Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tips til deg;

 

Når du tenker vekk SSD ville jeg heller sattset på Raptor disk for å få opp ytelsen i system disken din. En annen ting jeg stusser veldig på er, hva skal du med en 6 kjerners prosessor når det enda er få programmer som støtter oppunder dette? Da ville jeg heller valgt X4 965'en som er høyere klokke frekvens på til samme pris. Detter da min mening riktig nok..

Lenke til kommentar

Samsung Spinpoint F3 fungerer kun midlertidig både som lagringsdisk og systemdisk. Jeg råder enhver til å før eller senere utvide med en SSD, som vil ta over rollen som systemdisk. De mye tregere 10K RPM harddiskene gir i den sammenheng lite verdi for pengene, og er ikke til å anbefale (i hvert fall ikke i et økonomisk bygg).

 

X6-serien til AMD yter som du sier best når alle 6 kjernene er i aktiv bruk. Da topper den faktisk Intel Core i7 930 og legger seg i noen få tilfeller helt opp imot Intel Core i7 975 (7500,-). Så i disse programmene er den uten tvil helt suveren. Videre har prosessoren Turbo Core funksjonalitet, som kort fortalt gjør at den overklokker seg selv automatisk når ikke alle kjernene er i bruk (maksimalt opp til 3,3 GHz). Altså vil den heller ikke ligge langt bak X4 965 i områder der sistnevnte briljerer som mest. Dette er en flott kombinasjon, da både pris og strømforbruk er nesten de samme på begge modeller. For de som virkelig bryr seg over gjennomsnittet om frekvenser, så kan man selvfølgelig også overklokke den langt over X4 965 sin standardklokk (det er riktignok litt vanskeligere for denne modellen, da den ikke er merket Black Edition). :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da blir det 64bit. Får ikke satt den opp før trolig i slutten av mai, skal få postet da ;)

 

Dette med skjermer. Ser Komplett selger en BenQ 24 LED skjerm. Har du noen erfaring med den? Er rimelig fornøyd med 22 tommeren fra Benq jeg bruker nå. Og en ting til; 22 tommer med 1600-1050 blir vel i minste laget nå om dagen? Jeg ville aldri kjøpt noe med mindre enn 1980-1020..

 

Er det bare jeg som ikke får til å slette ting fra handlevognen? Ser at jeg ikke trenger optisk drev feks?

Endret av PaperWalls
Lenke til kommentar

Da blir det 64bit. Får ikke satt den opp før trolig i slutten av mai, skal få postet da ;)

 

Dette med skjermer. Ser Komplett selger en BenQ 24 LED skjerm. Har du noen erfaring med den? Er rimelig fornøyd med 22 tommeren fra Benq jeg bruker nå. Og en ting til; 22 tommer med 1600-1050 blir vel i minste laget nå om dagen? Jeg ville aldri kjøpt noe med mindre enn 1980-1020..

 

Er det bare jeg som ikke får til å slette ting fra handlevognen? Ser at jeg ikke trenger optisk drev feks?

Jeg skal faktisk en tur innom en som har BenQ skjerm på fredag. Da vil jeg være i stand til å vurdere bildekvaliteten i forhold til de anbefalte. Jeg vet at BenQ er et greit lavprismerke, men de skjermene har TN-panel som uten tvil gjør dem dårligere. Jeg vil likevel vente med å gi et endelig svar før jeg får sammenlignet dem skikkelig.

 

Hva oppløsning angår, så er den ene skjermen i 16:10 format og den andre i 16:9. Det vil si at pikslene i høyden er ganske lik, mens du ikke vil få full utnyttelse av Bluray (1920x1080). Hva angår produktivitet funker det etter min mening flott med begge deler. Jeg har lenge brukt 1440x990, og klart meg bra med det. Har nylig oppgradert til 1920x1080 dog.

 

Edit: Fikk lekt meg litt med en BenQ G2420HDB et par timer. Førsteinntrykket er godt. Den har behagelig belysning, og fargene var ikke så aller verst. Likevel dårligere enn de to skjermene anbefalt ovenfor. Det ble spesielt åpenbart når man surfet websider med mye bilder osv. Da ble det litt traust i forhold. Jeg synes ikke man burde prøve å spare de 700 kronene på skjerm, når forskjellen tross alt er ganske merkbar. Når det er sagt kan man fint leve med en slik skjerm, hvis man har veldig lavt budsjett. Men da burde resten av datamaskinen være tilsvarende!

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

På nettbutikkene står det at skjermkortet bare har 512 Mb minne, og på Prisguide står det 1024 Mb. Hva er riktig? Og det står også på prisguide at kortet ikke støtter crossfire.

Blir det mye forskjell hvis man bare har et grafikkort?

Edit: Ser på nettbutikkene at kortet støtter crossfire

Endret av eiik
Lenke til kommentar

Det er 512MB på varianten av HD 5750 som er valgt. De støtter Crossfire, så det eneste man må være litt obs på er at den varen prisguiden lenker til når du trykker på Abbo sin nettbutikk, er den dyrere 1GB varianten. Derfor har jeg rådet folk om å søke etter produktet manuelt hvis dette er tilfellet. :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Har tenkt å kjøpe denne PCen. Bytter kanskje det ene skjermkortet med en SSD hardisk på 40 Gb. Vil det være mye forskjell på spill da med tanke på graffik? Hvis jeg gjør det skal jeg nok kjøpe et til sjermkort etter hvert.

 

Skaleringen til ATI sine kort er i noen spill nesten opp i mot 95%, mens i andre er det mindre forskjell. To stykk HD 5750 vil derfor på sitt beste kunne konkurrere med et HD 5870. Med kun ett kort betyr det hovedsaklig at du ikke får over 60FPS i de fleste nyere spill på 1920x1080 dersom du kjører alt på full grafikk. Men det avhenger nesten litt av de spillene du spiller. Jeg anbefaler likevel å kjøpe to stykker av disse for å få skikkelig gaming muligheter.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for anbefalingen, ser at hovedkortet ikke har støtte for USB 3 og lurer fælt på hvor varm komponentene blir med crossfire oppsett.

 

Såg på testen at dem bare brukte et kort og mente at varmen bevegde seg litt høyt opp.

 

Kan du anbefale et annet hovedkort som har USB 3 støtte?

Lenke til kommentar

Det er 512MB på varianten av HD 5750 som er valgt, men i Crossfire blir det jo 1GB tilsammen. De støtter Crossfire, så det eneste man må være litt obs på er at den varen prisguiden lenker til når du trykker på Abbo sin nettbutikk, er den dyrere 1GB varianten. Derfor har jeg rådet folk om å søke etter produktet manuelt hvis dette er tilfellet. :)

I crossfire blir det bare 512mb effektivt.
Lenke til kommentar

Takker for anbefalingen, ser at hovedkortet ikke har støtte for USB 3 og lurer fælt på hvor varm komponentene blir med crossfire oppsett.

 

Såg på testen at dem bare brukte et kort og mente at varmen bevegde seg litt høyt opp.

 

Kan du anbefale et annet hovedkort som har USB 3 støtte?

Hovedkortet har støtte for USB3 med to utganger for dette. Komponentene blir langt i fra farlig varme, men de kjøles ikke like godt som i mange gamer kabinett med mange vifter og ventileringshuller. Forskjellen ligger i at man ikke kan overklokke så godt med dette kabinettet, men det hjelper riktignok å sette i ekstra vifter dersom ønskelig. Fordelen derimot i form av lynende god støyisolasjon, er ikke å komme utenom - og er en av hovedgrunnene til at nettopp dette kabinettet er valgt. :)

 

I crossfire blir det bare 512mb effektivt.

Takk for rettelsen. Jeg har endret innlegget, og hvis det er sånn det ligger an, så hersker det gjerne litt tvil om du får like godt utbytte ved Crossfire på 1920x1080 oppløsning. Tror jeg skal sende en mail til et par av de som har gjort anmelderser av CrossfireX med dette kortet for å se om noen av de har brukt 512MB varianten. Dette er nemlig sjeldent oppført. Hvis ikke blir HD 5850 et godt alternativ igjen, selv om tilgjengeligheten fortsatt er ganske lav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for anbefalingen, ser at hovedkortet ikke har støtte for USB 3 og lurer fælt på hvor varm komponentene blir med crossfire oppsett.

 

Såg på testen at dem bare brukte et kort og mente at varmen bevegde seg litt høyt opp.

 

Kan du anbefale et annet hovedkort som har USB 3 støtte?

Hovedkortet har støtte for USB3 med to utganger for dette. Komponentene blir langt i fra farlig varme, men de kjøles ikke like godt som i mange gamer kabinett med mange vifter og ventileringshuller. Forskjellen ligger i at man ikke kan overklokke så godt med dette kabinettet, men det hjelper riktignok å sette i ekstra vifter dersom ønskelig. Fordelen derimot i form av lynende god støyisolasjon, er ikke å komme utenom - og er en av hovedgrunnene til at nettopp dette kabinettet er valgt. :)

 

 

Aha, såg ikke det i prisguiden, men ser at det nevnes i nettbutikkene, takker.

Er det noen andre psu med rundt 600-650w du vil anbefale?

Endret av MisterIT
Lenke til kommentar

Abbo har en lekker Nexus strømforsyning på 630W. Den hadde jeg nesten valgt i stedet for OCZ sin, hadde det ikke vært for at jeg egentlig helst bør unngå å favoritisere noen nettbutikk (bare Abbo som har denne inne).:)

 

Anandtech sin sammenligning av Intel Core i5 750 og AMD Phenom II X6 1050T har åpnet for ny diskusjon rundt valget av prosessor. Det er riktignok slik at disse grafene i stor grad favoritiserer oppgaver som bruker få tråder, der AMD faktisk langt i fra kommer til sin rett. Tross alt har den i andre sammenhenger vist å utkonkurrere til og med Intel Core i7 930, som er langt dyrere. I tillegg er det verdt å notere seg at hovedkort som både støtter SATA3 og USB3 er dyre for Intels P55-plattform (Asus P7P55D-E Pro f. eks.) og gjør AMD sin løsning en del gunstigere. Både Abbo og Amentio, de to billigste nettbutikkene i denne sammenhengen, tar seg ganske godt betalt for Core i5 750. Konklusjonen jeg trekker er altså at X6 1050T forblir det beste valget. Noen innvendinger?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...