Gå til innhold

(HJELP) Partisjonering, endring av størelse på disk.


Anbefalte innlegg

Hello guys,

 

Har et spørsmål som jeg håper noen her har erfaring nok til å svare på, angående partisjonering.

 

Dama har en Mac og hadde et ønske om at jeg kunne hjelpe henne og fjerne en ubrukt del av harddisken. Jeg selv har sånn ca 4 pc'er og helt greit med kunnskap på det området, men har aldri vært borti Mac. Har kommet et stykke på vei, men "tør ikke" sette den endelige spikeren i kista..for og si det sånn..

 

Litt om MacBook'en:

Systemversjon: Mac OS X 10.5.8 (9L31a)

Kernel-versjon: Darwin 9.8.0

(Tror ikke mer info er nødvendig)

 

Så til problemet:

Det har vært 2 partisjoner på hardisken tidligere. Den ene er på 108gb også var det en på 40gb der det har vært Windows tidligere. Windows er slettet og jeg har fjernet den delen som var på 40gb. Dvs at det nå er kun en partisjon igjen og den er på 108gb. Så åpner jeg Diskverktøy og merker partisjonen på 108gb, går deretter inn på Partisjoner fanen. Derfra kan jeg endre størrelsen ved og dra skillelinjen ned, fra 108gb til 148gb. Så, når jeg trykker utfør, kommer spørsmålet om jeg vil partisjonere. Det står også at siden dette er startvolumet kan det ikke slettes, og videre at det vil endre størelsen på volumet.

 

Spørsmålet mitt lyder da som følger:

Vil denne partisjoneringen KUN endre størrelsen, eller vil den samtidig (som jeg frykter) slette all data hun har lagret på volumet? Noe som igjen vil si at alt hun har der slettes. (Og at jeg brått vil gå fra og være helten til og bli ikke fuuuult så populær lenger.) :-!

 

Håper noen av dere veit med sikkerhet hvordan dette virker og har lyst og fortelle meg hvordan det er!

 

Takker på forhånd for innspill! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...