Gå til innhold

Gjelder forbrukerkjøpsloven selv om man ikke har kvittering?


Anbefalte innlegg

Kjøpte nytt hus i fjor sommer, der var det installert en Siemens ventilator på kjøkkenet. Nå er motoren gått i denne, og jeg ser at produksjonsår er 2010, så den er garantert kjøpt for mindre en 5 år siden. Problemet er at jeg ikke har noe papirer på dette, tidligere eier sier den er kjøpt på nett en gang men husker ikke når eller hvor..

 

Hvilke rettigheter har jeg ift forbrukerkjøpsloven når jeg ikke har papirer eller vet hvor og når den er kjøpt?

Endret av Borger___
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan i utgangspunktet reklamere mot tidligere salgsledd, så jeg ville hørt med Siemens direkte. Dersom nettbutikken har gråimportert ventilatoren blir det kanskje verre, nen det kan kanskje Siemens finne ut av ved hjelp av serienummeret. En seriøs importør burde egentlig fikse opp i saken uansett, men jeg har hørt om de som setter seg på bakbena..

Lenke til kommentar

Du kan i utgangspunktet reklamere mot tidligere salgsledd, så jeg ville hørt med Siemens direkte. Dersom nettbutikken har gråimportert ventilatoren blir det kanskje verre, nen det kan kanskje Siemens finne ut av ved hjelp av serienummeret. En seriøs importør burde egentlig fikse opp i saken uansett, men jeg har hørt om de som setter seg på bakbena..

 

Problemet er jo at jeg ikke vet hvor den er kjøpt , bare at den er kjøpt fra en eller annen nettbutikk (info fra tidligere huseier..)

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Hvis du har serienummeret vil jeg tro Siemens kan spore den opp,hvis den er solgt via offisielle kanaler.

 

Ja har tatt bilde av alle label/nummer på innsiden, skal maile det ned til Siemens. Men bare lurte hva som var vanlig praksis eller regel, slik at jeg har litt mer å gå på om dem skulle slå seg vrang :)

Lenke til kommentar

Hvis de "slår seg vrange", så sliter du. Uten noe dokumentasjon kan du jo hverken dokumentere at det er din gjenstand eller at den er kjøpt som forbrukerkjøp...

 

Mye mulig. Derfor jeg lurer på hva som er vanlig praksis. Er vel heller ikke helt uavnlig at kvitteringer rotes vekk på 5 år, spesielt når man tar over hus og det gjelder hvitevareinnstallasjoner..

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

 

Hvis de "slår seg vrange", så sliter du. Uten noe dokumentasjon kan du jo hverken dokumentere at det er din gjenstand eller at den er kjøpt som forbrukerkjøp...

 

Mye mulig. Derfor jeg lurer på hva som er vanlig praksis. Er vel heller ikke helt uavnlig at kvitteringer rotes vekk på 5 år, spesielt når man tar over hus og det gjelder hvitevareinnstallasjoner..

 

Jeg vet bare om vanlig praksis på mobiltelefoner. For de fleste merker, så holder det med f.eks serienr som viser at produksjonsdato.

Lenke til kommentar

 

Du kan i utgangspunktet reklamere mot tidligere salgsledd, så jeg ville hørt med Siemens direkte. Dersom nettbutikken har gråimportert ventilatoren blir det kanskje verre, nen det kan kanskje Siemens finne ut av ved hjelp av serienummeret. En seriøs importør burde egentlig fikse opp i saken uansett, men jeg har hørt om de som setter seg på bakbena..

 

Problemet er jo at jeg ikke vet hvor den er kjøpt , bare at den er kjøpt fra en eller annen nettbutikk (info fra tidligere huseier..)

 

Dersom du vet/finner ut hvem som er importør kan du gjøre krav gjeldende mot de også, jf. fkjl. § 35. Dersom de vet hvem som solgte deg den kan du bruke den informasjonen til å gjøre krav gjeldende mot selger.

Lenke til kommentar

Hvis vi skal være skikkelig firkanta, så hjelper det vel ikke å henvise til Forbrukerkjøpsloven når man ikke har noen dokumentasjon på at det er et forbrukerkjøp (eller kjøpet i seg selv). Fkjl. gjelder f.eks. ikke ved næringskjøp, kjøp i utlandet eller for tyvgods (for å sette det litt på spissen).

Lenke til kommentar

Hvis vi skal være skikkelig firkanta, så hjelper det vel ikke å henvise til Forbrukerkjøpsloven når man ikke har noen dokumentasjon på at det er et forbrukerkjøp (eller kjøpet i seg selv). Fkjl. gjelder f.eks. ikke ved næringskjøp, kjøp i utlandet eller for tyvgods (for å sette det litt på spissen).

Om importøren har informasjon som sier at den er kjøpt i Norge, så er det meste på plass. Med mindre huset er nyoppført og pumpen er kjøpt i anledning oppføring av det (og dermed kjøpt av entreprenøren) eller det har vært brukt til annet enn bolig så er det ikke næringskjøp, og tyvegods er ukurant.

Lenke til kommentar

 

Hvis vi skal være skikkelig firkanta, så hjelper det vel ikke å henvise til Forbrukerkjøpsloven når man ikke har noen dokumentasjon på at det er et forbrukerkjøp (eller kjøpet i seg selv). Fkjl. gjelder f.eks. ikke ved næringskjøp, kjøp i utlandet eller for tyvgods (for å sette det litt på spissen).

Om importøren har informasjon som sier at den er kjøpt i Norge, så er det meste på plass. Med mindre huset er nyoppført og pumpen er kjøpt i anledning oppføring av det (og dermed kjøpt av entreprenøren) eller det har vært brukt til annet enn bolig så er det ikke næringskjøp, og tyvegods er ukurant.

 

 

 

 

Du kan i utgangspunktet reklamere mot tidligere salgsledd, så jeg ville hørt med Siemens direkte. Dersom nettbutikken har gråimportert ventilatoren blir det kanskje verre, nen det kan kanskje Siemens finne ut av ved hjelp av serienummeret. En seriøs importør burde egentlig fikse opp i saken uansett, men jeg har hørt om de som setter seg på bakbena..

 

Problemet er jo at jeg ikke vet hvor den er kjøpt , bare at den er kjøpt fra en eller annen nettbutikk (info fra tidligere huseier..)

 

Dersom du vet/finner ut hvem som er importør kan du gjøre krav gjeldende mot de også, jf. fkjl. § 35. Dersom de vet hvem som solgte deg den kan du bruke den informasjonen til å gjøre krav gjeldende mot selger.

 

 

Hvordan kan jeg finne ut det da? Jeg sitter jo som sagt med ingen informasjon , annet enn produksjonsnummer som gjør at jeg vet at den er kjøpt for mindre enn 5 års siden. Eneste kilde til historikk info er tidligere eier av huset, og dem husker jo ikke hvor og når og i hvilken (nett) butikk den ble kjøpt..

Lenke til kommentar

Update: Det var lite å hente hos reklamasjonsavdelingen til Siemens uten noen form for dokumentasjon på kjøp, noe ikke tidligere huseier kunne hjelpe meg med. Svar fra Siemens under:

 

"Her er det eier av hvitevarene som må sannsynliggjøre kjøpsdato på produktene. Som dokumentasjon kan det også godtas en fraktseddel, eller bankutskrift som viser utbetaling til en leverandør.

Informasjon fra typeskiltet gir ikke nok informasjon til å redegjøre for hvor/ når et produkt er kjøpt.

For at du skal kunne påberope deg 5 års reklamasjon må du sørge for å fremlegge dokumentasjon for kjøp. Slik saken fremstår per d.d. ser ikke BSH at vi kan dekke saken som en reklamasjon."

 

 

Eneste jeg kommer på nå som kan redde meg er vel et evt. krav mot tidligere huseier/eierskifte forsikring? Kjøpte huset i Mai 2013.

Lenke til kommentar

 

Det fordrer at det utgjør en mangel etter avhendingslova, og dersom eiendommen er solgt som den er så spørs det nok.

 

 

 

Er det normalt at eiendommer selges etter "som den er" prinsippet? Hva er isåfall vitsen med eierskifte forsikring da?

 

Ja, det er veldig vanlig. Det selges svært få bruktboliger som ikke er solgt med som den er-klausul.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...