Gå til innhold

Hvordan si opp NRK-lisens


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg har surfet litt på forum for å finne svaret på et spørsmål, som i teorien ikke burde være så himla vanskelig: hvordan si opp NRK-lisens?

 

Jeg har dessverre ikke funnet noe svar enda, bare masse kritikk av NRK og drittslenging. Derfor starter jeg en ny tråd med ett mål for øye: å finne en mal for hvordan å gå frem for å si opp NRK-lisens (men så klart beholde TV-en). Jeg, som mange andre, er student og bryr meg katten i NRK. Jeg ser ikke på TV, og har ingen signaler. Har verken bakkenett eller parabol. Skjermen min er svart! Likevel må jeg betale NRK-lisens, og synes dette er urettferdig.

 

Er det noen der ute i det ganske land som har et ess i ermet og vet hvordan å hanskes med NRK? Er det mulig, på noen som helst måte, å si opp NRK-lisens uten å få TV-en plombert?

 

Hvis dere har gode idèer eller selv har tatt et skritt i denne retningen, så post gjerne forslag her. Tror mer enn èn enkelt mann blir fornøyd!

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor ønsker du å beholde en TV du ikke ser på?

Skjermen er svart, skriver du ...

 

Bruker du den som et møbel eller noe sånt?

 

Lovdata.no har forøvrig hele forskriftsteksten, og §9 Mottaker ikke i bruk burde være av interesse for deg.

 

Takk for linken. Regner med du forstår at jeg vil beholde TV-en. Litt teit spørsmål i grunn. Den kan brukes både til film, spill og som ekstern PC-skjerm. Hvilket er akkurat hva jeg bruker den til.

Lenke til kommentar
Hvorfor ønsker du å beholde en TV du ikke ser på?

Skjermen er svart, skriver du ...

 

Bruker du den som et møbel eller noe sånt?

 

Lovdata.no har forøvrig hele forskriftsteksten, og §9 Mottaker ikke i bruk burde være av interesse for deg.

 

Takk for linken. Regner med du forstår at jeg vil beholde TV-en. Litt teit spørsmål i grunn. Den kan brukes både til film, spill og som ekstern PC-skjerm. Hvilket er akkurat hva jeg bruker den til.

Ja, men da bruker du faktisk TV'en ...

Ikke til å se på TV, men du bruker apparatet, og da er du pliktig til å betale lisens.

Hvis du melder fra til NRK om at apparatet ikke er i bruk, så tror jeg du skal være meget klar på at apparatet ikke brukes i det hele tatt og er satt bort.

(Du trenger ikke presisere noe mer enn det.)

Lenke til kommentar
Hvorfor må vi betale lisens bare for å eie en Tv? :hmm:

Fordi "norske politiske myndigheter" har bestemt det.

Og slik forblir det, inntil de bestemmer noe annet.

(Jeg tipper at det skjer i løpet av ... 10 år.)

 

edit: Men hvis du ikke bruker TV'en kan du altså slippe å betale - se ovenfor.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Hvorfor ønsker du å beholde en TV du ikke ser på?

Skjermen er svart, skriver du ...

 

Bruker du den som et møbel eller noe sånt?

 

Lovdata.no har forøvrig hele forskriftsteksten, og §9 Mottaker ikke i bruk burde være av interesse for deg.

 

Takk for linken. Regner med du forstår at jeg vil beholde TV-en. Litt teit spørsmål i grunn. Den kan brukes både til film, spill og som ekstern PC-skjerm. Hvilket er akkurat hva jeg bruker den til.

Ja, men da bruker du faktisk TV'en ...

Ikke til å se på TV, men du bruker apparatet, og da er du pliktig til å betale lisens.

Hvis du melder fra til NRK om at apparatet ikke er i bruk, så tror jeg du skal være meget klar på at apparatet ikke brukes i det hele tatt og er satt bort.

(Du trenger ikke presisere noe mer enn det.)

 

Det er jeg klar over. Jeg postet denne linken for å forhøre meg om muligheten til å kunne underrette NRK om at TV-en ikke brukes. Jeg har lest lovene du linket og har utarbeidet et dokument som jeg nå skal sende skriftlig til NRKs Lisensavdeling. Der står det blant annet at TVen ikke lenger er i bruk og er satt bort.

Lenke til kommentar

Jeg sendte mail til NRK før helgen og informerte om at jeg hadde kvittet meg med TV'en fra hybelen i jula, og nå ikke ønsket å være registrert som betaler lenger. Her er svaret jeg fikk:

 

 

KRINGKASTINGSAVGIFT

 

Viser til melding angående oppsigelse av lisens.

Kringkastingsavgiften er en offentlig avgift som fastsettes av Stortinget hvert år. Den årlige avgiften deles i to terminer med terminstart 1. januar og 1. juli. I henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere § 9, må skriftlig melding sendes NRK straks, og før ny termin begynner.

I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Din oppsigelse ble mottatt 10.01.09 og er dermed sagt opp etter terminstart.

Før lisensen kan slettes må utestående krav, kr 1,167.48, betales. Ber deg benytte tilsendt giro.[]

 

Jeg sjekket jo så klart Forskrifter for fjernsynsmottakere §9, men dette er noe av det vittigste/verste jeg har vært med på. Det går da virkelig ikke an å kreve at man skal betale for et halvt år når man har meldt fra 10 dager for sent? Og i tillegg fjernet TV'en før den nye perioden begynte? Hadde et privat firma holdt på sånn hadde det vært adskillig verre reaksjoner. Hva synes folket?

Endret av fb60
Lenke til kommentar

Du kan alltids bare sende en mail og si at du snart skal flytte og har derfor gitt bort tv til noen i nær slekt(pass på at denne personen allerede betaler avgift).

 

Betalte kringkastingsavgift et par år, og det er noe av det værste faenskap jeg har vært borti. Snakk om å suge penger ut av folk! Og når det gjelder studenter så har de faktisk ikke råd til å ha tv, men å betale for all dritten som blir sendt på NRK det må de gjøre anyways.

 

Må også minne meg selv på å betale neste tv jeg skal kjøpe med kontanter også må jeg selvsagt ikke oppgi eget navn :p. Kan dog bli stress om jeg må reklamere...

Lenke til kommentar

I går lå verdens sureste regning i posten. Den forbanna NRK-lisensen kan brenne i helvette. Tenk at en fattig student med vondt i tennene heller må bruke pengene sine på å betale NRK-lisens enn å gå til tannlegen, bare fordi jeg har en hybel-tv med 2 kanaler stående. Eller kanskje man bare skal gå til tannlegen og sulte frem til neste stipendutbetaling? For dersom man ikke betaler denne forbanna tvangslisensen blir man svartelistet med inkasso og ekstragebyrer så det flagrer mellom ørene. Nei, denne lisensen er med på å ødelegge mange norske liv.

 

I går lå verdens sureste regning i posten. Den forbanna NRK-lisensen kan brenne i helvette. Tenk at en fattig student med vondt i tennene heller må bruke pengene sine på å betale NRK-lisens enn å gå til tannlegen, bare fordi jeg har en hybel-tv med 2 kanaler stående. Eller kanskje man bare skal gå til tannlegen og sulte frem til neste stipendutbetaling? For dersom man ikke betaler denne forbanna tvangslisensen blir man svartelistet med inkasso og ekstragebyrer så det flagrer mellom ørene. Nei, denne lisensen er med på å ødelegge mange norske liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så er ikke et tv-apparat med en tuner en kringkastingsmottaker med mindre du har en digital mottaker etter at det analoge bakkenettet er slått av. Du skal heller ikke betale lisens for tv-apparat uten digital tv-mottaker da dette ikke er en kringkastingsmottaker med mindre tv-apparatet inneholder en tuner som gjør det mulig å ta omforme digitale tv-signaler til bilde.

Lenke til kommentar
Jeg sendte mail til NRK før helgen og informerte om at jeg hadde kvittet meg med TV'en fra hybelen i jula, og nå ikke ønsket å være registrert som betaler lenger. Her er svaret jeg fikk:

 

 

KRINGKASTINGSAVGIFT

 

Viser til melding angående oppsigelse av lisens.

Kringkastingsavgiften er en offentlig avgift som fastsettes av Stortinget hvert år. Den årlige avgiften deles i to terminer med terminstart 1. januar og 1. juli. I henhold til Forskrifter om fjernsynsmottakere § 9, må skriftlig melding sendes NRK straks, og før ny termin begynner.

I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Din oppsigelse ble mottatt 10.01.09 og er dermed sagt opp etter terminstart.

Før lisensen kan slettes må utestående krav, kr 1,167.48, betales. Ber deg benytte tilsendt giro.[]

 

Jeg sjekket jo så klart Forskrifter for fjernsynsmottakere §9, men dette er noe av det vittigste/verste jeg har vært med på. Det går da virkelig ikke an å kreve at man skal betale for et halvt år når man har meldt fra 10 dager for sent? Og i tillegg fjernet TV'en før den nye perioden begynte? Hadde et privat firma holdt på sånn hadde det vært adskillig verre reaksjoner. Hva synes folket?

 

 

 

Jeg sendte skriftlig brev 9. januar. Fikk regning i posten i dag (14.) så det blir spennende å høre om de mottok brevet før de sendte ut brevet!! Jeg er _lite_ sugen på å betale lisens. I tillegg har TV-en blitt ødelagt, så det spiller INGEN rolle om jeg hadde hatt 100 kanaler - TV-en er ØDELAGT!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...