Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bør jeg flytte hjemmefra?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Til neste år skal jeg søke på videregående skole, og det er muligheter for at det blir dannet en ny linje på en skole 4 timer unna som jeg vil søke på. Dette er en unik mulighet for meg og jeg har allerede tenkt igjennom hvordan det blir å flytte hjemmefra som 16 åring.

 

Så er spørsmålet, hva er fordelene og ulempene med å flytte hjemmefra i 3 år som 16 åring? Jeg har virkelig lyst til å gå denne linjen, men er det vært og flytte hjemmefra i 3 år for det? Hvordan blir det økonomisk, har hatt problemer med å finne info om dette. Er det noen som vet hvordan det blir med søking i forhold til flytting, og kjøp av plass osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bodde på hybel fra jeg var 18, hadde ikke MYE penger, alt gikk på bil og pc mens jeg spiste tunfisk fra boks. Fikk kun bortebostipend og 1700kr mnd og jobba 6 dager i uka ved siden av skolen.

 

kom meg igjennom det, men det var slitsomt. Du klarer det hvis du er innstilt på det, har du foreldre som backer deg økonomisk kan jeg tenke meg at det blir mye lettere.

Lenke til kommentar
bodde på hybel fra jeg var 18, hadde ikke MYE penger, alt gikk på bil og pc mens jeg spiste tunfisk fra boks. Fikk kun bortebostipend og 1700kr mnd og jobba 6 dager i uka ved siden av skolen.

 

kom meg igjennom det, men det var slitsomt. Du klarer det hvis du er innstilt på det, har du foreldre som backer deg økonomisk kan jeg tenke meg at det blir mye lettere.

Det sto at borteboer stipendet er på 8700 kr i måneden, og jeg bor i studentbolig som koster 2500 i måneden alt inkludert. Dessuten så er det mulig foreldra min backer meg opp enda mer økonomisk. Jeg er fast innstilt på å flytte, nå som jeg har fått informasjon.

 

Ett spørsmål til: Får foreldra mine barnetrygd selv om jeg ikke bor hjemme?

Lenke til kommentar

Er vel ikke helt riktig det du sier der? ( Clicky )

 

Uansett, så er 5580 nok til at du klarer deg greit hvis alt er inkludert i husleien på 2500 kroner. Og tar du itilegg det lille lånet ekstra, så lever du svært godt ;)

 

Det er alltid bakdeler med å flytte for seg selv, for det første er det matsituasjonen, med mindre du er en kokelerende-fyr, så kommer matvanene til å bli veldig ensidige.

Muligens er ikke du av den personen med høyst fravær atm, men dette kan også bli et problem.

 

Jeg ville blitt værende på 2013 Ghetto Skjetten :p

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar
Er vel ikke helt riktig det du sier der? ( Clicky )

 

Uansett, så er 5580 nok til at du klarer deg greit hvis alt er inkludert i husleien på 2500 kroner. Og tar du itilegg det lille lånet ekstra, så lever du svært godt ;)

 

Det er alltid bakdeler med å flytte for seg selv, for det første er det matsituasjonen, med mindre du er en kokelerende-fyr, så kommer matvanene til å bli veldig ensidige.

Muligens er ikke du av den personen med høyst fravær atm, men dette kan også bli et problem.

 

Jeg ville blitt værende på 2013 Ghetto Skjetten :p

Jeg kan da lage mat. :) Og i studentbolig er det jo flere som kan det også kanskje. Hvordan vet du om Ghetto Skjetten? :p
Lenke til kommentar
bodde på hybel fra jeg var 18, hadde ikke MYE penger, alt gikk på bil og pc mens jeg spiste tunfisk fra boks. Fikk kun bortebostipend og 1700kr mnd og jobba 6 dager i uka ved siden av skolen.

 

kom meg igjennom det, men det var slitsomt. Du klarer det hvis du er innstilt på det, har du foreldre som backer deg økonomisk kan jeg tenke meg at det blir mye lettere.

Det sto at borteboer stipendet er på 8700 kr i måneden, og jeg bor i studentbolig som koster 2500 i måneden alt inkludert. Dessuten så er det mulig foreldra min backer meg opp enda mer økonomisk. Jeg er fast innstilt på å flytte, nå som jeg har fått informasjon.

 

Ett spørsmål til: Får foreldra mine barnetrygd selv om jeg ikke bor hjemme?

 

Da burde flytte, det blir ikke noe spesielt vanskelig å klare seg økonomisk vist dette er situasjonen din :) Å ja, foreldrene dien får barnetrygd.

Lenke til kommentar
Det er den samme linken som jeg linket til. Men 6965 er inkludert lån. Hvis du faktisk får hele barnetrygden fra foreldrene dine så lever du svært godt (..Men jeg ville forhørt meg med foreldrene mine om dette).
Er det noen grunn til at jeg ikke skal få barnetrygnden da? Er ikke den ment å forsørge barnet, eller er dette feil?
Lenke til kommentar

Pappa har vært eneste gjenlevende forelder i ca. 3 år intill hans nye kjæreste flyttet inn. Vet ikke om dette har hatt noe å si på barnetrygden. Jeg har også muligheter for en ganske bra betalt jobb så tror ikke penger skal bli noe problem. Pappa har i tillegg masse penger i livsforsikring som kommer godt med i tilfelle jeg skulle bli blakk. Og når jeg er 18 får jeg en god del penger fra livsforsikring og andre ting. Tror det skal gå fint. :)

Lenke til kommentar

Siden ikke økonomi er et problem kan jeg nevne andre ting:

 

Fordeler:

Du lærer å: ta vare på deg selv, lage mat, vakse osv.

Du blir mer selvstendig.

Du kan gjøre som du vil.

Du får mulighet til å ta den utdanningen du er mest interessert i.

 

Ulemper:

Hvis du ikke har selvdisiplin går det utover skolen.

Kan fort bli mye festing og drikking osv. (Ulempe?)

Kan bli ensomt, spesielt i starten.

Du kan gjøre som du vil.

 

Uansett er ikke fire timer så veldig langt, så du kan jo ofte dra hjem i helger osv hvis du har lyst til det.

Lenke til kommentar
Siden ikke økonomi er et problem kan jeg nevne andre ting:

 

Fordeler:

Du lærer å: ta vare på deg selv, lage mat, vakse osv.

Du blir mer selvstendig.

Du kan gjøre som du vil.

Du får mulighet til å ta den utdanningen du er mest interessert i.

 

Ulemper:

Hvis du ikke har selvdisiplin går det utover skolen.

Kan fort bli mye festing og drikking osv. (Ulempe?)

Kan bli ensomt, spesielt i starten.

Du kan gjøre som du vil.

 

Uansett er ikke fire timer så veldig langt, så du kan jo ofte dra hjem i helger osv hvis du har lyst til det.

Jeg har allerede litt erfaring med å være ta vare på meg selv. Vil påstå at jeg er ganske ansvarlig for min alder. Drar kun på ferier alene osv. Var også hjemme alene i 2 uker så jeg har en liten smakebit av hvordan det blir. Læreren jeg får i faget kjenner jeg godt fra før, og jeg kommer til å bo i studentbolig så hjemmelengsel er nok et større problem. ;) Når det gjelder drikking osv. får jeg bare prøve å ikke drikke alt for mye, jeg liker å feste selv om jeg ikke gjør det ofte.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...