Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moped eller scooter?


Josto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Kjørte selv scooter i 3 år før jeg fikk råd til bil, og angrer ikke et sekund på det. Er ikke så spennende som en blodtrimma moped, men du verden å mer behagelig den er å kjøre, og ikke minst lettkjørt, mindre bråk, mindre mas og kjas med politiet etc. Jeg hadde en CPI som orginalt gjorde 55 bortover og så fort tyngdekraften tillot nedover, oppover er jo avhengig av helling. Hadde jeg måtte kjøpt noe sånt igjen i dag hadde valget fremdeles vært lett, det hadde blitt en scooter.

Lenke til kommentar

Se på anerkjente merker. Gilera, Derbi, Yamaha, Aprilia. Du vet hva du får, og du kan selge den til en god pris. Ser ikke problemet folk har med moped og giring. Det går så automatisk at det ikke er et problem.

 

Selv kjøpte jeg en Gilera SMT 50 til ca. 23 000 ny. Solgte den for 18 000 to år etterpå. Rimelig greit verditap vil jeg påstå :)

Lenke til kommentar

Se på anerkjente merker. Gilera, Derbi, Yamaha, Aprilia. Du vet hva du får, og du kan selge den til en god pris. Ser ikke problemet folk har med moped og giring. Det går så automatisk at det ikke er et problem.

 

Selv kjøpte jeg en Gilera SMT 50 til ca. 23 000 ny. Solgte den for 18 000 to år etterpå. Rimelig greit verditap vil jeg påstå :)

Oj, mye mindre verditap enn jeg trodde isåfall! :) Få vel se om det er noen mer etablerte merker til noen lapper mer :3 Jaja, har ikke brukt konfpengene mine på noe enda.. :p

Lenke til kommentar

Se på anerkjente merker. Gilera, Derbi, Yamaha, Aprilia. Du vet hva du får, og du kan selge den til en god pris. Ser ikke problemet folk har med moped og giring. Det går så automatisk at det ikke er et problem.

 

Selv kjøpte jeg en Gilera SMT 50 til ca. 23 000 ny. Solgte den for 18 000 to år etterpå. Rimelig greit verditap vil jeg påstå :)

Forresten, på kjøretimene, bruker man scooter da? (Vet man kan ha med 50cc hvis man har) eller bruker man moped m/ gir?

Lenke til kommentar

Scooter som oftest. Omtrent alle kjøreskoler bruker en Honda Zoomer. Da ingen gir :)

Honda%20Zoomer%201024x768_c24.jpg

Det virker som du har greie på det her ;) Lurer bare på en siste ting (enn så lenge :p) Har lest div. steder at man må være 16 for å ta teoriprøven, men har ikke sett noe sted at man må være 16 for å ta kjøretimene, må man det? :) Takk for all hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Bare av ren nyskjerrighet (ikke ta dette vondt)

:

Hva er det som gjør at du vil gi nesten 20.000,- for moped med 3.5HK'er fordelt på 110-120kg som ikke gjør mer enn maks 50km/t?

 

Jeg har hatt moped selv, men kjøpte et gammels skrap brukt (Honda MB-5) som for 20 år siden kostet 1.200,- Den holdt mer eller mindre i 2 år frem til jeg fikk lappen og jeg solgte den for 500,-

 

Hvor mye kan man beregne å få for en slik moped som koster ny (la oss si 20.000,-) etter to år? Taper man mye penger? Selv så tapte jeg 700,- på den jeg hadde. Moped var aldri noe jeg prioriterte uansett. Det var for meg et fremkomstmiddel.

 

Lett motorsykkel derimot (125cc) ser jeg poenget med for den kan man faktisk bruke til å kjøre på tur med. Joda, det koster det også da man må ta lett lappen etc. men tar du lett lappen samt klarer deg med en brukt 125cc så kan det være at du ikke kommer så galt ut uansett, og dessuten så tror jeg du slipper unna noen kroner når du tar lappen på bil når den tid kommer... (er ikke sikker på det siste der)

 

Man kan ha mye morro for 20.000,-.. men moped? nææhh...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har relativt mye penger siden jeg ikke har brukt særlig mye før, så vil gå for noe bra og so det sies før her har de ikke sykt stort prisdropp.

 

 

Har tenkt litt videre, har sett på en Gilera smt 2014 mod. til 24 990 og en brukt Derbi Senda Xtreme 2014 mod. som har gått 70 km (Dafaq) til 24 000. Lurer på om hva dere hadde valgt hvis det var dere som skulle kjøpe, er 1.88 høy.

Gilera: http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=51417456&searchclickthrough=true

Derbi: http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=55658789&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hadde valgt Gilera'en. Fabrikkny sykkel for en tusenlapp mer er verdt det. Det er den samme sykkelen, med lik motor, lik ramme men kåpene er litt ulike.

Blåfargen på Derbien var ikke pen i mine øyne.

Men jeg hadde valgt SM-dekk 10 av 10 ganger. Både fordi det er finere, ligger bedre etter veien og annenhåndsverdien er mye bedre.

Lenke til kommentar

Hadde valgt Gilera'en. Fabrikkny sykkel for en tusenlapp mer er verdt det. Det er den samme sykkelen, med lik motor, lik ramme men kåpene er litt ulike.

Blåfargen på Derbien var ikke pen i mine øyne.

Men jeg hadde valgt SM-dekk 10 av 10 ganger. Både fordi det er finere, ligger bedre etter veien og annenhåndsverdien er mye bedre.

Takk for svar, men greia er at derbien har betalt årsavgift og registrering som vel ligger på rundt 1200. Men ja tenker også at gileraen er ny etc, likte ikke helt fargen til derbien jeg heller. :p btw har derbien sm dekk..? Derbien har 5,7 hk og gileraen 3 (eller 3,5 husker ikke) Endret av Josto
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Derbien har supermotarddekk ja. Du kan se det i annonsen til Gileraen. På det ene bildet er det to sykler, en med asfaltdekk(SM) og en med crossdekk.

Dette er jo helt opp til deg, du må vurdere hvor mye en fabrikkny sykkel er verdt.

 

Det er samme motoren, så tipper han med Derbien har tatt plomben. Var snakk om at Derbi ikke plomberte syklene sine så tungt, men heller drevet de ned for lavere toppfart. Mens Gilera hadde flere plomber, men tyngre dreving. Men dette tar jeg bare på husken, ikke har jeg det fra en spesielt troverdig kilde heller.

 

Du må huske på at Derbi er et mer populært merke, selv om de er mer eller mindre identiske. Bare se hvor mange Derbier som ligger ute på finn. Vil tippe at Derbien er mer lettsolgt, men jeg tror allilevel du kan få omtrent det samme for begge syklene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...