Gå til innhold

hodetelefon(Forbrukerfeil?)


Friisern

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte et par hodetelefoner av typen Beyerdynamic DT770 pro i Mars i fjor. Etter bare et par måneder begynte det å skrape i lyden ved lav frekvens (bass). Jeg ringte deretter selger, og fikk beskjed at det mest sannsynlig var ett hår som hadde kommet inn på membranen. Dette kunne fikses ved å plukke fra hverandre høreklokkene (bare den venstre i dette tilfellet) og fjerne håret. Det fikk jeg til, og problemet var fikset.

 

For en uke siden gjenoppstod dette problemet, bare at denne gangen fant jeg ikke noe hår. Jeg ringte derfor selger igjen og forklarte situasjonen . Det konklusjonen ble denne gangen var at jeg måtte levere inn hodetelefonene til reparasjon. Og hvis det viste seg å være hår denne gangen også, måtte jeg betale 1000kr/t med minimums pris på 395 pga. at de regner dette som en brukerfeil.

 

Er det riktig at dette er en brukerfeil? Hvis man søker på problemet på google, viser det seg at dette er et svært vanlig problem med Beyerdynamic sine hodetelefoner med denne konstruksjonen.

>Her< kan du se at det er mange med samme problem.

Dette har jeg aldri opplevd med noen andre hodetelefoner så langt.

 

Hva definerer en brukerfeil?

Dette er et problem som er nærmest uunngåelig hvis man har hår på hodet.

 

Hvis dette går under reklamasjonsrett, mener selger at man ikke kan kreve leiegjenstand hvor dette vil være en urimelig utgift. Hvordan kan man beregne om dette vil bli en urimelig utgift for dem?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke omtalt dette som en brukerfeil, da det ikke er naturlig å tenke seg at dette vil skje, du har ikke gjort det med vilje og du har heller ikke brukt headsetet noe annerledes en det som er forventet. Det høres jo veldig galt ut å påstå at det er en brukerfeil når det er et resultat av naturlig bruk, for man kan jo ikke kreve at alle brukerne barberer hvert hår på sitt hode. Men uansett jeg er ingen jurist, men har hatt om juss på vgs og på universitetsnivå. Ville også påstå at headsetet har en mangel, se lovene under her fra forbrukerkjøpsloven. Har markert noen setninger med fet skrift...

 

§ 15.Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.
§ 16.Mangel

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...