Gå til innhold

Hvorfor Android nå dominerer markedet


Dominansen til Android  

189 stemmer

  1. 1. Hvilken prosentandel av smartmobilmarkedet tror du Android har i 2014 (world wide)



Anbefalte innlegg

Hvorfor Android vil dominere verden

 

chart-of-the-day-android-share-of-smartphone-operating-system-market-nov-14-2011.jpg

 

 

Forord og dagens standpunkt:

Android kom på markedet oktober 2008, og har hatt en enorm suksess. flere spådde dette linux-baserte opertivsystemet til å feile. Grunnen til dette var nok at folk ikke hadde tro på at enda et OS skulle slå ann, spesielt etter at hypen iPhone hadde startet så brutalt. Faktumet idag er at Android OS selger mer enn alle andre, og det er ikke med rent lite heller. Andy Rubin annonserte 28. juni via twitter at det blir aktivisert hele 500,000 nye androidenheter hver eneste dag. Dette er en vekst på hele 500% på kun et år. Nokia hadde forøvrig den tidligere rekorden med 300,000 aktiviseringer når de var på topp. Det totale nummeret er nå 100millioner aktiviserte enheter med Android OS. Denne bragden er ganske utrolig med tanke på at android kun hadde vært ute på markedet i to og et halvt år.

2. kvartal i 2009 hadde Android 2,8% av forsendelsene innenfor verdens smartmobiler. 3. kvartal 2010 hadde hadde tallet gått opp til hele 33%, noe som førte til at Android ble den mestselgene plattformen. Ikke la disse tallene lure deg til å tro at 1/3 av norges befolkning har en Androidtelefon. Vi må huske på at denne suksessen til Google er veldig ny, og det vil ta litt tid på å lede markedsandelene verden over. Android har "bare" 100milloner aktiveringer totalt, men tallet stiger raskere enn noen andre. Et annet mønster vi ser, er at det er ungdommen som ser ut til å skaffe seg de nyeste og mest populære smartmobilene først, så forplanter dette seg gradvis opp til den eldre generasjonen.

 

Hvordan har Google Android klart å nå disse tallene?

Det er flere faktorer som har ført til et slikt resultat. Det viktigste er kanskje at Android har en åpen kildekode. Det vil enkelt og greit si at alle produsenter som vil, kan benytte seg av dette operativsystemet. Google tar heller ikke betalt for at produsenter skal bruke dette på sine mobile enheter. Da er det rett frem for alle som vil, og det er nettopp her Google Android har lykkes så bra som de har gjort. Nesten alle de store mobilprodusentene(HTC, Samsung, LG, Motorola, SE, Huawei osv.) har nå Android som førsteprioritet! En annen viktig faktor er at det produseres smartmobiler med ulike størrelser, med og uten fysisk tastatur, små og store skjermer, billig og dyre og så videre. Dette gjør at en kjøper kan finne det produktet som passer best for sitt bruk. Valgmuligheter er noe som selger. En modell er ikke best for samtlige, så enkelt er det bare.

 

Hvordan ser fremtiden ut?

Planene til Google er å få Android til å bli en dominans verden over. Google har ikke bare fokus på smartmobiler og nettbrett, nå skal se også samarbeide med hvitevareprodusenter å implementere Android inn i deres produkter. Dette er for å skape et overlegent økosystem, der du skal kunne styre hele huset med bare Smartmobilen.

Nå er det også kjent at Samsung kommer til å ta over tronen som ledene smartmobil produsent. Som tidligere nevnt, har mange av de største mobilprodusentene Android som førstevalg. En annen gedigen fordel er at det kommer ut ferske Androidenheter på markedet hele tiden. Alle konkurrerer nå om å gi ut den beste smartmobilen. En ny iPhone slippes i utgangspunktet en gang i året, men nå kommer det skikkelig gode smartmobiler med Android kontinuerlig. Dette resulterer i smartmobiler som har den nyeste teknologien til enhver tid. Tross den fantastiske markedsføringen fra Apple, så sier det seg selv at en modell fra en produsent mest sannsynlig ikke vil ha sjans mot den totale androidhæren. Markedsstrategien til Google Android kan med andre ord vise seg å vær en stor seier.

 

Det er vanskelig å spå hvor alt vil ende, siden dette markedet snur seg så fort som det gjør. Men om bildet holder seg noe lunne som det er idag, da vil andre ha store problemer med å ta igjen tallene til Android OS. Husk på at det selges hele 1,3milliarder mobiler årlig. Bare en brøkdel(1/5) av disse er smartmobiler. Ingen har for eksempel bedre salgskanaler enn Nokia verden over. Om de plutselig får fart på Windows Phone, så kan de faktisk være med på å kjempe helt i toppen.

 

 

Edit:

850,000 nye aktiveringer pr. dag.

Endret av Open-Source
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det noen som bryr seg? Konkurranse kommer forbrukeren til gode. La oss velge hva som passer oss best. Blir ikke folk lei av å diskutere slike ting. Blir jo som å diskutere hvilke fotball lag man liker best eller bil merke eller ja gudene vet jeg. Brus sort, øl sort. Smak er en snodig ting og la oss absolutt ikke få lik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her kommer min mening:

 

Det er vel ingen tvil om at Android kommer til å dominere markedet på mobiltelefoner, iallefall hvis det sammenlignes med iPhone. Grunnen er enkel. Det selges ingen billige iPhone, folk i rensten av verden har ikke like god råd som nordmenn, og derfor blir markedsandelen mye høyere for Android.

 

Det finnes det også tall på, hvis man ser på en spørreundersøkelse i typiske "rike" land i Europa så er iPhone mest populær:

Reportedly, 40% of European smartphone buyers plan to purchase an iPhone as their next device. 19% plan to purchase an Android powered device, 17% have their eye on a BlackBerry, and 15% plan to buy a Nokia smartphone.
http://www.bgr.com/2011/06/23/40-of-european-smartphone-buyers-intend-to-buy-an-iphone-next/

 

Det vi også kommer til å fortsette å se er at det er på iOS det er penger å hente. iPhone brukere kjøper flere apps og andre tjenester en Android brukere. En stor andel av folk jeg kjenner som ikke er interessert i data, og har en Android-telefon har ikke engang opprettet en gratis Google-konto, og har aldri brukt Market.

 

Jeg håper dog at jeg tar feil, og at et annet operativsystem kan gi Android konkurranse, da er nok Windows Phone den eneste realistiske konkurrenten. RIM tror jeg nok det bare er et tidsspørsmål før er borte, WebOS tror jeg er "to-little-to-late" og MeeGo kommer nok bare til å bli en kuriositet ala Openmoko. Symbian er allerede i praksis begravet.

 

Ser man derimot på tab-markedet så er historien foreløpig en helt annen. Så langt har Android på tab vært en stor fiasko salgs messing, og iPad har nesten blitt synonymet med en "tab", forhåpentligvis så tar salget av Android tabs seg opp litt iløpet av året, men jeg er nok redd for at Apple kommer til å fortsette å dominere dette markedet ut året.

 

iPad-brukere står nemlig for hele 97 prosent av nettsurfingen med tavle-pc-er i USA, viser tall fra Comscore. Dominansen er riktignok noe mindre i resten av verden, der konkurrentene til sammen har 11 prosent av markedet, men dette er uansett deprimerende tall for alle som lager tavle-pc-er basert på Googles Android-system.
http://www.dagensit.no/article2171035.ece
  • Liker 2
Lenke til kommentar

[GDI]Raptor, de tallene som blir vist frem i fra den ene linken der tror jeg lite på. For det vi ser nå er at Android vokser med eksplosiv fart og flere og flere vil ha Android mobiler.

 

Andy Rubin sier jo grunnen til at Android vokser når man har 500k aktiveringer per dag nå.

 

Og når man ser dette i tillegg, så tviler jeg bare enda mere på den første linken din.

 

Og dette er etter at Galaxy S II (som er EN mobil) har vært ute på markedet KUN i en liten måned.

 

Og du ser jo på hvor Galaxy S II ligger på Netcom sin liste selv etter en måned ute i markedet. Under Netcom sin liste, så er iPhone 4 16GB og 32GB under samme liste som da ligger på første plass. Og Galaxy S II som kun hadde vært ute i nesten en måned når den listen kom ut så ligger Galaxy S II på andre plass.

 

Fortsetter firmaer som Samsung og HTC osv i å lage sliker mobiler fremover eller bedre, så beklager jeg å si dette men iPhones har ikke sjangs.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Hvilken prosentandel av smartmobilmarkedet tror du Android har i 2014 (world wide)

 

Langt mer enn 50%

 

Det er vel rimelig sannsynlig at Apple kommer til å slippe en 'billig' iPhone i løpet av et år eller to for å prøve å demme litt opp for dette. Det er vel bare et tidsspørsmål før alle telefoner i prinsippet er en type smarttelefoner, så markedet for rimelige varianter av det vil være veldig stort.

Endret av satchman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at Android får mer enn 50%. Heldigvis er det alternativer og det er ikke bare Google som kan lage OS til mobiler. Riktignok gjør de det jo veldig attraktivt for mobilprodusentene å ta Android i bruk ikke bare pga eksisterende markedsandel men at det er gratis å bruke og fungere på et slikt stort spekter av hardware. Uansett det ble jo ikke riktig fart i smartmobiler før såkalte dataselskaper kom på banen med Google og Apple. Mobilprodusenten hadde jo virkelig ikke peiling på å lage OS i gamle dager, riktignok var de begrenset av hardware på en mengde ting men jeg må si meg virkelig imponert over hvordan ting skyter fart og gleder meg til å se fortsettelsen. En gadget entusiast som meg har mange sexy produkter å velge mellom. Personlig vil jeg se mer av slike løsninger som man har med motorola Atrix.

At det skjer mest utvikling på Android (mange mobilprodusenter) er jo ingen hemmelighet og det er i mine øyne OS'et største fordel. Her har man telefoner i alle slags størrelser og fasonger og er ikke låst til et lite utvalg av mobiler når man ønsker å kjøpe ny.

Lenke til kommentar

På verdensbasis, ja. Men i Norge er 3/4 smarttelefoner en iPhone, og det er vel lite trolig at det endrer seg når iPhone vokser raskere enn Android. Bare å se på webstatistikken til Finn.no: http://labs.finn.no/webstatistikken-for-finn-no-mai-2011/

Før Samsung Galaxy S II og HTC Sensation kom for fullt ut ja.

 

Den listen der stemmer ikke helt nå i dag.

 

Hvorfor tror du Samsung Galaxy S II alene puster både iPhone 4 16 og 32 GB versjonene tilsammen i nakken allerede etter nesten en måned for Galaxy S II ute i markedet under Netcom sin liste?

 

Det må være noe her som må gi deg en pekepinne på hva som er skjedd den siste tiden.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Vel nå er det ikke aktiveringer per dag eller eller antall android telefoner i bruk utelukkende spill/app utviklere ser etter. Men mere hvem som faktisk kjøper og bruker apps. Og her er vel IOS fremdeles en god del større enn android.

Investorere driter jeg og 99.9999999999% av alle mobilkjøpere i verden i. Men for alle blinde fanboys her på forumet så er det jo den flotte følelsen av å kunne linke til tall som gir dem en enda større min pappa er best følelse om deres egen mobil.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ingen som ønsker monopol, men jeg føler meg rimelig sikker på at androidbrukerne vil tjene på at de også er størst. Størst vil bety flest apps, mest tilbehør og best service verdrørende oppdateringer og utvikling. Google er nok det selskapet som pr dags dato gir folket hva de ønsker... og så lenge de ikke er telefonprodusenter er ikke målet maks fortjeneste pr solgte enhet, men de er opptatt av at det de leverer er kvalitet, slik at de vil bli foretrukket også ved neste korsvei. Og dette er de så og si alene om. Bare microsoft som også havner under denne katagorien...

Lenke til kommentar

Angående oppdateringer. Ikke slik det er i dag. Men om google kan legge til rette for at oppdateringene vil være universale, slik at mobilbrukere slipper å vente månedsvis på oppdateringer. De må rett å slette stramme litt inn på mobilprodusentenes frihet, ikke til Apple standard, men litt. Slik at alle customiseringene til produsentene ikke stikker dypere enn at google kan kjøre ut oppdateringene til ALLE android brukere, og at bare gammel hw utelukkes.

 

Angående googles motiver så er de akkurat det samme som alle mobilprodusenter osv. De skal tjene mest mulig penger for å gi størst mulig avkastning til aksjeeiere. Trur du noe annet så er du naiv.

 

 

Lenke til kommentar
Vel nå er det ikke aktiveringer per dag eller eller antall android telefoner i bruk utelukkende spill/app utviklere ser etter.

 

Her er jeg litt uenig med deg. Utviklere retter seg mot den største målgruppen (som idag er iOS), de følger også med hvem som blir størst og hvem som vokser raskest. Android har f.eks over 100.000 flere utviklere enn iOS nå, og Android Market tar innpå App Store. Dette er et resultat over at Android OS har blitt så populært på så kort tid.

 

Idag er det flere downloads på app store, men dette er i ferd med å snu seg etterhvert som Android vinner mer og mer markedsandel. Det er derfor dette er interessant å diskutere. La oss si at Android får mellom 40-50% world wide. Det må være en fryd å publisere de mest populære applikasjonene til denne plattformen da. Det er flere som har innsett dette, spesielt med hundre tusen flere developers til et OS som er et år yngre.

 

Om kort tid, vil alle de største utviklerne gi ut samme app til iOS, Android, WP osv. Dette er noe vi ser skjer allerede idag. Markedet vil nok bli gjevnt for oss brukere.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...