Gå til innhold

Bilde-quiz - Gjett hendelsen


Juden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du milde! Etter noe standhaftighet har jeg klart å finne svaret. Det endte med at jeg googlet "opprør + kristiania", og fikk dermed opp denne sida, hvor svaret står:

 

http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Liste_over_oppr%C3%B8r

 

Svaret er altså Torgslaget i Christiania 17. mai 1829!

Yes, yes, yeessss.

Det var et forsøk på 17. mai-feiring som ble nedsablet av svenskene. Ser ut til at det gikk hardt for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Torgslaget er helt korrekt :-)

 

Jeg har fått inntrykk av at det kanskje ikke gikk fullt så hardt for seg som enkelte av kildene (f.eks maleriet jeg posta) framstiller det som, men det var like fullt en markant hendelse.

 

Ellers er det faktisk mulig å kjenne igjen et par av husene fra bildet i dag. Domkirka står der den står, og har bare et litt annet spir, og jeg tror ett av de andre byggene er del av glassmagasinet som står der i dag. Jeg må ta en tur på stortorget og se en dag jeg har tid.

 

Edit: Og skulle det være interesse for mer info om hendelsen, anbefaler jeg dette nummeret av Fortid, som har en god artikkel om saken skrevet av Odd Arvid Storsveen: http://www.fortid.no/fortid_web/fort0104.pdf

Endret av mkrwii
Lenke til kommentar

Nå har jeg det!

 

Det første jeg tenkte var at det var henrettelsen av Zacco og Vanzetti, men det slo jeg fra meg med en gang, da dette bildet er eldre enn det. Så ble jeg ledet ut på et villspor av at mannen til høyre likner litt på en sliten og utsultet Che Guevara. Men så begynte jeg å lete gjennom berømte amerikanske rettssaker, og kom fram til at en del detaljer på bildet likner veldig på bilder fra henrettelsen etter mordet på Abraham Lincoln. Han fyren i den hvite drakten dukker nemlig opp på alle, og muren i bakgrunnen er den samme. Så, det er et utsnitt av dette bildet: Lincoln_conspirators_small_2.jpg

 

Bildet er tatt 7. juli 1865 på Fort McNair i Washington, og viser henrettelsen av fire av konspiratørene bak mordet på den amerikanske presidenten.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo riktig! Selv så jeg bildet for første gang i går, og det er interessant å se hvor levende personene virker. På mange andre bilder fra den tida virker folkene mer som statuer. Men de hadde vel det aller beste utstyret i USA.

Selv hadde jeg nok sett mer hysterisk ut dersom jeg skulle henges om noen sekunder. Men det var nok også viktig for dem å vise mot og tapperhet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...