Gå til innhold

Kan butikker nekte å godta kopi av kvittering?


Anbefalte innlegg

Jeg kan ta opp et noe som skjedde siste året jeg jobbet der.

 

Kunde kom inn med kontoutskrift, der stod navnet på butikken og beløpp trukket med dato. Helt greit, dette tar vi imot. Så søker vi opp dato, ingen handel på det beløpet dukket opp. Vi søkte ut hele uken, fant et par handel, men da vi gikk inn på kvitteringen var ingen kjøp på det produktet.

 

Vi nektet retur. Kunden gikk til forbrukerrådet. Vi møtte opp på en slik "konflikt" møte.

 

Vi viste at det var INGEN registrerte handel. Kunden likevel viste frem utskrift, og personen fra forbrukerrådet stod også på sitt.

 

Så spurte vi om kunden ville logge se på nettbanken og vise handel som han hadde utskrift av. Nei dette nektet han.

 

Etter mye frem og tilbake, så foreslo vi at saken må nesten gå videre til politiet, som kan da kreve han å gå inn på banken. (eller retten).

 

Kunden så innrømmet at kontoutskriften var falsk (photoshop).

 

 

Om vi hadde bare akkesptert kontoutskrift hadde vi blitt svindlet for over 2000Kr.

 

Hele pointet med at forbrukerrådet sier at du kan ta med kontoutskrift er NETTOPP fordi da kan butikken gå inn og søke opp handelen og finne frem til kvittering.

En kontoutskrift i segselv er ikke noe kjøpsbevis, men en akkseptert metode for butikken å verifisere handelen, og søke opp kvittering.

Endret av AvidGamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men her er altså situasjonen at han med et falsk dokumentbevis har sannsynligjort at kjøpet skjedde hos dere, og så har dere motbevist dette. Det betyr ikke at alle dokumentbevis som kan forfalskes uten videre kan avvises, men at man enten må bevise at dokumentet er falskt eller at det som søkes bevist likevel ikke er tilfelle. Ut fra det fulle bevisbildet man er forelagt må man se på hva som er mest sannsynlig. I denne prosessen er ikke en kvittering alfa og omega, slik du synes å innbille deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg eide noen butikker på slutten av 90tallet og begynnelsen på 2k så fikk vi beskjed om at vi måtte beholde kvitteringer over salg i ti år.

 

Vet ikke om det er anderledes nå en da.

Uansett, butikkvitteringer er stort sett skrevet ut med pulver som såvidt henger fast på papiret.

Selv om du legger det i en mappe og inn i skapet, går det ikke mange måneder før kvitteringen er uleselig.

 

Kopi (digitalt) lagret hjemme eller via abonnement på det (f.eks digipost.no) bør være mer en go dt nok.

Du trenger bare å bevise at gjenstand er kjøpt der.

Lenke til kommentar

Når jeg eide noen butikker på slutten av 90tallet og begynnelsen på 2k så fikk vi beskjed om at vi måtte beholde kvitteringer over salg i ti år.

Det er ingen krav om at butikkene skal beholde en kopi av kundenes kvitteringer. Enten det er snakk om dager eller år. Dette er ene og alene kundens ansvar.

 

Så hvis kunden har betalt kontant (ingen kontoutskrift) og har rotet bort kvitteringen, så har ikke kunden noen rettigheter så lenge butikken ikke finner (eller har) kundens kvittering i systemet.

 

EDIT: Mulig butikken må beholde kvitteringene av regnskapshensyn, men de har ingen plikt til å finne de frem for kunden, eller ha registrert navn eller annen personalia som gjør kvitteringen søkbar på kundens navn/telefon eller lignende.

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar

Jeg kan ta opp et noe som skjedde siste året jeg jobbet der.

Så hvis jeg som butikkansatt har opplevd en falsk tusenlapp, så kan jeg nekte å godta at kunder betaler kontant?

 

Bare fordi du har opplevd at en kunde har forfalsket en kontoutskrift, gir deg ikke rett til å avslå alle kontoutskrifter som sannsynliggjøring. Selvsagt kan man oppleve svindel av denne typen, men det kan ikke gå ut over lovlydiges rettigheter.

 

Da jeg jobbet i butikk var det aldri noe problem å få gjennom en reklamasjonssak hos verkstedet så lenge vi sendte med kopi av kontoutskriften, selv om totalsummen var feil (inkluderer tilbehør). Hvis vi ikke fant kundens kvittering i systemet, måtte vi se det som sannsynlig at vi hadde registrert feil telefonnummer på kunden, at det var kjøpt i en annen av kjedens avdelinger eller lignende.

 

Garanti, derimot, kan det være at bortfaller om man kun har kontoutskrift å vise til, men reklamasjonsretten mister du ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Når jeg eide noen butikker på slutten av 90tallet og begynnelsen på 2k så fikk vi beskjed om at vi måtte beholde kvitteringer over salg i ti år.

Det er ingen krav om at butikkene skal beholde en kopi av kundenes kvitteringer. Enten det er snakk om dager eller år. Dette er ene og alene kundens ansvar.

 

Så hvis kunden har betalt kontant (ingen kontoutskrift) og har rotet bort kvitteringen, så har ikke kunden noen rettigheter så lenge butikken ikke finner (eller har) kundens kvittering i systemet.

 

Det var krav på butikken skulle holde alle transaksjoner i 10 år.

I prinsippet var det nok at kunden kom inn og sa at han kjøpte det og det den og den datoen til kr ditt eller datt, så skulle vi kunne finne det igjen i systemet.

 

At kunden rotet vekk en papirlapp hadde ingenting å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var krav på butikken skulle holde alle transaksjoner i 10 år.

I prinsippet var det nok at kunden kom inn og sa at han kjøpte det og det den og den datoen til kr ditt eller datt, så skulle vi kunne finne det igjen i systemet.

 

At kunden rotet vekk en papirlapp hadde ingenting å si.

Da er det andre regler nå :)

 

Må ha vært et helvete for de butikkene som ikke hadde datasystem, å manuelt måtte lete gjennom hauger med gamle kvitteringer etter akkurat den rette. Spesielt om kvitteringen ikke er registrert på kundens navn/telefon. Mange kan kjøpe den samme tingen på samme dato, så å kreve at man finner den rette høres ut som en tullete lov (det siste gjelder for øvrig selv om man hadde datasystem). Er du sikker på at det var slik det var?

Lenke til kommentar

Yup.

Men er 12 år siden jeg solgte butikkene mine, så vet ikke hvordan ting er nå.

 

Moderne kvitteringer er forresten noe jeg vil si grenser til svindel.

De varer ikke lenge nok, tekst forsvinner lenge lenge før garantien går ut.

 

Så hvis butikken er så firkantet at det ikke er godt nok å komme inn med en digital kopi av kvitteringen slik at de kan slå den opp i datasystemene sine ville jeg aldri i livet ha handlet der.

Lenke til kommentar

Yup.

Men er 12 år siden jeg solgte butikkene mine, så vet ikke hvordan ting er nå.

 

Moderne kvitteringer er forresten noe jeg vil si grenser til svindel.

De varer ikke lenge nok, tekst forsvinner lenge lenge før garantien går ut.

 

Så hvis butikken er så firkantet at det ikke er godt nok å komme inn med en digital kopi av kvitteringen slik at de kan slå den opp i datasystemene sine ville jeg aldri i livet ha handlet der.

Jeg tror alle (?) butikker har et slikt system nå. Samtidig som de fleste også har mulighet til å sende den på e-post. Flere og flere tilbyr nå dette uten at kunden spør først også.

 

Når det gjelder kvitteringer der tekst forsvinner, så gjelder det slike bongkvitteringer fra termoskrivere. Det brukes ikke blekk, men varme. Oppbevares kvitteringen riktig, så holder de fint ut reklamasjonstiden (fem år), men om de krølles sammen i en skuff eller i en lommebok en stund før de arkiveres, så er de uleselige etter kort tid.

 

Får man en slik kvittering, men vil ha en fysisk kvittering som man ønsker å ta vare på, så kan man på de fleste butikker (i hvert fall de som selger dyrere varer) be om å få den på et A4 ark. Da skrives det ut på en vanlig laserskriver, og disse kopiene varer i hvert fall langt ut over reklamasjonstiden.

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar

 

 

 

1. Leverandøren KREVER spesifisert kvittering. Hadde de ikke det, får de ikke levert inn varen.

Du må ikke blande kravet leverandøren har mot selger inn i dette, det er faktisk ikke kundens problem.

 

 

Du leste tydligvis ikke artikkelen på dinside jeg linket til.

 

jeg gjorde det, og kan ikke se at den på generell basis støtter ditt syn så voldsomt.

at deres leverandør krever kvittering er deres problem, ikke kundens, så lenge kunden sannsynliggjør kjøpet og dere ikke kan motbevise dette, f.eks at det er svindel slik som du nevner

 

men som du nevner i ett annet innlegg., diskuterer du jo ett spesifikt tilfelle som var forsøk på svindel ikke loven generelt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mtp at trådstarter sitt spørsmål har blitt besvart, kan jeg da spørre hvor går grensen ved å sannsynliggjøre kjøpet?

Jeg jobbet tidligere i en butikk som solgte varer kun tilgjengelig i denne butikken ellers måtte man kjøre utenfor byen. Kan man da sannsynliggjøre kjøpet ved å si at denne personen mest sannsynlig kjøpte den hos oss siden det var eneste sted å kjøpe denne varen i byen?

Lenke til kommentar

Mtp at trådstarter sitt spørsmål har blitt besvart, kan jeg da spørre hvor går grensen ved å sannsynliggjøre kjøpet?

Jeg jobbet tidligere i en butikk som solgte varer kun tilgjengelig i denne butikken ellers måtte man kjøre utenfor byen. Kan man da sannsynliggjøre kjøpet ved å si at denne personen mest sannsynlig kjøpte den hos oss siden det var eneste sted å kjøpe denne varen i byen?

Jeg tror ikke det. Kunden kan ha kjøpt det på nettet, eventuelt fra utlandet. Og ved kjøp fra utlandet gjelder ikke reklamasjon, og ikke alltid garanti heller. Endret av Schwarzwald
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at kunden må sannsynliggjøre kjøpet, i praksis vil det si at kunden må sannsynliggjøre de tre elementene kjøpssted, kjøpstid, og vare. Underbilaget til den aktuelle transaksjonen fra kontoutskriften vil vanligvis være tilstrekkelig sannsynliggjøring av både kjøpssted og -tid, dette kan kontoutskriften selv også være hvis disse opplysningene fremgår der. Varen vil vanligvis være det vanskeligste - men tvisten vil vanligvis gjelde en konkret gjenstand, og kontoutskriften vil vanligvis inneholde en pris.

 

Selger kan selvsagt imøtegå disse opplysningene, men det er forskjell på at selger imøtegår opplysninger på bakgrunn av egne undersøkelser (som AvidGamer gjorde) og at selger oppstiller høyere krav til dokumentasjon enn det sannsynlighetsovervektsprinsipp som følger av lovgivningen (som er det AvidGamer ønsker å gjøre).

 

 

EDIT: Mulig butikken må beholde kvitteringene av regnskapshensyn, men de har ingen plikt til å finne de frem for kunden, eller ha registrert navn eller annen personalia som gjør kvitteringen søkbar på kundens navn/telefon eller lignende.

 

Bokføringspliktige opplysninger av denne typen skal oppbevares i tre år og seks måneder etter regnskapsårets slutt, og pliktes fremvist eller redegjort for hvis bedriften blir involvert i søksmål om saken eller saken tas inn for Forbrukertvistutvalget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Iallefall der jeg jobber, så oppfrodrer jeg kunden til og finne bankutskrift for den aktuelle dagen, om kunden ikke har kvittering, eller vi ikke har registrert hans navn eller andre opplysninger på det aktuelle kjøpet.

 

Med bankutskrift kan man jo lett gå igjennom alle salg gjort den dagen mot det aktuelle produktet, så finne kvitteringen (om den er kjøpt i den butikken).

 

Når det er sagt; så vil jeg oppfrodre alle til at det dere kjøper bli lagt inn på deres navn\tlf-nummer, gjerne legg igjen eposten din slik at du får en elekronisk kvittering også. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...