Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva synes du om foreldrene dine?


Anbefalte innlegg

Jeg elsker foreldrene mine.. De har gitt meg alt jeg har trengt for å ta fatt på livet på egenhånd, og de er gode forbilder for meg når jeg om kort stund selv skal bli mor. Beskyttelse, støtte, selvtillit, gode holdninger og generelt et lyst syn på livet har de gitt meg :) Selvfølgelig har vi kranglet mye opp gjennom, men jeg tror det bare har gitt oss et positivt resultat alt i alt. De har til tider styrt mye i livet mitt som jeg der og da syntes var helt grusomt, men i etterkant har jeg sett hvor rett de ofte tok og at jeg selv ville gjort mye av det samme i dag hvis det var jeg som var i foreldre-posisjonen :) Men de har også lært meg å ta mine egne valg, latt meg prøve og feile, og jeg vet at de alltid vil stå bak meg uansett hvilke valg jeg tar i livet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mamma er distré, lettantennelig og arbeidsnarkoman og er av typen som går i grininga når hun ikke finner nøkkelknippet sitt når hun er for sein til jobb. Samtidig er hun også streng, men rettferdig, åpen og sjenerøs.

 

Pappa er kanskje verdens snilleste menneske. Han gjør sjelden noe for seg selv, men er alltid på tilbudssida overfor andre. Han har lært meg å ikke få panikk i anspente situasjoner og at det alltid ordner seg til slutt, uansett hvor mørkt det ser ut.

 

Foreldrene mine ble skilt da jeg var tre år, men har alltid samarbeidet og backet hverandre opp i oppdragelsen min. Jeg har alltid hatt klare grenser å forholde meg til, og blir alltid stilt krav til. Jeg har aldri blitt skjemt bort med materielle ting, men jeg kan vanskelig se for meg noen snillere eller mer omsorgsfulle foreldre enn mine. Det hender ofte vi smeller litt til hverandre, men vi er aldri langsinte og kan le av det etterpå. Jeg er veldig takknemlig for at foreldrene mine på tross av at det ikke alltid har vært så lett, har gitt meg et trygt hjem med latter, tårer, kjefting, kjærlighet, musikk, åpenhet og toleranse.

Lenke til kommentar

Fattern ser jeg opp til. Måten han har taklet de utfordringer vi barna har kastet etter han er beundringsverdig. Om jeg bare blir halve mannen han er så skal jeg være stolt.

 

Mora mi er nøyaktig motsatt. Jeg tror ikke jeg klarer å finne noen måte hun kunne takla ting verre. Jævla drittkjerring.

Lenke til kommentar

Hva skal jeg si. Skilte foreldre - hatt det veldig lenge, så er vandt med det.

 

* Mamma

 

Mamma er den personen jeg så og si kan snakke om alt med.

Kan veldig mye om barn og ungdom føler jeg. Veldig orintert om samfunnet og følger med på alle felt.

En mamma man blir veldig glad i og som er et godt forbilde for barna sine. Kanskje litt for mye negativ til tider og slenger litt for mye kommentarer. Hun har alltid ordnet ut ting og taklet ting til alle tider. Det er liksom ingenting hun ikke fikser.

Skulle ønske hun var litt mer positiv til ting og ikke var ute og arresterte meg med en gang det var noe. Det er ofte hun har beskylt meg for ting jeg slett ikke har noe med å gjøre, så viser det seg senere at det er broren min som har gjort det. Litt sær på pengene også.. hun har aldri gitt meg penger uten at det er noe ekstraordinært på gang. Hjelper meg sjeldent om jeg ikke har penger - men ser heller på det som at hun vil at jeg skal stå på egne ben, og det er jo bra!

 

* Pappa

 

Pappa er av den rolige personen og den stabile. Føler han alltid har kontroll på alt og ikke trenger å stresse. Veldig avslappet å være med. Aldri gjort meg noe som helst vondt og kan vel omtales som verdens snilleste pappa.

Han er den som stikker i meg en 200-lapp nå og da og lager pizza til middag. Han er også den personen som bygger nytt postkassehus i gata :D En handyman som fikser de fleste oppgaver på det planet.

Dog er kanskje ikke pappa den personen man snakker med når det er noe - det være seg problemer eller andre ting. Skulle kanskje ønske han tok litt mer intiativ til samtaler og var litt mer nyskjerrig på mine interesser og sånn.

 

Tror jeg skal være veldig glad som har hatt en så trygg oppvekst! Det er mange der ute som desverre ikke har vært like heldige som meg.

 

Egentlig er mamma og pappa to vidt forskjellige personer, og jeg klarer vel egentlig ikke se for meg at de to har vært gift en gang i tiden. Selv husker jeg bare vage minner fra tiden de var gift. Tror jeg var 3 eller 4 år da de ble skilt. Hadde vært gøy å sett hvordan de fungerte sammen den dag i dag - bare sånn i fantasien liksom. Som på en film.

 

Mora mi er nøyaktig motsatt. Jeg tror ikke jeg klarer å finne noen måte hun kunne takla ting verre. Jævla drittkjerring.

Det kan du da ikke mene? En kvinne som har satt deg til verden. Tror man skal ha en riiimelig fæl mor før man kan slenge ut noe sånt. Meget mulig du har hatt en fæl mor også men.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Mantoius: Skjønner at det kan være vanskelig å forstå hvordan man kan hate moren sin så veldig men jeg deler litt av synet til L4r5 her.

Min mor har aldri gjort meg noe vondt fysisk eller sagt noe stygt til meg men enda så klarer jeg ikke å se vedkommende i ansiktet engang, rart det der.

Når du opplever svik på svik i mange mange år fra du er en tass så setter dette spor etter 23 år.

Nå vet ikke jeg grunnen til L4r5 her men det er hvertfall min forklaring på hvorfor jeg ikke klarer å ha noe mer med dette menneske å gjøre.

Ja, jeg vet det høres hardt og brutalt ut men du sier selv at det er henne som har satt deg til verden og det er ikke alltid denne verdenen er så hyggelig mot deg.

 

Min far derimot er verdens snilleste menneske men han har nok med seg selv rett og slett.

Han sliter mye med det samme som min mor, nemlig alkoholisme og narkotika men forskjellen på dem er at min far faktisk har prøvd så godt han kan, bare ved å være tilstede, selv om det ikke har vært lett så har han vært en far.

Lenke til kommentar

Mamma og pappa er veldig glade i helgefyll. Nå sitter de helst hjemme eller på hytta i helgene med øl, vin, cognac og alt som måtte høre til. De drikker ikke i ukedagene, og er i jobb begge to. Men helgene kunne bli litt ekstreme. Er det det som kalles hobbyalkoholisme?

Familiemiddager/julemiddager osv. har alltid endt opp i ei skikkelig fyllakule med krangling, roping, synging og dansing.

Det hatet jeg. Da jeg var liten pleide jeg og ligge våken om nettene og høre på hva som skjedde når de hadde fest hjemme.

 

Sånn utenom det, så syntes jeg de er verdens beste. Har hatt en fantastisk barndom, under forholdsvis strenge regler.

Når jeg ser på andre mennesker, kunne jeg ikke tenke meg å hatt noen bedre foreldre. Da jeg tror det er de som har gjort meg til den jeg er idag.

Lenke til kommentar

Jeg synes mine foreldre er for strenge, mamma er noe mere nøytral enn pappa, men jeg er dritt lei strenge regler. Jeg sammenligner nærmest alle reglene med venne-kretsen min, bare spør når de må legge seg, se hvordan det er hjemme hos dem når jeg er der osv. Det jeg har funnet ut er at ALLE, ja ALLE har PC med internett på rommet (link) og nesten alle har TV på rommet, de som ikke har det, har ikke det fordi de ikke trenger det (et TV-rom like ved soverommet, ikke råd, ikke plass osv ingen av dem får ikke lov :@)

 

Mamma: er for stressa, jober for hardt, kan bli helt hysterisk av små-ting

 

Pappa. rolig, nesten alltid grinete, blir fort sur, ikke ofte det kommer noe positivt fra ham, maser om alt, klager alltid at jeg må passe på meg selv hvis jeg bare klager litt på en av de andre i familien

 

De her helt gale når det gjelder lekser, vi får ukeplan på fredag, og da ender det alltid opp med at jeg må gjøre lekser i helgen som kan ødelege en hel dag (jeg sitter her og skriver, også kommer det fra pappa: Har du gjort noen lekser i dag da?(det er lørdag idag!))

 

Dette var vel bare det negative, det er jo seff noe positivt å, men jeg ser mere negativt.

 

Men jeg er lei av grensene de setter, leggetid mellom 9:00 - 9:30 på en hverdag og litt over 10:00 i helgene.

Endret av Zoro-Sama
Lenke til kommentar

Han er 14-15 ifølge tråden han linket til.

 

Jeg oppfatter dette som ganske strengt, spesielt leggetiden. PC-forbudet har muligens en sammenheng med strenge leggetider også, de antar vel at du blir sittende oppe om kvelden/natten. Foreldrene dine er veldig opptatt av at du skal gjøre det bra på skolen, derav fokus på lekser og nok søvn. Hvis du kunne vise til forbedring i karakterer, kunne du muligens brukt dette som argumentasjon for at du fortjener den friheten en pc med internett er.

Lenke til kommentar

Foreldrene mine er omtenksomme og snille. Har aldri gjort meg eller nokon andre vondt. Kjefter sjølvsagt om eg bryter regler, og tøyer reglene når det er nødvendig, men ikkje sånn at eg kan gjøre kva eg vil. Når ein av de skal på tur, sender de alltid mange meldinger kvar de spør korleis det går med meg og brødrene mine, og de tar alltid med seg godterier til de minste heim igjen frå turene.

 

Eg hadde ikkje taklet det om mine foreldre skulle skilt seg. Eg har eigentleg aldri tenkt noko veldig over det, fordi at om de er uenige, så krangler de ikkje, de snakker heller høfleg om det, og finner ein løsning som passer for begge. Sjølvsagt har de kranglet, men ikkje i større grad.

 

PS. Sær er noko som er litt utenom det vanlege. Foreksempel om ein person er sær, så kan han foreksempel ikkje like iskrem:)

Lenke til kommentar

Faren min er på jobb veeeldig mye, men er godt opplyst om det meste, har full kontroll på matte og har gitt meg sunne holdninger til hva som er "fornuftig" gjennom hele livet. Kjempefyr.

 

Mamma er herlig :D . Foreldrene mine har jeg tidligere i oppveksten følt kan være strenge, men det har alltid vært til mitt eget beste.

 

Digger foreldrene mine.

Lenke til kommentar

Foreldrene mine er egentlig ikke så ille når jeg tenker på det.

 

Mamma er litt streng men på en positiv måte. I helgene får jeg beskjed om og ikke være ute altfor sent, litt strengt sammenlignet med andre venner, men sånn er det når man er eldst. Uansett så er hun veldig sjelden våken når jeg kommer hjem så det viser at hun stoler på meg

 

Pappa er litt mer relaxed enn mamma, og han er pilot og er da borte en 4-5 dager før han er hjemme en 4-5 dager, noen ganger er han hjemme 2 uker av gangen. Grunnet dette har vi tilgang på billige flybilletter og har reist en del og gjort en del hele familien sammen.

 

De er ganske alrighte begge to egentlig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...