Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

$107.

 

Prisen har falt fra $115 etter at det internasjonale energibyrået IEA frigir 60 millioner fat olje fra verdens krise-lagre som i utgangspunktet kun skal brukes ved krig og katastrofesituasjoner. Det er tredje gang i historien dette gjøres, sist gang var ved orkanen Katrina. Obama-administrasjonen skal ha presset kraftig på for dette fra april da prisen passerte $120.

 

60 mill. må sies å være veldig lite i den store sammenhengen. Verdensforbruket er på 3,6 millioner fat i timen, så isolert sett har det liten virkning, men viser at USA fortsatt har påvirkningskraft på oljetilbudet.

Lenke til kommentar

De pisser bare i buksa. Dette kjøper dem noen uker med litt lavere oljepris på bekostning av forsyningssikkerheten. Med den økonomiske situasjonen de er i nå skjønner jeg at de lar seg presse til å fire på kravene for å spinke og spare penger som i den store sammenhengen er ganske ubetydelig. Lite tyder på at oljeprisen vil bli noe særlig lavere på sikt så de må nok bygge opp kriselagrene sine igjen til omtrent samme oljepris som vi har nå. Med andre ord buksepissing.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Listepris på Statoil nå for blyfri 95 er 14,73 kr. Ny rekord. Dette er 82 øre høyere enn i midten av desember.

 

EUs oljeboikott av Iran er hovedårsaken. Råvareprisen er derimot ikke påvirket og ligger nå på $111. Den har holdt seg forbausende jevnt på rundt $100-120 i et års tid nå med tanke på den arabiske våren og krisen i Europa.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det selskapet jeg hadde har vel en gambler i førersetet og fortjenesten min var på over 300 %. Egentlig syntes jeg det var greit å gi seg, mens leken var god. Jeg er heller ikke så imponert over utviklingen når jeg tar med den høye gjelden relativt til egenkapital. Pengene går forøvrig til en bensinbil. Det er bare å håpe det ikke blir en dobbel bommert:)

Endret av festen
Lenke til kommentar

Bensinbil er bra; jeg er for alle tiltak som støtter oljeindustrien. :)

 

Jeg fylte kvart tank for 15,92 i dag. Det får holde til søndag og ukentlig bunnpris.

Et lite apropos: dette her er en artig reaksjon. Såvidt jeg vet er det lite som tyder på at forskjellen mellom søndag og høyeste pris i uken er særlig høyere nå enn tidligere, men det er altså først når prisen overstiger et terskelnivå vi evner å bry oss noe særlig (var lange køer utenfor bensinstasjoner i Stavangerområdet i går, så du er ikke alene).

 

Har vært gjort en del undersøkelser på dette – varer som er veldig billige gidder vi sjelden bry oss stort om prisen på, selv om prosentvis forskjell kan være betydelig; dyre varer gidder vi ikke gjøre en innsats for å spare noen kroner på, selv om tusenlappene fort ryker – prosentandelen er jo så liten ...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Olje brukes til mange ulike formål. At fra tunge til lette typer divstoff, asfalt, plast, ulike gassfraksjoner og kjemiske produkter. Etterspørselen etter hver av disse varierer. Produksjonen skjer på bestilling for å unngå at det hoper seg opp store lagre. Lagerkapasiteten i verden er begrenset og ikke minst en tilleggskostnad for leverandørene. Derfor bestilles oljeprodukter ofte 1-3 måneder før de faktisk skal forbrukes. Produsentene produserer de produktene som ønskes og skiper det til kjøperen i løpet av perioden. Små leveranser kjøpes ofte lokalt og ferdigproduser/lagret til høyere priser og med kortere leveringstider enn store leveranser.

 

Det som bestemmer prisen er som kjent forbruk og etterspørsel. Begge deler varierer og siden forbruket skjer måneder etter bestillingen så må man estimere hvor god etterspørselen er om x antall måneder. Produsentene må finne ut om de har produksjonskapasitet for å ta unna bestillingene som kommer inn. De som byr høyest får kjøpe. Jo tidligere man inngår en kjøpeavtale jo sikrere blir man på å få varene. Kjøperne kjøper der de får varene billigst. Sånn utjevner prisene seg over verdensmarkedet. Alle kjøpere justerer sitt forbruk ut i fra pris i større eller mindre grad. Mange har også mulighet til å bruke alternative drivstoffkvaliteter eller må konkurrere med andre energikilder som f.eks kullkraft og atomkraft.

 

Det er altså en ganske innfløkt dynamikk i hva som danner prisnivået. Variasjonene i det siste skyldes som sagt frykt for krise i Europa. En krise vil føre til lavere forbruk og dermed lavere priser. En annen faktor er kriger og politisk ustabilitet i midt-østen. Krig og ustabilitet fører til usikkerhet om de store produsentene klarer å levere som avtalt. Nå som forholdene har blitt mer stabile i blant annet Libya så er kjøperne tryggere på at de får den oljen de har bestilt. Så vidt jeg vet har det også roet seg utenfor Nigeria? Det gir tryggere leveranser og dermed lavere priser.

Lenke til kommentar

Kan tillegg ta med at drivstofforbruket i Norge faktisk sank med 1,4% i 2011. Det er første gang i historien. Man antar at dette ikke har med mindre antall kjøretimer totalt, men at alternativer som elbil og hybrid nå begynner å slå inn på statistikken.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Oljeprisen er nå $114 = 677 kroner for et fat nordsjøolje. 15,18 kr. for en liter blyfri 95 på Statoil nå.

 

Til tross for krisetider i Europa har prisen økt i det siste. I USA har tørke ført til ødelagte maisavlinger som igjen har ført til kollaps i biodrivstoffproduksjonen. Ellers økt uro i Midtøsten.

 

OPEC uttaler $100 er en "fair price" for begge parter nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...