Gå til innhold

Heving/Avbrudd av kjøp


Anbefalte innlegg

Lurer på om hvordan muligheten for å heve et kjøp på en vare som ble kjøpt i en butikk kan heves.

Den ble betalt med kort, fikk en tilbudspris på varen, den stod i butikken og var helt ny.

For at jeg skal få den hjem må jeg få den levert fra butikken, de skal levere den til meg men jeg ønsker å angre kjøpet fordi jeg har funnet en annen vare i en annen butikk jeg heller vil ha.

 

Hva gjør jeg...

 

Butikken vil ikke betale meg tilbake det jeg har betalt, de vil levere varen jeg har kjøpt.

De har også tilbudt meg å skaffe varen jeg har funnet i den andre butikken, men til en høyere pris enn den prisen jeg har blitt tilbudt av en annen forhandler...

Dog er det veil pris de har tilbudt meg for den varen jeg egentlig vil ha.

 

Noe forslag til hvordan jeg kan komme meg ut av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved kjøp i butikk har du ingen lovfestet angrerett. Noen opererer imidlertid med åpent kjøp eller bytterett, men da er det på goodwill og utenom den norske lovgivningen.

 

Det er ingen god måte å "komme seg ut av dette" med mindre butikken er snill mot deg. Har du spurt om de kan justere prisen litt slik at den kommer ned mot den andre butikkens pris? Det kan være fruktbart også for butikken i håp om at de skaffer seg en fremtidig kunde.

Lenke til kommentar

Du har avbestillingsrett etter forbrukerkjøpsloven § 41, men du må da betale erstatning for selgers tap. Det innebærer at de har tapsbegrensningsplikt, hvilket gjør at du kan få tilbake noen av pengene mot at du ikke får tingen likevel, men erstatningssummen kan etter omstendighetene gjøre at det ikke er særlig hensiktsmessig.

Lenke til kommentar

Du må ikke betale mer enn du allerede har betalt inn, men du får ikke alle pengene igjen. Tapet regnes ut ved å se på den økonomiske situasjonen om du gjennomfører kjøpet og sammenligne den med situasjonen om du avbestiller. De får beholde tingen og slipper å kjøre, så noen besparelser er det. Resten kommer an på markedsverdi på tingen, og eventuelt andre kostnader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med at det er gitt en tilleggsfrist. Altså at vi avtalte dato for levering. Bedriften fortalte at de kunne levere før den dato jeg ønsket. Jeg har altså satt en dato for ønsket leveringsdato. Har dette noe å si mtp paragraf 23 om heving i forbrukerkjøpsloven.

 

Med tilleggsfrist brukes når en har forsinkelse...her har de levert før tiden din, dvs tilbudt seg å gjøre det. Du kunne si du ønsket til din dato slik jeg leser og de ville gjort det, så nå griper du etter halmstrå.

Lenke til kommentar

Har nå fått tilbud om å få den samme varen som jeg kan få i den andre butikken, men til veil utsalgspris + transportkostnader, eller at jeg får 75% av kjøpesummen refundert.

Alternativt at jeg får varen levert som avtalt i utgangspunktet.

 

Er det så vanskelig å bare få pengene tilbake for en vare som jeg har bare betalt og ikke fått?

Varen må klargjøres før den kjøres ut til meg uansett hvor den kjøpes, føler det blir så mye frem og tilbake når jeg ikke har fått varen men bare ønsker å få den refundert og kan kjøpe den et annet sted billigere enn det de tilbyr meg.

De sier de ikke kan selge meg den fordi de ikke fører det merket.

Lenke til kommentar

Ja, så lenge tingen ikke er levert kan du avbestille, selv om du har betalt på forskudd. Det følger av at ordlyden i fkjl. § 41 er "før tingen er levert".

Det står videre at selger ikke kan kreve betaling så lenge tingen ikke er levert, men her er jo tingen allerede betalt.

 

Det står lite om hva som er kjøpt, og hvorfra det er kjøpt, men her har kjøper sett tingen i butikk og betalt for den som om han kjøpte en ting i butikk på vanlig måte og ikke har angrerett. Eneste forskjellen er at den ikke er kjørt hjem til han. Derfor er det ikke en bestilling i så måte.

Lenke til kommentar

Varen stod i butikken. Den ble kjøpt der og da med avtale om at den skulle klargjøres og leveres til en bestemt dag og tidspunkt.

Dertil er varen ikke noe som måtte bestilles inn spesielt av butikken for min del.

Derfor mener jeg de kan betale meg tilbake pengene siden de har varen fortsatt. Ga jo beskjed mandagen rett etter helgen om at jeg ville heve kjøpet. Er ikke det rimelig greit da?

Lenke til kommentar

Det tenker jeg i grunn ikke så mye om. Jeg vet ikke hvilke kostnader de kan påvise og hvor mye du vil få igjen med et "korrekt" erstatningsoppgjør. det handler jo også i stor grad om hvor mye du er villig til å betale for å få saken ut av verden. Om de 25% ikke utgjør all verden så er det jo bare å slå til og bli ferdig med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...