Gå til innhold

Nespresso til kaffe og kakao?


Anbefalte innlegg

Vurderer å gå over til en Nespresso maskin, men er veldig usikker her.

 

Det drikkes ikke mer enn 4 kopper per dag hjemme, og for å være helt ærlig så er jeg møkk lei av Friele frokostkaffe som vanligvis foretrekkes hjemme.

 

Med en nespressomaskin så tror jeg kanskje det vil bli enklere å prøve ut nye smaker og typer kaffe. Handle inn ett startsett med ulike smaker osv.

 

Men kommer det kapsler med kakao til disse maskinene slik at det er bruk for ungene også i en slik maskin?

 

Har alt testet Dolce Gusto, men der var kakaoen pyton, og vannmengde måtte tilpasses manuelt, noe som gjorde at maskinen ikke ble brukt.

 

Senseo fikk jeg prøve smaksprøve under lansering av maskinen her i Norge, og de ble jeg heller ikke spesielt overbevist. Både kakao og kaffe smakte vann. Nå kan selvsagt mye ha endret seg siden den kom på markedet.

 

Uansett, vil en Nespresso gjøre det jeg ønsker, eller er det penger ut vinduet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du nevner Dolce Gusto, så er det her ulike maskiner på markedet. Det finnes også typer som leser av strekkoden på kapselen og automatisk tilpasser vannmengde. Disse er selvsagt noe dyrere (rundt 1000 kr), mens den maskinen du snakker om er vel den til 4-500 kr.

 

Generelt har jeg inntrykk av at man får mindre i koppen av kapselmaskinene. Fikk prøvesmake en kaffe fra en selger på Lefdal (Nespresso), og han snakket om at det var "litt" dyrere enn vanlig filterkaffe, men at forskjellen kun var ca 1 kr pr kopp. Men da jeg gjorde ham oppmerksom på at en kapsel kun gir 1/2 kopp (halvt krus, som de fleste drikker kaffe fra), så sa han at da kunne jeg bare bruke 2 kapsler. Men da koster jo kaffen 6 kr og ikke 3 kr, altså 4 kr mer enn en vanlig kopp filterkaffe (dette var selgerns regnestykker, har ikke kvalitetssjekket det). Men dette hadde han ikke noe bedre svar på enn at "kapselmaskinen lager kaffen under trykk som gir bedre smak".

 

Jeg har inntrykk av at det er grei smak på kaffen fra kapselmaskiner. Det er enkelt og greit når man bare skal lage seg 1 kopp. Allikevel har jeg valgt å ikke gå til innkjøp av det selv. Og det er pga plassen det tar på kjøkkenbenken, prisen på kaffen, i tillegg til at jeg vet at jeg kan lage vel så god kaffe enten i kaffetrakter eller presskanne, uten at det heller blir så veldig mye mer styr og tar ikke så veldig mye lengre tid (med mindre du skal stå å se på at kaffen trekkes). Men det største problemet for meg er at man ikke får fyllt et vanlig krus med en kapsel.

 

Har smakt Dolce Gusto sin Nesquick "kakao". OK smak, grei fylde, litt snev av pappsmak etter min mening. Og dette blir jo også mer som varm sjokolademelk. Men alt etter hva man ønsker.

 

Du kan jo også kjøpe mindre poser med filterkaffe. Meny og ICA pleier å ha kaffe du kan kverne selv. Da kan du tilpasse mengder, og prøve forskjellige typer. Og ved at du lager mindre poser, slipper du at kaffen blir dårlig hvis det bare er du som drikker det, mens de andre sverger til Friele.

Lenke til kommentar

Vi er to stykker som drikker kaffe, og da blir det gjerne en kopp hver før jobb, og gjerne en kopp hver etter middag en gang.

 

Jeg har kaffekvern, og har funnet mye god kaffe som jeg har kvernet selv.

 

Dolce Gusto har nok kommet med nyere modeller som du sier, men så synes jeg ikke at kaffen var veldig god heller. Forøvrig var ikke kakaoen eller iskaffen veldig god heller.

 

Det som gjør at en Nespresso frister er jo at de kommer med automatisk melkeskummer. Gjør det enkelt for fruen å lage seg en latte ved ett enkelt trykk. At det er noe dyrere er jeg klar over, det gjelder vel alle typer kapselmaskiner.

 

Nå har det også kommet nespresso maskiner som tar større kapsler, og en kan velge størrelse på koppen selv. Nespresso VirtuoLine heter de vel, uten at jeg har lest så veldig mye om de.Har vel heller ikke sett disse maskinene noen steder i Norge når jeg tenker meg om, så da blir det å kjøpe de herfra.

 

 

Det er nok uansett like aktuelt for min del da jeg tenkte plukke opp en maskin billig på finn. Det finnes vel drøssevis av disse rundt om i Norge som knapt har vært i bruk, så må være mulig å gjøre ett godt kjøp her.

 

Største ulempen blir som du nevner, små mengder kaffe per kapsel om en ønsker sort kaffe. Vil en ha en ulike sorter kaffe med melk så må jo en slik maskin være helt super. Så jeg får vurdere om jeg klarer meg med en espresso eller en lungo på morgenen fremfor en 2 dl kopp traktet kaffe :)

 

Det beste hadde selvsagt vært en helautomatisk kaffemaskin i fra Jura, men da blir det fort dyrt for en kopp kaffe :)

 

Men der finnes vel andre kapselsystemer også? Bosch og Elektrolux har vel sine egne systemer, noe som har testet en av disse?

Lenke til kommentar

Den beste (og billigste) kapselmaskinkakaoen synes jeg er Suchard til Bosch Tassimo. De har også kakao fra Freia og Milka som er god, men da er det mer arbeid og halvparten så mange posjoner pr pakke fordi det er egen melkekapsel - og i praksis ca dobbel pris pr kopp. Også spørs det om Tassimo har kaffevariantene som de voksne ønsker da...

Lenke til kommentar

Kaffen er det viktigste, og det som vil bli mest brukt.

 

Jeg liker enkelheten med Nespressomaskinene + at en får ekte melk via melkesteamer. Det jeg liker minst er utvalget utover alle typene kaffe.

 

I tillegg liker jeg godt utseende til disse maskinene, feks Nespresso D120 som en kan få til 400 på finn.

 

De andre er vel tørrmelk som blandes ut?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Nespresso D120 for 200,- kroner på finn med ett lite utvalg av kapsler. Tok også turen innom nespressonbutikken her i Bergen for å få litt bedre utvalgt.

 

Så langt er jeg veldig fornøyd:)

 

Det jeg var redd for jeg skulle savne mest var jo å få en full kopp kaffe, men det løste seg veldig enkelt med å lage en Americano og dermed går det ikke mer enn en kapsel per kopp. Bruk en sterk espresso i bunn og en har en god kopp Americano :)

 

Den vil nok ikke erstatte trakteren og kaffekvern, men det er ett glimrende suppliment, og jeg liker denne maskinen mye bedre enn Dolce Gusto.

 

Melkeskummeren som følger med er også helt super. Gir fint skumm og en kan velge om en vil ha varm eller kald melk. Tar ca 60 sekunder å skumme melken kald, og rundt 80 for å få den varm.

 

For 200,- kroner var dette det beste kjøpet jeg har gjort på lang tid, røverkjøp og 1300,- av på ny pris :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...