Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

enim2: Gull er ingen god skala. Den er bare nok en vare der prisen varierer som følge av tilbud og etterspørsel.

 

Om gull blir like populært nå som på 70 tallet vil prisen lett øke til 5-6000 dollar. Fra 1971 til 1980 økte gull fra 35 til 850 dollar, og det som best tilsvarer 35 i 1971 dollar slik vi nå er i syklusen er 250 dollar i 2001.

 

Gull kan fint gå til 6000 dollar. Sølv kan fint gå til 400 dollar. Men det forutsetter at forventingene om inflasjon blir like høye som på 70 tallet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Interessant graf. Blått er råoljeprisen og rødt er bensinprisen i USA:

 

fc4f83cccc608b658c4cf1ca425b858f4g.jpg

 

Som vist er forskjellen mellom råolje og bensin langt større enn tidligere.

 

Studerer du tallene finner du ut at det er fordi Goldman Sachs tok bensin ut av råvareindeksen sin. Det lettet spekulasjonen på bensin enormt.

Lenke til kommentar

Forholdet mellom gull og olje har vært slik at det over tid i snitt tar 7 unser gull og kjøpe 100 fat med olje, nå har dette tallet blitt til 14,5. Jeg tror økt etterspørsel etter olje presser dette tallet opp over tid. Nå er forholdet 14,5, før i år var det 10. Fordi gullprisen mest styres av inflasjon, og olje kan skape denne inflasjonen, tror jeg gullet kan komme som et skudd på oppløpssiden om oljeprisen fortsetter slik den har nå. Jeg tror forholdet skal tilbake mot 10, enten ved at oljeprisen går ned mot 90 dollar eller at gullprisen går opp mot 1300 dollar. Det kan og skje på andre måter, men jeg tror forholdet igjen skal mot 10.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Olje har i det minste en reell nytteverdi i motsetning til gull. Jeg kan ærlig talt ikke skjønne hvorfor gull blir sett på som så utrolig verdifullt. Selvsagt er det mye spekulasjon, men selv spekulanter ser på de fundamentale forholdene (tilbud, etterspørsel, kostnader og sånn).

 

Morsom video, bensinpumpene i USA greier ikke å vise de nye prisene. På tide å investere i digitale pristavler kanskje?...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Hvorfor tror du etterspørselen etter de to ganske så forskjellige varene, gull og olje, henger sammen?

 

Det er ikke en tilfeldighet at olje ikke har gått opp i forhold til sølv, og bare litt i forhold til gull over tid.

 

Du må nesten begynne å snakke om peak kobber, peak jern, peak, nikkel, peak sølv, peak gull, for å forsvare at det er peak oil som gjør at prisene er høye nå. Kanskje det er papir pengene som bare mister verdi. Eller kanskje det er en midlertidig kreditt boble. Skulle vi nå slitt veldig med peak oil, skulle olje utviklet seg mer brått i forhold til disse andre tingene.

 

Jeg tror det er en mer generell kreditt inflasjons faktor som påvirker alt sammen og at økonomien kanskje har gått inn i en opp syklus for de lange rentene.

 

 

Det bekymrer meg at Alan Greenspan snakker om høyere oljepris og inflasjon. Det motsatte av det han sier pleier å skje. Sist snakket han om deflasjon i 2002 og da kom det inflasjon.

Lenke til kommentar
Olje har i det minste en reell nytteverdi i motsetning til gull. Jeg kan ærlig talt ikke skjønne hvorfor gull blir sett på som så utrolig verdifullt. Selvsagt er det mye spekulasjon, men selv spekulanter ser på de fundamentale forholdene (tilbud, etterspørsel, kostnader og sånn).

 

Morsom video, bensinpumpene i USA greier ikke å vise de nye prisene. På tide å investere i digitale pristavler kanskje?...

 

Olje har en større nytteverdi, men det er ikke så lett å bruke olje som penger. Gull, det er penger. Ekte penger:)

Lenke til kommentar
Olje har i det minste en reell nytteverdi i motsetning til gull.

Olje har en større nytteverdi, men det er ikke så lett å bruke olje som penger. Gull, det er penger. Ekte penger:)

Min utheving. Gull har en høy virtuell verdi, akkurat som papirlapper med fine mønstre på som vi kaller sedler. Gull har riktignok noen praktiske anvendelser også men det betyr lite for markedsprisen.

 

Når man innfører nye hundrelapper (hvem husker vel ikke Camilla Collett? :) ) så mister de gamle sedlene det meste av sin virtuelle verdi og blir bare et trofé (samleverdi) eller brensel i et forbrenningsanlegg (Den lave praktiske verdien foredles til en mer verdifull form: energi).

 

Olje har derimot ingen virtuell verdi. Bare reell verdi.

 

Ellers så savner jeg fortsatt en tankerekke som beskriver hvorfor etterspørselen etter gull skal påvirkes av oljeprisen.

Lenke til kommentar
Olje har i det minste en reell nytteverdi i motsetning til gull.

Olje har en større nytteverdi, men det er ikke så lett å bruke olje som penger. Gull, det er penger. Ekte penger:)

Min utheving. Gull har en høy virtuell verdi, akkurat som papirlapper med fine mønstre på som vi kaller sedler. Gull har riktignok noen praktiske anvendelser også men det betyr lite for markedsprisen.

 

Når man innfører nye hundrelapper (hvem husker vel ikke Camilla Collett? :) ) så mister de gamle sedlene det meste av sin virtuelle verdi og blir bare et trofé (samleverdi) eller brensel i et forbrenningsanlegg (Den lave praktiske verdien foredles til en mer verdifull form: energi).

 

Olje har derimot ingen virtuell verdi. Bare reell verdi.

 

Ellers så savner jeg fortsatt en tankerekke som beskriver hvorfor etterspørselen etter gull skal påvirkes av oljeprisen.

 

Høy oljepris vil over tid føre til en veldig høy prisstigning på varer og tjenester. Det gjør at verdien av gjeld minsker og da blir det etterspørsel etter gull og andre "harde ting" for å bevare verdiene. Gull har en litt annen funksjon enn stål på den måten, for industriproduksjonen behøver ikke å øke i takt med oljeprisen, men etterspørselen etter gull kan absolutt øke, når folk finner ut at kjøpekraften bare blir mer og mer borte ved å ha dem i papir i banken som mister verdien totalt på grunn av inflasjon sentralbankene ikke greier å kontrollere.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at bensinprisen og dieselprisen på pumpene i Norge følger dagens prisutvikling på råolje selv om det sikkert ofte tar 3-6 måneder fra råolje kjøpes via kontrakter til destillatene fylles på tanken på bensinstasjonen. Stemmer det?

 

Hvor ofte fylles egentlig tanker på bensinstasjoner?

Lenke til kommentar

Ja, har fulgt med på Shell [PDF] og Statoil sine priser og det virker som de følger den aktuelle oljeprisen (i kroner vel å merke) ganske slavisk. Kanskje 2-3 dager på etterskudd.

 

13,57 for diesel hos Statoil nå (veiledende, enda dyrere i distriktene). Norske yrkessjåfører bør vel begynne å merke kostnadene nå. Alt fra kollektivtrafikk til langtransport får økte kostnader...

 

EDIT: Se her ja

 

I sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett øker regjeringen avgiften på diesel med 10 øre per liter og bensin med 5 øre per liter som miljøtiltak fra 1.juli. Det betyr selvsagt ingenting i det store bildet (tilsvarer 5 kr./mnd for en vanlig familie).

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...