Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moped eller scooter?


Josto

Anbefalte innlegg

Heihei,

 

Jeg blir 16 i april og har tenkt meg scooter eller mopen, har ikke tenkt på scooter før jeg så noen tråder her igår. ;) Kommer til å brukes til kjøring til venner, skole og ellers når jeg må komme meg fra a til b :)

 

Så scooter eller moped og hvis noen har tips til modeller ville det vært flott :) Budsjett er jeg ikke helt sikker på enda, men kan nok strekke meg opp til 20k +/- noen tusenlapper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, ja har sett den, ser jo ganske.... jeg vet ikke jeg, ganske kul...? Men nå er jeg 1.90, og den ser ganske lav ut..?

 

Er selv 17 år og har begge deler. Begge deler er toppers, det spør hva du skal bruke dem til. Da jeg bor på bygda med mange bratte grusbakker osv, er girmopeden best for meg. + Moped ser jo også mye bedre ut enn scooter ;)

Ja det er vel en av hovedgrunen til at jeg spør, at det ser jo bedre ut med moped :p Jeg bor i Asker 30 min fra oslo (med bil) Det som jo er litt kjipt er hvis man må gire hele tiden, men antar at man blir vant til det. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er 180 (28år), og kjøpte i fjor sommer en DAX: http://www.crash.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=289&category_id=45&option=com_virtuemart&Itemid=94

 

Passer helt utmerket. Ser du bor i Asker, så kanskje ikke så lurt å bytte motor på den. Selv har jeg en 125ccm motor på, men må bytte tilbake når jeg nå snart flytter til oslo. Bråker noe sinnsykt med 125.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir som du nevner mye giring når du kjører moped, men dette går veldig automatisk etterhvert. Slutter egentlig å gi det en tanke. Fordelen med scooter er at den er litt mer praktisk. Ofte plass til hjelmen eller noe annet under setet. Ulempen er at utseendet er litt kjipere kanskje.

Joa, har også lest at sr 50 kjører jevnere i god fart enn de fleste mopeder?

Lenke til kommentar

Hvorfor styre unna kinamerker?

Kan jo kjøe to eller tre splitter nye kinamopeder for prisen av en av de andre. La oss så si at du skal bare ha moped i 2 år. Så må du kjøpe ny hvert år. Da slipper man unna med 2/3 av prisen, og slipper styret med å selge.

Hadde jeg skulle hatt moped, så hadde jeg kjøpt kina. Selvfølgelig kjipt når det går i filler da :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor styre unna kinamerker?

Kan jo kjøe to eller tre splitter nye kinamopeder for prisen av en av de andre. La oss så si at du skal bare ha moped i 2 år. Så må du kjøpe ny hvert år. Da slipper man unna med 2/3 av prisen, og slipper styret med å selge.

Hadde jeg skulle hatt moped, så hadde jeg kjøpt kina. Selvfølgelig kjipt når det går i filler da :p

Når du kjøper et kjøretøy fra en etablert, pålitelig leverandør betaler du for mye mer enn selve gjenstanden. Selvfølgelig koster merket litt, men det har også et omfattende delenettverk og kompetente verksteder i ryggen. Dette mangler hos kinaimport-cowboyene, som kan selge så billig nettopp fordi de ikke tilbyr noe slikt. Husker for eksempel Baotian-scooterne som rett og slett ikke egnet seg til bruk i vestnorsk luftfuktighet.

Lenke til kommentar

Fordi det er somregel dårlig kvalitet og vanskelig å skaffe deler.

Selvfølgelig hver sin smak, men jeg ville heller hatt noe ordentlig og noe som er holdbart.

 

Dårligere kvalitet er det. Men det er utrolig lett å få tak i deler på ebay, og det er latterlig billig.

 

Men jeg hadde gått for scooter. Kjøp en brukt Gilera runner med lav km. Jeg ga 6k for min som hadde gått 870km og den dro meg opp bakker i 50kmt selv om jeg veide over 130kg. Den er et beist!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke fletta peiling på mopeder da jeg ikke har siitet på en 50cc på over 20 år. Nå kjører jeg riktig nok tung MC for tiden, men skulle jeg hatt en 50cc i dag så ville jeg ikke kjøpt en med gir. Som det blir nevnt lenger opp her... å gire 5(?) ganger før man når den nervepirrende topphastigheten på 45-50km/t er jo bare helt merkelig i mine øyne.

 

I min tid som mopedist så gjorde jo noen orginale mopeder 60-70km/t og da kan man jo faktisk holde noenlunde tritt med øvrig trafikk, men med dagens mopeder og reglende som gjelder så tror jeg jaggu ikke jeg hadde brukt så mye penger på en moped i det hele tatt. Jeg ville mye heller gått for lappen på lett motorsykkel (125cc).

 

En moped er intet annet en en flott innrammet gressklipper på to hjul.

 

MEN... hvis du allikevel er fast bestemt på og kjøpe en 50cc, så spar deg bryet med å kjøpe en med gir er min mening. Skal dman først snirkle seg gjennom trafikken i maks 50km/t så kan man like gjerne gjøre turen mest behagelig å kutte ut de girene.

 

Det er vertfall min mening. Kjøp deg en gammel Honda PX (hvis du finner noen brukt) og kjør denne ett par år før du evt. tar lappen på bil eller tyngre sykkel. Den PX'en vil kjøre dritten av en hvilken som helst ny moppe, selv om den er 20 år gammel. Du sparer i tillegg masse penger som du i steden kan bruke på bil lappen.

 

At noen i dag velger å bruke 20.000,- på en moped er for meg helt uforståelig. Da hadde jeg mye heller kjøpt meg en slik. Da får du faktisk klipt gresset også...

729x.jpg

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...