Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

 

 

For en stund siden fant jeg en Polar-pulsklokke i blokkas sykkelbod. Jeg hengte opp lapp rundt omkring, men fikk aldri noen henvendelse. Kan jeg koble den til PCen og finne mer eierinformasjon?

Nei. For å koble den til må man ha brukernavnet på polar for å i det hele tatt klare å connecte mener eg å huske.

 

Hadde man hatt dette ville man kunnet funne ut hvem det er hvis han har laget seg en profil. Men kjekt med en klokke vel?

Ja, for da kan jeg moralsk rettferdiggjøre at jeg tar den, ikke sant? For jeg er student og kan ikke ta meg rå til pulsklokke, selv om jeg virkelig ønsker det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du ellers gjøre? Kaste klokken?

 

Hadde ikke stusset! Du har gjort mer innsats enn de fleste andre ville gjort. Så kudos for den knipso! Spandere på deg et Polar H7 belte til 499 på xxl så har du puls og full pakke både på endomondo/strava etc og klokka.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

Jeg planlegger å kjøpe en hybridsykkel som jeg skal ha til både sommerbruk og til vinterbruk (skifter til gode piggdekk med størrelse 700x40C).

 

Jeg har tidligere syklet med 2,0" (dekkbredde) piggdekk på vinteren, og dette fungerte bra, jeg følte meg trygg. Jeg har derimot ikke prøvd å sykle med hybriddekk på vinteren. Er det noen som har erfaring med å sykle på hybriddekk på vinterstid og som kan anbefale meg, eller eventuelt fraråde meg dette?

 

Jeg spør her, fordi jeg har fått litt motstridende svar i butikken. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Jeg ønsker å bytte ut styret på hybriden min med et bukkesryre.

 

Hva er det jeg må tenke på før jeg går til innkjøp av utstyr som bukkestyre, bremsehendler og liknende?

 

Er det en gjennomførbar jobb for en hobbymekaniker, eller bør jeg sette arbeidet til noen kyndige?

Lenke til kommentar

Tja, de største utfordringene er at hybrider ofte har terrengsykkelbremser (V-brems eller terrengsykkel-spesifiserte skivebremser) og er utformet for terrengsykkelstyrer og -stem. Utfordringen med bremsene er at du ikke uten om-og-men kan bruke kombinerte bremsehendler/skiftere til landeveissykkel (terrengsykkelbremser krever lengre vaierdrag), men en må bruke en såkalt "travel agent" som festes på vaieren før den festes i bremsen.

 

En annen løsning er å bruke "long reach"-bremsehendler for bukkehorn, men disse har ikke integrerte skiftere og du må bruke et sett med "bar end"-skiftere i tillegg. Har en Surly Cross-Check som kom levert med "bar ends" og det funker helt fint, de har også rykte på seg å være mer robuste enn "brifters", altså bremsehendler med integrerte girskiftere. Bruker også de bremsehendlene jeg lenket til sammen med V-bremser, funker bra. Finnes forøvrig også en tredje løsning, bremsehendler fra Gevenalle, som kombinerer de to overnevnte løsningene, der "bar-end"-skifteren er festet på bremsehendelen. Finnes i både "long" og "short reach". 

 

Den andre utfordringen er som nevnt styret og stryestemmet (stem på eng.). Terreng- og hybridsykler har ofte lengre topprør enn landeveissykler og om man bruker standardstemmet er det fort en fare for at styret kommer for langt frem. Mulig du derfor må ha et kortere stem. Anbefaler On-One for billige, kurante stem, for evt. prøving og feiling.

 

Selv om det er et par utfordringer tror jeg at det ikke trenger å bli for dyrt og du skal nok fint klare jobben selv. Selve mekkingen er jo å skru av og på et styre, ta av og på kabler/vaiere og feste ting og tang på styret. Det mest utfordrende med selve jobben er vel å ta på styretape hvis det er noe du aldri har gjort før. Men følg denne veiledningen, så går også det bra. 

 

Her er forøvrig et par som har gjort det samme før deg: 1 og 2. Noen virker til å være skeptiske, men det ser ut til at resultatet blir bra. Sykkelen blir kanskje å ligne litt mer på en "monstercross" enn på en ren landeveissykkel, men blir like fullt en praktisk sykkel som er mer motiverende å dra opp i fart enn en vanlig og traust hybrid.

Endret av KKake
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Takk for meget utfyllende svar. Så alternativ 1: travel agent + bremsehendler og nytt stem bør gå? I tillegg til nye bremsevaiere.

Bremsene jeg har nå er mekaniske skivebremser, usikker på hvilket merke.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig! Travel agent + bremsehendler (brifters) og kabler + stem høres ut som skal funke ja. Du bør prøve å få tak i brukte hendler, for kombinerte bremse- og girhendler er dyrt. Shimano sine for 8 gir, 9 gir og 10 gir starter på hhv. 391,-, 659,- og 878,- hos Bikeshop, og det er bare for én stk., ikke par engang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Det er såpass, ja. Jeg sendte for så vidt en epost til Bikeshop om det samme. De sa jeg kanskje må bytte bakbrems også.

Kanskje like greit å ta med sykkel til BIkeshop. Satser på at de gjør ombyggingen også, så lenge prisen tilsvarer det.

Lenke til kommentar

Hvor i svarte svingene kjøper man ekstra linser til Oakley Radarlock!? Bikeshop selger noen og har sett rundt om kring også, men det er ingen som har Jade Irdium eller Red/Fire Irdium som jeg vil ha. Oakley.com sender ikke til Norge. Bikeshop kunne ikke skaffe de til meg - måtte kjøpe ny komplett brille #wtf 

 

Har handlet mye på ebay men akkurat linser er jeg litt skeptisk på da jeg helst gjerne vil ha orginalen. Hvem som helst kan jo lage kopier og gudene må jo vite om det er slik de skal være når du endelig får de etter tre-fire ukers venting! 

Lenke til kommentar

Hvor i svarte svingene kjøper man ekstra linser til Oakley Radarlock!? Bikeshop selger noen og har sett rundt om kring også, men det er ingen som har Jade Irdium eller Red/Fire Irdium som jeg vil ha. Oakley.com sender ikke til Norge. Bikeshop kunne ikke skaffe de til meg - måtte kjøpe ny komplett brille #wtf 

 

Har handlet mye på ebay men akkurat linser er jeg litt skeptisk på da jeg helst gjerne vil ha orginalen. Hvem som helst kan jo lage kopier og gudene må jo vite om det er slik de skal være når du endelig får de etter tre-fire ukers venting! 

Du skal ikke se bort ifra at din lokale eller mindre lokale brillebutikk / optiker kan bestille disse linsene.

 

Jeg droppet å kjøpe originalt når en Oakley-forhandler ville ha over 1000kr for erstattingslinser, noe jeg ikke anser som rimelig pris for en ikketilpasset plastikkdel.

Har kjøpt fra Revant et par ganger, helt greie linser. Eksempel: https://www.revantoptics.com/replacement-lenses/oakley-radarlock-edge

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Hvor i svarte svingene kjøper man ekstra linser til Oakley Radarlock!? Bikeshop selger noen og har sett rundt om kring også, men det er ingen som har Jade Irdium eller Red/Fire Irdium som jeg vil ha. Oakley.com sender ikke til Norge. Bikeshop kunne ikke skaffe de til meg - måtte kjøpe ny komplett brille #wtf 

 

Har handlet mye på ebay men akkurat linser er jeg litt skeptisk på da jeg helst gjerne vil ha orginalen. Hvem som helst kan jo lage kopier og gudene må jo vite om det er slik de skal være når du endelig får de etter tre-fire ukers venting! 

Du skal ikke se bort ifra at din lokale eller mindre lokale brillebutikk / optiker kan bestille disse linsene.

 

Jeg droppet å kjøpe originalt når en Oakley-forhandler ville ha over 1000kr for erstattingslinser, noe jeg ikke anser som rimelig pris for en ikketilpasset plastikkdel.

Har kjøpt fra Revant et par ganger, helt greie linser. Eksempel: https://www.revantoptics.com/replacement-lenses/oakley-radarlock-edge

 

 

Kjøper ikke Oakley av den enkle grunn at de fortsatte å sponse Lance Armstrong ETTER at han hadde innrømmet dopingen sin....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Noen som har kjørt FTP-test her? Prøvde meg på en 20 minutters på rulla i dag men hadde kjørt for hardt de første 45 minuttene så holdt ikke lenge nok å ga opp med kun 4 minutter igjen o_0

 

Uansett, Strava estimerer 2,66w/kg på meg. Jeg er 71kg om ikke nærmere 70 og 172cm. 

 

Mener du på rulla innendørs uten luftmotstand og det hele?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...