Gå til innhold

Tretti.no har feil på sine nettsider, vil at kunden skal ta støyten


BzWarm

Anbefalte innlegg

Jeg har en sak gående med tretti.no som har utgangspunkt i feil på deres nettsider. Jeg bestillte en snøfreser fra dem tidligere i januar, og kjøpet ble gjort som et firmakjøp med faktura for bedrift 30-dager. Jeg stusset litt over at de på firmafaktura ba om personnummer og ikke bedriftsnummer når jeg skulle legge inn kundeinfo, men regnet med de ønsket personnr på kontaktperson, og for regnskapets del holder det som oftest bare firmanavnet er tydelig.

 

Så kommer fakturaen fra klarna senere i posten, men her framkommer det at salget er gjort som et privatkjøp. Firmanavnet er ikke nevnt i det hele tatt, til tross for at det var en del av skjemaet jeg fyllte inn. Jeg tar så kontakt med tretti.no's kundeservice og forklarer dem saken og at jeg med en slik faktura ikke vil få godkjent dette som et firmakjøp, men de hevder bare at det å endre faktura er umulig, og at jeg isåfall må ta ansvar for å sende den 120kg tunge snøfreseren tilbake til dem.

 

Jeg synes dette er direkte frekt. De nekter plent å innrømme at feilen er på deres nettsider, selv om jeg har dokumentert dette (hadde forresten vært flott om noen her på forumet kunne gått inn på tretti.no's bestillingsside og dokumentert samme feil i tilfelle de forsøker å fikse på dette i etterkant.).

 

Etter min mening har vi krav på å få en ny faktura som stemmer overens med det vi har på ordrebekreftelsen, der det tydelig står firmanavn og firmafaktura som kjøpemetode.

post-26209-0-21155600-1391991739_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for hjelpen! Skulle være en enkel sak for dem mener jeg, men maken til kunde"service" har jeg aldri vært borti. De er ikke interessert i å ta noe ansvar. Har også kontakt med klarna direkte, men tar noe lenger tid der. Gir tilbakemelding om hvordan det utarter seg.

Lenke til kommentar

Som man ser her har bedriftsnummer dukket opp på ordrebekreftelse, men det er personnr feltet som tretti ber om som har blitt gjort om på ordrebekreftelsen. Så bak det svarte feltet på bedriftsnr står mitt personnr i dette tilfellet.

 

Dette sa jeg forøvrig fra om til tretti umiddelbart etter at jeg mottok bekreftelsen, men de svarte ikke iløpet av hele dagen, og freseren ble sendt i mellomtiden (de har heller ikke telefonkontakt...). Når de først svarte la de opp til at dette var enkelt å fikse (dette var før faktura uten firmanavn dukket opp).

 

Jeg regnet som sagt også med at så lenge firmanavnet var tydelig på faktura så ville det uansett være i orden for regnskapsfører, men når firmaet ikke er nevnt i det hele tatt blir det værre.

post-26209-0-57947100-1391993584_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tretti.no nekter fremdeles å sende ut korrigert faktura i denne saken, og alt de tilbyr er å ta varen tilbake. Har de egentlig rett til dette?

Saken er vel faktisk den at tretti.no har godkjent et kjøp, men sendt regningen til feil instans. Instansen som faktisk har utført bestillingen (vårt firma) og gitt ellers helt korrekt informasjon venter fremdeles på regning men har ikke fått den. Kan tretti da bare komme og kreve varen tilbake sånn uten videre, når feilen er i deres systemer? Kjøpet er tross alt godkjent og sendt fra dem.

 

Vi har også kvittering fra bring for frakt, og her står det tydelig at forsendelsen er til firmaet, med meg som kontaktperson. Hadde ikke dette stått hadde vi ikke tatt imot forsendelsen og tatt varen i bruk til å begynne med. Dette er jo også bare nok et bevis på at feilen er i trettis systemer.

Lenke til kommentar

Korrigering, tretti.no godkjenner nå likevel ny faktura etter en litt sint tilbakemelding, men står fast på at alt er i orden på deres nettsider og at de gjør dette i goodwill, og at det visstnok er jeg som har skrevet feil, som de skriver i dialog med meg. Flere som gidder å legge ut prntscreens på feilen? da den fremdeles er der, og jeg er stygt redd for at de surrekoppene i tretti vil fortsette å sno seg unna.

Lenke til kommentar

Korrigering, tretti.no godkjenner nå likevel ny faktura etter en litt sint tilbakemelding, men står fast på at alt er i orden på deres nettsider og at de gjør dette i goodwill, og at det visstnok er jeg som har skrevet feil, som de skriver i dialog med meg. Flere som gidder å legge ut prntscreens på feilen? da den fremdeles er der, og jeg er stygt redd for at de surrekoppene i tretti vil fortsette å sno seg unna.

 

post-69676-0-09468500-1392604568_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som du er på feil jorde her.

 

Det er best å kjøpe denne som privatperson, og så overføre den til firma via et utlegg.

(Kjøp privat, få kvittering, skriv utleggsskjema, legg ved kvittering, betalt fra firma til deg privat, og vips, er det firma som eier denne)

Om det da er noe galt med denne i løpet av de neste fem årene, har du som forbruker masse fine rettigheter du bare kan glemme som firma. Da finner du frem kvitteringen ringer Tretti.no og krever dine rettigheter som forbruker.

Lenke til kommentar

Høres ut som du er på feil jorde her.

 

Det er best å kjøpe denne som privatperson, og så overføre den til firma via et utlegg.

(Kjøp privat, få kvittering, skriv utleggsskjema, legg ved kvittering, betalt fra firma til deg privat, og vips, er det firma som eier denne)

Om det da er noe galt med denne i løpet av de neste fem årene, har du som forbruker masse fine rettigheter du bare kan glemme som firma. Da finner du frem kvitteringen ringer Tretti.no og krever dine rettigheter som forbruker.

Sånn rent bortsett fra at det er de reelle og ikke de formelle forhold som er relevante for om det er et forbrukerkjøp. Om du har til hensikt å benytte tingen i næringsvirksomhet har det ingenting å si hva du skriver i skjemaet til butikken.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Høres ut som du er på feil jorde her.

 

Det er best å kjøpe denne som privatperson, og så overføre den til firma via et utlegg.

(Kjøp privat, få kvittering, skriv utleggsskjema, legg ved kvittering, betalt fra firma til deg privat, og vips, er det firma som eier denne)

Om det da er noe galt med denne i løpet av de neste fem årene, har du som forbruker masse fine rettigheter du bare kan glemme som firma. Da finner du frem kvitteringen ringer Tretti.no og krever dine rettigheter som forbruker.

Sånn rent bortsett fra at det er de reelle og ikke de formelle forhold som er relevante for om det er et forbrukerkjøp. Om du har til hensikt å benytte tingen i næringsvirksomhet har det ingenting å si hva du skriver i skjemaet til butikken.

 

Joda, strengt tatt er det det, men om tretti.no insisterer på å selge denne til trådstarter som privatperson, er det jo bare å "finne seg i det" med et smil ;)

Lenke til kommentar

Strengt tatt er det hva? Hvis du har til hensikt å bruke denne i næringsforhold, og det har du om du skal "overføre den til firma via et utlegg" (hva nå enn det liksom skal bety. Jeg tror ikke du helt forstårhva et enkeltmannsforetak innebærer og ikke), så er det ingen tvil om at forbrukerkjøpslovens vilkår om at du "ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet" ikke er oppfylt. Butikken vil i praksis ikke sjekke dette med mindre de på ett eller annet vis får grunn til å mistenke noe, men det er utelukkende et bevisspørsmål som ikke endrer hva som faktisk er riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og der har tretti forandret på nettsiden, riktig nok med nye feil (se første bilde). Fikk faktisk også en screencap av dem der de har tegnet rundt hvor jeg skulle ha valgt firmakjøp (ifølge dem kan jeg ikke ha gjort dette...), men å faktisk huke av for firmakjøp og påvise at det fungerte hos dem selv før de nå gjorde endringen har de ikke gjort...

post-26209-0-59767300-1392838224_thumb.png

post-26209-0-76821800-1392838320_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil selv fortelle om min erfaring med tretti.no, et selskap som etter min mening er svært useriøst!

 

Jeg bestilte en Kenwood KMM020 hos tretti.no. Jeg ble positivt overrasket over leveringstiden, det tok under to døgn fra jeg bestilte til varen kunne hentes i post i butikk.

 

MEN, når varen var hentet, så jeg at tretti.no hadde sendt feil maskin. De hadde i stedet sendt meg en Kenwood KMM770. Vel, det er lov å gjøre feil, så jeg kontaktet tretti no (kan nevne at det er svært irriterende at tretti.no ikke kan kontaktes på tlf, kun på e-post). Svaret fra tretti.no gjorde meg svært forbannet:

 

”Jeg har snakket med vår salgsavdeling angående din sak. Det som har skjedd er at din originalt bestilte vare har utgått og vi har sendt ut denne til deg da dette er en maskin som tilsvarer den du originalt bestilte.”

 

Tretti.no velger altså bevisst å sende ut feil vare i stedet for å informere kunden (den jeg bestilte har ikke gått ut av Kenwoods sortiment, kun av tretti.no´s egen varebeholdning). I tillegg påstod de at de sendte meg en tilnærmet lik modell. Fakta er at den de sendte meg er en rimeligere modell(den har svakere motor, ikke flexivisp, mangler medium hastighetsuttak og bollen er laget av et annet materiell). De som ønsker kan selv sammenligne maskinene på produsentens sider: http://www.kenwoodworld.com/nb-no/all-products/kitchen-machines/chef-og-major

 

Min påstand er derfor at tretti.no med overlegg forsøker å lure/svindle sine egne kunder. Jeg vil sterkt fraråde alle å handle hos en slik useriøs aktør. Det hjelper lite å spare en hundrelapp når resultatet blir unødvendig frustrasjon og ekstraarbeid fordi de ikke leverer produktet de lover deg. For min del endte det hele med mye ekstra kostnader (i tillegg til tid) for å få fatt på produktet jeg skulle ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
..

KMM020 IKKE er en utdatert vare.

 

Fikk du en ny kvittering fra Tretti.no når de sendte deg en helt annen maskin?

 

Blir fort kaos om det skjer noe feil på din maskin, så leverer du den inn, men det viser seg at du har kvittering for en KMM020, og ikke en KMM770..

nei, jeg hadde ikke godtatt dette. Krev pengene tilbake (angrerett) og kjøp en annen plass.

Lenke til kommentar

Som du helt korrekt sier - KMM020 er ikke en utdatert vare, men tretti.no har sluttet (i alle fall foreløpig) å selge KMM020. Det som da gjør meg forbannet, er at det virker som de forsøker å "redde" et salg ved å sende meg som kunde et relativt likt produkt (men som er en rimeligere/enklere variant). Her kan dere selv se hva tretti.no skriver:

 

kC2bxLV.jpg

 

Jeg har nå selvsat returnert maskinen og kommer ALDRI noengang til å handle hos en slik useriøs aktør igjen. For min del ble resultatet at jeg kjøpte KMM020 et annet sted (det resulterte i at det kostet meg 300 kr mer + bortkastet tid og frustrasjon)

 

Min erfaring er at tretti.no kommer godt ut når det gjelder pris dersom en søker opp produkter på nett, men de kronene en tror en sparer på å handle hos tretti.no ender fort opp med å koste langt mer enn det smaker....

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Som du helt korrekt sier - KMM020 er ikke en utdatert vare, men tretti.no har sluttet (i alle fall foreløpig) å selge KMM020. Det som da gjør meg forbannet, er at det virker som de forsøker å "redde" et salg ved å sende meg som kunde et relativt likt produkt (men som er en rimeligere/enklere variant). Her kan dere selv se hva tretti.no skriver:

 

kC2bxLV.jpg

 

Jeg har nå selvsat returnert maskinen og kommer ALDRI noengang til å handle hos en slik useriøs aktør igjen. For min del ble resultatet at jeg kjøpte KMM020 et annet sted (det resulterte i at det kostet meg 300 kr mer + bortkastet tid og frustrasjon)

 

Min erfaring er at tretti.no kommer godt ut når det gjelder pris dersom en søker opp produkter på nett, men de kronene en tror en sparer på å handle hos tretti.no ender fort opp med å koste langt mer enn det smaker....

Jeg vet ikke om det er forsent, slik jeg tolker det har du en reklamasjon. Og da kan du gjøre dekningskjøp.

Og da få tilbake de eksta 300 kra fra tretti,no

Lenke til kommentar

Det har du helt rett i! Takk for tipset, dette hadde jeg rett og slett ikke tenkt på. Jeg har nå sendt et krav til tretti.no der jeg har henvist til forbrukerkjøpsloven kapittel 4, samt §§ 52 og 53. Skal legge ut svaret her så fort jeg får tilbakemelding :)

Lenke til kommentar

Og i dag dumpet det altså ny faktura ned i postkassa, men med akkurat samme gale informasjon som før, og ikke noe firmanavn nevnt... Må jeg virkelig ta denne lille fillesaken opp i forliksrådet før den blir løst? Fullstendig latterlig altså...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...