikasjonene på et passbilde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjellige krav til alle typer bilder, om du skal bruke de til pass, visum, bankkort osv.

Bl.a. skal man ikke smile, ikke viser tenner, ingen skygger, riktig størrelse og forhold, nøytral bakgrunn osv.

I tilllegg er det meningen at fotobutikker også skal ha noe å leve av...

Om du får passbilder til 50 kroner er det bare å slå til, min kjappe hodekalkulasjon sier at bryet du får med å behandle, printe, kjøre minst tre bomturer osv blir dyrere enn den femtilappen.

50 kroner er dessuten veldig billig for passbilde.

Lenke til kommentar

Det koster jo 50,- på disse maskinene som står i byen for tre bilder da, men fortsatt så aner jeg ikke hvordan selve passbildet er, mitt gjeldene bildet er altfor lyst og jeg tror jeg ser feil vinkel osv osv. Men kan man bare bestille hos en fotograf en time til å ta et passbilde som får det til å ligne et passbilde? Isåfall, hva er prisen?

 

Nå er det ikke til pass, men passbilde er vel en generell betegnelse?

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Nå er det ikke til pass, men passbilde er vel en generell betegnelse?

Det er en betegnelse ja, men dessverre en misvisende betegnelse. Du må nok vite hva de skal brukes til og kravspec. Dette er også noe som de normalt vet der du tar passbilder, sånn at du får riktig type og godkjent til ditt bruk.

Om du da forteller hva de skal brukes til, og de likevel på en eller anen måte ikke klarer å gjøre det riktig, får du nok nye gratis om du forteller hva som har skjedd.

Lenke til kommentar

Du kan ta bilder hjemme, og få dem skrevet ut hos en fotobutikk. Jeg betalte 8,- på fotoknudsen for 8 bilder i passfotostørrelse. Ganske enkelt, og du trenger bare en hvit vegg å ta bildet mot.

 

Deretter googler du en side som du laster opp bildet til, og den lager passbilder 4x2 i riktig størrelse som du kan printe ut hos din lokale fotobutikk.. hope that made sense :)

Lenke til kommentar

ER i samme sko, men rekker ikke å ta bilde selv. Hadde planer om å fikse dette selv og få det fremkalt til en billigere penge, men tiden har bare flydd av sted og nå må jeg ta fotoboks varianten. Skal innom Politiets passkontor i dag å fikse bilde og skjema.

 

Men det går fint å fikse det selv, bare du følger de krav som PDF dokumentet jeg linker til sier! Husk også størrelse på bildet i samråd med de andre kravene om ikke skygge, hår eller annet som dekker ansikt etc etc.

 

Link til krav til passbilde.

Lenke til kommentar

når det gjelder passbilder til barn, kan det lønne seg å ta hjemme under kontrollerte forhold. Vi endte opp med å måtte forkaste bildene vi tok i fotoboksen først, fordi vi ikke klarte å få ungen (1 år) til å glo rett fram på noen av bildene. De selvlagde ble knall.

 

Dessuten er kan man skryte av i ettertid at man tar passbildene selv - man er da fotograf ;-)

Endret av PlaCBo
Lenke til kommentar

Jeg tok passbilder av hele familien, inkludert en ett-åring. Følg instruksjonene på politiet.no, og skriv ut i riktig størrelse. Det tok meg ca 15 min å ta tre bilder, skalere til riktig størrelse og skrive ut.

 

Det hadde kostet adskillig mer tid, penger og krefter hvis jeg skulle ta med hele familien og oppsøke automat eller fotograf.

Lenke til kommentar
Jeg tok passbilder av hele familien, inkludert en ett-åring. Følg instruksjonene på politiet.no, og skriv ut i riktig størrelse. Det tok meg ca 15 min å ta tre bilder, skalere til riktig størrelse og skrive ut.

 

Det hadde kostet adskillig mer tid, penger og krefter hvis jeg skulle ta med hele familien og oppsøke automat eller fotograf.

 

Javisst.

Fiskeren kjøper da ikke fisk ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...