Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Haha! Tipper han ble litt sjokkert når han fikk den tilbake, ja! Lærepenge.. :p

 

Hahahaha :p Nei, hans bestevenn er godeste Daria.no :p Alle fremføringer vi har leser han opp nyaktig det som står der :p

 

Han ble også tatt for å bruke daria.no på en sånn forsøksrapport i naturfagen :p Men han lærte heller ikke av det...

 

:no:

Vi har nok noen sånne i klassen også

Haha, var tre av guttene i klassen som hadde klin lik presentasjon forrige gang :p Og de sto alle sammen og påstod at de hadde skrevet alt selv laugh.gif

 

 

Litt offtopic, men sånt er litt morsomt. Kan ta et eksempel fra i fjor..

Vi hadde fått oppgave om å skrive et kåseri om hva enn vi ville, og etter det hadde vært til vurdering skulle læreren vår lese opp en av dem. Hun sa at "wow, denne var veeeldig bra, her har **** mestret blablabla.." Når hun begynte å lese, ble det vekslet sykt mange skeptiske blikk.. Gjett hvor mange i klassen som hadde vært inne på Daria.no for å sjekke åssen man skrev kåserier, og som blant annet hadde lest AKKURAT denne? Det verste var at han fikk jo toppkarakter!

 

Hater elever som da ikke går og sier ifra til læreren. Tysting = Ærlighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Latterlig ! Jeg begynner å tvile på om man faktisk trekker eksamensfag ! Jeg har ei norsk lærer som har fått klassen sin opp i norsk hvert eneste år etter fylte 40 år (63 nå). Hva er sjansen for det, liksom ? I tillegg så har mange lærere på skolen våres forsnakket seg og sier ting som "når vi blir enige om hvem som kommer opp i eksamensfagene så..." . Dette gjelder muligens kun på våres skole, men på en annen side så er det jo delvis bra, tror jeg ;s ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart at noen har levert inn på papir. Vi måtte levere inn på den der Udir siden vi. Det stod at den ble sendt direkte til sensor via plagiatkontroll.

 

Vi også, men vi leverte en sikkerhetskopi på papir også, regner med at vi får tilbake denne. Uansett har jeg stilen min på minnepinne.

 

Vi hadde fått beskjed om å møte kvart over åtte, så alt var klart til halv ni. Nå kom ikke jeg før fem på halv uansett, men da vi logget på Udir fikk vi, til alle lærernes store forbauselse, beskjed om at eksamen ikke startet før kl 09.00. At ikke et eneste menneske i hele bygget, inkludert rektor, hadde fått med seg dette, er imo helt på trynet. Så da ble det til at vi satt og småpratet litt i en halvtime, selv om ass. rektor kom opp og sa at vi måtte være helt stille og prøvde å fremstille det som om de hadde gjort dette for å gi oss ekstra forberedelsestid.. Det gjore meg ganske pissed.

Lenke til kommentar

Latterlig ! Jeg begynner å tvile på om man faktisk trekker eksamensfag ! Jeg har ei norsk lærer som har fått klassen sin opp i norsk hvert eneste år etter fylte 40 år (63 nå). Hva er sjansen for det, liksom ? I tillegg så har mange lærere på skolen våres forsnakket seg og sier ting som "når vi blir enige om hvem som kommer opp i eksamensfagene så..." . Dette gjelder muligens kun på våres skole, men på en annen side så er det jo delvis bra, tror jeg ;s ?

 

 

På skolen vår så "gjetta" veldig mange lærere på hvem som kom opp i hvilket fag - og ingen tok feil.

Det er garantert ikke tilfeldig! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Latterlig ! Jeg begynner å tvile på om man faktisk trekker eksamensfag ! Jeg har ei norsk lærer som har fått klassen sin opp i norsk hvert eneste år etter fylte 40 år (63 nå). Hva er sjansen for det, liksom ? I tillegg så har mange lærere på skolen våres forsnakket seg og sier ting som "når vi blir enige om hvem som kommer opp i eksamensfagene så..." . Dette gjelder muligens kun på våres skole, men på en annen side så er det jo delvis bra, tror jeg ;s ?

 

Dette kan stemme godt fra vår skole også. "Jeg er veldig glad for at det er denne klassen som kom opp i Norsk. Dere er nemlig den beste norskklassen på hele skolen".

Lenke til kommentar

Latterlig ! Jeg begynner å tvile på om man faktisk trekker eksamensfag ! Jeg har ei norsk lærer som har fått klassen sin opp i norsk hvert eneste år etter fylte 40 år (63 nå). Hva er sjansen for det, liksom ? I tillegg så har mange lærere på skolen våres forsnakket seg og sier ting som "når vi blir enige om hvem som kommer opp i eksamensfagene så..." . Dette gjelder muligens kun på våres skole, men på en annen side så er det jo delvis bra, tror jeg ;s ?

 

 

På skolen vår så "gjetta" veldig mange lærere på hvem som kom opp i hvilket fag - og ingen tok feil.

Det er garantert ikke tilfeldig! :thumbdown:

De FEM siste årene har akkurat samme klasser kommet opp i akkurat de samme fagene på vår skole. Tilfeldig?

Endret av Thomhess
Lenke til kommentar

Rart at noen har levert inn på papir. Vi måtte levere inn på den der Udir siden vi. Det stod at den ble sendt direkte til sensor via plagiatkontroll.

 

Vi også, men vi leverte en sikkerhetskopi på papir også, regner med at vi får tilbake denne. Uansett har jeg stilen min på minnepinne.

 

Vi hadde fått beskjed om å møte kvart over åtte, så alt var klart til halv ni. Nå kom ikke jeg før fem på halv uansett, men da vi logget på Udir fikk vi, til alle lærernes store forbauselse, beskjed om at eksamen ikke startet før kl 09.00. At ikke et eneste menneske i hele bygget, inkludert rektor, hadde fått med seg dette, er imo helt på trynet. Så da ble det til at vi satt og småpratet litt i en halvtime, selv om ass. rektor kom opp og sa at vi måtte være helt stille og prøvde å fremstille det som om de hadde gjort dette for å gi oss ekstra forberedelsestid.. Det gjore meg ganske pissed.

 

Akkurat det samme skjedde her!

Lenke til kommentar

Latterlig ! Jeg begynner å tvile på om man faktisk trekker eksamensfag ! Jeg har ei norsk lærer som har fått klassen sin opp i norsk hvert eneste år etter fylte 40 år (63 nå). Hva er sjansen for det, liksom ? I tillegg så har mange lærere på skolen våres forsnakket seg og sier ting som "når vi blir enige om hvem som kommer opp i eksamensfagene så..." . Dette gjelder muligens kun på våres skole, men på en annen side så er det jo delvis bra, tror jeg ;s ?

 

Dette er andre gangen at min mattelærer ikke har fått opp sin klasse i matte, og hun går av med pensjon i år.. Så ja, jeg har også alltid trodd at det er noe snusk her.

Lenke til kommentar

Latterlig ! Jeg begynner å tvile på om man faktisk trekker eksamensfag ! Jeg har ei norsk lærer som har fått klassen sin opp i norsk hvert eneste år etter fylte 40 år (63 nå). Hva er sjansen for det, liksom ? I tillegg så har mange lærere på skolen våres forsnakket seg og sier ting som "når vi blir enige om hvem som kommer opp i eksamensfagene så..." . Dette gjelder muligens kun på våres skole, men på en annen side så er det jo delvis bra, tror jeg ;s ?

 

 

På skolen vår så "gjetta" veldig mange lærere på hvem som kom opp i hvilket fag - og ingen tok feil.

Det er garantert ikke tilfeldig! :thumbdown:

 

På våres skole er det en som jobber i kommunen som setter opp eksamner.

 

Norsklæreren våres er den beste på skolen og har alltid hatt elever oppe i norsk. Ho var sinnsykt sikker på at vi kom opp i norsk, men vi kom opp i matte.

Da var ho i sjokk.

Lenke til kommentar

Latterlig ! Jeg begynner å tvile på om man faktisk trekker eksamensfag ! Jeg har ei norsk lærer som har fått klassen sin opp i norsk hvert eneste år etter fylte 40 år (63 nå). Hva er sjansen for det, liksom ? I tillegg så har mange lærere på skolen våres forsnakket seg og sier ting som "når vi blir enige om hvem som kommer opp i eksamensfagene så..." . Dette gjelder muligens kun på våres skole, men på en annen side så er det jo delvis bra, tror jeg ;s ?

 

 

På skolen vår så "gjetta" veldig mange lærere på hvem som kom opp i hvilket fag - og ingen tok feil.

Det er garantert ikke tilfeldig! :thumbdown:

 

På våres skole er det en som jobber i kommunen som setter opp eksamner.

 

Norsklæreren våres er den beste på skolen og har alltid hatt elever oppe i norsk. Ho var sinnsykt sikker på at vi kom opp i norsk, men vi kom opp i matte.

Da var ho i sjokk.

 

 

 

Er litt mistenksomt, egentlig. Når vi fikk informasjon om eksamen osv, brukte lærerne ALLTID eksempelet norsk! Virket på en måte som om de forsnakket seg litt, sånn som

"La oss si at dere kommer opp i norsk.. BARE et eksempel altså, bare et EKSEMPEL!!"

Mattelæreren, engelsklæreren og norsklæreren brukte faget norsk som eksempel hver bidige gang det var snakk om eksamen.

 

På en annen side så vet jo egentlig ikke lærerne hva vi kommer opp i, menmen!

Lenke til kommentar

Mennemenn... Over til nynorsk nå... Hvordan forbereder folk seg? Hvordan skrive en god artikkel? :)

 

Samle sammen masse informasjon om abort, menneskehandel, lykke = penger, aktiv dødshjelp, livet som annerledes (downs f.eks)

 

Noen av disse må da komme i morgen.

Lenke til kommentar

Mennemenn... Over til nynorsk nå... Hvordan forbereder folk seg? Hvordan skrive en god artikkel? :)

 

Samle sammen masse informasjon om abort, menneskehandel, lykke = penger, aktiv dødshjelp, livet som annerledes (downs f.eks)

 

Noen av disse må da komme i morgen.

 

 

Har du skikkelig lyst til å dele det du har funnet av informasjon med oss? Om du har funnet noe? :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...